Taksonomsko stablo od Biologer.me

Jozef Dozsai

to Biologer

Jozef Dozsai

to Biologer
Pozdrav svima, pokušaću najkraće

Taksonomska baza (Drvo života) čini se nikada neće biti savršeno iskompletirana u Biologeru. Zašto?
Po sadašnjem stanju i razvoju nauke to nemojmo očekivati najpre zato, jer tako nešto za najveći broj grupa ne postoji ni na papiru.

Primera radi, trenutačna "nacionalna", "državna" ili "zvanična" lista biljaka Srbije je stara 13 godina, malo ko zna da postoji i sadrži mnoge problematične vrste koje ne idu po svetski priznatim imenima.

No, ako saznate da Crna Gora ima takvu check-listu od bilo koje grupe organizama odmah je treba upotrebiti kao referentni početak. Ali ni tada nećemo imati savršenu takso-bazu. Bilo bi lepo imati neku koja je bar 80% kompletna! Sa takvom bi se odlično radilo. Siguran sam da se mogu pronaći spiskovi korovskih običnih vrsta, ali i monografija neke planine itd. (listu endema CG mogu vam s malo muke sastaviti i ja).

Elem, znajući gore zaključeno, originalna ideja za Biologer je bila da se takso-baza izgradi postepeno, tako što će moderatori sami unositi svaki novi rod i novu vrstu (malo velik posao za jednog čoveka, koji u najmanju ruku nije nikakav taksonom!)

Kod biljaka (kao i kod leptira) smo se odlučili da izgradimo i učitamo jednu približno dobro kompletnu bazu.
Mnogo smo radili na uspostavljanju te baze, a prednost Biologera je upravo to, da omogućuje svakodnevno ispravljanje i obnavljanje (to je jedan od razloga zašto uvek po startu aplikacije traži da se učita nova baza).

Kod Coleoptera i danas radimo prvom – postepenom – metodom (isto traži veoma često da se u tel. učita nova baza, ali je suvišno da se to radi pri svakom novom startu aplikacije).

Kako se pravi "približno kompletna" takso-baza? (za velike grupe kao što su biljke)
Prvi pristup je tzv. fiksna baza zasnovana na prihvaćenoj konvenciji. Za biljke takvu koristi Euro+Med PlantBase za područje Evrope. U njoj ćete filtriranjem naći celokupnu floru za koja se može znati da živi na području CG. Većina toga dolazi iz publikacija a nešto putem extrapolacija. Ovde imamo "prihvaćeno" ime taksona. Taksonomi unutar pojedinih zemalja (a posebno zemalja gde je taksonomija najnerazvijenija, tipa kod nas) se protive ovom modelu, jer iz njega fale "lokalno opisani" taksoni – to jest oni obrađeni unutar zemlje, zaobilazeći naučni koncenzus. Ti taksoni su najčešće endemi sa završetkom serbica, montenegrina, croatica... Proglašeni su mnogo ranije molekularnih i genetskih metoda, i često se sazna da nisu zasebni taksoni, već sinonimijom duplirane ranije opisane vrste i podvrste.

Drugi pristup se koristi za kontinente ili celu planetu. Pošto je takva univerzalna lista naučna utopija, najbolje celokupne elektronske takso-baze (IPNI, plantlist.org, Catalogue of Life, Animal Diversity Web, ITIS i dr.) rade po principu prikupljanja podataka - nešto slično poput AI-a u radu sa slikama o kojem smo slušali Aleksandrino predavanje. Taj model prilično dobro funkcioniše, jer anulira sva neslaganja izmedju taksonoma. Oni špekulativno uzimaju "prosek" najupotrebljenijeg imena i dolaze do kompromisnog rešenja da bi izračunali "predloženo" ime. A verujte mi, u izradi tih programa uključene su najbolje glave na planeti.

Zašto "prihvaćeno" i/ili "predloženo" ime?
Najčešće se javlja kritika od strane upućenijih istraživača "ove i ove vrste nema u bazi, nemože se uneti" To je zbog sinonimije, razviti bazu koja će baratati sa desetak sinonima za jednu te istu vrstu je nezamisliv programerski napor, po mom mišljenju je blizu nemoguće. (Programeri iz KEW su rešili sistem, ali budimo realni to je Engleska gde ima malo više para za ovakve stvari.)

Za sva pitanja sam tu. U ovom ili nekom novom specifičnom postu ih slobodno prosledite, nema nerešivog problema.

Naš zajednički cilj treba da bude da "end-user" odmah može da radi na terenu, bez da se bavi sistematikom :)

-Jožef

gpo...@gmail.com

to Jozef Dozsai, Biologer
Pozdrav svima,

Mislim da je dobro da sačekamo da vidite kako izgleda ovo što ćemo
dobiti kada Nikola sredi taksonomski deo baze, pa da onda razmišljamo o
tome kako na dalje. Pošto smo neke stvari koje je Joži pomenuo već
implementirali (npr. sinonimi), pa je bolje da trud uložimo u
ispravljanje grešaka u novom sistemu koji dobijemo i onda u smišljanju
poboljšanja.

Veliki pozdrav,
Miloš

У пет, 05. 05 2023. у 21:23 +0100, Jozef Dozsai пише:
> --
> Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу
> „Biologer“ у Google групама.
> Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове
> од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
> Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите
> https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAF0oUHjb6rMQdV0MAx%3D9E%3DLZzOMfs78iyKz-70p%2BVTmfbzC%3DAA%40mail.gmail.com
> .
> За више опција, посетите https://groups.google.com/d/optout.

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
Pitanje sam pokrenuo pre svega zato jer sam na Viber listi shvatio da
je unutrašnja lista biljaka za Biologer.me nepotpuna, pa su se
botaničari uplašili da će biti prevelik zalogaj za njih da je
kompletiraju.

U stvari, citiram šta je Bojana rekla: "prvo treba uneti taksone ...
[naša] botaničarka rekla da nije sigurna da može..."

Deo komunikacije je i o "teti" s naočarima (saznali smo da je Danijela
Stešević :) koja je rekla da se radi na Flori Montenegrina Database –
ih, da smo mi imali tako nešto za Srbiju!!

Ali se postavlja pitanje KADA će ta državna onlajn flora biti gotova?
Nama treba SADA :)
da bismo mogli raditi – a njima (državi) trebaju naši podaci, pa možda
postoji neki kompromis...

Da li ćemo tu listu moći upotrebiti u Biologer – to jest, hoće li to
biti legalno (da li ćemo je moći download-iti ili dobiti na zahtev u
Excelu) ili ćemo je imati gore ali i dalje morati ukucavati jedan po
jedan?

To bi eventualno trebalo da uradi crnogorski moderator za biljke. No
CG nije velika zemlja, neće valjda biti beskrajno mnogo taksona...

Pao je i predlog da se upotrebom Flore Italije (mediteranske vrste) i
Flora Croatica (kontinentalne vrste, bez stenoendema) napravi
svojevrsna frankestajn-lista iz koje bi u stvari trebalo brisati a ne
dodavati.

Šta kežete?

Милош Поповић

to Jozef Dozsai, Biologer
Mislim da je veoma mala šansa da iko iz državnih projekata (npr. flora
montenegrina) ustupi bazu podataka nama na korišćenje. Uglavnom nema
puno toga da se doda i mislim da ne mora odjednom. Neke vrste sigurno
treba maknuti sa spiska, a jedan deo dodati. Na kraju krajeva, kako
ljudi budu unosili nove vrste možemo ih tako dodavati u bazu podataka.

Miloš

У суб, 06. 05 2023. у 21:37 +0200, Jozef Dozsai пише:

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
I još nešto: našu listu kritikuju gotovo svakodnevno – "hej, dodajte
to... oduzmite ono"
uglavnom ljudi koji ni malim prstom nebi pomogli oko Biologera.

I šta sad?

"Dajte nam sve na gotovo, pa ćemo raditi!" ??

Da, da, odmah trčimo da svakom ugodimo... čak i ako nas niko ne hvali,
ne hrabri, i čak i ako ne dobijemo ni kintu za to :D

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
Svaki početak je težak, kada dobijemo neku core-listu za Biologer.me
sa 70-80% vrsta, dodavati će biti vrlo opušten posao. To mi radimo za
Srbiju od početka i lepo ide, nema nikakve frke, napetosti.

Iako imamo listu koja se oko 10% razlikuje od zvanične (koja već sam
rekao praktički ne postoji jer isto ima greške) dobijem samo otprilike
mesečno da je neko našao grešku, koju ispravimo i lista nam je sve
čistija i čistija.

A pošto "one" državne liste nisu nigde onlajn, na netu i u Guglu naš
Biologer postaje referentna baza – šta je to ako ne revolucija? :D

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
Kad kažem da je lista sve čistija, mislim pre svega na sinonime – kao
što je Miloš i na radionici napomenuo, borite se SVIM SNAGAMA protiv
dupliranja:

Moderator ima pristupa takso-bazi svoje grupe i ne treba da dozvoli da
se ista vrsta unosi sa mnogim raznim imenima. Ako želite novi takson
uneti u Drvo života MOLIM VAS idite na link
http://ww2.bgbm.org/EuroPlusMed/query.asp
i prvo potražite šta kaže za određenu vrstu.

Ako ne poslušate ovaj savet imaćete kasnije jako mnogo problema!

Mi smo imali par dupliranih taksona i kasnije, kad se nalazi
nagomilaju, treba neko da se namuči da te nalaze spoji.
Čak je bolje i nešto uneti samo kao "Plantae" pa da stoji na čekanju,
nego da je uneto sa nestručnim sinonimnim imenom. Program će da "vidi"
samo jedno ime (checkmark – povezanost sa taxo-stablom) čak i onda ako
uspemo da Biologer naučimo da razlikuje sinonime. Vrlo je nakaradno da
svako unosi pod imenom koje poznaje, jer tako nikada nećemo dobiti
jedinstvenu predstavu na mapi. Verujem da je svakom biologu koji je
imalo upućen u botaniku ovo shvatljivo.

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
Posao Moderatora nije samo da determiniše i overava nalaze, nego i na
nju/njega pada odgovornost da takso-bazu čuva od vandalisanja i
raspada.

Najbolje je da se Moderator posveti i razvijanju integriteta
unutrašnje referentne liste.

Videćete, npr. kod unosa literaturnih nalaza postoji polje "pod kakvim
imenom je vrsta zabeležena i publikovana?" te polje "da li je to ime
ispravno?" – pa dolazi povezivanje sa unutrašnjom taksonomijom
Biologera, povezivanje nalaza sa lokacijom itd. itd.

Jozef Dozsai

to gpo...@gmail.com, Biologer
Navodio sam primer za traženje biljaka u borbi protiv dupliranja.

Mislim da je za FAUNU etalon na ovom linku:
https://fauna-eu.org/

Милош Поповић

to Jozef Dozsai, Biologer
Da, uskoro ćemo imati zajednički sajt koji će biti pandan fauna europea
ili plant med, ali za naše područje. Verovatno će biti dosta duplikata
i to ćemo nekako spajati, ali u buduće možemo da upisujemo i sinonime,
tako da će valjda biti lakše da izbegnemo duplikate.

У суб, 06. 05 2023. у 22:37 +0200, Jozef Dozsai пише:

Милош Поповић

to Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
PS. Što se prave promocije i ostalog tiče, neka sačeka da dodamo
uredničke timove i sredimo sajt. Tako da ne bude razočarenja i utisaka
da nešto nije dovršeno. Tu se potpuno slažem sa Bojanom.

Dejan Kulijer

to Милош Поповић, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Zdravo svima,
Vezano za biljne vrste, kako će u toj zajedničkoj taksonomiji biti riješeno pitanje vrsta koje su naknadno unošene u svaku od lokalnih baza? preuzima se sve iz svake lokalne baze pa se naknadno filtriraju sinonimi i ponavljani unosi ili se ponovo unose? Npr. ja sam za BiH unio desetine mediteranskih vrsta koristeći euro med bazu, sigurno su neke od njih unošene i u srbijansku bazu nakon što je BiH preuzela, možda pod istim nazivom, možda sinonimom... za faunu vjerovatno bude puno veći problem jer je tamo puno grupa sa brojnim urednicima i različitim pristupom taksonomskim problemima. Npr. za Odonata koji su mala i dobro poznata grupa sva tri biologera se međusobno razlikuju u nazivu bar jedne vrste... primarno je problem da li ili ne koristiti faunu evrope kao osnovu s obzirom na drugačiji aktuelni status nekih vrsta.
Raste broj urednika i zajednica, a sa zajednickim taksonomskim stablom pored uputstva za korisnike trebalo bi neko uputstvo za urednike sa osnovnim pravilima kojih se treba držati. Najosnovnije, koju tax bazu za koju grupu koristiti.
Možda je sve to već ispričano, ali puno različitih diskusija na raznim mjestima pa je teško sve pohvatati :)

--
Ову поруку сте добили зато што сте пријављени на Google групу „Biologer“.

Да бисте видели ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/e8cacfb0c48afd2c24dfb5a91fa52a0f1137d5cb.camel%40gmail.com.
За више опција посетите https://groups.google.com/d/optout.

--
Dejan Kulijer

National Museum of Bosnia and Herzegovina
Zmaja od Bosne 3,
71 000 Sarajevo
Tel.: +387 63 732 051+387 62 712 541

Jozef Dozsai

to Dejan Kulijer, Милош Поповић, Bojana Mijović, Biologer
Što se državnih pristupa tiče skeptičan sam, treba to bataliti bar što
se ček liste tiče.

Evo, baš sam gledao: referentna lista za Srbiju NIKADA neće biti
gotova. Na priloženom linku je rad ovdašnjih botaničara, tu je samo
jako mali deo flore obrađen. Čak se nešto plašim i da će država kad ih
vidi, na kraju da krade naše stvari...

https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10514

Dr. Nejc Jogan iz Slovenije (puno pomaže na FB) je bio uključen :)

Za CG i državne institucije - Biologer je nezavisna platforma i (1)
neće moći doći do svađe oko podataka (2) neće se moći reći pre
narušavanja nekog staništa da država nije znala čega tamo ima.
Slovenci su ovako radili Naturu.

Samo opušteno, ako odbiju da implementiraju Biologer, radićemo sami.
Bojanin entuzijazam je u svakom slučaju za pohvalu! Ideš korak ispred
nas.

Jozef Dozsai

to Dejan Kulijer, Милош Поповић, Bojana Mijović, Biologer
Za Dejana Kulijera: Miloš drži u tajnosti projekat objedinjavanja
podataka, verovatno jer je nešto jako komplikovano. I ovako nam je
posao preko glave.

Što se objedinjavanja taxo-baze tiče od početka sam skeptičan, plašim
se čak, kao i ti, obzirom na užasno mnogo uloženog vremena da sadašnji
sistem bude čist i radi kako treba.

No, sve što je bolje od sadašnjeg - a radi - biće dobrodošlo, stoga
strpljivo i radoznalo iščekujem promene kao i ostali.

Uvek sam za to da sistem koji dobro radi ne treba popravljati. Ali se
uvek može i bolje. Miloš do sada nije zatajio :) Dotle radimo stim što
imamo.

Dejan Kulijer

to Jozef Dozsai, Милош Поповић, Bojana Mijović, Biologer
Ma meni se čini da će najveći problem biti urediti urednike... zajednička baza sve diže na puno veći nivo i traži puno bolju koordinaciju urednika, bar mi se tako čini.
A što se tiče država, državnih baza i njihovog korištenja biologera, to ima svoje granice... ono što je veliki plus biologera je da je svaki korisnik vlasnik svojih podataka i samim tim je dijeljenja podataka iz baze ograničeno... treba o tome voditi računa kada se priča sa bilo kakvim institucijama.

Милош Поповић

to Dejan Kulijer, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Zdravo Dejane,

To je ekstra pitanje! Za sada smo ujedinili sve nazive tako da ćemo
imati i duplikate, ali kada sistem proradi rešićemo tako što će neke
vrste biti sinonimizirane. Ukoliko se lokal poveže sa glavnim
taksonomskim stablom više neće moći da se unose taksoni u lokalu, tako
da će se sve izmene vršiti na taxa.biologer.org. Kako ćemo to uređivati
i ko će zapravo biti urednici mislim da ćemo lako dogovoriti.

Ono što bih ja želeo je da to krene da radi. Kasnimo godinu ipo dana sa
realizacijom taksonomske baze, tako da ne znam ni šta ćemo na kraju
imati i šta sve treba ispraviti kad to krene da radi (a krenuće sa
biologer.me). Svakako očekujem da se Nikola (programer) uključi u
diskusiju kad taxa.biologer.org stane na noge, pa ćemo onda videti šta
imamo i šta treba unaprediti.

I da, svakako nam trebaju jasna pravila za taxa.biologer.org i uputstva
kao što imamo za ostale sajtove! Nisam puno o tome razmišljao, ali znam
da ne smeju svi menjati taksonomski deo, te da je poželjno da korisnici
mogu pisati tekstove o vrstama npr. Videćemo kako to ide...

Pozdrav,

Miloš

У пон, 08. 05 2023. у 11:57 +0200, Dejan Kulijer пише:

Dejan Kulijer

to Милош Поповић, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
eh to, da se za stablo smanji broj ljudi koji to rade, idealno jedna osoba za unos/izmjenu taksona po svakoj grupi koja se posebno uređuje i definiše koja je globalna taxonomska baza referenta, a filtriranje starih naziva može da ide polako... naravno da je najbitnije da krene :)
ovo da korisnici sami pišu tekstove bi išlo tako da ih pregleda/odobri urednik?

Милош Поповић

to Dejan Kulijer, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Pod uslovom da dozvolimo registraciju korisnika tekstove mora ili da
odobri urednik ili da imamo neki wikipedia style sistem da promene
vratimo na prethodne.

Ali o tome nisam puno razmišljao pošto čekam da proradi povezivanje
taksona za početak i da zajedno vidimo šta imamo i šta nam treba. Onda
je drugi korak da rešimo ovo o čemu ti pričaš i treći objedinjavanje
otvorenih podataka u okviru biologer.org. Kasnijim projektima možemo da
ciljamo na izlazak biologer podataka u svet (GBIF). A u međuvremenu
Toni i ekipa napadaju deo oko korisničkog okruženja da to bude ljudima
atraktivnije.

Pozdrav,
Miloš

У пон, 08. 05 2023. у 21:48 +0200, Dejan Kulijer пише:

Dejan Kulijer

to Милош Поповић, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
ma da, neki sistem da ne moze bilo ko bilo sta staviti, a ok mi je ta ideja da drugi mogu da pisu jer mi se cini da ce im biti privlacniji biologer.
a jel u atraktivnije korisnicko okruzenje ide i prica o podlozi mapa i mogucnoscu selektovanja podrucja za prikaz podataka? osim strucnog koristenja mnogima bi bilo interesantno vidjeti samo vrste registrovane u njihovom kraju, takmiciti se da njihov kraj ima najviše podataka i sl...

Bojana Mijović

to Dejan Kulijer, Милош Поповић, Jozef Dozsai, Biologer
Pozdrav svima,

po dogovoru šaljem priručnik, kako bi ste uneli predloge za izmene i dopune.

Pozdrav,
Bojana

to Bojana Mijović, Dejan Kulijer, Jozef Dozsai, Biologer
Bojana,

Zaboravila si attachment :)

Poz!

У уто, 09. 05 2023. у 05:14 +0000, Bojana Mijović пише:
> Pozdrav svima,
>
> po dogovoru šaljem priručnik, kako bi ste uneli predloge za izmene i
> dopune.
>
> Pozdrav,
> Bojana

Bojana Mijović

to Милош Поповић, Dejan Kulijer, Jozef Dozsai, Biologer

to Милош Поповић, Dejan Kulijer, Jozef Dozsai, Biologer

to Dejan Kulijer, Милош Поповић, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Da i ja doprinesem, a odavno sam pominjao, selektovanje područja za filtriranje/prikaz podataka je prioritet, a i podloge mapa bi mnogo značile.

Što se taksonomije tiče, tu apsolutna saglasnost nikada neće moći da se postigne, ali to znači da ne može da se dogovori sistem koji funkcioniše (i koji može da zadovolji sve razumne zahteve).

Pozdrav

Ову поруку сте добили због тога што сте се пријавили у групу „Biologer“ у Google групама.
Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње, пошаљите имејл на biologer+u...@googlegroups.com.
Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите https://groups.google.com/d/msgid/biologer/CAMgvgiD%2BaFLOZb1bGvK4cavd23j%2BPu-naCUo5n5MS0Zzy9GQiw%40mail.gmail.com.

Jozef Dozsai

to Bojana Mijović, Милош Поповић, Dejan Kulijer, Biologer
I sad u topiku taksonomsko stablo, nemamo u javnom delu ni reči o
taksonomskom stablu :D :D

Uglavnom, prepričali smo sve :)

> [...]
> Google групама.
> Да бисте отказали пријаву у ову групу и престали да примате имејлове од ње,
> пошаљите имејл на
> biologer+u...@googlegroups.com<mailto:biologer+u...@googlegroups.com>.
> Да бисте погледали ову дискусију на вебу, посетите
> https://groups.google.com/d/msgid/biologer/VI1PR01MB4637A7F414A857C50309978AAE779%40VI1PR01MB4637.eurprd01.prod.exchangelabs.com<https://groups.google.com/d/msgid/biologer/VI1PR01MB4637A7F414A857C50309978AAE779%40VI1PR01MB4637.eurprd01.prod.exchangelabs.com?utm_medium=email&utm_source=footer>.

gpo...@gmail.com

to Branko Karapandža, Dejan Kulijer, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Branko, dodao sam tvoje zahteve:
https://github.com/Biologer/Biologer/issues/112
https://github.com/Biologer/Biologer/issues/114
https://github.com/Biologer/Biologer-Android/issues/17

Ovde su generalno svi zahtevi koji se tiču unapređenja karata na
Biologeru:
https://github.com/Biologer/Biologer/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+milestone%3A%22Better+m%D0%B0%D1%80+view%22

Šta si konkretno mislio pod drugačijim podlogama za mape? Da li misliš
na offline karte za Android aplikaciju ili samo želiš da imamo
nonGoogle karte na vebu?

Pozdrav,

Miloš

У сре, 10. 05 2023. у 08:29 +0200, Branko Karapandža пише:

Dejan Kulijer

to Jozef Dozsai, Bojana Mijović, Милош Поповић, Biologer
Da li ovaj priručnik modifikujemo da bude za sve zajednice ili je samo za crnu goru? Ako je za sve onda malo modifikovati naslovnicu i uvodnu priču, uvod možda malo proširiti već postojećim tekstovima o nastanku i razvoju biologera, npr. svim onim što stoji na biologer stranici o projektu, biodiverzitetu, zajednicama… to već ima i na svim jezicima

Možda dodati i neki pasus o značaju prikupljanja podataka o biodiverzitetu i značaju citizen science uopšte? Ubaciti neke od postojećih ilustracija za biologer i sl.

U tekstu u prilogu je još par komentara.

Biologer_prirucnik_CG_smanjeno_DK.pdf

Jozef Dozsai

to Dejan Kulijer, biol...@googlegroups.com, gpo...@gmail.com, Bojana Mijović
Dejan me podsetio: obavezno dodati kratak pasus koji sažima Miloševo predavanje o korištenju podataka, sa nekim primerima mapa i grafikona. Upečatljivo je i ubedilo bi mnoge stručnjake da nam se pridruže.

Bojana Mijović

to Jozef Dozsai, Dejan Kulijer, biol...@googlegroups.com, gpo...@gmail.com
Slažem se sa Dejanom i Jožijem oko sugestija za  priručnik. Promeniće se i naslovnica. U suštini isti tekst bi se samo preveo na različite jezike. Čak i naslovnice mogu biti različite, da svako za svoju državu da neku fotografiju ili predloži neku specifičnost ili posebnu stvar u prirodi, pa da to nađemo i stavimo. To bi bilo i najbolje možda. Ja ću uraditi konačan dizajn za svaku verziju.
Moj predlog oko izmena u priručniku bi se ticao nekih tehničkih stvari, u smislu malo detaljnijeg pojašnjenja oko korišćenja (ono što sam primetila da najčešće ne štima), kao i neki infografici za šta se koristi aplikacija, web, itd. Malo ilustracije da se lakše upamti. Isto to planiram da stavim na liflete koje ćemo ovde raditi.

Pozdrav,
Bojana

Bojana, tebi je ovo sve sad novo, tako da mislim da imaš najviše
iskustva s tim šta treba bolje objasniti. Ja sam se nekako srodio sa
Biologerom pa nemam više taj osećaj šta je jasno a šta nije. Tako da,
samo napred!

У пон, 15. 05 2023. у 19:59 +0000, Bojana Mijović пише:
> [...]
> koristi aplikacija, web, itd. Malo ilustracije da se lakše upamti.
> Isto to planiram da stavim na liflete koje ćemo ovde raditi.

Branko Karapandža

to gpo...@gmail.com, Dejan Kulijer, Bojana Mijović, Jozef Dozsai, Biologer
Zdravo Miloše,

Konačno da uhvatim malo vremena da odgovorim. Mislio sam da sam već bio rekao za karte, ali moguće i da nisam. Mislim da bi oflajn karte (konkretno, satelitski snimci) u aplikaciji bile veoma korisne jer mi se dešavalo da treba da ubacim nešto u daljini (npr. šakale ili sove koji se oglašavaju), a da nema mobilne veze i da onda imam problem da postavim tačku ručno.

Što se tiče drugačijih karata na vebu, ni to nije loša ideja, pogotovo ako postoji mogućnost da se ubace topografske i vegetacijske. To bi bilo korisno, ali je što se veba tiče za mene je apsolutni prioritet da može da se radi kveri po poligonu.

Pozdrav
Branko