Taksonomska baza, vežite se polećemo! :)

Милош Поповић

to Biologer
Društvo,

Nikola je povezao lokalne Biologer servere sa taksonomskom bazom podataka. Ako želite da dodate novu vrstu ili napravite neke izmene morate da to uradite na taxa.biologer.org. Testirajte i šaljite ako ima nekih problema ili ideja oko tog dela.

Podhitno treba da smislimo pravila o tome ko može biti taksonomski urednik, nalik onome što imamo u lokalu za korisnike. Meni sve više ima logike da imamo glavne urednike koji mogu da menjaju taksonomiju i urednike tekstova koji bi praktično mogli da uređuju samo opise vrsta, što bi bio prvi korak ka tome da imamo wikipedia style praćenje izmena u tekstovima za neke buduće projekte.

Jozef Dozsai

to Милош Поповић, Biologer
Za početak:

Za Srbiju smo imali definisanu bazu, a sad se javljaju sledeći problemi:

1) nestali čitavi rodovi, ne jave se ni na pretragu.
2) pojavili se nejasni sinonimi kao glavne vrste (neki i ne žive na Balkanu).
3) Potraga na srpska imena kao da više ne radi?
4) Kao da je ceo sistem jako usporio?

Primeri:
a) Odmah prva vrsta u bazi Allium albidum Fischer ex Bieb. ne postoji,
sinonim je od Allium denudatum F. Delaroche i ne živi na Balkanu.

b) U potvrđenima se javi recimo mnoštvo overenih nalaza Onopordum
illyricum, ali ne i u potragi. Ceo rod je nestao iz glavnog dela
(overe se mogu unositi, zasad nisam primetio da vrsta fali).

Šta sad da se radi? Da li je još sve u fazi izrade? Da li čekamo na još nešto?

Kako npr. kao moderator da unosim identifikovane nove vrste (za floru
i faunu) da bi ih mogao overiti i kako da obrišem one koje nisu deo
flore (faune). Za svaku vrstu pišem pismo višem administratoru sa
ovlašćenjem? Ili vrste kojih nema u zemlji samo meni smetaju i treba
ostanu na listama?

(pišem u ime ostalih, ja mislim da imam admin prava ali nemam zamisli
kako će ovo da funkcioniše...)
> --
> Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.
> Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње,
> пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
> Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите
> https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAMcyMfrJWPDjq77RocR2MjwkKL%2B8RjQ3VFqrJKn_DSjODpOpPQ%40mail.gmail.com.
> За више опција посетите https://groups.google.com/d/optout.

Toni Koren

to Jozef Dozsai, Милош Поповић, Biologer
Pozdrav svima.
Ja sam se evo logirao, ali ne vidim ništa osim "Kontrolna ploča" te ne znam gdje trebam kliknuti :)
Ili me netko treba odobriti?

Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAF0oUHgUzE%3DMiv29a9%3DFrjYvEV%2B8EjeE726Xdr567tp7wn_ibg%40mail.gmail.com.

gpo...@gmail.com

to Toni Koren, Jozef Dozsai, Biologer
Koje grupe treba da ti dodelim, samo Lepidoptera ili?

У пон, 12. 06 2023. у 10:10 +0200, Toni Koren пише:

Toni Koren

to gpo...@gmail.com, Jozef Dozsai, Biologer
Hm, to je dobro pitanje.
Možda stvarno da napravimo pravila čim prije kako ćemo komunicirati oko toga?
Za Hrvatsku uglavnom ja vodim taksonomski dio priče, i nije mi problem da to i dalje radim. No ako je jednostavnije da netko drugi to preuzme, nije problem (za druge non Lepidoptera skupine mislim).
No moramo onda vidjeti kako ćemo si javljati probleme i komunicirati oko toga. Kada recimo treba ubaciti neki novi takson, promijeniti prisutnost u zemlji itd. Što mislite?

