W3 OH te pakken?

jobgeheniau

to Camras-forum
Hallo mede amateurs,

Zoals wellicht bekend, ben ik de laatste weken bezig geweest om maser W3(OH) te detecteren met mijn 1.5-1.9 schotel. Het W3-complex ligt in een verduisterd deel van de Perseus-galactische arm, op een afstand van ∼2,2 kpc, en is een van de meest intensief bestudeerde stervormingsgebieden in het Melkwegstelsel. Best een uitdaging! Het ziet er naar uit dat ik nu toch wel een hit heb. Het aanpassen van de Feed, het kalibreren van de positie van de schotel en veel proberen en een hoop geduld lijken toch tot een resultaat te leiden... Voorlopig houd ik dit als mijn W3(OH) registratie op 1665.405 MHz. Rekening houdende met de Vlsr van momenteel 17 km/s (snelheid van aarde en rotatie om de zon) komt het eindresultaat in de buurt van de correcte meting. 1665.789 MHz = -32.22 km/s. Vlsr is volgens mijn berekeningen wat betreft locatie en tijd 17 km/s. -32-17=49 km/s. Ik denk en hoop dat -49 km/s de correcte snelheid is van W3(OH) ook gezien de redelijke duidelijke piek in de gemeten waarden in de grafiek. Deze W3(OH) resultaten zijn gedaan met een speciaal 1665 bandpassfilter en 2 mini circuits lna/s. Ik blijf nog even meten de komende dagen, maar binnenkort ga ik weer over op een andere Feed over, namelijk de nu in aanbouw zijnde 611 MHz Feed met bijbehorend bandpassfilter om wederom pulsar B0329+54 te 'vangen'. Mijn uiteindelijk doel met deze schotel! Ik was heel close afgelopen half jaar, maar na uitgebreid onderzoek met mede collega radio amateurs konden wij helaas niet met 100% (!) zekerheid bevestigen dat de pulsar was gedetecteerd op 1420 MHz met de 1.9 schotel. Ook dat onderzoek gaat nog door met langere belichtingstijden en nu dus onderzoek op 611 MHz, er valt nog wat te solderen en te boren en te zagen..... Maar first things first. Blij met dit resultaat toch wel. Kost een hoop doorzettingsvermogen en geduld :-)
Bijgevoegde foto's de Vlsr berekening, de remote opzet waarmee ik opereer (IR camera, the tracking software and the telescope etc), en het (grafische) resultaat uiteraard. De website krijgt uiteraard binnenkort een update met dit resultaat.

Job Geheniau
https://jgeheniau.wixsite.com/radio-astronomy
W3_5feb_remote.jpg
W3(OH)_5feb2023 final.jpg