Korvus klávesnice, první dojmy - dotaz

Michal Kolaja

May 10, 2022, 7:29:46 AMMay 10
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím, tak si teď tady hraju s tou klávesnicí a musím říct, že až bude
k dispozici plná podpora pro Jsr tak to bude super. Mates tohle by ses
mohl pokusit trochu postrčit, protože si myslím, že by to stálo fakt za
to. Zatím jsem zkoušel alfanumerickou a hybryd. Ke kreslení jsem se
zatím nedostal. Braille pro mně bohužel není, protože bych na display
nedokázal poskládat prsty, pokud by některá z těch brailleských
klávesnic umožňovala, že by člověk jakoby vzal jeden bod a zbitek
doklepával tak možná by to nějak šlo. Chci se zeptat jak se na té Alfa
numerice aktivuje shift případně caps? Na to jsem zatím nepřišel. Ještě
jedno doporučení. V případě, že používáte Korvus klávesnici s Jsr
doporučuju klávesnici nevkládat do herního režimu buď odečítač pokaždé
deaktivovat případně pozastavit průzkum dotykem, což nemám vyzkoušené
jestli se to bude chovat korektně. POkud totiž necháte Jsr při zobrazené
klávesnici aktivní můžete normálně třeba použít funkce na úpravu textu,
konkrétně mám na mysli podrobnou úpravu textu. V této souvislosti ještě
jedna věc na Maťu bylo by fain, pokud by se režim podrobná úprava textu
choval tak, že by po jeho aktivaci byla převzata pozice kurzoru
automatický přesun na začátek textu není v rámci úprav tak úplně
praktické. Jinak Korvus klávesnice při vypnutém Korvus odečítači se
chová opravdu jenom jako klávesnice, do konce při jejím zobrazení se
nepohne ani focus, takže klidně můžete částečně diktovat a částečně
psát, takže prostřednictvím Jsr část textu nadiktuju ostatní dopíšu.
Ještě jedna drobnost. Milan tady psal, že se mu to chová tak, že zobrazí
klávesnici, napíše co chce a poklepáním na prostor mimo klávesnici  ji
zavře. Já teda musím použít tlačítko zpět, ale to je celkem jedno. Jinak
s Jsr bez problémů použitelné.

Matěj Plch

May 10, 2022, 7:53:19 AMMay 10
to blind-...@googlegroups.com
Zdarec,
pokusím se časem zajistit.
Mates

Peter Halada

May 10, 2022, 7:54:18 AMMay 10
to blind-...@googlegroups.com
Pozdravujem,

Ak chcete zmeniť mód klávesnice, tak stlačte1-shift (pridávanie hlasitosti) a Švihanim hore alebo dole budete meniť jednotlivé módy klávesnic.
určite odporúčam metódu písania kresleným alebo metódu pre písanie expertov. budete písať násobne rýchlejšie.

Peter
May 10, 2022, 7:58:22 AMMay 10
to 'Peter Vágner' via blind-android
Potvrzuji. Než přišel Braille, metoda kreslením, i když jsem si tuto variantu nedokázal představit, byla opravdu rychlá a efektivní. Teď preferuju Braille.

> 10. 5. 2022 v 13:54, Peter Halada <pietr...@gmail.com>:
> Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/blind-android/26150923.1.1652183655273%40localhost.

Peter Vágner

May 10, 2022, 8:39:26 AMMay 10
to blind-...@googlegroups.com, Karel Giebisch
Dobrý deň,
Poznámky k pôvodnej správe od p. Kolaju.
Ja si ručne prepínam skúmanie dotykom. Ak je zobrazená štandardná
klávesnica, môžem klávesnicu buď zavrieť stlačením tlačidla späť alebo
dva krát poklepať na miesto nad klávesnicov. Keď zapisujem čísla cez
štandardnú klávesnicu, som zvyknutý klepať hore nad klávesnicou, keď
používam braill som zas zvyknutý stlačiť tlačidlo späť.
V súvislosti s rýchlym posúvaním na začiatok / na koniec textu. Ak je už
Jieshuo v režime úprav, stačí dva krát poklepať na editačné pole a
Jieshuo buď presunie kurzor na začiatok alebo na koniec.
Ak je zas zobrazená brailová klávesnica Corvus, táto obsahuje príkazy na
navigáciu v texte, ktoré sú veľmi efektívne a je tam aj začiatok /
koniec textu.

Dňa 10. 5. 2022 o 13:58 Karel Giebisch napísal(a):
OpenPGP_0x144312F3EB650A2D.asc
OpenPGP_signature

Samuel Šalát

May 10, 2022, 12:57:21 PMMay 10
to blind-android
Ďakujeme veľmi pekne vám i ostatným za pozitívnu spätnú väzbu k našim klávesniciam. Potešila a nabila energiou. Mám ale jednu otázku. Už vás nechceme spamovať rečami o možnosti testovania Corvusu, tiež rečami o tom, že vďaka našej blízkosti máte šancu Corvus ovplyvniť oveľa viac, ako iné softy a ani o tom, že postupne začíname pracovať na významných vylepšeniach nášho čítača. Skôr by sme chceli otočiť otázku takto. Čítame, že je pre Vás zaujímavé používanie našich klávesníc, no mnohí sa snažíte naše klávesnice skombinovať s používaním iného čítača. Chceme vás poprosiť naozaj o veľmi konkrétnych parametrov a funkcií, ktoré ak by Corvus Čítač spĺňal (a dnes ešte nespĺňa), už by ste strácali dôvod riešiť nejakú kombináciu Corvusu a iného čítača. Vedeli by ste takéto veľmi konkrétne vlastnosti a funkcie identifikovať? Čo pre vás robí váš obľúbený čítač príťažlivejším v porovnaní s inými čítačmi? Veľa vecí na vylepšenie si samozrejme uvedomujeme i sami, ale vaše reakcie môžu ovplyvniť priority v našej práci a tiež prípadne vytiahnuť na výslnie aj nejaké funkcie, ktoré napr. z nášho pohľadu možno podceňujeme. Budeme všetkým vďační za otvorenosť, úprimnosť a konštruktívny prístup (samozrejme koštatácia, že všetko je celé zle nás moc neposunie :) ).
Dátum: utorok 10. mája 2022, čas: 13:29:46 UTC+2, odosielateľ: g.popluh

Ondrej Rosík

May 11, 2022, 3:29:48 AMMay 11
to blind-...@googlegroups.com
Ja len preistotu, v brailly máme aj gesto body 4-6 do dlane, ktoré
pozitívne zatvorí editovaný text. 4-6 z dlane ho zatvorí ale neuloží
napísaný text.

Dňa 10. 5. 2022 o 14:39 'Peter Vágner' via blind-android napísal(a):

Michal Kolaja

May 15, 2022, 12:05:23 PMMay 15
to blind-...@googlegroups.com, Ondrej Rosík
Zdravím, při aktivaci modelu alfanumerické  se herní režim potažmo
pozastavení průzkumu dotykem nechová vždy korektně. V některých
editačních polích při pokusu psát hlásí  pernamentně vymazáno, + znak na
kterém je focus vymazáno a je tak prakticky neovladatelná.

Michal Kolaja

May 17, 2022, 10:23:41 AMMay 17
to blind-...@googlegroups.com, Ondrej Rosík
Dobré odpoledne, lze editační funkce klávesnice použít i bez aktivního
odečítače? Jde mi hlavně o možnosti kontextového menu. Pokud klávesnici
nastavím do režimu vypnuto navigace funguje super. Hlavně se mi líbí ta
dvouprstá gesta pohyb po řádcích po slovech, začátek a konec dokumentu
bez toho, abych musel ty úrovně navigace pořád někde přepínat, to je
paráda. Rád bych ještě využil označení textu pak jeho vystřižení
případně kopýrování.V případě, že nastavím klávesnici jako vypnutou
udělám v editačním poli dvojitý poklep tedy dle manuálu poklepu dvěma
prsty což jak jsem pochopil by mělo otevřít nabídku editačního pole
klávesnice se znovu aktivuje. Mohl bych nějak použít tyto rozšiřující
funkce pokud používám pouze Korvus klávesnici? Dík za odpovědi.

Michal Kolaja

May 17, 2022, 10:52:18 AMMay 17
to blind-...@googlegroups.com, Samuel Šalát

No těžko říct, bohužel jsem se zatím k němu vůbec nedostal, možná  v průběhu léta jeden malý návrh bych měl, jako referenční bod bych vzal Jsr, protože to je jednoznačně top, ale na druhou stranu editaci textu má mnohem líp vyřešen Korvus ta se mi fakt líbí.

Dne 10.05.2022 v 18:57 Samuel Šalát napsal(a):
[...]

Peter Halada

May 17, 2022, 12:12:23 PMMay 17
to blind-...@googlegroups.com, Michal Kolaja, Ondrej Rosík
Zdravim,

jasne, klavesnica funguje aj bez citaca. Ak pozastavite citac pri
spustenej klavesnici, tak mozete pouzit vsetky jej editacne moznosti (v
kontextovej ponuke).

Text oznacite vlozenim znacky (na zaciatok bloku, odkial chcete
editovat), pohybom po znakoch, slovach, riadkoch  sa presuniete
pozadovanym smerom avykonate operaciu kopirovania, strihania, mazania.
Vsetky operacie su dostupne v kontextovom menu (pri skrytej klavesnici),
ale pracu si zrychlite, ak pouzijete gesta.

vlozenie znacky - 1-shift + dvojsvih vpravo

mazanie od kurzoru po znacku + 1-shift + dvojsvih vlavo

Text mozete prenasat aj aj medzi prostredim Androidu napriec aplikaciami
a mozete ho prenasat aj medzi corvus prostredim a Androidom.