Dejan Kulijer

to Toni Koren, gpo...@gmail.com, Jozef Dozsai, Biologer
S obzirom da je sada taksonomija zajednicka meni ima logike da imamo glavnog urednika tax grupe koji ce biti urednik za sve drzave i on bi radio promjene u bazi. Pored toga bi mozda trebali imati po jednog urednika za svaku drzavu koji bi komunicirao sa glavnim urednikom za promjene bitne za tu drzavu? Naravno za neke grupe mozda ce biti i jedna osoba za sve drzave jer nema niko drugi. Dakle jedna osoba sa pravima da radi izmjene i odgovorni po drzavama da sa tom osobom komuniciraju. To formalno, a u praksi moze i par ljudi dijeliti tu ulogu ako su grupe vece, ima puno dopuna i sl.?

Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу „Biologer“ у Google групама.

Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAFFGYwNvemBD8vazQWaKODiYm7gMs6c6eqH9bEA%2BPyrO8_LX_g%40mail.gmail.com.
За више опција, посетите https://groups.google.com/d/optout.

--
Dejan Kulijer

National Museum of Bosnia and Herzegovina
Zmaja od Bosne 3,
71 000 Sarajevo
Tel.: +387 63 732 051+387 62 712 541

gpo...@gmail.com

to Dejan Kulijer, Toni Koren, Jozef Dozsai, Biologer
Drago mi je da vidim da se Denis, Toni, Dejan i ja generalno slažemo
oko ovoga. Ono što sam već napravio je da postoji po jedan
administrator iz svake države (Bojana-Me, Toni-Hr, Dejan-Ba i ja-Rs).

Denise, registruj se na taxa.biologer.org, pa ćemo te dodati za
Coleoptera. Joži i Bojana su urednici za biljke. Toni je urednik za
Lepidoptera, Dejan za Odonata. Za ostalo čekam da se ljudi jave. Toni,
sada bi trebao da vidiš vrste i da možeš da menjaš grupu Lepidoptera.

Ali hajde da to stvaro pretočimo u 1) neki pravilnik i da 2) rešimo
kako ćemo komunicirati. Meni ima smisla da komunikacija ide ovde na
javnu mejl listu, ali možemo otvoriti i listu za urednike da ne
opterećujemo ostale.

Pozdrav,

Miloš

У пон, 12. 06 2023. у 10:40 +0200, Dejan Kulijer пише:

Branko Karapandža

to gpo...@gmail.com, Dejan Kulijer, Toni Koren, Jozef Dozsai, Biologer
I ja se slažem. Volontiram za sisare.

Pozdrav
Branko

Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/0f1770d9a7170776d8dce6eaf206081bcc2bbf12.camel%40gmail.com.

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, Biologer
Joži,

Juče je bilo nekih problema, pa i nešto je u međuvremenu ispravljeno.
Tj. ponovo je od početka ažurirano celo taksonomsko stablo iz svih
zajedničkih baza, tako da su i nove izmene ušle u zajedničku
taksonomiju.

> 1) nestali čitavi rodovi, ne jave se ni na pretragu.

Bravo Joži. Izgleda da ima neki problem sa biljkama iz Magnoliophyta.
Rešavamo nadam se uskoro.

> 2) pojavili se nejasni sinonimi kao glavne vrste (neki i ne žive na
> Balkanu).

Misliš na problem kao što si opisao sa Allium albidum? Da li si siguran
da ih nije bilo ranije? Pošto ovaj korak povezivanja ne bi treba da
doda nove vrste u našu bazu.

> 3) Potraga na srpska imena kao da više ne radi?

Kod mene radi, da nije neka iz grupe magrnoliophyta koja inače pravi
problem?

> Šta sad da se radi? Da li je još sve u fazi izrade? Da li čekamo na
> još nešto?

Sad testiramo, baš kao što si ti krenuo, a ako se jave ovakvi problemi
rešavamo ih u hodu. Trudili smo se da sve bude bezbolno, ali neminovno
je da kod ovako velike migracije bude takvih problema.

> [...]
> flore (faune). Za svaku vrstu pišem pismo višem administratoru sa
> ovlašćenjem? Ili vrste kojih nema u zemlji samo meni smetaju i treba

Sad si i na taxa.biologer.org, pa možeš sam. Ali da, moramo da imamo
nekoga ko će voditi računa o tome i da se njemu javimo ako želimo da
dodamo neku novu vrstu.

