[camalert] Radarvarning i bakgrunden?

1 view

Daniel Nyström

to cama...@googlegroups.com
Med tanke på vad som skrivs här på Swedroid så kan det nog finnas
anledning att fundera över en bakgrundsprocess i programmet som gör
att luren kan varna även när skärmen är släckt:
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=11049

Jag var inne tidigare på att skilja på frontend och backend, och i det
läget skulle backend stå för varningar ungefär som Facebook, Peep och
Gmail signalerar för nya meddelanden redan idag.

Är det klurigt att få till tror ni?

Erik Abrahamsson

to cama...@googlegroups.com
Hej,
Har haft lite annat på gång så har inte gjort nåt alls på det här projektet på ett tag nu men funderade faktiskt litegrann igår på om det är dags att sätta igång igen så det kommer ut på Market.

Redan idag är det ju uppdelat i en GPS-del (bakgrundsprocess) och frontend så det är inga problem på det viset men problemet som jag ser det är att GPS drar så mycket ström så den vill man helst inte ha igång i bakgrunden.

/Erik

Erik Abrahamsson

to cama...@googlegroups.com
Nu svarade jag innan jag läst länken men programmet borde redan idag varna om programmet är igång även med släckt skärm. Har inte provat dock.

LHelge

to camalert
Samma här, är i sluttampen på exjobbet så det tar ganska mycket tid nu
med.

Jag tror inte det går att komma ifrån att GPS:en drar mycket ström,
men vill man använda det för långresor så får man investera i en bil-
laddare.

/Linus

Daniel Nyström

to cama...@googlegroups.com
Den 10 maj 2010 13.51 skrev LHelge <linus.h...@gmail.com>:
> Samma här, är i sluttampen på exjobbet så det tar ganska mycket tid nu
> med.

Ingen stress! Jag passar bara på att dumpa lite idéer här tills det
finns tid att göra något. Jag har själv inte haft tid att komma igång
med utvecklingen alls själv. Har ju hela Java-språket att lära mig
också. ;)

> Jag tror inte det går att komma ifrån att GPS:en drar mycket ström,
> men vill man använda det för långresor så får man investera i en bil-
> laddare.

Som det står i Swedroid-tråden så är problemet att telefonen med alla
features påslaget och med skärmen aktiv, drar mer eller lika med
mängden ström som laddaren klarar av att ge. Så summa kardemumma är
att det helt enkelt inte spelar någon roll om man har billaddare -
telefonen får ändå slut på ström förr eller senare.

En lösning på GPS-problematiken kanske är att kanske stänga av GPS:en
ifall det är långt till närmsta kamera? Som i mitt fall som har 10 mil
till närmsta kamera så känns det ju onödigt att ha den påslagen hela
vägen. Det skulle räcka med att den kollar igenom en halvtimma och se
hur nära jag är. Ville man göra det enkelt för sig så skulle man
kanske ta en symbolisk hastighet på 300km/h (för att vara säker) och
sedan räkna ut tiden till närmsta kamera, för att sedan släcka ner
allt tills tiden är inne för nästa koll. Och ju närmare man är desto
tätare blir kontrollerna, för att slutligen vara helt påslagen -
kanske när tid till kamera är under 10min eller nått, så GPS:en hinner
kalibrera in sig ordentligt innan man verkligen passerar kamerorna.

Eller?

LHelge

to camalert
Tycker det låter som en väldigt bra idé!

Verkar iofs illa att det går att få telefonen att dra mer ström än vad
laddaren kan ge. Kan det vara en nackdel att man använder usb som
standard?

/Linus

Daniel Nyström

to cama...@googlegroups.com
Den 10 maj 2010 14.16 skrev LHelge <linus.h...@gmail.com>:
> Tycker det låter som en väldigt bra idé!

Kul! :)

> Verkar iofs illa att det går att få telefonen att dra mer ström än vad
> laddaren kan ge. Kan det vara en nackdel att man använder usb som
> standard?

Lurens batteri ligger på 3.7V och laddningen på 5V och bilens batteri
på 12V. Så det lär vara en hel kedja av DC/DC-omvandlare som ska palla
med. Max lär väl vara 1A från 5V, men sedan är frågan vad telefonens
omvandlare klarar. F.ö. verkar det vara AMOLED-skärmen i Desire och N1
som är den största boven. Är den bara avstängd så är det däremot inga
problem.

Erik Abrahamsson

to cama...@googlegroups.com
Ja lät som en smart idé. Tycker det var ett väldigt tjat om ampere i den där tråden men får verkligen telefonen dra mer än 500mA från USB?

/Erik

Daniel Nyström

to cama...@googlegroups.com
Den 10 maj 2010 14.20 skrev Erik Abrahamsson <eck...@gmail.com>:
> Ja lät som en smart idé. Tycker det var ett väldigt tjat om ampere i den där
> tråden men får verkligen telefonen dra mer än 500mA från USB?

Den borde ju vara listig så den inte drar mer när den är kopplad till
en dator. Men eftersom mer finns att tillgå från både väggladdaren och
bilen så borde den ju nyttja det kan man tycka. Ingen av datapinnarna
är ju kopplade när den bara laddar. I USB-läge ska dom ju ha en
resistans:
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Signaling