Liten enkät, som underlag för framtiden

14 views
Skip to first unread message

Fredrik Björeman

unread,
Sep 17, 2011, 11:31:54 AM9/17/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Trevlig helg allihop!

Enligt utmärkt initiativ och förslag från Oscar Lindberg kommer här en liten enkät som alla gärna får besvara här i diskussionsgruppen. Tanken är givetvis att hitta en ännnu bättre grund och nivå för framtida möten.

Eftersom jag inte förväntar mig alltför många hundra svar är det fritt fram att anpassa formen på sitt svar om man finner det lämpligt. Har man saker att säga utanför hållpunkterna går det till exempel utmärkt att ösa på med en "Övrigt" eller något liknande.

Namn: 

Arbetsplats: 

Jag arbetar där med: 

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden):

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: 

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:

Vänliga hälsningar,
Fredrik Björeman

Patrik Sjöberg

unread,
Sep 19, 2011, 5:38:59 AM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com

Namn: 
Patrik 'Voxar' Sjöberg

Arbetsplats: 
Spotify

Jag arbetar där med: 
iOS dev

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden): 
Sedan min första Mac 2008.

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):
Mitt första projekt var Spot. Spotify hade ännu inte släppt någon iPhoneklient så Joachim 'Nevyn' Bengtsson slängde ihop en basic version så fort vi hörde talas om 'despotify'. Jag hoppade på och gjorde det mesta av UI't. https://github.com/voxar/spot
Gjorde 3 av småspelen till Megakillen för iPad, bland annat korsordet som syns på sista screenshoten

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: 
Obj-c runtime
Roliga obj-c hax så som c/c++ bryggor/wrappers, kreativ användning av invocations etc.

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:
Planerar liten presentation av libspotify =)

--
Patrik Sjöberg
Software Engineer
iOS Developer - Mobile Team

Oskar Lissheim-Boethius

unread,
Sep 19, 2011, 6:40:19 AM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Namn: 

Oskar Boëthius Lissheim
 
Arbetsplats: 

Egna konsultföretaget OLB Productions, samt diverse startups jag är delägare i
 
Jag arbetar där med:
 
iOS och Ruby on Rails-utveckling, Interaction Design
 
År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden):
 
Sedan 2006 (professionellt), och sen 2002 (för skojs skull)
 
Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):
 
Meetie, MedHand apps, Plejd, ForMembers, LingoniKorg apps, Wundrbar, SudokuArcade


Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: 

Unit och integration testing på iOS
 
Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:

Design, client/server integration (API, ruby on rails), facebook, geo
 
PS. Sorry att jag inte varit på något möte ännu, någon gång blir det säkert.


--
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oskar Lissheim-Boethius
   iPhone/iPad Developer, UI/Interaction Designer, Rails Developer & Composer
   OLB Productions, Gothenburg Sweden
   mobile:  +46-736-52-54-20
   work:   www.OLBproductions.com
   social platform:   www.MeetieApp.com
   iPhone/iPad apps:   
www.LingoniKorg.com



Stefan Hjelmström

unread,
Sep 19, 2011, 10:16:25 AM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Hejsan!

Här kommer lite info om mig.

Namn: Stefan Hjelmström

Arbetsplats: Instant Binary AB

Jag arbetar där med: Affärssystemet MS Dynamics NAV + iOS Utveckling

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden): 2,5 år

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store): Instant Beat, Toro Mini (Synth)

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: Xcode generellt. (tips & tricks), Inline Assembly hade varit kul att se något exempel på.

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads: Är inte förberedd men skulle eventuellt kunna visa lite Ljud+Midi

För tillfället fördjupar jag mig i Core Data, håller även på med en synth för iPad med midi-stöd.

Tyvärr har jag endast deltagit 1 gång (torsdagar krockar med andra aktiviteter).

Ha det gött!

mvh Stefan

Fredrik Björeman

unread,
Sep 19, 2011, 1:10:41 PM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Hög tid att jag bidrar med mina svar!

Namn: Fredrik Björeman

Arbetsplats: TimeEdit AB

Jag arbetar där med: Klient- och serverprogrammering, historiskt mest i Java och webbtekniker, det senaste året även på Ios.

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden): ~3

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store): Filmtipset - filmtipset.bjoreman.com, Coffee counter - coffeecounter.bjoreman.com.