Ništa ne brišeš na taksonomiji, samo odčekiraš da vrsta ne živi u
Srbiji i automatski će se ažurirati kod nas. U tom trenutku vrsta neće
biti obrisana na biologer.rs, ali ćeš dobiti mogućnost da je obrišeš
(pojavi se ikonica kantice za smeće). Ako si siguran da nema nalaza za
tu vrstu u bazi (uključujući i literaturne) slobodno možeš da je
obrišeš. Mora tako da bude za sada zato što smo odlučili da zadržimo
litaraturne nalaze.

gpo...@gmail.com

to Branko Karapandža, Dejan Kulijer, Toni Koren, Jozef Dozsai, Biologer
Branko, ajde registruj se na taxa.biologer.org pa ću te dodati za
urednika.

У пон, 12. 06 2023. у 12:16 +0200, Branko Karapandža пише:

Јелена Шеат

to Biologer
Ako se niko ne otima za stenice (Heteroptera), ja ću se prihvaiti. Mada mogla bih i da delim urednički posao sa Mateom ili nekim trećim.

Matea Martinović

to Јелена Шеат, Biologer
na raspolaganju sam za heteroptere

Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу „Biologer“ у Google групама.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/1c04df9d-85c7-40ec-b638-a4a4de0ddae7n%40googlegroups.com.

Jozef Dozsai

to Јелена Шеат, Biologer
Kao prvo, slažem se za ovakovo limitiranje prava pristupa taxo-bazi.
Onaj ko ne zna šta radi može napraviti baš veliku zbrku.
Iako imam rutinu i sam sebi sam stvarao teško rešive probleme, tipa
unesem vrstu overim, ali se ispotavi da je sinonim, brisanje,
ispravljanje... ili unesem rod a čekiram da je vrsta itd. itd.

Ali opet s druge strane da ne ispadnemo iz sedla: dosad je moderator
grupe morao sam da unosi nove taksone jer to niko nije uradio za njega
(niti će verujem ubuduće) a njemu je ruka potpuno vezana, ako za svaki
novi nalaz nove vrste za državu mora druge da moli... dotle nalaz
ostaje neoveren (već imam tuce na .ba).

Koristim priliku da kažem da nema "jasnih" stvari u biogeografiji.
Neko je preko ramena napisao šta će nam pojedini podaci (npr razvojne
faze) kad je sve to jasno. Ako se mislilo na "magičnu" literaturu, one
ili nema ili je zastarela.

Svakim danom dobijamo nalaze koji nam neverovatno proširuju spoznaju o
arealima. Ljudi ovo je biološka avantura! Takođe, svi znamo da je u
toku izmena klime, nije svejedno kada i zašto se neka ptica recimo
javila mesec dana ranije od onoga što znamo iz "literature"...

Što se tiče kontrolisanja izmena u takso bazi, to bi trebalo da je
automatizovano.
Miloše, zašto da izmišljamo španski vosak? Sam si pominjao Vikipediju.
Tamo glavni admin nekako elektronski vidi svaku izmenu i samo je vraća
u slučaju problema.
Zamislite da za svaku novu izmenu dobije mejl sa porukom promeni mi
ovo promeni ono? To bi bila ludnica.

Treba rešiti neku vrstu automatizaciju preko servera.

E da, literaturni. Oni se jedino vide kada otvorim mapu na glavnoj
strani. Obično listiram overene nalaze... Zaista mogu biti i opskurni
nalazi u literaturi, nažalost vrlo često, o vrstama koje su se
mistično "pojavile" ... kao Colias myrmidone i Aeshna viridis...
poznat ti je Miloše problem verovatno :D

Navikli smo se na stari sistem, i na ovaj ćemo :)

I još jeno važno pitanje - hoće li se uskoro uvući gljive u Biologer.ba?

Matea Martinović

to Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
uuuuu, i kad će biljke u biologer hr? to nam je jedvoček!

--
Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAF0oUHg9iGhXk4uYSeZ3cbCdZK5fvzgncduOXduVS7QD5PXn-g%40mail.gmail.com.

Toni Koren

to Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Pa evo sada, zato je važno da se dogovorimo kako da to najbezbolnije odradimo 🙂

Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу „Biologer“ у Google групама.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CADRDvaP%2BA9VaEAZutrSyaiWEJqJ%2BGQrt4zHw34atobCbRnRshQ%40mail.gmail.com.

Jozef Dozsai

to Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
Sa biljkama - we are rocking!

Treba Vam samo dva-tri ludjaka koji unose svaki dan i moderator se
samo hvata za glavu :D

Jozef Dozsai

to Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
Miloše, neću da kažem svaka čast jer se plašim skrivenih grešaka - ali
sredili ste!

Jozef Dozsai

to Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
Bug na ba: pojedine vrste ne otvaraju glavnu stranu vrste.

Npr. rod Blitum (nema ni u ponudi pretrage).

Greška u kucanju: ispod gde piše status vrste stoji "Taxin is
allohtonous" umesto "Taxon..."

Taxa.org RADI, kad vrste ima u bazi (većine ima) samo čekiraš gore
državu - netreba se bakljati sa taksonomskim problemima!

Srdjan verovatno ima pristup gljivama - samo treba da čekira za BiH i CG.

Za ptice nisam dobio prava, a šteta je ne uneti desetak najzbunjujućih
sinonima. Ako dobijem pravo (a niko drugi neće) uradiću. Mogu li
dobiti admin pravo samo na par dana? :)

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
У пон, 12. 06 2023. у 16:44 +0200, Jozef Dozsai пише:
> [...]
> unesem vrstu overim, ali se ispotavi da je sinonim, brisanje,
> ispravljanje... ili unesem rod a čekiram da je vrsta itd. itd.

Baš tako. Može da se lepo zezne nešto ako ne znaš šta radiš.

> [...]
> svaki
> novi nalaz nove vrste za državu mora druge da moli... dotle nalaz

A meni baš lepo dođe da ne moram više da brinem o leptirima, sad možete
na miru Tonija da gnjavite :D Ali da, ako nešto bude hitno, mogu i
administratori neke očigledne propuste da srede.

> [...]
> toku izmena klime, nije svejedno kada i zašto se neka ptica recimo
> javila mesec dana ranije od onoga što znamo iz "literature"...

I ja jedva čekam da ljudi krenu da koriste biologer podatke za analize,
to će biti još uzbudljivije. A mislim da smo baš narasli za ozbiljne
stvari. Imamo blizu pola milijona nalaza kada se sve sakupi, danas sam
nešto računao.

> Što se tiče kontrolisanja izmena u takso bazi, to bi trebalo da je
> automatizovano.

Da, gde god može jeste, a predlozi su dobrodošli.

> [...]
> vraća
> u slučaju problema.
> Zamislite da za svaku novu izmenu dobije mejl sa porukom promeni mi

To je softverski jako teško da se implementira i nismo predvideli da u
ovoj turi gnjavimo Nikolu oko toga. I to je jedini razlog, puno posla
manjak programerskog vremena.

> [...]
> mistično "pojavile" ... kao Colias myrmidone i Aeshna viridis...
> poznat ti je Miloše problem verovatno :D

Da, nevolje s literaturnima su posebna priča :D

> I još jeno važno pitanje - hoće li se uskoro uvući gljive u
> Biologer.ba?

Generalno samo treba da se čekiraju sad u taksonomskoj bazi i to je to.
Ne znam da li da se nekako automatizuje taj proces.

Милош Поповић

to Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Kako me nasmeja sa ovim jedvoček :D Ajde registruje se na
taxa.biologer.org pa ću te dodati sa Jelenom za stenice.

У пон, 12. 06 2023. у 17:24 +0200, Matea Martinović пише:

Милош Поповић

to Jozef Dozsai, Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
У пон, 12. 06 2023. у 18:36 +0200, Jozef Dozsai пише:
> Bug na ba: pojedine vrste ne otvaraju glavnu stranu vrste.
>
> Npr. rod Blitum (nema ni u ponudi pretrage).

Blitum je bila vezana za Bryophyta, tako da se pojavljivala u
mahovinama :D

> Greška u kucanju: ispod gde piše status vrste stoji "Taxin is
> allohtonous" umesto "Taxon..."

Stavio u zadtke:
https://github.com/Biologer/Biologer-Taxonomy/issues/26

> [...]
> državu - netreba se bakljati sa taksonomskim problemima!
>
> Srdjan verovatno ima pristup gljivama - samo treba da čekira za BiH i

Da, možemo čekirati kako se koja gljiva doda, da programeri čekiraju
direktno u SQL bazi ili da smislimo alat za čekiranje više država
odjednom. Ovo poslednje može biti korisno ako nam se pridružuju nove
države u zvanične Biologer zajednice.

> Za ptice nisam dobio prava, a šteta je ne uneti desetak
> najzbunjujućih
> sinonima. Ako dobijem pravo (a niko drugi neće) uradiću. Mogu li
> dobiti admin pravo samo na par dana? :)

Za ptice imamo ažurne urednike, ali ako baš hoćeš još posla preko ovoga
mogu da te dodam da dopuniš sinonime :D

Pozdrav,

Miloš

Милош Поповић

to Jozef Dozsai, Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
Inače i za čekiranje više vrsta za neku državu smo već otvorili request
na gitu, sad sam malo dopunio:
https://github.com/Biologer/Biologer-Taxonomy/issues/18

Matea Martinović

to Милош Поповић, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Registrirala sam se

gpo...@gmail.com

to Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Dobila si unapređenje upravo :D

У уто, 13. 06 2023. у 10:03 +0200, Matea Martinović пише:

Toni Koren

to gpo...@gmail.com, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Bok.
Evo bugova: nestali neki tekstovi o vrstama - herpetofauna, nestale neke vrste, Arytrura musculus

--
Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/82c50627b0580f668119b4045fab2405daf2c2cf.camel%40gmail.com.

gpo...@gmail.com

to Toni Koren, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Hej Toni, jel znaš možda konkretno za koje taksone su nestali tesktovi?
Za leptire sam skontao šta je, kod vas je bilo Heterocera, koja sada ne
postoji na taksonomiji.

У сре, 14. 06 2023. у 09:46 +0200, Toni Koren пише:

Toni Koren

to gpo...@gmail.com, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Hej.
Pa mislim da za većinu vrsta herpetofaune, tekstove smo imali za sve vrste.

gpo...@gmail.com

to Toni Koren, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
U pravu si Toni! Neki tekstovi su nestali, evo u prilogu verzija
taksonomije koja je skinuta sa Biologer.hr pre nego što smo je
prebacili. Tu su i opisi, nešto sam krenuo da vraćam, ali nemam vremena
sve da vratim sada. Ako stignete možete i vi, ako ne ja ću kad stignem.

У сре, 14. 06 2023. у 20:03 +0200, Toni Koren пише:
Taxa-HR.zip

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Toni Koren, Matea Martinović, Јелена Шеат, Biologer
Plašio sam se jako, ali sad mislim da je taxa.org korak napred, ali
nije moglo baš bezbolno :D :D

Ivona Burić

to gpo...@gmail.com, Toni Koren, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Bok Miloš,

mogu ja neke tekstove vraćati po malo, ali koliko sam shvatila moram to sad raditi preko Biologer.org, ako je tako onda mi trebaš dati dopuštenje barem za herpetofaunu za početak.

lp,

Ivona

Ivona Burić, mag.oecol. et prot. nat.

Executive Director, Senior Expert associate - Herpetology
Association Hyla

mob. 038595 199 8001

e-mail: ivona...@hhdhyla.hr

Lipovac I br.7, HR - 10000 Zagreb

--
Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/542487ec59f459db987456d83e2655452b41331a.camel%40gmail.com.

Милош Поповић

to Ivona Burić, Toni Koren, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
Da, baš tako Ivona, dodaću te za urednika kad se vratimns terena.

gpo...@gmail.com

to Ivona Burić, Toni Koren, Matea Martinović, Jozef Dozsai, Јелена Шеат, Biologer
ZDravo Ivona,

Dodao sam te kao urednika za herpetologiju, tako da možeš sređivati i
tekstove sada. Ja sam ubaocio par. Neki su već tu, tako da ne znam kako
se to desilo da se izgube.

Pozdrav,
Miloš

У нед, 18. 06 2023. у 18:36 +0200, Ivona Burić пише: