> -
>
> Beste Steven,
>
> Op vrijwilligers wil ik je meteen van antwoord dienen... Er zijn heel wat
> jongeren die
> belangeloos iets met radio willen doen maar op dit moment hun 'gading'
> niet vinden of
> gewoon afgewimpeld worden door lokale stations...
>
Weet ik!
Da's een probleem dat al jaren aan de gang is bij de lokale radio!
Oorzaak: bij de meeste nog overblijvende lokale radio's zijn het enkel nog
40+'ers die er "hun hobby" beoefenen.
Als jong veulen 'jouw ding' mogen doen, is niet makkelijk omdat je constant
botst met de 'gevestigde waarden' van dat radiostation. Enkel zij weten hoe
het moet .... zeggen ze.
Je moet als tiener al helemaal bezeten zijn van radio-maken om in zo'n ploeg
te kunnen meedraaien en/of respect te krijgen.
In de jaren 80 was het op dat gebied veel gemakkelijker, omdat de harde kern
van de ploeg meestal uit twintigers bestond! En eigenlijk was iedereen aan
het experimenteren!
Hier en daar zie ik gelukkig nog uitzonderingen en heeft de lokale radio wel
een jonge ploeg, zoals MIG in Geraardsbergen.
Maar dan nog moeten die jongeren keurig 'in het gareel' lopen en is er
weinig tot geen ruimte voor experimenteren.
'Het format' is belangrijk, weet je wel .. .want anders zouden de
adverteerders kunnen afhaken!
Volgens mij moet je gewoon af en toe 'fuck You' kunnen zeggen tegen het
format, 's avonds bijvoorbeeld, en moet het op een lokale radio perfect
mogelijk zijn om te kunnen experimenteren, zowel met muziek als met
presentatiestijl!
De drempel is in veel gevallen veel te hoog voor jongeren.
En da's niet de schuld van de jongeren, maar de schuld van de radiostations
omdat veel onder hen letterlijk zijn blijven steken in de tijd!
Om maar te zwijgen over de voordelen in natura die veel medewerkers hebben
'verworven' dankzij hun radiohobby ... en voor geen geld van de wereld
willen afgeven!
Je wil het echt niet weten wat er allemaal gebeurde en nog steeds gebeurt
bij veel lokale radiostations.
Net twee jaar geleden nam ik afscheid van het lokale radiowereldje, omdat ik
het ge-profiteer van sommigen kotsbeu was. Het ging over heel veel geld!
Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Het verwondert me echt niet dat er
zoveel lokale stations stoppen, omdat de centen gewoon opgesoupeerd zijn ...
Wellicht ga ik nu de halve (nog overgebleven) lokale radiowereld over me
heen krijgen ...
> Vrijwilligers in je organisatie opnemen kost moeite en tijd en laat ons
> eerlijk zijn, daar
> staat niet iedereen om te springen...
>
Inderdaad, klopt als een bus.
Maar wanneer je geen moeite en tijd steekt in het zoeken naar medewerkers,
dan wordt de generatiekloof heel groot!
Zoals ik al schreef, vergeten ook andere verenigingen om op zoek te gaan
naar "jong volk".
Als radioamateur zie ik dat al jaren gebeuren in de
radioamateurverenigingen.
En als je dan al enkele ideeᅵn op tafel legt, dan bots je letterlijk tegen
een dikke hoge muur ... maar ondertussen worden we ouder en wordt het steeds
moeilijker om jongeren aan te trekken!
Mijn oudste zoon haalde zijn ON3-zendvergunning toen hij 13 was, net 3 jaar
geleden.
Ik nam hem mee naar onze club (allemaal 40 en 50+'ers).
Weet je wat hij me de volgende keer zei?
"Moet ik echt mee?"
Die jonge gasten willen omgaan met hun leeftijdsgenoten, niet met een bende
"oude rotten" die over hun heldenverhalen vertellen ... en het allemaal
beter weten!!!
> Vrijwilligers nodig? Ik kan je onmiddellijk een lijstje bezorgen van
> jongeren die staan te
> springen om iets met radio te doen!
>
Tuurlijk ... het leeft nog steeds, radio-maken.
Maar waar kunnen die juffrouwen en jonkheren terecht, zonder dat ze meteen
te horen krijgen dat het 'zo' en 'zo' moet??
Of dat hun stem niet goed is ... of dat de muziekkeuze te extreem is ...
> Wat geld betreft kan ik ook kort zijn... Zorg dat je een sterk project
> hebt, wat zich
> onderscheid van alle anderen... Zo bereik je luisteraars... En met
> luisteraars ook
> adverteerders...
>
Dat vind ik net de verkeerde manier van denken ....
Een nieuwe lichting jongeren kan niet meteen een sterk project neerpoten.
Die gasten moeten hun ding kunnen doen, zoals wij dat in de jaren 80 mochten
doen, met vallen en opstaan, zonder aan luistercijfers en de mening van
adverteerders te moeten denken!
Een lokale radio enkel laten overleven door radioreclame EN een 'free
podium' geven aan het jonge volk, zal heel moeilijk zijn!
Er zullen dus ook andere inkomsten gevonden moeten worden!
Zoals bij radio Katanga, waar zelfs geen reclame draait!
Pas dan ben je opnieuw een echte 'vrije lokale radio' waar "alles kan en
niets moet".
> Het probleem is en blijft dat de huidige lokale radiomakers liever langs
> de zijkant staan te
> klagen en huilen dan effectief iets te ondernemen!
>
Juist ... weer die generatiekloof, hᅵ.
En veel huidige radiomakers zijn hun 'roots' vergeten !!!
Dus blijven ze rond hun eilandje 'verder dobberen' en schreeuwen ze
regelmatig 'HELP' !
Als er dan iemand komt helpen, zeggen ze: 'Ha nee, he ... zo niet'.
> Tijd dat er eens wat positieve energie van die kant uitkomt dan eindeloos
> gezeur, geklaag
> en zelfbeklag!
>
Er is niks mis met gezeur, geklaag en zelfbeklag!
Wanneer je er achteraf effectief iets mee doet tenminste ....
Misschien is het wel opnieuw tijd om "back to basics" te gaan met een clubje
jongeren?
Zonder bemoeizucht van 30+ers of andere ervaren rotten ....
Maar bon ... dan zou ik er zelf ook niet aan kunnen meewerken ... ik ben
immers 43 :-)
Grts
Steven VDP