SID védelem (földhurok trafó)

Dániel József

to C64 Hungary
Csomó helyen hallani olyat hogy a földhurok kivégezte a SID-et mikor
mixerre vagy erősítőre kötötték. Arra gondoltam hogy építek egy
egyszerű földhurok leválasztót hozzá, de bajban vagyok a megfelelő
trafó kiválasztásával. Amit mindenütt dícsérnek az a Jensen, de azt
hozatni kell és darabja 20k. DualSID esetén még ha az inputot
közösítem az akkor is 3 trafó testvérek közt is.

Ti használtok valamit az audio leadek védelmére?

Dániel József

to C64 Hungary
Na kitaláltam valami jót, optocsatolós kimenetet fogok építeni. A 8
tűs VIDEO csatlakozón van szerencsére +5VDC, vagy ha nincs akkor majd
kötünk rá (elvileg c64 verziónként ill. sorozatonként változó hogy van-
e), aztán lesz egy kis dobozom, azon lesz galvanikusan leválasztott
line out, line in, meg S-VIDEO. :D (Tényleg az S-Videot is érdemes
leválasztani galvanikusan, vagy azzal nem kell törődni? Elvileg az a
modulátorból jön, talán az már be van védve gyárilag is.)

Más. SID2SID vagy DualSID esetén biztonságos-e a két SID External In
tűjét összekötni? (hogy ugyanazt az audio in jelet kapja meg mindkét
csip)

Balazs Oszvald

to c6...@googlegroups.com
Tudtommal nincs 5V az AV csatin és a régebbi gépeken a luma/chroma sincs kihozva. Ez utóbbi nem svideo szabvány. Ha jól emlékszem, jelszintet kell váltani hozzá, amihez lehet, hogy egy ellenállás már elég lehet...

CodeKiller

to C64 Hungary
Üdv,

Esetleg egy egyszerű felszültségkövető beépítése a kimenetre? (opamap:
'+' -ra a SID kimenet, '-' -ra pedig az opamp kimenetét visszakötni,
így az erősítés 1:1 lesz a kimeneten, de nagyobb terhelést is elbír)
(valami jobbfajta kompakt erősítőből) Ezzel a kimeneten az erősítő
kimenetét cibálja az ember, ami nagymértékben elkülönül SID
kimenetétől.
De ez nem lepróbált, csak ötlet...

Földhurok-leválasztani akkor lehet szükséges, ha PC-táp-szerű tápot
kap a C64... a gyári tápja ugyanis nem földelt...

Dániel József

to C64 Hungary
A földhurok leválasztás mellett azért döntöttem, mert a MSSIAH fórumon
többen írták, hogy mixerre vagy gitárerősítőre kötve a gépet sikerült
már pár SIDet megsütni... Ezek ugyanis olyan brutál DC tranzienseket
basznak ki a kimenetre csatlakoztatáskor, ki és bekapcsoláskor, ami
túlmegy a SID teherbírásán. Leválasztott földhurok és Zener diódás
tüskementesítés mellett viszont biztonságban van.

A +5V-ot több pinout rajzon beírják a 8. tűre, másutt azt írják hogy
not connected, illetve van olyan hogy azt írják hogy pin8: +5VDC/nc,
szóval ebből arra következtettem hogy ott vagy van +5VDC vagy nincs.
Ha nincs akkor meg hát majd lehet odakötni. :D A 7. tűre a DualSIDből
a SID2 kimenetét álmodtam oda, és mivel utolsó revíziós keskenypaneles
c64 ezért gondolom a chroma-luma is rendesen kint van. :)

Atte

to c6...@googlegroups.com, Dániel József, C64 Hungary
Szasztok,

Egy kerdes fogalmazodott meg bennem... Tudtok nekem peldat irni az alant
vitatott szerkezetek gyakorlati alkalmazasara? Esetleg egy-ket mintapelda, hogy
miert jo gitarerositore kotni 2 SID-etvagy eppen mi lesz a vegeremdenye ennek?
:)

Elore is koszi:
Udv:
Atte

> --
> Azért kapta ezt a levelet, "C64 Hungary" csoport listára.
> A hozzászóláshoz küldjön egy e-mailt a következő címre:
> c6...@googlegroups.com
> Ha szeretne leiratkozni erről a csoportról, küldjön egy e-mailt a
> következő címre c64hu+un...@googlegroups.com
> További lehetőségekért látogassa meg a csoportot:
> http://groups.google.com/group/c64hu?hl=hu

Dániel József

to C64 Hungary
http://www.youtube.com/watch?v=0Ie4wVwMR0E

Csak ennyi. Meg nézd meg a Vakondok2-t ha még nem láttad. :D

Atte

to c6...@googlegroups.com, Dániel József, C64 Hungary
Beszaras :) Nagyon komoly!
Ok, igy mar vilagos.

koszi
Udv:
atte

CodeKiller

to C64 Hungary
Na de földhurok akkor keletkezik, mikor az A egység, és a B egység is
földelt, majd a közös földet egy másik zsinóron is összekötjük;
jellemző tünete a búgás, zúgás, zavaros kép....
Amire te gondolsz, az az eltérő üzemi "föld" (gnd), ami a kettős
szigetelésű készülékek számára csak belül támpont, egymáshoz (vagy egy
földelthez) képest sok-sok V eltérés is lehet (nem vagyok benne
biztos, hogy a földhurok-leválasztó ez ellen véd ... sőt, gyanítom,
hogy nem)
A zener viszont jó ötlet.

amire én gondolok:

c | \
sid-| |-| + \
|amp>-o----- kimenet
,--| - / |
| | / |
'------------'

Kicsit lehet/kelle még rajta még alakítani, de lényegében ez szerintem
meg tudná védeni.

Mészáros Árpád

to c6...@googlegroups.com
Hali!

Egy végfok fejelés kevés lesz :) ha a testen keresztül sül ki a potenciálkülömbség még az egész gépet is viheti ha földhurok van, de baromian búgni fog az egész. Kell a DC leválasztó! Akár 100V külömbség is lehet a két rendszer között! Nekem már füstölt el komplett PC alaplap a hangkártyán keresztül föld potenciálkülömbég miatt. Szerintem egy duál optocsatolóval és műveleti erősítővel lehet a legjobb eredményt elérni a legolcsóbban. Tuti jó freki átvitel a teljes spektrumban, és garantáltan a leglineárisabb freki átvitel a trafóhoz képest! Ezen kívül akár DC szintet is át tud vinni amit a trafó ugye nem, éppen ezért jó akár videojel DC leválasztására is széles sávú műveleti erősítő alkalmazásával.
Az 5V-ot persze rá lehet tenni egy NC lábra valamelyik csatlakozón az nem gond ami ellátja az áramkört.
Itt egy példa erre: http://www.clare.com/home/pdfs.nsf/www/AN-107.pdf/$file/AN-107.pdf

Dániel József

to C64 Hungary
Nah... a földhurok leválasztó azt jelenti, hogy a két készülék
galvanikusan független lesz. Nincs közös föld. Tehát DC feszültség a
kettő közt nem tud utazni. Szóval hiába van mondjuk 20V eltérés a c64
és a mixer földje közt, nincs áramkör amin keresztül ez a feszültség
kisülhetne. Csak az AC komponens (tehát az audio jel) utazik.

Szóval EZ véd az eltérő földfesz ellen, amit te írtál az sajna nem.

CodeKiller

to C64 Hungary
Értem, és tudom mi az a földhurok leválasztó, viszont mikor
csatlakoztatod, akkor az 20V DC AC-ként fog megjelenni a kimeneten/
bemeneten -- és az b...sza szét a berendezéseket.... ezért kell olyan
erős kimenet, ami képes ennek ellenállni!
(asztali cd-lejátszók se földeltek, mégse ba--a szét a keverő, ha
összedugod őket!)
Zener ugyan megfogja, de akkor meg már teljesen fölös a leválasztó.
Illetőleg, ha a video-porton nyúzol ki a masinából +5V-ot az opto
meghajtására, akkor gyakorlatilag adtál a szarnak egy pofont.....
Leválasztónak pont az az értelme, hogy galvanikusan leválasztott,
külső tápról működtetve eme táppal lesz a másik készülék áramkörileg
összekötve, és a leválasztott cucc nem kerül vele kapcsolatba.

