[camalert] Första riktigt testen, eller?

Sett 0 ganger
Hopp til første uleste melding

LHelge

ulest,
28. apr. 2010, 03:05:2128.04.2010
til camalert
Hej!

Igår kväll smackade jag in alla sveriges kameror i webservicen och
synkade ned dem till telefonen, så långt verkade det fungera bra.

Nu imorse så slog jag på programmet på bussen när jag skulle passera
två kameror, en som är vänd åt rätt håll och en som är vänd åt fel.
Den hittade bägge kamerorna växlade mellan dem när den andra blev
närmre samt visade rätt hastighet! Riktigt bra jobbat med GPS-koden!

Nu är väl nästa steg att bara visa kameror i rätt riktning. När jag
läser in filen är kameran beskriven på följande sätt:
"K40E01@70"
K = Kamera
40 = Rv 40
E = Östlig riktning
01 = ???
@70 = Hastighetsbegränsning 70 km/h

Vad siffran efter riktningen betyder har jag inte lyckats ta reda på,
så jag läser bara in om det är N, E, S eller W jag vet egentligen inte
om siffran ger en bättre vinkelupplösning på riktningen. Eftersom
filen är tänkt att läsa in i något som har kartdata så är det
egentligen inte så viktigt med hög upplösning eftersom det räcker att
veta ungefär vilket väderstreck du är på väg och vilken väg du åker
på.

Med nuvarande information som finns i databasen så är min tanke att
man tittar i vilken kvadrant nuvarande heading finns i och hämtar alla
kameror som angränsar till den kvadranten. t ex om man är på väg i
nord-västlig riktning hämtar man alla kameror som är mot norr och
väst. Jag ska lägga till funktioner för det i databasklassen ikväll.

/Linus

Daniel Nyström

ulest,
28. apr. 2010, 05:29:4328.04.2010
til cama...@googlegroups.com
Jösses vad häftigt att det redan fungerar! Jag drar iväg i eftermiddag
på biltur och där passerar jag två kameror åt varsitt håll. Drar in
senaste versionen strax innan jag åker så återkommer jag med hur det
fungerade. :-)

Erik Abrahamsson

ulest,
28. apr. 2010, 05:49:0728.04.2010
til camalert
Aha, kul att det funkar även utanför emulatorn. Har inte ens fått min
Android-lur ännu.
Har ni testat kartan? Kan vara strul med API-nyckeln där, kanske bara
fungerar för mig?

Det är nog bäst att kolla riktningen i loopen i onLocationChanged
annars kommer inte
kamerorna visas på kartan om dom är åt fel håll.

Jag tror att numret efter riktningen helt enkelt är nåt slags ID-
nummer på alla kameror
efter samma väg. Verkar vara olika på alla.

LHelge

ulest,
28. apr. 2010, 07:00:1128.04.2010
til camalert
Jag ser ingen karta, så det kan nog stämma att det är något fel där.

Min tanke var att överlagra metoden som hämtar kameror, inte ta bort
den gamla. Det känns snyggare att lägga urvalslogik på datalagret än
på presentationslagret.

Lite på samma tema, vi kanske skulle bestämma någon konvention för
namngivning av variabler och metoder så koden ser mer enhetlig ut.
Till exempel så har jag följt googles tutorials i att döpa alla
medlemsvariabler med gement m först i namnet därefter kört på
hungarian notation. Annars är jag aningen ringrostig på hur man brukar
skriva i java...

Finns det någon anleding att jag sparar ner id-nummret på kamerorna?
Enkelt att fixa om det skulle finnas någon användning för det.

/Linus
> For more options, visit this group athttp://groups.google.com/group/camalert?hl=en.- Dölj citerad text -
>
> - Visa citerad text -

Erik Abrahamsson

ulest,
28. apr. 2010, 07:55:5128.04.2010
til camalert
Okej, men det är ju ändå inte så väldigt många kameror runtomkring en
så jag tycker inte det gör nåt om man tar ut en lista på alla och gör
det
som behövs med dom i onLocationChanged.

Tänkte bara för att kartan ska bli uppdaterad och ifall man har en
inställning t.ex att programmet ska visa/varna för alla vinklar.

Här kan man skaffa en API-nyckel:
http://code.google.com/intl/sv-SE/android/maps-api-signup.html

Skulle vara kul att veta hur det är tänkt att man ska göra för att det
ska
gå att köra på samma nyckel i ett sånt här projekt.

Jag ska ändra till hungarian... :)

/Erik

> --

LHelge

ulest,
28. apr. 2010, 08:31:3828.04.2010
til camalert
Vad jag kan förstå så är API-nyckeln knuten till det id du signerar
applikationen med.

http://developer.android.com/guide/publishing/app-signing.html

Så länge vi kör i debug-läge så kommer vi behöva var sin API-nyckel.
När vi sedan lägger upp det på Market så är det viktigt att vi skaffar
en API-nyckel för den nyckel som vi signerar appen med innan vi lägger
upp den.

Har du något publisher-konto på Market?

/Linus
> For more options, visit this group athttp://groups.google.com/group/camalert?hl=en.- Dölj citerad text -