Cygnus A

jobgeheniau

to Camras-forum
Gedurende enkele weken heb ik uiteindelijk 11 driftscans gemaakt van het gebied rond Cygnus A (niet elke driftscan lukte en er was ook wat tijd dat ik mij niet kon bezighouden helaas met dit project). Cygnus A is een radio sterrenstelsel met een hoge radio emissie. Deze emissie wordt veroorzaakt door synchrotron straling. Elke driftscan duurde 4 uur op 1410 MHz om geen last te hebben van HI emissie. De driftscan van Cygnus A zelf op coordinaten 19H59 en 40D44 had de hoogste uitslag. De overige driftscans vertoonden steeds minder power. Daaruit heb ik een getracht 2 dimensionale weergave te maken van het gebied rondom Cygnus A op 1410 MHz. Dit alles met JRT [Job's Radio Telescoop - 1.9 meter]. Tevens zichtbaar een (Excel) grafiek met alle driftscans in 1 grafiek geplot. De (hoge) lichtblauwe plot is de Cygnus A driftscan zelf.
Volgende project met deze methode: Cassiopeia A

Job Geheniau
Nederland
CygnusA_11Driftscans.jpg
CygA_Final.jpg