NML OH lijn?

jobgeheniau

Dec 23, 2021, 1:07:27 PM12/23/21
to Camras-forum

Beste amateur vrienden,

 Zo richting het einde van het jaar ben ik uiteraard nog veel bezig met de radio waarnemingen. NML Cygni is mijn doel. In eerste instantie heel veel problemen om deze bron vast te leggen met JRT.

Maar wellicht gloort er hoop aan de horizon.

Het laatste resultaat is met een aangepaste Can Feed op 1612 MHz waarbij SWR op de nano VNA na veel experimenteren uitkwam op 1 : 1.37. Een normale Can Feed met probe zonder poespas!

Een scherp bandpassfilter getuned op 1612 MHz. Onderstaande waarneming is gedaan met een 1.8 meter schotel en een optelling van 7 uur opnames van 5 minuten. De slechte opnames eruit gefilterd.

SDR# is gebruikt als software en een Airspy mini op 3 MHz.

Zoals ik al schreef, er gloort wat hoop, maar wat mij enigszins dwars zit is onder andere de radial velocity van -40 km/s. Die zit net iets te ver in het blauw.

Uiteraard zal ik blijven proberen tot ik zeker weet dat NML wel OF niet mogelijk is met mijn 1.8 schotel. Kortom vanwege het uiterste wat ik uit ‘Het Vergiet’-de schotel probeer te persen moet ik vaak met deze data ‘onder voorbehoud’ schrijven.

 Rest mij niets meer dan jullie allen mooie kerstdagen te wensen en een sterk Radio Jaar 2022

 Groet Job.

 Als attachment foto’s van de schotel met oude 1420 Feed, de computer opstelling op locatie met toen nog een 12 GHz opstelling (Sinus generator voor LnB), het bandpassfilter met lna’s en mijn (voorlopige) NML resultaat voor het Oude Jaar.

 P.S. Zoals bekend werk ik remote. Ik had best vaak problemen met Chrome Remote Desktop en ik ben overgestapt op http://getscreen.me

Dit programma werkt feilloos voor mijn remote wensen en is gratis! Een tip dus.

nmlCygni22dec.jpg
Picture 1.jpg
IMG_0735.jpg
bandpassfilter.jpg

Eduard Mol

Dec 23, 2021, 1:59:08 PM12/23/21
to camras...@googlegroups.com
Hoi Job,

Dat ziet er uit als een veelbelovend resultaat!

De breedte van de lijn is ongeveer wat je zou verwachten van NML Cyg. De vorm van het spectrum verschilt wel wat als je die vergelijkt met het spectrum dat ik vorig jaar met mijn 3 meter schotel heb opgenomen (zie bijlage), maar dat kan ook liggen aan de wat lagere SNR. De snelheid van -40 km/s is wel wat vreemd. Is dit de VLSR snelheid of heb je geen VLSR correctie toegepast?

Al met al een hele knappe prestatie om een OH-maser te detecteren met een 1.5 meter schotel!

Vriendelijke groet en fijne feestdagen,

Eduard

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Camras-forum' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar camras-forum...@googlegroups.com.

jobgeheniau

Dec 24, 2021, 5:46:35 AM12/24/21
to Camras-forum
Bedankt Eduard. Ik doe de komende dagen meer observaties. Ik heb trouwens geen VLSR-correctie uitgevoerd. Ik hoop dat ik het juiste signaal heb ontvangen, dat zou een leuk cadeau zijn voor Kerstmis dat mijn can feed correct is voor 1612 MHz... :-)

Op donderdag 23 december 2021 om 19:59:08 UTC+1 schreef eddiemol2000:
canfeed1612_goodswr.jpg

Michiel Klaassen

Dec 24, 2021, 6:47:45 AM12/24/21
to camras-forum

Hi Job,
Wel, dat ziet er erg goed uit.
Ik heb het vergeleken met mijn resultaten in project 15 en 15b resp fig 4 en fig6.
Ik hoop dat je dit de komende dagen kan herhalen en zo zeker te zijn van het resultaat.
Dit is inderdaad een aardig Kerstcadeau wat je jezelf gegeven hebt.
groeten
Michiel

jobgeheniau

Dec 24, 2021, 7:04:30 AM12/24/21
to Camras-forum
ga ik zeker doen. Goede dagen allen.

Jan-PA0PLY

Dec 30, 2021, 11:05:03 AM12/30/21
to camras...@googlegroups.com

Hallo Allen,

Het was even zoeken, maar bijgaande excel sheet vond ik op de site van Zdenek, OK1DFC.

Hiermee worden de afmetingen van een septumfeed straler berekend.

Ik denk dat deze ook goed bruikbaar is voor het bepalen van de afmetingen van een busstraler en de positie van de monopool.

Gr, Jan Kappert PA0PLY

Verzonden vanuit Mail voor Windows

Virusvrij. www.avast.com
1420-calc.xls