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads:

Vyhantering, smarta arbetssätt i Xcode, bindings, bra sätt att lägga upp sin kod … och så gott som allt annat :-) …

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:

Har jobbat - i samtliga fall på ganska grundläggande nivå - med XML och JSON, Core data, bindings, scroll- och tabellvyer. Jobbar av och till med webbutveckling, så skulle förmodligen kunna säga saker om det också. Har även viss koll på att kommunicera med Filmtipsets och TimeEdits API:er :-) …

Jobbar på min första macapplikation. Den innefattar en del milt anpassade vyer och använder bindings, så eventuellt kan jag lära mig något värt att föra vidare där.

Vänliga hälsningar,
Fredrik Björeman

Oscar Lindberg

unread,
Sep 19, 2011, 3:21:39 PM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Om det är hög tid för dig Fredrik, då är det kanske ännu högre tid för mig vars idé startade det hela. 

Namn: Oscar Lindberg (nu när jag fyller i enkäten, via mail, så undrar jag varför jag skall säga det)

Arbetspats: Westfell Interactive (enskild firma)

Jag arbetar där med: iOS-utveckling, än så länge på egna Appar. Har pitchat några idéer till eventuellt framtida kunder. 

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden): ~2

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store): 
Orb Toy, interaktiv leksak till iPad - http://www.westfell.se/products/orbtoy
Appar för fjärrautenticering för banker på mitt förra jobb, men tyvärr får jag inte säga något intressant om dem

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: Det mesta. Xcode tips och trix. Objective-C, speciellt de lite mer dynamiska konstruktionerna. App livscykeln, vad som anropas när exempelvis vid uppstart. Multitasking, synkronisering, hur run-loopen faktiskt fungerar. Praktiska open-source-projekt. Det mesta helt enkelt, även på en relativt basic-nivå. 

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads: Håller just nu på med en App som är byggd till 90% med CALayers och Core Animation. Så om några veckor så borde jag kunna en del om det. 

Det är förresten en barnapp. Om någon har tillgång till 2-6-åringar med dokumenterad QA-erfarenhet så kommer jag snart behöva betatestare. Min alltför optimistiska plan är att påbörja betatestning med testflight om ca två veckor. Jag uppskattar verkligen om någon med barn kan hjälpa till med detta. 

mvh
  Oscar Lindberg

2011/9/19 Fredrik Björeman <bjor...@gmail.com>

Erik Aderstedt

unread,
Sep 19, 2011, 4:03:38 PM9/19/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Hej!

Namn: Erik Aderstedt
Arbetsplats: Aderstedt Software AB.
Jag arbetar där med: Utveckling, främst för Mac OS X.
År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden): ~6
Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store): 
- iOrdning. Bokförings- och faktureringsprogram till Mac. http://www.iordning.se
- Sticky Brainstorming. Datorstöd för idésamlande med gula lappar. - http://www.stickybrainstorming.com
- Diffiss. DFS-klient till Mac. http://www.aderstedtsoftware.com/Diffiss.
- Diverse kunduppdrag, några år tillbaka i tiden.
Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: IOKit, QTKit, Quartz Composer. Smarta verktyg som folk använder.
Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads: Har gjort presentationer på Core Data och OpenCL. Kan också göra en på icke-linjära Core Image-filter (typ genie-effekten) om intresse finns.

Oscar: Min yngste pojk är 5,5 år. Han kan nog testa din app.

/Erik

Erik Lindberg

unread,
Sep 20, 2011, 2:22:48 AM9/20/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Namn: Erik Lindberg
Arbetsplats: HiQ Göteborg
Jag arbetar där med: iOS utveckling
År som jag hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på
fritiden): ~3 år
Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla:
SwipeShopper, EggTimers, Varningslistan, handEye, Dice Odds, samt en
del interna PoC och enterpriseappar. Jag var också med och jobbade med
UI för Oscars (min bror) fjärrautenticering för banker.

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om
på Cocoaheads: Allt möjligt. Bra open source projekt, xcode tricks,
blocks, gcd.

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer
om på Cocoaheads: Kanske lite erfarenheter av komponenter, Core Data,
kommunikation med servers

/Erik

2011/9/17 Fredrik Björeman <bjor...@gmail.com>:

Richard Hult

unread,
Sep 22, 2011, 3:32:38 PM9/22/11
to cocoahead...@googlegroups.com
> Namn:

Richard Hult

> Arbetsplats:

Egenföretagare, Tinybird Interactive.

> Jag arbetar där med:

Tar fram egna appar till iOS och OS X.

> År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden):

~4 år fritid och professionellt.

> Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):

Macporten av toolkitet GTK+, tog över huvudutvecklarrollen av porten ett par år innan jag fann ljuset och fokuserade på rena iOS/Mac-appar ;)

Break Reminder: Macapp som påminner om att pausa, http://tinybird.com/mac/break-reminder.html

Keyboard Pilot: Macapp, byt tangentbordslayout automatiskt när du växlar app: http://tinybird.com/mac/keyboard-pilot.html

Shoppy: iOS, handlingslisteapp: http://tinybird.com/iphone/shoppy.html

Fornfynd: iOS, utforska fornfynd i omgivningen: http://itunes.apple.com/se/app/fornfynd/id443389155?mt=8

Sparlabbet/Savings Lab: iOs, labba med ränta på ränta och sparavgifter: http://tinybird.com/iphone/savings-lab.html

Näringsguide/Nutrient Guide: iOs, visa och summera näringsinnehållet i mat: http://tinybird.com/iphone/nutrient-guide.html

> Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads:

Intressanta open source-libs som folk använt, hur man använder diverse frameworks i iOs/OS X, det mesta i programmeringsväg faktiskt för de relevanta plattformarna. Man lär sig alltid något oavsett ämne även om det inte är helt nytt för en tycker jag.

> Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:

Jag har funderat ändå sedan vi började på vad jag skulle kunna presentera men har svårt att komma på något konkret. Det kanske blir enklare när man läst allas önskemål.

Ett förslag jag har är att man också kan köra lite "knytkalas" på ett visst ämne, tex Xcode-tricks. Då kan alla som vill förbereda några minuter och visa sina bästa tips för produktivitet i Xcode, utan att det ska vara en timmes föreläsning per person, som kan vara lite svårt för vissa ämnen.

/Richard

--
http://tinybird.com/ ~ Tinybird Interactive - Inspiring Software

Tobias Hieta

unread,
Sep 25, 2011, 4:49:50 AM9/25/11
to cocoahead...@googlegroups.com
> Namn:

Tobias Hieta

> Arbetsplats:

Purple Scout AB

> Jag arbetar där med:

Projekt Ledning / SCRUM master och lite Objective-C hackande.

> År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på
> fritiden):

3 år

> Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn,
> kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):

Mobilblogg för iPhone (app till http://mobilblogg.nu) och Skanovas
Skadeanmälan app.

> Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på
> Cocoaheads:

Nästan allt är av intresse :-)

> Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på
> Cocoaheads:

* ARC
* Hudson (jag har äntligen fått igång det med XCode4)

--
Tobias Hieta
http://about.me/thieta

Niklas Ingholt

unread,
Oct 10, 2011, 6:07:48 AM10/10/11
to cocoahead...@googlegroups.com

Namn: Niklas Ingholt

 

Arbetsplats: Ciceronen Telecom AB

 

Jag arbetar där med: Mestadels webutveckling (.net)

 

År som jag har hållit på med Cocoa-utveckling (professionellt eller på fritiden):

Ca 1,5 år

 

Cocoa-mjukvara som jag utvecklat själv eller varit med att utveckla (Namn, kort beskrivning och länk till hemsida, Mac App Store eller App Store):

Partille Davis Cup. Appen är för spelare i Partilletennis företagsserier. Man kan hålla koll på vilken plats man ligger i serien och hålla koll på sina matcher osv.

Detta är min första app och den släpptes idag. Det är därför som jag skickar in enkäten först nu… ;)

 

Ämnen som jag är intresserad av och gärna hade sett presentationer om på Cocoaheads: 

Jag tycker det vore kul och intressant att ha typ ”code reviews”. Jag tänker att man kan visa

något som  man har gjort (en hel app eller del av app) som vi gemensamt går igenom så kan man

få tips eller förslag på vad man kan göra annorlunda eller så kanske det är någon annan som får en

”aha-upplevelse”. Eftersom det är många som har betydligt mer erfarenhet än mig när det gäller ios-utveckling

så tycker jag att det vore ett perfekt sätt för mig att lära mig mer.

 

Ämnen som jag har erfarenhet av och skulle kunna göra presentationer om på Cocoaheads:

Jag kan tänka mig att ställa upp med min app för en code review.

Oscar Lindberg

unread,
Oct 13, 2011, 4:41:04 AM10/13/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Först kan jag säga att jag tänker dyka upp på mötet idag. 

Sedan tänkte jag säga att jag tycker idén med code review låter intressant. Jag tror att många har mycket att lära på en sådan övning, även om den säkerligen blir ganska stickprovsbetonad. Så tummen upp från min sida. Om det är möjligt så hade varit bra att dela ut koden antingen i förväg eller på plats, så att folk har chans att titta på den på den egna datorn. Jag saknar lite diskussion kring kodupplägg och konstruktioner, och att göra code reviews hade åstadkommit det på ett konkret sätt. 

2011/10/10 Niklas Ingholt <nik...@ingholt.com>
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages