Literatrurni podaci na jednom mestu ili ne?

gpo...@gmail.com

to Biologer Биологер
Pozdrav svima,

Za par dana će na taxa.biologer.org biti zajednička taksonomska baza
podataka, te će lokalne baze preuzimati podatke iz nje.

Pitanje koje se postavlja je da li da literaturne podatke vodimo
zajedno? Tj. da li da literaturne podatke sa biologer.rs/ba/me/hr
prebacimo na taxa.biologer.org. Meni ima smisla da svi zajedno radimo
na bazi literature zato što:
1. Literaturne publikacije često navode više država ili čitav Balkan.
2. Spisak vrsta u literaturi može da obuhvata i vrste koje nisu
zabeležene u nekoj državi (npr. katalog zbirke muzeja može da obuhvata
mnoštvo vrsta iz celog sveta).
3. Time izbegavamo da mukotrpan posao radimo više puta nezavisno u
svakoj lokalnoj bazi podataka.

Ovo znači da lokalne baze podatka više neće imati literaturne podatke,
te da će se oni prikazivati samo na zajedničkom taksonomskom sajtu koji
bi jednog dana trebao da prikuplja i sve otvorene podatke iz svih
lokalnih baza i prikazuje ih na zajedničkim kartama (a jednog dana i da
ih šalje na GBIF).

Iako je pitanje za ljude koji su već unosili literaturne podatke
(Denis, Joži, Dejan), bilo bi dobro da svi razmislimo malo o ovome.

Veliki pozdrav,
~ Miloš

Bojana Mijović

to gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
Pozdrav i od mene,

Ja se u potpunosti slažem sa ovim! Nameravala sam da počnem sa nekim unosima za CG, ali je ovo na vreme pomenuto.
Kako samo urednici imaju pravo da unose literaturne podatke, lako ćemo se dogovoriti npr. da se pre unosa proveri da publikacija nije slučajno već uneta (verovatno postoji sistem za pregled i proveru).

Odlična ideja, samo sa velikom zajedničkom bazom možemo da razmišljamo o većim platformama, koje će to rado prihvatiti.

Pozdrav,
Bojana

to Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
Pozdravljam i ja!

S obzirom na krajnji cilj, meni je takva postavka vrlo logična. Za dobar deo stvari ista literatura obrađuje sve relevantne države...

Aleksandra Trajković
Research Trainee
Dept. of Biology and Ecology
Faculty of Sciences and Mathematics
University of Niš

to Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
Pozdrav svima.
Mislim da bi prije ovakve odluke dobro bilo da nam se predstavi kako će taksonomsko stablo uopće funkcionirati. Što je sa starim stablima? Ona će biti izbrisana i zamijenjena novima?
Što je sa prikazom taksona u lokalnim bazama? Hoćemo li imati opciju da se prikazuju samo taksoni koji su prisutni u toj državi, kako?

Glede literature. Zašto se literatura ne bi prikazivala i u lokalnim bazama? Pa to je i njihov smisao. Naravno da se slažem da imamo zajedničku literaturnu bazu to bi i trebao biti smisao, no ne vidim razloga zašto da se to ne prikazuje i na lokalnoj razini.

Predlažem da imamo neki online sastanak da popričamo o ovim stvarima. Ne znam kako je kod vas no sljedeći tjedan je kiša kod nas, pa nema terena i idealna je prilika da malo popričamo oko ovoga.

Puno pozdrava,
Toni

Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/VI1PR01MB38720427744D0A7C56846942957A9%40VI1PR01MB3872.eurprd01.prod.exchangelabs.com.

Jozef Dozsai

to Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
Uz sve stojim sa Tonijem. Ista pitanja imam od početka.

Miloše, za sada imam samo jedno pitanje u vezi literature: naša baza ima mnogo (po meni previše) ćiriličnih unosa. Kod unosa literature trudio sam se koliko je to moguće izbegavati ćirilicu, čak i ako je originalni rad u njoj (koristio bih latinicu da može – i u bugarskim i ruskim radovima :). Sa ovim NE dovodim (!!) u pitanje nacionalno pismo, već funkcionalnost koja bi trebala da je cilj sa svim ovim izmenama.

E sad, da bi i drugi - oni koji neobavezno znaju ćirilicu - mogli da koriste tu zajedničku bazu, hoće li se ćirilica transkribovati?
Da napomenem samo, postoje jako dobre i jednostavne skripte za to.

Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAFFGYwPs9shjf-SZjnC-S4JZwZ1CHzVCvrMAnUH1vzLBc4-OjA%40mail.gmail.com.

Jozef Dozsai

to Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
Eleme, sastanak: slažem se da Miloš prvo prikaže ove - kužim da možda drastične - promene pre nego što budu implementirane.

I ranije smo imali bagove nakon novina. Diskusija bi samo pomogla da se isprave moguće greške.

Jozef Dozsai

to Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Biologer Биологер
I šta ćemo sa narodnim nazivima taksona? Oni nisu isti za sve prostore istočnog i zapadnog Balkana. Da li je rešen sistem da ostanu u nacionalnim prikazima iako je takso baza objedinjena? Kontam da kada govorimo o taksonomskoj bazi govorimo samo o latinskim, naučnim imenima? Deluje mi dosta komplikovano.

(Koristim priliku da kažem da su svi moji opisi koje sam postavio na Biologer.rs slobodni za prenos/adaptaciju na druge Biologere. Ima ih nekoliko stotina, a planiram da pokrijem sve biljke ako uspem da doživim :) Elem, ti tekstovi bi trebali da su autorizovani - kod svih grupa, tj. da imaju autore - jer je nepravda da neko ukuca 600 opisa prstima, a neko samo 2 a da se ipak svi tekstovi tretiraju kao "ničiji rad" koji je kao pao odnekud iz vazduha....)

gpo...@gmail.com

to Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, Biologer Биологер
> Mislim da bi prije ovakve odluke dobro bilo da nam se predstavi kako
> će taksonomsko stablo uopće funkcionirati.

Evo do juče ni ja nisam znao kako će to raditi, pa zato i pišem tek
sada. Generalno, diskusija ide u pravom smeru gađa me u suštinu
problema :)

> [...]
> Što je sa prikazom taksona u lokalnim bazama? Hoćemo li imati opciju
> da se prikazuju samo taksoni koji su prisutni u toj državi, kako?

Stara stabla ostaju. Ukoliko vrsta postoji na biologer.hr samo će se u
taksonomskoj bazi čekirati polje „Hrvatska“, a vaša lokalna baza će
biti dopunjena podacima o toj vrsti koje niste imali (npr. opis na
srpskom, engleskom...). Ono što me je podstaklo na razmišljanje o
zajedničkoj taksonomskoj bazi je činjenica da se taksoni ne šalju u
lokalne baze ukoliko nije čekirano da žive u toj državi. A to znači da
nećemo više moći da unosimo literaturne podatke vrsta koje ne žive kod
nas! Njih neće biti u lokalnoj taksonomiji.

Alternativa je da programer ispravi kod tako da se svi taksoni
sinhronizuju na svim lokalnim bazama, a da se u pretragama prikazuju
samo vrste kojima je čekirano da žive na lokalu, tako da onda sve
ostaje ovako kako jeste i svako radi svoje literatrune baze.

> [...]
> zajedničku literaturnu bazu to bi i trebao biti smisao, no ne vidim
> razloga zašto da se to ne prikazuje i na lokalnoj razini.

U tom slučaju moramo da napravimo sistem koji će sinhronizovani bazu
literature na sve lokalne baze iz centralne baze. Dakle može, ali
komplikuje. Koja je svrha toga, osim da se prikaže literaturni podatak
na preglednim kartama? Pošto ćemo svakako gledati da napravimo
detaljnije pregledne karte u zajedničkoj bazi za ceo region.

> Predlažem da imamo neki online sastanak da popričamo o ovim stvarima.
> Ne znam kako je kod vas no sljedeći tjedan je kiša kod nas, pa nema
> terena i idealna je prilika da malo popričamo oko ovoga.

Kod mene se menja iz dana u dan, ajde predložite neki termin pa da se
uklapam.

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, Biologer Биологер
Joži, ovo je skroz drugo pitanje. Ono kako je rešeno sada je da postoji
„Ostali originalni podaci“. Taj originalni zapis po meni treba da bude
dat isto onako kako je navedeno u publikaciji, bez obzira na pismo. To
je bukvalno kao da imaš skeniran taj deo publikacije, dakle to je
original koji gledaš i iz koga izvlačiš zaključke. Mislim da se to
odnosi i na pismo, ali i na greške koje je originalni autor napravio.
Dakle ako piše da je lokalitet "Subtca" tako ćeš i navesti, a ne kao
"Subotica". Sve ostalo, što se ne tiče originalnih zapisa možeš da
menjaš. Zadaješ datum u zajedničkom Biologer formatu, upisuješ naziv
lokaliteta po savremenom nazivu koji se danas koristi i recentni naziv
vrste i drugo. Ali original je original kao i u realnom svetu, kao i u
muzijima i sl.

Što se same reference tiče, ja je uvek dajem u izvornom obliku. Da se
okanemo ćirilice i pređemo na mađarski koji ja ne razumem. Uvek mi je
bio problem da nađem neki rad na mađarskom ako ne znam kako se zove u
originalu, a naravno sve je digitalizovano i dostupno online, samo što
su pametni ljudi rešili ili da sklone apostrofe ili da transkribuju
imena radova na engleski. Tako da je prvi korak da se nađe neki rad
zapravo potraga za tim kako se originalno zvao taj rad. Ne znam kakva
su vaša iskustva, ali meni je posebno teško da dođem do reference u
situacijama kada ne znam jezik (mađarski, nemački, bugarski), a kada je
neko pametan rešio da ga transkribuje.

У нед, 14. 05 2023. у 14:46 +0200, Jozef Dozsai пише:

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, Biologer Биологер
У нед, 14. 05 2023. у 14:58 +0200, Jozef Dozsai пише:
> [...]
> u nacionalnim prikazima iako je takso baza objedinjena? Kontam da
> kada govorimo o taksonomskoj bazi govorimo samo o latinskim, naučnim

Da, ovo će sve biti sinhronizovano. Ako odabereš srpski jezik imaćeš
naziv na srpskom, ali ovog puta na svim lokalnim bazama ne samo na
biologer.rs. Takođe, kod nas će biti i nazivi na engleskom.

> [...]
> prstima, a neko samo 2 a da se ipak svi tekstovi tretiraju kao
> "ničiji rad" koji je kao pao odnekud iz vazduha....)

Potpuno se slažem Joži!!! Ovo mislim da moramo da rešimo valjano kad
jednom sistem stane na noge. Wikipedia ima baš dobro rešenje za to i
mislim da možemo možda nešto slično da napravimo u okviru taksonomske
baze.

Ali, da budem iskren, za sada se samo nadam da se sve poveže i proradi
ovako kako već jeste bez gubitka funkcionalnosti :D :) :)

Dejan Kulijer

to gpo...@gmail.com, Jozef Dozsai, Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, Biologer Биологер
Zdravo,

Meni ima smisla da sva literatura bude na jednom zajedničkom mjestu, ali i da bude vidljiva u pojedinačnim bazama. Kako ja to shvatam pregledi vrsta bi bili nepotpuni u lokalnim bazama, pa bi se za svaki pregled trebalo ići na zajedničku bazu jer bi se samo tu vidjeli i literaturni nalazi? Kao što toni kaže dobro bi bilo imati neki online sastanak da se predstavi šta znači ta promjena za lokalne baze i kako će funksionisati te stvari u zajedničkoj bazi.

Čini mi se kako ćemo morati odrediti i šta se iz literature unosi, a šta ne? Ukoliko bi se unosili podaci u kompletu iz svakog rada da li se unosi i sve što nije sa prostora koji (trenutno) baze pokrivaju? Biologer će se širiti, pa se ne može ograničiti ni na trenutne četiri zemlje, ako ne idemo globalno, moralo bi se definisati područje sa kojeg se podaci iz literature unose, a sa kojeg ne. Ne znam koliko ima smisla unositi u bazu vrste npr. sa madagaskara? U perspektivi se biologer veže sa globalnim bazama, pa će svaki podatak imati smisla, pa i podaci u muzejskim zbirkama ili literaturi sa madagaskara. Da li će se moći unijeti vrsta koja neće biti u taks. stablu?

Narednih nekoliko dana je kiša sigurna, pa može bilo koji termin za sastanak.

Dejan

--
Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/9f0c6291856b0b92ff2578ca3f7326c7e9a94194.camel%40gmail.com.

За више опција посетите https://groups.google.com/d/optout.

--
Dejan Kulijer

National Museum of Bosnia and Herzegovina
Zmaja od Bosne 3,
71 000 Sarajevo
Tel.: +387 63 732 051+387 62 712 541

gpo...@gmail.com

to Dejan Kulijer, Jozef Dozsai, Toni Koren, Aleksandra Trajković, Bojana Mijović, Biologer Биологер

Zdravo Dejane,

> [...]
> sastanak da se predstavi šta znači ta promjena za lokalne baze i kako
> će funksionisati te stvari u zajedničkoj bazi.

Ajde onda sastanak sutra (utorak) u 17h? Poslaću Google Meet poziv na
listu pre sastanka.

Dakle preovladava mišljenje da lokalne baze zadrže literaturne navode,
za koju god se opciju odlučili. Videćemo onda kako to da sredimo.

> [...]
> pa i podaci u muzejskim zbirkama ili literaturi sa madagaskara. Da li
> će se moći unijeti vrsta koja neće biti u taks. stablu?

Pa da, baš to! Ja sam prvo počeo da unosim podatke samo iz Srbije, pa
sam shvatio da to nema puno smisla. Posle sam krenuo da unosim sve, ali
recimo kada dođe Sijarićev katalog zbirke u Sarajevskom muzeju tu ima i
Japan i Austrija i dr. Za sve vrste koje ne žive u Srbiji sam otvorio
taksone i uneo ih, ali mislim da je bolje da se vrste koje ne žive u
Srbiji ne vode u lokalnoj bazi na biologer.rs. Zato je dobro da imamo
centralizovan sistem za Literaturu. Takođe, glupo je da Sijarićev
katalog neko ponovo digitalizuje i unosi na biologer.hr ili
biologer.ba, bolje je da se vreme utroši na korekciju postojećih unosa
i unos novih stvari nego da to radimo dvaput.

Iz ove diskusije izgleda mi da je koncenzus zajednička literaturna baza
odakle bi se slali podaci o vrstama koje žive u određenim državama
ostalim lokalnim bazama.

Pozdrav,
Miloš

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, biol...@googlegroups.com, Dejan Kulijer
Ostaje i da se sredi jedna slaba tačka možda svih sličnih sistema. Trenutno mi izgleda da je sasvim moguće uneti istu publikaciju dva ili više puta (nehotice, razni korisnici) ali sa neznatnim razlikama naslova. Ja se trudim originalu, ali ako je predug ili prekomplikovan skraćujem ga.
Zatim tu je "et al." problem: neko kaže treba navesti sve autore čak i ako ih je 30 a neko samo navodi prvog ili najpoznatije. Znam da postoje konvencije, ali greška može da nastane vrlo lako.
Da li je moguće uz skraćenu formu unesene literature dodati i neki KOD ili naš interni ID (da se taj sam generiše) za svaku knjigu, časospis, specifičan rad? Pa bi taj kod pomogao da se vidi tačnije koja publikacija je u pitanju. Možda nebi sprečio dupli unos, ali bi bilo preglednije.

Toni Koren

to Jozef Dozsai, gpo...@gmail.com, biol...@googlegroups.com, Dejan Kulijer
Bok.
Može sutra u 17h pa da popričamo o svemu. Mislim da će lakše biti nego ovako mailom :)
Pozdrav svima,
Toni

--
Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу „Biologer“ у Google групама.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAF0oUHiGJxN91Dax5t91Dd-M%3DZ21_NqpoYYy1LDFhgcwi9kb-A%40mail.gmail.com.

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com, Dejan Kulijer
Joži, znam da je komplikovano uneti 30 autora, ali samo ako se držimo
pravila da unesemo sve kako treba možemo da imamo dobar sistem. Unos
mora da bude precizan i kompletan, a posle ako želimo možemo skratiti
da se u prikazu ne vide svi autori.

Svaki literaturni unos se pridružuje publikaciji, a svaka publikacija
ima svoj ID. Ne znam na šta si tačno mislio, ali tako već radi.

У пон, 15. 05 2023. у 17:00 +0200, Jozef Dozsai пише:

gpo...@gmail.com

to Toni Koren, Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com, Dejan Kulijer
Dakle sutra u 17h it is! :)

Уторак, 16. мај · 17:00–18:00
Временска зона: Europe/Belgrade
Подаци за улазак у Google Meet
Линк до видео позива: https://meet.google.com/swz-bcmg-mnq

У пон, 15. 05 2023. у 19:39 +0200, Toni Koren пише:

Bojana Mijović

to gpo...@gmail.com, Toni Koren, Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com, Dejan Kulijer
Samo da potvrdim da vam se pridružujem sutra u 17h, kao predstavnik najmlađe baze 😁

Sent: Monday, May 15, 2023 9:01 PM
To: Toni Koren <koren...@gmail.com>; Jozef Dozsai <doj...@gmail.com>
Cc: biol...@googlegroups.com <biol...@googlegroups.com>; Dejan Kulijer <dejan....@gmail.com>

--
Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/fe89714d74c505da861cf754b70c7520c9e0864f.camel%40gmail.com.

Dejan Kulijer

to Bojana Mijović, gpo...@gmail.com, Toni Koren, Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com
može

gpo...@gmail.com

to Dejan Kulijer, Bojana Mijović, Toni Koren, Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com
Ajde ko će još kod nas da ćaskamo:
https://meet.google.com/swz-bcmg-mnq

Kind reminder :D

У пон, 15. 05 2023. у 22:05 +0200, Dejan Kulijer пише:

Bojana Mijović

to gpo...@gmail.com, Dejan Kulijer, Toni Koren, Jozef Dozsai, biol...@googlegroups.com
Stizem