Continuummetingen tijdens demo

Tammo Jan Dijkema

Aug 8, 2021, 4:28:22 PM8/8/21
to camras-forum
Hoi camras-forum,

Ik heb vandaag in de radiotelescoop een dag lang demo's gegeven voor publiek, en daarbij wat leuke data vergaard. Ik kom er zelf niet aan toe er goed naar te kijken, maar misschien vinden jullie het leuk om er in te neuzen. De data is bijvoorbeeld heel goed bruikbaar om de bundelgrootte van de telescoop te zien.

De data is opgenomen op 1.33GHz; ik heb een gnuradio-flowchart een totale intensiteit (total power over een MHz aan bandbreedte) per halve seconde laten uitspugen. Die intensiteit staat in een bestandje, samen met de afstand tot de zon, Cassiopeia A, en Cygnus A. Voor publiek was het een verrassing dat er naast de zon nog twee kneiterheldere radiobronnen aan de hemel staan, en dat die resp. elfduizend en zeshonderd miljoen lichtjaar ver staan.

De software voor de waarneming staat in https://gitlab.camras.nl/dijkema/zonnedemo, in het bijzonder de flowchart driftscan_L-band.grc en het scriptje zonnewaarneming.py.

De databestanden staan in https://charon.camras.nl/public/continuumdata/, de bestandsnaam bevat de juliaanse datum. De metingen van vandaag beginnen allemaal met data16284. In sommige datasets stond de verzwakker aan, in andere uit. Dat zie je vanzelf aan de schaal.

Wat mij opviel, is dat er rechts van de zon een duidelijk wiebeltje zit. Ik vermoed dat we daar een zonnevlek hebben waargenomen. Verder was het grappig om te zien dat Cygnus A aan het begin van de middag laag stond, waardoor de grondruis duidelijk te zien was. Die verdween later op de dag.

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan
data1628432589.pdf

Tammo Jan Dijkema

Aug 26, 2021, 7:16:16 AM8/26/21
to camras-forum
Hoi forum,

Een update: ik heb de data op https://charon.camras.nl/public/continuumdata verrijkt met plotjes. Het blijkt dat deze plotjes mooier worden als de verzwakker aanstaat, zeker als we op de zon richten (duh).

De wiebeltjes naast de zon blijken gewoon de zijlussen van de bundel te zijn. Wel gek dat die bundel kennelijk niet symmetrisch is (er zit rechts een groter wiebeltje dan links).

De bronnen die we tot nu toe gezien hebben op 1.33GHz zijn de sterkste radiobronnen:
- Zon
- Cassiopeia A
- Cygnus A
- Orionnevel
- Krabnevel
- Maan

Andromeda zal ik zondag proberen. Let wel, dit is allemaal met 0.5 seconde integreren, het plaatje wordt gemaakt terwijl de telescoop draait. Zodat we in 20 minuten 4 bronnen kunnen laten zien, terwijl we een verhaaltje aan bezoekers vertellen.

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan

> <data1628432589.pdf>

Harry Keizer

Aug 26, 2021, 7:52:49 AM8/26/21
to camras...@googlegroups.com
Hoi Tammo Jan en allen,

Mooi werk hoor!
We gaan binnenkort een keer testen en overleggen waar het 'wiebeltje' vandaan komt.

Mogelijke optie zou kunnen zijn dat de 13cm feed die in de focusbox rechts naast de 23cm hoornstraler gemonteerd zit wat RF roet in het eten gooit:)

Dank voor het delen!

Groeten, Harry.....

Op do 26 aug. 2021 om 13:16 schreef Tammo Jan Dijkema <t.j.d...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'Camras-forum' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar camras-forum...@googlegroups.com.

Tammo Jan Dijkema

Sep 1, 2021, 2:59:04 PM9/1/21
to camras-forum
Kleine update van de 'continuumdemo': ik heb vandaag in de lunchpauze twee extra bronnen gemeten (met dank aan Michel Arts die als tweede operator ook z'n lunchpauze heeft opgeofferd):

- 3C273: heldere quasar op 2.5e9 lichtjaar afstand
- Virgo A / M87: het sterrenstelsel dat beroemd is om het plaatje van het zwarte gat

Vooral de quasar zit aan de grens van wat met deze demo kan (halve seconde integreren, de telescoop in volle vaart over de bron laten bewegen). Met wat meer integratietijd neemt de ruis natuurlijk af, en kunnen we ook nog wel zwakkere bronnen aan. Maar dan lukt vijf in een lunchpauze niet meer ;)

In het plaatje had nog moeten staan dat de meting op 1.33 GHz is, en dat de tijd in UTC is. De verzwakker stond weer uit, wat het rare signaal van de zon verklaart.

Tammo Jan