ISMÉTLEM: - földhurok - gerjedés
- potenciál-különbség (legalább az egyik NEM FÖLDELT) - akár "megrázó
élmény" is lehet

a kettő NEM UGYANAZ!!!!

CodeKiller

to C64 Hungary
Még annyit, hogy az opto-s az védhet, de nem túl jó a dinamika-
átvitele (ugye kis jelnél a led nem gyújt...) vagy kell egy babrás
szintezés; viszont a trafós nem feltétlen egy élet-biztosítás (és
szintén belebabrál a hangzásba --- freki-függő mértékben)

Dániel József

to C64 Hungary
5VDC meghajtásra: DC modul, 1000V izolációs fesz.
http://www.soselectronic.hu/?str=371&artnum=3567
Az optocsatolóból meg van olyan ami kétkimenetes, az egyik kimenettel
a bemenetet vezérled, és így kompenzálható a LED nemlinearitása.
http://www.soselectronic.hu/?str=371&artnum=36038
A Zener önmagában állítólag nem elegendő, legalábbis több helyen
hallottam leszólóan emlegetve.

Dániel József

to C64 Hungary
És továbbra sem látom hogy akár trafó esetén hogy jelenne meg a DC
szintkülönbség AC tüskeként.

Persze, ha a DC szintkülönbség kisül, akkor az egy AC impulzus, ami
átmenne a trafón, csakhogy nincs kisülés!

98..102V +-2V
-----$ | $------
C64 $ | $ Mixer
-----$ | $-----
100V 0V

A 100V a 0V-hoz nem kapcsolódik galvanikusan. Nincs kisülés, nincs
tüske. Az a 100V DC különbség AC szempontból olyan mintha nem lenne,
mert sehol nem kap lehetőséget a kisülésre. A trafón CSAK az AC
komponens +-2V megy át.

CodeKiller

to C64 Hungary
> Persze, ha a DC szintkülönbség kisül, akkor az egy AC impulzus, ami
> átmenne a trafón, >>>csakhogy nincs kisülés!<<<

És ezt miből gondolod? Bármilyen véletlen folytán összejöhet rajta egy-
egy ilyen impulzus... akár attól, hogy hozzáérsz a keverőhöz, vagy
rádugsz valami más cuccot, stb, stb...
Van nekem router-em ellőtt portokkal.... (a leválasztó-trafók persze
sértetlenek) --- ok, igaz valami villám szerűség intézhette el..
mindenesetre jól szemlélteti, hogy ilyen ellen nem véd!

Majd még utánanézek, más kütyükben hogy oldják meg --- de biztos, hogy
ha van egy erősebb kimenet, amit jobban lehet nyüstölni, azért nem
árthat!....

(am a nagy-jack aljzat használata sem hülyeség--- szépen
végigtaperolja a gép GND vonala a jel-vezeték(ek)et, mielőtt szignál-
kapcsolatot teremt, és a GND-re sül ki a potenciál-külömbség --- ahol
nem okozhat gondot -- elvileg)

Dániel József

to C64 Hungary
Ebben persze igazad van, de itt egy AC tüske keletkezett a túloldalon,
nem pedig a DC földkülönbség sült ki AC tüskeként. :)

A legjobbnak eddig az optocsatoló tűnik, a kétkimenetes vezérelhető
állítólag hifi minőségre is képes megfelelő műveleti erősítőkkel. A DC
modul 1000V-os tűréshatára meg elég kell legyen mindenre ami normális
esetben történhet.

Azt kétlem hogy bármivel jobb lenne ha a földre sülne ki a feszkó,
tekintve hogy a C64 nem földelt. A trafón mindkét hurok galvanikusan
független az elektromos hálózattól. Szóval ha kisül valami a C64
"földjére", akkor egy irányba tud kisülni - az elektronikán keresztül.
Szopacs.

B3L4

to c6...@googlegroups.com
http://ilesj.wordpress.com/2010/07/01/how-to-identify-c64-and-sid-model/

Itt lathato a 4 kulonbozo C64, az elso generaciosban volt +5 ha megnezed. Pl ezert fontos, hogy ne keverjuk az 1st gen-es tapot mondjuk az utolsoval... es hasonlok