Dňa 17. 5. 2022 o 16:23 Michal Kolaja napísal(a):

Bohumír Juroška

May 17, 2022, 12:24:30 PMMay 17
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím,
jsr asi top je, ale uvědomte si, že je to spíš takový asistenční
software než odečítač takže je tam spousta věcí, které každý nevyužije
zvlášť když přihlédneme k tomu pro jakou skupinu uživatelů je určený
corvus. Asi bych zapracoval na odezvě a dal bych odečítači podobnou
funkcionalitu jako má talkback s tím, že by se pak podle zájmu uživatelů
mohly přidávat další věcy.

Dne 17.05.2022 v 16:52 Michal Kolaja napsal(a):

> --
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny
> „blind-android“ ve Skupinách Google.
> Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny,
> zašlete e-mail na adresu blind-androi...@googlegroups.com
> <mailto:blind-androi...@googlegroups.com>.
> Chcete-li tuto diskusi zobrazit na webu, navštivte
> [...]

Peter Halada

May 18, 2022, 4:31:37 AMMay 18
to blind-...@googlegroups.com, Bohumír Juroška
Pozdravujem,

no ja si myslim, ze vsetky 3 platformy su bez pochybnosti asistencne. Aj
TB, aj JSR, aj Corvus. Vsetky 3 platformy vedia nejakym sposobom ozvucit
prostredie klasickeho Androidu a tiez externych aplikacii. A potom je to
uz len na uzivatelovi. Uzivatel sa moze rozhodnut, ci si bude instalovat
dalsie externe aplikacie z Obchodu Play alebo z balickov, ktore sa bude
snazit nejakym sposobom ovladat cez citac (zvladaju vsetky citace) alebo
vyuzije ponuku nadstavby citacov (ak ju maju), kde by sa im malo dat
pracovat efektivnejsie. Napriklad ak sa nemylim, tak u JSR je mozne
pouzivat vlastny vstavany editor textov a u Corvusu cely set viacerych
aplikacii. Pre mna je klucova efektivita prace a dostupnost vsetkych
moznosti, ktore z os Android vyplyvaju.

Dňa 17. 5. 2022 o 18:24 Bohumír Juroška napísal(a):

Bohumír Juroška

May 18, 2022, 5:37:50 AMMay 18
to blind-...@googlegroups.com
Ano i takto se na to dá nahlížet, ale přesto by se měl rozlišovat pojem
odečítač či asistenční software, protože odečítač má hlavní funkci v
ozvučení systému jako takového s tím, že člověk k němu přistupuje
podobně jako vidící jen z některými odlišnostmi v ovládání vzhledem k
zrakovému handicapu, kdešto asistenční software už je jiná liga ten může
mít buďto podobu speciálního prostředí se speciálně upravenými
aplikacemi nebo může kromě odečítače obsahovat některé další aplikace
nebo služby jako to má třeba jieshuo.

Michal Kolaja

May 23, 2022, 3:48:56 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím, Jenom drobnost, ano Jsr má zpoustu funkcí, které nevyužijete,
ale nikdo Vás nenutí je používat,  to však není důvod, proč tyto funkce
do odečítače  nezapracovatJenom ta otázka co je asistenční software a
není asi je dost zbitečné se nad tím zamýšlet, taky si myslím, že tam
patří jednoznačně celý odečítač, protože proč by teda touto optikou
nemohlo být asistgenčním softwarem třeba hlasové diktování? Všechny
funkce, které Jsr má jsou součástí odečítače žádná specifická nadstavba
tam není. Osobně bych opravdu jako referenční software bral to nejlepší
co je na trhu Tb je už opravdu v podstatě mrtvý tím bych se fakt moc
neinspiroval.

Michal Kolaja

May 23, 2022, 6:17:57 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Tak už jsem přišel na to, proč mi u klávesnice nefungovala ta kontextová
nabídka. To už totiž obsluhuje odečítač, neměl jsem jej aktivovaný v
usnadnění. Jenom ještě tak ttrochu nechápu proč ty značky fungují tak
jak fungují. Proč se s textem pracuje ke značce a neoznačí se normálně
text se kterým chci pracovat? Co v případě, pokud bych chtěl vymazat
slovo, nebo větu někde uprostřed textu pokud se mi vymaže celý text po
značku? Je velká škoda, že zatím žádný odečítač neumoˇžňuje nastavit
gesto pro vymazání slova, řádku věty.

Peter Vágner

May 23, 2022, 6:24:35 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com, Michal Kolaja
Pozdravujem,
Braillová klávesnica Corvus má gestá na vymazanie znaku, slova, riadku,
od začiatku textu po kurzor alebo od kurzora do konca.
Držíte stlačený bod 6 a s bodmi 1, 2 alebo 3 vykonávate gesto do dlane.

Operácie s textom cez kontextovú ponuku fungujú inteligentne, stačí
vybrať značku a operácia sa potom vykoná od značky po aktuálne
umiestnenie kurzora.

Dňa 23. 5. 2022 o 12:17 Michal Kolaja napísal(a):
OpenPGP_0x144312F3EB650A2D.asc
OpenPGP_signature

Ondrej Rosík

May 23, 2022, 6:35:15 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Pozdravujem,

ak používate braillovú klávesnicu, tam také možnosti už máme. Neviem, či
ste už oboznámení s konceptom giest v brailly, ak nie, odporúčam pozrieť
naše návody

http://support.corvuskit.com/sk/tutorial/braillovska-klavesnica-1-cast-zaciname

http://support.corvuskit.com/sk/tutorial/braillovska-klavesnica-2-cast-pisanie-na-stole-nastavenia

http://support.corvuskit.com/sk/tutorial/braillovska-klavesnica-3-cast-praca-s-textom

Dňa 23. 5. 2022 o 12:17 Michal Kolaja napísal(a):

Peter Halada

May 23, 2022, 7:08:48 AMMay 23
[...]

Mazanie po slovách, vetách, znakoch je skutočne  tak, ako píše Ondrej.
Ale s tými značkami je to v podstate komfortné. Proste rovnako sa
presuniete navigáciou po riadkoch, slovách alebo znakoch na miesto
odkiaľ chcete začať mazať (môže to byť pokojne aj v strede textu).
Vložíte značku. Potom rovnakými navigačnými gestami sa presuniete za
alebo pred značku a jedným gestom zmažete vybratý text od kurzora po značku.

No uvidíme, možno ďalšie gestá pre editáciu textu pribudnú v nejakej
ďalšej verzii Corvusu. Som si istý, že to nemôže byť problém.

Dňa 23. 5. 2022 o 12:17 Michal Kolaja napísal(a):

Bohumír Juroška

May 23, 2022, 9:07:38 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
> Všechny funkce, které Jsr má jsou součástí odečítače

Opravdu? takže součástí odečítače má být textový editor nebo hlasový
asistent? Tohle nemá s odečítačem obrazovky nic společného a patří to
spíš do asistenčního softu.
> Tb je už opravdu v podstatě mrtvý

No tak se modleme, aby nezemřel úplně opravdu bych se nerad vrátil do
dob, kdy mi android jenom kvůli tomu, že nemá odečítač musel
zprovozňovat vidící..

Navíc já myslel talkback jen jako jakýsi základ, aby byl corvusí
odečítač na určité úrovni další funkce by se pak přidávaly podle přání
uživatelů corvus je přecejen určen pro trošku jinou zkupinu uživatelů
než jieshuo.

Michal Kolaja

May 23, 2022, 9:16:18 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím, já bohužel braille používat nemohu s důvodu problémů s jemnou
motorikou, používám tlačítkovou. Ta práce s textem po značku je trochu
problematická v tom, že pokud nastavím značku někam do prostřed věty za
slovo, které chci vymazat smaže to všechno po značku.

milan rezen

May 23, 2022, 9:22:12 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Zdravim Vas,
Ja sa priznam, ze asi nerozumiem problemu. Predstavme si, ze mam
napisany text:
toto je pokusna nepotrebna veta.
chcem vymazat slovo pokusna.
1. Presviham sa na prvy znak slova pokusna a 1-dvojsvihom doprava ulozim
znacku.
2. svihnem dvoma raz do prava za slovo pokusna, aby som bol na medzere.
3. vymazem medzi kurzorom a znackou, teda urobim 1-dvojsvih dolava
Mozem postupovat aj naopak. Teda, znacku si dam na pismenko pa v slove
pokusna, potom si skocim pred slovo a opat mazem medzi kurzorom a znackou.
Nechapem vas spravne? Ak nie, mozete prosim uviezt priklad, co
potrebujete dosiahnut a neda sa?

Michal Kolaja

May 23, 2022, 9:55:05 AMMay 23
to blind-...@googlegroups.com
Ano chápete používal jsem trochu zmatečně ještě vyzkouším.

Michal Kolaja

May 24, 2022, 7:58:15 AMMay 24
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím omlouvám se za zmatky už mi to funguje super. Jenom bych měl
ještě jeden dotaz, Nemohl bych si náhodou ta gesta pro obsluhu
rozšířených možností klávesnice remapovat tak abych v průběhu jejich
provádění nemusel držet stisknutý shift tj tlačítka hlasitosti? Dík.

milan rezen

May 24, 2022, 8:59:10 AMMay 24
to blind-...@googlegroups.com
Zdravim Vas,
Premapovavanie gest zatial nemame, fakt ale je, ze by sa aj tazko
hladali volne. Teda, mozno teraz, ked mame podporu trojprstov, tak by sa
dalo. Zatial mozem poradit len kontextovu ponuku. To je  trochu zdlhave,
ale da sa.
Vsetko dobre

Michal Kolaja

May 24, 2022, 9:49:57 AMMay 24
to blind-...@googlegroups.com
No ono ani třeba u Jsr jich moc volných není pokud nevytvoříte nový
balík, ale spíš jde o to, že vždycky narazíte na zpoustu gest, která
vlastně vůbec nepotřebujete a osobně nikdy používat nebudete takže se
pak vyplatí redefinovat jinak ta editace fakt paráda.

Samuel Šalát

May 24, 2022, 10:47:39 AMMay 24
to blind-android
Teraz nechcem napísať, že by sme sa premapovávaním gest nikdy nezaoberali. Ale skôr taký ten pohľad z vnútra, prečo to doteraz nebola až taká priorita. Píšete o JSR - že je to tam vyriešené. A áno. Ten si ale stiahnete, prípadne aj zaplatíte prenájom plnej funkčnosti, ale pri JSR nijako neočakávate, že by sa vám autor z Číny nejako špeciálne venoval. Obraciate sa na priateľov, ktorí vám buď pomôžu, alebo nepomôžu. Používateľská podpora je prakticky založená buď na vzájomnej svojpomoci, alebo nadšení niekoľkých (osobitne jedného :) ) propagátora. Za toto by mu mal čínsky programátor ruky - nohy bozkávať. To nepíšem v zlom - naopak, skôr v obdivnom tóne. Pri Corvuse je to ale inak. Používatelia očakávajú super používateľskú podporu od autorov, čo je logické - veď si za Corvus obvykle platia a chcú využiť aj tú výhodu, že sme zo Slovenska / blízko k Česku. V tomto je to teda vlastne úplne iné, ako pri JSR. A keď máte poskytovať naozaj dobrú používateľskú podporu, tak je pre vás údesom všetko, čo si používatelia môžu takpovediac po svojom rozštelovať (píšem o veciach, ktoré môžu viesť k úplnej nefunkčnosti). Paradoxne sme boli dlho kritizovaní práve za to, koľko sa toho v Corvuse nastaviť dá. A ono sa dá povedať, veď toto si nastavia len ľudia, čo šípia, čo vlastne robia. Nik, čo nevie, čo robí, to neprestaví. Povedať je jedno, ale prax je iná. Prestaví. A ešte skôr ten, čo nevie, čo presne robí. A to je potom hodne ťažké, navigovať toho človeka, keď si napr. pozamieňa gestá a p. Preto pred zavedením takej veci, ako je nastavovanie vlastných gest, venovali sme najskôr pozornosť tomu, aby sme vedeli pomôcť, ľuďom, čo sa v takýchto nastaveniach stratia a brutálne si rozštelujú telefón. Pred časom ste tu napr. písali, o remote asistentovi v JSR. Bez toho, aby sme tušili, že také niečo v JSR vzniká, aj my sme niečo také vytvorili a na vzdialené ovládanie a pomoc sa tak môžu tešiť aj používatelia Corvusu - testeri ju už poriadne odtestovali. Zároveň posilňujeme naše kapacity používateľskej podpory. V najbližšom období nás čakajú výrazné vylepšenia čítača, no teraz na rad už bude môcť prísť aj opätovná úvaha o možnosti vlastných gest. Tak to len na vysvetlenie.
Dátum: utorok 24. mája 2022, čas: 15:49:57 UTC+2, odosielateľ: g.popluh

Samuel Šalát

May 24, 2022, 11:22:43 AMMay 24
to blind-android
Nechcem sa nijako hlboko zapájať do úvah o tom, čo je asistenčný softvér a čo nie. Asi nie je potrebné vytvárať na to nejaké definície. Ak sa v zahraničí a vlastne aj u nás bavíme s niekym o asistenčných programoch. väčšinou nemá nik problém zaradiť do tejto kategórie odčítače rovnako tak ako programy, ktoré ponúkajú aj nejakú funkcionalitu naviac. A aj keď chápem, čo pod pojmom asistenčný softvér chápete vy, ono by to aj tak bolo ťažké až takto škatuľkovať, lebo skutočná integrácia by asi mala viesť k tomu, aby každá aplikácia bola tak trochu asistenčná a naopak, aby asistenčná aplikácia (ak teda nehovoríme rovno o čítači) bola prípadne zaujímavá aj pre ľudí s intaktnej populácie. Ale to už je naozaj veľmi filozofická debata, kde by sme si mohli zobrať napr. Corvusácku kalkulačku a debatovať nad tým, odkedy je asistenčná a či tej asistenčnosti vadí, ak ju používa aj moja vidiaca manželka, lebo sa jej páčia nadštandardné funkcie.

Ja som chcel skôr poukázať na dve veci. Prvou je tak trošku povzdychnutie nad snahou definovať pre Corvus nejakú typickú používateľskú skupinu a nejako ho zaškatuľkovať. Ona totiž v skutočnosti žiadna typická používateľská skupina pre Corvus neexistuje. Ak by sme ho totiž vnímali ako riešenie pre ľudí, čo chcú jednoduchosť, zistili by sme, že na to ho používa až priveľa pokročilích používateľov, ktorý si z neho trebárs vytiahnu len tie zaujímavé čerešničky, ale tak je to vlastne OK. Každý si z neho vie a môže vytiahnuť to, čo potrebuje. Škatuľkovanie Corvusu na jeho škodu len vytvára bariéru, aby si ho ľudia vyskúšali a prípadne si ho aj zamilovali. Áno. Niektorí pre jednoduchosť, ale iný (ktorým o tú jednoduchosť tak nejde) napr. pre vysokú efektivitu a rýchlosť práce.

Pravdupovediac a to je zároveň tou druhou vecou, že keď som sa pýtal, čo by ľuďom pomohlo, aby nepotrebovali používať iný čítač, nemal som na mysli hladanie odpovede, po ktorom čítači sa máme opičiť. Vždy sme šli vlastnou cestou a verím, že to tak aj naďalej bude. Aj keď som teda naozaj vďačný za vaše odpovede. A samozrejme musím aj priznať, že ani ak vývojári čítačov po sebe neopakujú, je samozrejme istá škála funkcií, ku ktorej už len z princípu nakoniec príde každý vývojár čítača. Príkladom je už len ten remote asistent, ktorého sme vyvíjali nezávisle na JSR, ale obaja sme prišli k logickému poznaniu, ako je dôležitý a že ho treba spraviť.  Mňa ale naozaj len zaujímalo, čo sú tie veci, ktoré u čítača považuje používateľ za zlomové, keď sa ho rozhodne používať, čo sledujete, čo porovnávate, čo je pre vás na dobrom čítači dôležité. Napr. dlho sme boli síce jednoduchší čítač, ale mali sme najrýchlejšiu odozvu, pre ktorú nás mali radi aj pokročilí používatelia, čo Corvus vyskúšali. To bolo práve pre to, že tej funkcionality bolo možno o trošku menej (z hľadiska analýzy obsahu obrazovky), nám to ale umožňovalo najvyššiu možnú svižnosť. Teraz je to porovnávanie svižnosti už trochu ťažšie a oveľa subjektívnejšie, lebo na jednej strane je hardvér už oveľa dokonalejší, no na druhej strane to veľmi vedia ovplyvniť aj  používané syntézy. Takže máme priestor čítač posunúť ďalej a zvýšiť jeho inteligenciu bez toho, aby sme ho spomalili. Ba dokonca naopak - očakávame, že bude ešte o niečo svižnejší. No a v tejto súvislosti práve zisťujeme, čo ľudia na čítačoch oceňujú, lebo nemá zmysel preplácať ho kadečím, ale skôr tým v súčasnej dobe podstatným.

Hádam som sa dokázal nejako vymotať a pochopili ste, čo som tým myslel. Ďakujem ešte raz všetkým za konštruktívne pripomienky - pracujeme ďalej a veríme, že budete spokojní. Lebo tá výhoda, že máte možnosť v rodnom jazyku na nás intenzívnejšie tlačiť a Corvus prispôsobovať aj vašim predstavám, tá tu vždy bude.

Dátum: pondelok 23. mája 2022, čas: 15:07:38 UTC+2, odosielateľ: Bohumír Juroška

Michal Kolaja

May 25, 2022, 9:11:28 AMMay 25
to blind-...@googlegroups.com

Zdravím ještě jednou, já bych tady strašně nerad mluvil o nějakém opičení, prostě pokud někdo vyřeší něco dobře není na škodu se nějakým způsobem inspirovat, to ale neznamená, že tu funkci je třeba opsat. Třeba konkrétně to remapování gest má Jsr vyřešeno přepínačem používat uživatelsky definovaná gesta. Pokud jej deaktivujete vše je znovu v defaultu přičemž je ale důležité to, že i pokud tuto možnost vypnu mnou definovaná gesta zůstanou uložena k jednoduchému pozdějšímu využití. Jinak ikdyž z Korvusu používám jen klávesnici manuál jsem si trošku  prošel a dost se mi líbí, ikdyž nejsem tak úplně příznivcem nádstaveb, ale Korvus je prostě jiná liga. Určitě pokud by nebylo k dispozici Jsr k Talkbacku bych se v současnosti nevracel Korvus by byla jasná volba  samozdřejmě, že by v tom hrála roli v dnešní době i velmi příznivá licenční politika Korvusu, protože teď opravdu platí za málo peněz hodně muziky. Jediným důvodem proč na Korvus teď osobně přecházet  nebudu je ten, že už chvíli používám a sleduji vývoj Jsr a jeho způsob mně relativně fakt dost zajímá, pokud bych primárně začal používat Korvus zájem by opadl. Co se týče toho odečítače tak pro mně je nejdůležitější to,  aby nabízel co nejširší, nejkomplexnější a nejjednodušší přístup  k systému. Jenom tak mimochodem žádný z odečítačů nemá uspokojivě vyřešenou práci s posuvníky v přehrávačích, nějak se k tomu přetáčení na konec dostanete, ale je to teda hooodně krkolomné. Tohle mi přiznám se fakt dost dlouho trvalo než jsem si na to přišel, skoro rok, vždycky to bylo o tom, že se mi to povedlo spíš nějak náhodně, ale nikdy nsem pořádně nevěděl jak jsem to udělal, navíc platí to, že v každém přehrávači je třeba k obsluze posuvníků přistupovat jinak jinak ve Spotify, jinak ve Vlc no a ip Tv v mém případě O2 tak to už je totální masakr to už je tak  mazecže se do toho člověku fakt moc nechce a reklamu opravdu většinou nepřetáčíte.

Michal Kolaja

May 25, 2022, 9:33:42 AMMay 25
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím ještě jednou, no tak teď mám zase pro změnu problém s hlasovým
zadáváním. Samozdřejmě oprávnění pro mikrofon povoleno. Mám focus na
editačním poli, pozastavím Jsr, zobrazím klávesnici, Stisknu volume up a
začnu mluvit. Po dokončení věty pustím. Většinou ještě v průběhu
diktování se ozve zvuk a do editačního pole se vypíše hláška promiňte
nerozumím, případně se nestane nic.Zvláštní je, že pokud se vypíše
hláška promiňte nerozumím klávesnice se zkryje a nedají se přepínat
úrovně, tj čísla, písmena atd, ani se už pak nedá zobrazit. Párkrát se
mi ale už stalo, že při stisku tlačítka hlasitosti bylo zapsáno poslední
slovo věty, tak nevím. Dík za případnou radu.

Peter Halada

May 25, 2022, 9:44:53 AMMay 25
to blind-...@googlegroups.com, Michal Kolaja
V tomto prípade odporúčam buď aktualizovať aplikáciu googlu (obsahuje
hlasové služby) a reštartovať telefón, alebo je možné, že sa google
aplikácia už aktualizovala a v takomto prípade stačí len reštartovať
telefón.

Dňa 25. 5. 2022 o 15:33 Michal Kolaja napísal(a):

milan rezen

May 26, 2022, 1:31:19 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
Zdravim Vas,
Nuz, posuvniky su kapitola sama o sebe. U nas (v Corvuse) to mame
vyriesene nasledovne:
Dosviham sa na posuvnik a mam 2 moznosti:
1. Tuknem do hlasitosti hore (1-shift), Corvus oznami rezim posuvnika a
nasledne svihanim doprava a dolava uupravujem posuvnik
alebo 2. potiahnem hore a doprava, cim sa mi otvori kontextova ponuka,
kde mozem zadat hodnotu posuvnika v percentach.
Smutny fakt ale je, ze pomerne vela posuvnikov je zle urobenych
(nekorektne implementuju accessibility api), takze z nich citac
obrazovky nevie dostat informacie o rozsahu a aktualnej pozicii. V takom
pripade sa s nimi neda rozumne komunikovat, posuvnik sice mozeme
zvysovat o nejaku malu hodnotu, co by ale napriklad pri pretacani dlheho
audio tracku nebolo moc uzitocne a hlavne, ak by sme posuvnik posunuli
mimo povolenych hranic ktore nevieme zistit, tak by mohla cielova
aplikacia spadnut (videl som take).
> [...]
> <mailto:blind-androi...@googlegroups.com>.
> Chcete-li tuto diskusi zobrazit na webu, navštivte

Lubos Pintes

May 26, 2022, 3:09:17 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
Zdravím,

Tu by možno stálo za úvahu, ak je to technicky možné, za určitých
okolností prestať blokovať tlačidlá hlasitosti.

Teraz používam appku k zvukovému procesoru Nucleus 7. Je tam pomerne
dosť posuvníkov a asi ich bude ešte viac, ak to technik pri najbližšom
nastavovaní povolí. Nechytal som sa ani s Corvusom, ani s TalkBackom.
Appka asi má niečo s prístupnosťou, pretože číta všetko a má nápovedy
ako "ovládač hlasitosti otvoríte dvojitým poklepaním".

Takže ak ho otvorím a mám spustení JSR, tak mi povie napr. "ovládač
hlasitosti TV stream 12, na zmenu použite tlačidlá hlasitosti". S JSR
krásne môžem meniť hodnoty. TalkBack mení médiá alebo zvonenie, Corvusí
režim posuvníka nerobí nič a to ani ak použijem kontextovú ponuku.

Takže keby Corvus zmenil filozofiu režimu posuvníka tak, aby sa to
nemenilo švihaním, ale tlačidlami hlasitosti, možno by fungovala appka
Nucleus Smart, aj iné veci.

Dňa 26. 5. 2022 o 7:31 milan rezen napísal(a):

Michal Kolaja

May 26, 2022, 3:20:03 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
No třeba u Vlc se dají ovládat celkem jednoduše, ale pouze v průběhu
přehrávání. Pokud přehrávání pozastavíte posuvník se hned po použití
vrátí na původní hodnotu, což teda naprosto nechápu. Jediný přehrávač
kde to funguje korektně je od Spotify nebo aspoň do nedávna to tak bylo,
chvíli jsem to nepoužíval.

milan rezen

May 26, 2022, 3:28:44 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
Zdravim Vas,
Taketo veci by inak nebolo zle pisat do beta listu Corvusu, aktualne tam
prebieha diskusia o vylepseniach citaca a vy v liste ste.
Tipy na aplikacie, kde to s JSR funguje a u nas nie su samozrejme fajn,
preverime to.

Lubos Pintes

May 26, 2022, 3:32:08 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
Jaj máte pravdu. :) Vvlastne som si to neuvedomil. Mohol som plakať aj v
beta mailing liste, že mi to nefunguje. :)

Dňa 26. 5. 2022 o 9:28 milan rezen napísal(a):

Ondrej Rosík

May 26, 2022, 4:27:58 AMMay 26
to blind-...@googlegroups.com
Pozdravujem,

preistotu sa opýtam. Nemáte aktivované nejaké diktovanie hlasom aj v
JSR? Obávam sa, že sa spustí diktovanie aj v Corvuse aj v JSR a vo
výsledku potom skončíte s chybou na strane Corvusu. Neviem, ako sa
spúšťa diktovanie v JSR, ale ak je to tiež podržanie tlačidla pridávania
hlasitosti, môže nastať táto situácia.

Dňa 25. 5. 2022 o 15:33 Michal Kolaja napísal(a):

Michal Kolaja

May 27, 2022, 5:00:18 AMMay 27
to blind-...@googlegroups.com
Ne, Jsr při používání klávesnice vypínám, bohužel nepomohlo ani

milan rezen

May 27, 2022, 5:18:24 AMMay 27
to blind-...@googlegroups.com
Zdravim Vas,
Malo by to fungovat nasledovne:
1. Stlacim hlasitost nahor, drzim ju a cakam na taky ten dvojton, ktory
mi sygnalizuje, ze telefon pocuva
2. Po tom, ako sa dvojton ozve, lacidlo stale drzim a vyslovim co chcem
nadiktovat.
3. Po dohovoreni tlacidlo pustim. Ak som na slabsom pripojeni, tak pre
istotu nejaku pol sekundu pockam, aby sa stihli preniest vsetky data.
Este mi napada. Mate najnovsiu verziu corvusu? Skuste
menu>pomocnik>aktualizacie. V poslednej opravnej verzii sme opravovali
aj diktovanie na telefonoch samsung beziacich na Androide 12. Teda, ak
mate starsiu verziu Corvusu a mate samsung s Androidom 12, tak
aktualizujte a bude to ok.

Michal Kolaja

May 28, 2022, 12:04:00 PMMay 28
to blind-...@googlegroups.com
No tak jsem evidentně totální kretén, zase prostě banalita. Většinou
totiž používám pouze vybrace, ne zvuk než si Korvus spustí Google tak to
má určitou latenci, pokud mám pouze vybrace Google se neozve, proto se
mi stávalo, že systém chytil vždy třeba 2 slova z věty nebo nic. Teď už
je vše ok. dík.

Samuel Šalát

May 28, 2022, 1:58:03 PMMay 28
to blind-android
Diktovanie hlasom sa naozaj spúšťa s istým opozdením. To aby sme odlíšili krátke a dlhé stlačenia Shiftov, teda tlačidiel hlasitosti. Väčšina telefónov vydá tie zvuky až dva. Prvé pípnutie vydá telefón hneď po aktivácii tlačidla hlasitosti, ale treba čakať až na ďalší zvukový signál, ktorý prichádza s odstupom niekoľkých sekúnd. Až potom je možné začať diktovať. Štandardne je toto opozdenie nastavené na tri sekundy, aby aj ľudia s horšou motorikou dokázali vykonať ako krátke, tak i dlhé stlačenie Shiftu. Ak vám ale čas čakania na tón, od ktorého môžete diktovať príde pridlhý, je ho možné skrátiť aj na jednu sekundu. V prostredí Corvusu choďte do Ponuka > Nastavenia > Gestá > Gestá v špeciálnom prostredí. Tam upravte hodnotu Max. trvanie krátkeho Shiftu na takú, aká vám vyhovuje. Skrátením krátkeho Shiftu docielite vlastne to, že dlhý Shyft, teda aj diktovanie hlasom bude nabiehať rýchlejšie. Aj keď je táto voľba v Gestách špeciálneho prostredia, má vplyv i na klávesnicu v Čítači obrazovky, lebo klávesnica je vlastne tiež v istom zmysle špeciálnym prostredím Corvusu. Veríme, že vám toto vysvetlenie umožní používať diktovanie hlasom ešte efektívnejšie.

Dátum: sobota 28. mája 2022, čas: 18:04:00 UTC+2, odosielateľ: g.popluh

milan rezen

May 30, 2022, 1:54:23 AMMay 30
to blind-...@googlegroups.com
V pohode, stava sa, vsetci sme len ludia. Hlavne ze vsetko funguje.
Vsetko dobre

Michal Kolaja

Jun 6, 2022, 10:31:06 AMJun 6
to blind-...@googlegroups.com

Zdravím ještě jednou, pokud nepoužívám Korvus odečítač je možné v prostředí klávesnice nějak propustit klávesu enter třeba v adresním řádku Chromu? Pokud zadám enter vytvoří nový řádek. Model klávesnice tlačítka. dík.

Ondrej Rosík

Jun 6, 2022, 11:36:08 AMJun 6
to blind-...@googlegroups.com

Pozdravujem,

ak chcete potvrdiť vstup, stačí poklepať mimo klávesnice. Prípadne gestom 1-shift švihanie hore dole prepnúť na klávesnica vypnutá a vtedy poklepať kamkoľvek.

Dňa 6. 6. 2022 o 16:31 Michal Kolaja napísal(a):