Beschermen tegen vochtindringen.

Marco Polo

Hallo,

Ik heb sedert geruime tijd via een simpel doch zeer goed werkend systeempje
een alarmmelding gemaakt welk me laat weten of bv het deksel van de
waterput, of ook het deksel van de ondergrondse brandstoftank wordt geopend.
Dit bij de waterput om niet voor nare gevolgen te staan als bv één der
kleinkinderen ongezien dit deksel zou openen, met de mogelijke gevolgen
dandien.
Bij de Mazouttank om een ander soort sloebers ervan te weerhouden de inhoud
waar een mens hard moet voor werken zomaar zou kunnen weghalen.

Het systeem werkt oa met magneetcontacten, en laat nu net daarbij een
probleem zijn ontstaan.
Beide omgevingen waar deze contacten staan zijn vochtig.
En er komt vocht in de behuizing van deze contacten.
Gevolg, de schroefjes beginnen te oxideren, met een mogelijk slecht contact
als gevolg.

Nu is de vraag: Kan ik de behuizing van dit soort
http://www.timsecurity.be/DesktopModules/Pictures/PictureView.aspx?TabID=0&ItemID=87&mid=10302&wversion=Staging
volspuiten met bv siliconen kit?
Maar dan wel dat het nog werkt.
Binnenin zit er een klein glazen buisje waar het eigenlijke
magneetschakelaartje inzit.

--
Mvg,

MP (Thuis)

--
Mvg,

MP (Thuis)

Sjouke Burry

Draadjes aan het eigenlijke magneetschakelaartje solderen,
en dan afkitten, siliconen, of butyleen, of zelfs stopverf zou genoeg
moeten zijn.

Erikje

"Marco Polo" <Geenma...@hier.be> schreef in bericht

Voor alarmsystemen wordt ook vaak gebruik gemaakt van reedcontacten welke
ingegoten zijn.
Je zou dan jouw kabel aan de kabel van het reedcontact kunnen solderen(evt.
in een kabeldoos met een krimpkousje er omheen)

Groet,

Erik

Marco Polo

"Sjouke Burry" <burrynu...@ppllaanneett.nnll> schreef in bericht

Dank je wel.
Zo, nu kan ik dus lekker met kit smodderen.
Ik heb namelijk gisteren gezien dat deze die ik ongeveer een jaar geleden
heb geplaatst aangetast waren door oxidatie.
Daar ik ze ga vervangen, wou ik bij voorbaat weten of ik zulk een vlugge
teloorgang van de schakelaar voorkomen.

Dus seffens aan de slag met de kitspuit.

Groeten,

MP (Thuis)

Marco Polo

"Erikje" <doe...@niet.nl> schreef in bericht

Hey Erik,

Het is eigenlijk een reedcontact en vandaar de vraag.
Ik was namelijk niet zeker dat zulks een jasje van kit mocht krijgen zonder
de goede werking ervan te benadelen.

Bedankt en gegroet,

MP (Thuis)

Ben

petrus bitbyter

"Marco Polo" <Geenma...@hier.be> schreef in bericht

Ik zou geen siliconenkit nemen. Dat stinkt een mijl tegen de wind in naar
azijnzuur en metalen schroefjes houden niet van zuur. Draadjes ook niet
trouwens.

Draai eens een schroefje los. Best kans dat de bovenkant geoxideerd is maar
dat de draad en het contact daaronder nog blank zijn. Tussen de punten die
het contact maken komt meestal geen vocht. Verder kan een elektrisch contact
meestal wel wat hebben. Ik heb dikwijls verbaasd gestaan bij gammele, half
doorgesleten, zwaar geoxideerde fietsachterlichtkabeltjes die niettemin nog
een brandend achterlicht verzorgde.

Het eenvoudigste middel dat ik tegen door vocht oxiderende contacten heb
zien gebruiken is zuurvrije vaseline. Ik vond het maar een kledderboel
worden en heb het zelf nooit gebruikt. Hetzelfde geldt voor (kogellager)vet.
Er zijn nogal wat kitten in omloop en verscheidene zullen misschien
bruikbaar zijn. Er is maar één manier om daar achter te komen...

Het beste is een isolatiemateriaal op rubberbasis. Er zijn
zelfvulkaniserende isolatiekitten- of tapes. Een zaak in automaterialen
heeft vast wel iets bruikbaars.

Ten slotte: Een magnetisch veld trekt zich van dit soort materialen niets
aan. Het contact zal gewoon blijven werken.

petrus bitbyter

Marco Polo

"Ben" <benzandstra...@caiway.nl> schreef in bericht

Ziet er goed uit.
Maar niet echt goedkoop te noemen lijkt me.

Toch bedankt voor de tip.

Marco Polo

"petrus bitbyter" <petrus....@hotmail.com> schreef in bericht

Nijg bedankt PB.

Het zit zo dat het in dit geval de schroefdraad van de onoogelijk kleine
moertjes (met een soldeerlipje er aan) helemaal was weggeroest.
Nu heb ik een nieuw geheel geplaatst, (kan het oude reedcontact op zich nog
wel gebruiken) en wil natuurlijk voorkomen dat het weer dezelfde richting
uitgaat.

PS.

Straks een informeren naar de tape waarover je spreekt.

Je hoort het nog.

Mvg,

MP