שלום וברכה,
כל מי שמעוניין להגיב על הנושא החודשי – ניצול הזמן בזמנים לא מוגדרים לעצם השאלה, לניסוח, או לתגובות מוזמן להגיב כאן.
בקשר לדברים שעלו, לכאורה יש רש"י – שבת לא א, שכותב דברים ממש מפורשים על העניין: "קבעת עתים - לפי שאדם צריך להתעסק בדרך ארץ, שאם אין דרך ארץ אין תורה הוצרך לקבוע עתים לתורה דבר קצוב, שלא ימשך כל היום לדרך ארץ". דרך ארץ זהו דבר שמושך והדרך היחידה לא להימשך היא קביעת עיתים. אם כן גם כשאנו דנים על זמנים שאין להם הגדרות קבועות של לימוד עלינו לקצוב להם זמן.
אולי אפשר להציע דרך פרקטית ליישום עיקרון זה, שאני אישית לעיתים מסתייע בה: קצת לפני שאדם נכנס לחלון זמן של חוסר ודאות בבית, יתבונן מהם העניינים העיקריים שמוטלים עליו לאותו זמן, לדוגמא – סידור הבית, השכבת ילדים, שיחה עם האשה, וכדו' – כמה זמן פחות או יותר זה יקח, לפי זה כמה זמן הוא יכול ורוצה לייחד ללימוד, ומה הן סדרי העדיפיות (השכבת הילדים חובה, לימוד לאחר מכן סידור הבית לאחר מכן, רק בשביל הדוג'... ) ומתי בערך ניתן לבצע כל אחת ממטלות אלו, אין צורך להיכנס ללחץ של זמנים אבל כן לעמוד מסביב לזמנים פחות או יותר. גם אם משהו השתבש תמיד אפשר ללמוד אולי קצת פחות, ולעבוד לפי סדרי עדיפויות. גם בנוגע לענייני העולם זה יכול לעזור לאדם לשלוט במטלות שלו, ולא להגיע ל11 וחצי בערב עם כמה מטלות שחייבים לעשות כשמחר צריך לקום בשש וחצי...
אכן יש כאן – בנושא החודשי שאלה שגם אופפת את כל אופי הלימוד שלנו, כיצד אנו רוצים שהוא יראה: האם ע"י הכרח – הזמן של סדר פלוני מכריח אותי ללמוד, ומעבר לכך איני יכול לייצר מעצמי זמן לימוד, או שאני מסוגל לייצר לעצמי בבחירה זמני לימוד? לא בהכרח שלכל אחד שאלה זו מציקה, אך לאלה שכן, יתכן שהפיתרון הנ"ל הוא חלקי – זו מחויבות אמנם, אך מחויבות גמישה, היא נותנת לי אפשרות לשלוט בזמן שלי, בלי להכריח אותי ממש מתי לעשות זאת. אכן שתי התגובות שבתוך הגיליון עונות על הצורך הזה בצורה טובה יותר אולי – מאד מעניין אותי מה דעתם של הקוראים ל'מודל' זה מוזמנים להגיב...
--
קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'חיים וקיימים - דיון על אתגרים בעבודת ה'' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל chaimvekayami...@googlegroups.com.
כדי לראות את הדיון הזה, צריך להיכנס אל https://groups.google.com/d/msgid/chaimvekayamim/4cb1f536-42f3-4819-b585-5c2f152bf334n%40googlegroups.com.
כדי לראות את הדיון הזה, צריך להיכנס אל https://groups.google.com/d/msgid/chaimvekayamim/CAGahwZ7zZyh9agr0bXETdxFLfe-SnM1FXa3u4Og%2BgBF5jnKEQQ%40mail.gmail.com.