radio Antares vs. radio Express (nu Media- Contact2 Avelgem)

A. DEVOS

(1) Wat is het verband tussen radio antares, dat op 28/08/1982 te Avelgem
van start ging, en radio express, dat op 21 januari 1983 te Anzegem van
start ging (data volgens website radioscoop http://www.radioscoop.be.tf).
express veranderde in 1991 de naam in radio media omdat in het Antwerpse al
een
gelijknamig station bestond. Momenteel is media een contact2 dat vanuit
Avelgem (Rugge,nabij de bekende Waterhoek) uitzendt. Contact2 is te
beluisteren op 107MHz.

Volgens de website van radio Media (http://www.radiomedia.be) is de
Avelgemse Contact2-radiozender in
handen van vzw radio... ANTARES.

Zijn beiden ooit gefusioneerd?
Medio 1985 bestonden antares én express nog als 2 onafhankelijke stations.

(2) Klopt het dat radio Express uit een groep van Intercity-medewerkers
ontstond?

(3) Bestaan er opnames van de Avelgemse Antares (en Express)? Waar kan ik
die vinden?

Antonie Devos

A. DEVOS

Luc Van Braekel

"A. DEVOS" <anton...@wanadoo.be> wrote in message

> [...]
> handen van vzw radio... ANTARES.
>
> Zijn beiden ooit gefusioneerd?
> Medio 1985 bestonden antares én express nog als 2 onafhankelijke

Radio Express ontstond te laat om nog een erkenningsdossier in te dienen
voor de allereerste erkenningsronde (begin 1983). De oplossing om Radio
Express alsnog haar uitzendingen te laten voortzetten, toen de RTT
omstreeks 1985-86 alle niet-erkende zenders ging "oprollen", bestond erin
om via Radio Antares verder uit te zenden. De VZW Antares voerde dan een
wijziging van de roepnaam uit van Antares naar Express. Of dit alles nu
echt via een "fusie" tot stand kwam dan wel via een gewone overeenkomst
tussen beide VZW's, weet ik niet.

> (2) Klopt het dat radio Express uit een groep van Intercity-medewerkers
> ontstond?

Dat klopt. De bekendste van die medewerkers waren "DJ Selly" en "Clo-Clo"
(huidig voorzitter van VZW Antares). Lees ook
http://lvb.net/intercity/intercity.htm, hoofdstukje "afscheuring".

> Bestaan er opnames van de Avelgemse Antares (en Express)? Waar kan ik
> die vinden?

Neem eens contact op met Radio Media, die zullen dergelijke opnames
ongetwijfeld nog liggen hebben.

Luc

A. DEVOS

Dank voor info, Luc.

BTW: Goeie site van Intercity!

Hierbij misschien nog enkele opmerkingen over de radio's rond de Kluisberg.

(1) Nu we toch bezig zijn over Media: ik heb de indruk dat dat station goed
beluisterd is in de regio? Het is dan ook een van de enige lokale stations
die in de omgeving van Kluisbergen/Avelgem te ontvangen is. Blijkbaar is VZW
Antares die Media beheert nog altijd in Anzegem gevestigd. Jammer dat de
website van radio Media wat verwaarloosd is. Het is volgens mij een radio
met een groot potentieel.

(2) Klopt dus dat Antares en Express de handen in elkaar sloegen. Staat
blijkbaar ook op http://www.radioscoop.be.tf : moet in juni 1986 zijn
geweest. Op 21/2/86 zou BIPT blijkbaar in Anzegem langsgeweest zijn... Wel
raar dat Antares (als erkend station) zomaar haar eigen naam liet vallen
voor een niet erkende radio (nl. Express).

(3) De Bosstraat in Avelgem (nu misschien een andere naam) waar situeert die
zich? Volgens http://www.radioscoop.be.tf zou radio Antares daar gevestigd
geweest zijn. Ik heb nog nooit van die straat gehoord. Is dat in de omgeving
van de Ruggestraat (waar studio's van radio Media zijn)?

(4) Volgens de lijst van erkende zenders (ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap, afd media) zou op 105 MHz radio Hermes (?) nu Contact vanuit
Kluisbergen moeten uitzenden. Is dat zo? Ik dacht dat zij vanuit Oudenaarde
kwamen? Ook naar oude geluidsfragmenten én jingles van Hermes ben ik op
zoek. Vanaf wanneer werd Hermes trouwens Contact-filiaal? En wat met radio
Oudenaarde 103 MHz ook al Contact; toch pure frequentieverspilling?

(5) Een antenne op de Kluisberg zoals WLS destijds heeft volgens mij ook nog
potentieel... Misschien kan de nieuwe 105 Kluisbergen vanaf 1/12/03 eens
langsgaan?

Nog een oproep naar andere lezers: indien je geluidsfragmenten van een de
stations Express, Antares en Hermes bezit dan je mailen naar
anton...@wanadoo.be . MP3-fragmenten (max. 1MB aub per bericht) zijn
welkom. Dank

Antonie

"Luc Van Braekel" <l...@flanders.info> schreef in bericht

A. DEVOS

Dank voor info, Luc.

Antonie

Tom Decouttere

A. DEVOS wrote:

(...)Jammer dat de

> website van radio Media wat verwaarloosd is. Het is volgens mij een radio

> met een groot potentieel.(...)

Een website voor dergelijke zender is geen prioriteit.
In die omgeving geldt dat hun doelpubliek totaal niet internet-minded is.
Dus oninteressant om er energie aan te besteden.

Tom

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Luc Van Braekel

> [...]
stations
> die in de omgeving van Kluisbergen/Avelgem te ontvangen is.

Er is blijkbaar ook nog Radio Hermes uit Zulzeke/Kluisbergen.

> [...]
> raar dat Antares (als erkend station) zomaar haar eigen naam liet vallen
> voor een niet erkende radio (nl. Express).

Die operatie had volgens mij wel een sterk commercieel potentieel. Een
station dat zijn ploeg DJ's kan uitbreiden, er bovendien nog wat
luisteraars in omliggende gemeenten kan bijwinnen die naar een station met
een bekende naam willen blijven luisteren, adverteerders van twee stations
die nu samen adverteren op één station... Niet slecht bekeken, zoiets kan
de levensvatbaarheid van lokale radio alleen maar ten goede komen.

> [...]
omgeving
> van de Ruggestraat (waar studio's van radio Media zijn)?

Ik ben destijds nog langs geweest in de studio's van Antares in de
Bosstraat. Later (na de naamsverandering in Express) is het station
verhuisd naar de Ruggestraat, in de wijk waar destijds de film "Mira of de
teloorgang van de Waterhoek" werd opgenomen. Nee, het gaat dus wel
degelijk om twee totaal verschillende plaatsen.

> (5) Een antenne op de Kluisberg zoals WLS destijds heeft volgens mij ook
nog
> potentieel... Misschien kan de nieuwe 105 Kluisbergen vanaf 1/12/03 eens
> langsgaan?

Het potentieel van zenders op heuveltoppen is beperkt, tenminste als je van
plan bent je te houden aan de toegelaten zendvermogens. Het vermogen
waarmee je mag uitzenden, wordt berekend aan de hand van de antennehoogte
boven de gemiddelde hoogte van het terrein in een straal van een aantal
kilometer. Een zender op de top van de Kluisberg zou wellicht met een paar
watt mogen uitzenden. Intercity, destijds uitzendend vanop een heuveltop,
mocht 16 watt uit zijn zender sturen (met 4 dipolen en een kabel van 40
meter - de vergunningen vermeldden toen nog geen toegelaten ERP vermogen).

Vergeet niet dat gewone lokale radio voorzien is op een comfortzone van 8
kilometer, en dat het zendvermogen daarop wordt berekend. Pas nu komt daar
verandering in met de toevoeging van stadsradio's, een speciale categorie
van lokale radio.

Luc

A. DEVOS

(1) Luc, is die 8 km geen pure theorie?
Enkele voorbeelden:
-Neem nu radio Oudenaarde (Contact - 103MHz oudenaarde) en radio Prima
(Maeva - 105.6MHz Brakel). Radio Oudenaarde is perfect te ontvangen in
Avelgem. Kortrijkse stations zijn nauwelijks te beluisteren. Nochtans ligt
Avelgem PERFECT in het midden tussen Kortrijk en Oudenaarde.
Oudenaarde-Avelgem (16 km), Kortrijk-Avelgem (15 km).
-Radio Prima uit Brakel (nog verder van Avelgem) is ook (zwakjes) in Avelgem
te beluisteren. Europe uit Zwevegem (105.7MHZ - ik denk ongeveer 3 ą 4 km in
vogelvlucht van het centrum van Avelgem) moet je niet verwachten...
-Music-FM (ex-Mango Oudenaarde) komt trouwens ook door op 106.3 MHz, terwijl
op 106.4 Contact Kortrijk lichtjes te horen is.
-Stadsradio Waregem 105.4 MHz te horen, van 105.3MHz C-Dance Kortrijk geen
spoor.

(2) Luc, weet je hoeveel km comfortzone krijgt een stadsradio? Sommigen
krijgen tot 5000watt. Dat is toch wel veel? Neem nu die stadszenders in
Kortrijk 104.4 en 92.7 MHz, zouden die in Avelgem moeten te ontvangen zijn?

(3) > Er is blijkbaar ook nog Radio Hermes uit Zulzeke/Kluisbergen.

Echt? Ik betwijfel of die echt in Kluisbergen zitten. Contact2 Kortrijk
(104.9MHz) komt sterker door dan Contact-Hermes (105MHz). Maar daar zal wel
binnenkort verandering in komen als de provinciale Oost-Vlaamse zender 103.8
Oudenaarde inneemt.

A. DEVOS

Kan zijn, maar hebben destijds wel geld geïnvesteerd om domeinnaam te
verkrijgen. Enkel de concurrentie voorzijn zeker?

En waarom koos Media dan voor Contact2. De "zogenaamde" radioketen
voor de intellectuelen (maar daar moet ik eens mee lachen...).
Maeva (om maar iets te zeggen) lijkt mij dan wel een betere keuze; pure
familieradio, typisch Media...

Trouwens op Media hoorde ik nog accordeonplaten in de lokale ontkoppelingen
draaien. Moet zeggen, 't past perfect in het Contact2-profiel?

Antonie

"Tom Decouttere " <T...@broadcast.net> schreef in bericht

Tom Decouttere

A. DEVOS wrote:

> Antonie

Dat kan zijn é, al die finesses die jij vertelt,
maar moeten die "huppeldepup" bezwaren niet eerder lokaal uitgevochten
worden ?
Avelgem vind ik een prachtige streek, rond deze tijd ideaal om met de
fiets te doorcrossen overigens.

groeten vanuit de Oude Bellegemsestraat in Zwevegem,
(waarvoor GPRS en TS al niet goed kan zijn)

Luc Van Braekel

> (1) Luc, is die 8 km geen pure theorie?

Momenteel wel, omdat veel radio's zich niet aan het toegelaten zendvermogen
houden.

> [...]
ligt
> Avelgem PERFECT in het midden tussen Kortrijk en Oudenaarde.

De verklaring hiervoor ligt hoogstwaarschijnlijk in het reliëf.

Avelgem is met Oudenaarde verbonden via de Schelde. De Schelde vormt een
soort vallei waardoor de radiosignalen zich zonder al te veel hindernissen
kunnen voortplanten.

Tussen Kortrijk en Avelgem liggen, ter hoogte van Zwevegem, enkele
heuvelruggen. De Wulfsberg, de Keiberg, de Olieberg ...

> [...]

terwijl
> op 106.4 Contact Kortrijk lichtjes te horen is.

Verklaring: zie hoger

> -Stadsradio Waregem 105.4 MHz te horen, van 105.3MHz C-Dance Kortrijk
geen
> spoor.

De goede propagatie tussen Avelgem en Waregem verwondert mij ook enigzins
(in beide richtingen: in Waregem ontvang ik Radio Media), vooral omdat de
tussenliggende gemeente Anzegem vrij heuvelachtig is (met Tiegem en
Gijzelbrechtegem, en enkele heuvelruggen in Vichte). Ik vermoed dat het
signaal toch een pad kan volgen via vlak gebied.

> [...]
> krijgen tot 5000watt. Dat is toch wel veel? Neem nu die stadszenders in
> Kortrijk 104.4 en 92.7 MHz, zouden die in Avelgem moeten te ontvangen

Hangt af van het stralingsdiagram. Ik zal dat binnenkort eens bekijken, ik
meen alvast te weten dat de 92,7 sterk afgeschermd is richting noordoosten,
de as Waregem-Gent dus.

> (3) > Er is blijkbaar ook nog Radio Hermes uit Zulzeke/Kluisbergen.
>
> Echt? Ik betwijfel of die echt in Kluisbergen zitten.

De officiële en recente lijst van de Vlaamse Gemeenschap vermeldt als
studio-adres:
Zandstraat 12, 9690 Kluisbergen, als antennelocatie "Kluisbergen", en als
zetel van de VZW een adres in Oudenaarde.

Luc

Luc Van Braekel

"Tom Decouttere " <T...@broadcast.net> wrote in message

> groeten vanuit de Oude Bellegemsestraat in Zwevegem,
> (waarvoor GPRS en TS al niet goed kan zijn)

GPRS ken ik, maar wat is "TS" ?

Luc

A. DEVOS

> Avelgem vind ik een prachtige streek, rond deze tijd ideaal om met de
> fiets te doorcrossen overigens.

Inderdaad ! En hoe dan ook, radio Media (107MHZ dus) mag er ook best zijn.
Tenminste nog lokale ontkoppelingen en echte binding met de luisteraar.
Kunnen niet alle lokale Contact(2)-radio's zeggen hé...

Tom Decouttere

Luc Van Braekel wrote:

> Luc

Terminal Services

Rudy D.

"A. DEVOS" <anton...@wanadoo.be> schreef in bericht
Juist nog een radio die wat lokale binding heeft.
Ben zelf pionier van de lokale radio geweest op o.a. WLS en Intercity en
waarvoor wij het vroeger begonnen zijn is verdwenen.
Nieuws en info brengen naar en over mensen uit de eigen streek.Zelf ben ik
na omzwervingen naar de commerciele televisie in Vlaanderen gestopt met
radio maken.Ik hoop dat de toekomst weer wat lokale radio terugbrengt.
Wie heeft er nog oude opnames van de radio's in Zuid West en Oost
Vlaanderen?
Als ik er genoeg kan verzamelen zou ik wel een site willen opzetten met
opnames van de pioniers in vrije radio.

studio

Rudy D. wrote:

Rudy,
Ik denk dat dit station een uitzondering is in het Contact netwerk, meer
dan 12 uur per dag brengen ze eigen programma's met naast het nationale
nieuws, VEEL lokaal nieuws, over en met mensen uit de streek, ze hebben
zelfs hun lokaal weerbericht, hun eigen sport op zondag. Dit station is
veel meer lokaal gebonden dan WLS (ik ben ook een oud medeweker) en
Intercity van vroeger. Dit is echte lokale radio, het zou spijtig zijn als
zo'n station zou kapot gemaakt worden door mensen die op geld uit zijn.
Vandaag brengen ze zelfs hun eigen zomerse hitparade, deels gepresenteerd
door Belle Perez.

Technieker

Q_1_2_...@hotmail.com

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-1-mei-121-2/#.XMmdMWjgrcs staat daarnaast nu dit te lezen: Hartelijke groeten van Nico uit Gouda(NL).

1998

Het Antwerpse Radio Expres wordt door Mediaminister Van Rompuy gestraft. Het zendvermogen lag hoger dan toegelaten.

Q_1_2_...@hotmail.nl

...lees nu ook de bovenste twee regels van de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-214-nrj-rtbf-ment-en-kiis-video/#.XTb_6hLwqKE Nico.

Q_1_2_...@hotmail.com

Q_1_2_...@hotmail.com