Re: Tänker inte gå med i tåget!

6 views
Skip to first unread message

Kajsa Lindqvist

unread,
Dec 7, 2007, 7:36:59 AM12/7/07
to Jakob Welbert
Hej Jacob!

Jag tycker ditt beslut är tråkigt. Vi som anordnar demonstrationen har valt att vända oss till samtliga partier som finns representerade i Svenska riksdagen, men bara fått napp från V och Mp. Själv känner jag att klimatfrågan är allt för brinnande, för att lägga tid och energi på att bråka om olika partiers historiska sympatier. Den 8:e december vill jag fokusera på den politik som för idag, för att undvika ett globalt klimatkaos.

Vänliga hälsningar

Kajsa Lindqvist, arrangör och ordförande för Miljöförbundet Jordens Vänner


On Dec 7, 2007 1:08 PM, Jakob Welbert < jakobw...@hotmail.com> wrote:
Hej Kajsa!
 
Mitt namn är Jakob Welbert och jag är relativt ny medlem i Greenpeace. Jag tycker det är ett fantastiskt jobb Greenpeace gör, även om en del anser att vissa protestaktioner är på gränsen till det olagliga. Det anser inte jag. Greenpeace krossar inga fönster, eller sabboterar för samhället. Greenpeace uppmärksammar oegentligheter när ingen annan gör det.
 
Utöver Greenpeace stödjer jag även Amnesty, och det är här som det uppkommer en konflikt för mig. I demonstrationståget på lördag kommer det deltaga politiska organisationer som är allt ifrån demokratiska. Som du förstår (hoppas jag) så tänker jag på Ung Vänster och Vänsterpartiet ( http://klimat2007.co.nr/). Jag kan inte, hur mycket miljövän jag än är, gå sida vid sida med en människa som ser upp till tyranner som Stalin och Lenin och Mao, och som gör allt för att förminska betydelsen av kommunismens brott.
 
Att gå i samma demonstrationståg som dessa typer är lika omöjligt som att gå tillsammans med Sverigedemokraterna eller något annat rasistiskt parti. Förstår du mig?
 
Mvh,
 
Jakob Welbert


Get news, entertainment and everything you care about at Live.com. Check it out!

Oleg Izyumenko

unread,
Dec 7, 2007, 9:40:48 AM12/7/07
to Jakob Welbert, cc-dem...@googlegroups.com
Hi Jakob!

(forgive my English, my Swedish is not good enough to write an email
in it quickly enough)

I just wanted to mention that Greenpeace isn't at all democratic
organization also, and still you seem to like it very much. I like it
too, I've been a member of Greenpeace since 1995 and worked there for
two years as a staff member, expanding its membership base three-fold.
Decision-making is done by a very small number of people and the
process is neither transparent nor democratic. Still, works very well
for this organization and it accomplishes many successes in its battle
for a better environment.

I don't know the programme of the Left Party, but I welcome their
engagement in the climate issue. The demonstration on 8/12 is
_Climate_ Demonstration, and everybody who has a constructive position
on this issue and some ideas for solutions are welcome to participate.
We won't discuss politics other than climate politics and I think that
this issue is just too big and global for us to stay divided by other
considerations. When it's about climate, I believe that the whole
humanity should work together to save the planet, no matter the
ideological believes of its individual members or political parties.
And, of course, sometimes tactical alliances work very well, like
Greenpeace and Coca-Cola, for example. :-)

I still hope to see you at the demonstration tomorrow! Good luck and
have a beautiful weekend!

Oleg

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages