gescheiden of niet?

Marco Polo

Hoy,

Hoe kan ik weten of een trafo galvanisch gescheiden is, als bv het er niet
opstaat, of er geen gegevens desbetreffende opstaan ( of niet meer
opstaan )?
En als bijkomende vraag, hoe kan ik weten of een bepaalde DC/DC converter al
dan niet galvanisch gescheiden is?
Want op die laatste staat zoiets al zeker niet (nooit) op.

--
Mvg,

MP (Thuis)

(on)wijs man

Bij een (veiligheids)trafo moet dan, bij voorkeur, de primaire en
secundaire wikkeling NAAST elkaar liggen met een isolator ertussen en als
het kan ook nog een aardscherm ertussen. Er zijn (veiligheids)trafo's
waarbij de primaire en secundaire over elkaar liggen (meestal de primaire
onderop) maar dan zit er ook een isolatielaag en een aardscherm tussen.
Je kunt met een ohmmeter meten of er een verbinding is tussen de primaire
en secundaire wikkeling. zo ja dan zijn ze zeker niet gescheiden.
Kijk eens hier en er gaat een wereld voor je open, deze zijn galvanisch
gescheiden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingstransformator
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veiligheidstrafo

Deze is NIET galvanisch gescheiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autotransformer

Voor een DC/DC converter kan alleen de datasheet uitsluitsel geven of er
een galvanische scheiding is tussen de in en uitgang.
Tik het typenummer maar eens in bij google en de datasheet links vliegen je
tegemoet.

Marco Polo

"(on)wijs man" <somewere@[niet].nl> schreef in bericht

Ik ga er op af.

Zoals je zelf al deels aangaf hebben we bij een DC/DC converter natuurlijk
geen aardingstoestanden.
En dit, maar ook het feit dat de massakabel voor zowel ingang als uitgang 1
en dezelfde is liet me de vraag stellen.
Kan men daar ook een beetje op voort gaan?
Of kan het dan toch nog zijn dat de beide mogelijkheden open liggen?
En dat het gescheiden maar evengoed niet gescheiden kan zijn?

Groetjes

MP (Thuis)

(on)wijs man

Er zijn DC/DC converters met een galvanisch gescheiden uitgang en er zijn
er ook die lijken gescheiden, maar zijn het niet.
ik schreef al de datasheet geeft uitsluitsel.

Marco Polo

"(on)wijs man" <somewere@[niet].nl> schreef in bericht

Waarschijnlijk heb ik op de foute ingave in Google gewerkt, maar de zaken
die ik op de converter zie staan, ingegeven, maar kom niet uit waar ik de
gezochte gegevens kan vinden.

Kom jij er soms verder mee?

Willis Energy systems
Model WSL 50