KlaRa, de zgn. Vlaamse kwaliteitszender

Karel Adams

Zopas schok ik erg van Bart Stouten (sp?)
die het nodig vond een e-adres te vermelden in de vorm
abc-dot-123-dot-zyx
In het Nederlands spreken we toch van een punt?
Is het verspreiden en onderhouden van de Nederlandse taal en cultuur niet een basisopdracht van de VRT in het algemeen en van KlaRa
in het bijzonder?
Vanwege Bart was me dit extra pijnlijk: met zijn rustige warme presentatie en zijn mooie gedichten was hij uitgegroeid tot mijn
favoriete presentator. Moest dit nu echt, Bart?

In dezelfde sfeer: het verdriet me al lang dat de meeste VRT-sprekers het over een 'websaait' hebben. Is webstek nu echt zo vreemd?
Of waarom al eens niet over web-pagina's gesproken?

Karel (ook benieuwd naar een reactie van de VRT-taaladviseur)

Wimjan

Karel Adams schreef (Fri, 19 Oct 2001 17:42:58 -0000):

> Zopas schok ik erg van Bart Stouten (sp?)
> die het nodig vond een e-adres te vermelden in de vorm
> abc-dot-123-dot-zyx

Goh, geen at of apenstaartje in dat adres? Ik ben benieuwd wat die Bart
zei, misschien zelfs het vast in Vlaanderen gebruikte 'op' (zie de
talloze discussie over het apenstaartje in nl.taal en ook de FAQ)

> In het Nederlands spreken we toch van een punt?

Ach, zie het maar als jargon. Zeker op het gebied van computers (zie
wederom de vele discussies over alternatieven als rekenaar enz) en
internet zijn Engelse termen gebruikelijk.

> Is het verspreiden en onderhouden van de Nederlandse taal en cultuur
> niet een basisopdracht van de VRT in het algemeen en van KlaRa in het
> bijzonder?

Geen idee, wellicht staat dat in de statuten. Op
<http://www.vrt.be/nl/opdracht/htm/home.htm> wel een kwaliteitseis
vermeld: "Het volledige aanbod moet worden gekenmerkt door de kwaliteit
van de programma’s zowel naar inhoud, naar vorm als naar taalgebruik."
maar of de kwaliteit van 'dot' lager is dan die van 'punt' durf ik niet
te zeggen :-)

Je zou die Bart een mailtje kunnen sturen op <in...@klara.be>

> Karel (ook benieuwd naar een reactie van de VRT-taaladviseur)

Groet,

Wimjan (geen VRT-taaladviseur :)

--
Wil je je website gratis, snel en eenvoudig opgeven bij ~25 zoekmachines?
Probeer dan eens http://fluweelblad.leidenuniv.nl/wimjan/test/wjsubmit/

Philippe

Karel Adams <k_a...@glo.be> schreef in berichtnieuws
0BZz7.6486$35.7...@iguano.antw.online.be...

> Zopas schok ik erg van Bart Stouten (sp?)
> die het nodig vond een e-adres te vermelden in de vorm
> abc-dot-123-dot-zyx
> Is het verspreiden en onderhouden van de Nederlandse taal en cultuur niet
een basisopdracht van de VRT in het > In het Nederlands spreken we toch van
een punt?

algemeen en van KlaRa
> in het bijzonder?

Sorry hoor Karel, maar ik erger mij al jaren aan die kneuterigheid dat men
in naam van de 'Cultuur' kunstmatig nieuwe termen uitvindt voor dingen die
gebruikers al jaren kennen met een andere term. Die term laat zich
bovendien nog vaak begrijpen in het buitenland en doet aldus, zonder het
Nederlands te moeten afschaffen, afbreuk aan de dat onding dat 'toren van
Babel' heet.

Weg met het plankzeilen en de zeilplanken, steek apenstaarten (wat een
vreselijk lang woord) maar in de soep, behoud stationnetjes voor de
spoorwegen en lang leve de windsurfers, at-jes en drives.

mvg,
ph

Michel Martens

"Karel Adams" <k_a...@glo.be> schreef op Fri, 19 Oct 2001 17:42:58
-0000 in nieuwsgroep nl.taal :

Ik wil Ruud Hendrickx nu niet het gras voor de voeten wegmaaien, maar
in zijn eigen taaldatabanken schrijft hij over het lezen van een
e-mailadres het volgende:

<citaat>
En hoe lees je nu een e-mailadres?
Laten we dat voor eens en altijd afspreken. Mijn e-mailadres is ruud
punt hendrickx at vrt punt be. @ heet dan wel apenstaart, maar
in een e-mailadres zeg je gewoon at. En geen Engelse dots,
maar Nederlandse punten.
</citaat>

Bart Stouten weze hiermede gewaarschuwd :-)
En Karel hebbe hiermede gelijk.
Michel.

Luc Van Braekel

"Philippe" <ph.pe...@regioradio.be> wrote in message news:9qpso2$pl7l7$1...@ID-104803.news.dfncis.de...

> [...]
> vreselijk lang woord) maar in de soep, behoud stationnetjes voor de
> spoorwegen en lang leve de windsurfers, at-jes en drives.

Maar moeten we dan echt www dot yahoo dot com zeggen, en mogen we niet www punt yahoo punt com zeggen ?
En mogen we nu echt geen "bestand" zeggen in plaats van "file" ? Daarmee vinden we niets nieuws uit, maar gebruiken we gewone,
ingeburgerde Nederlandse woorden.

Luc

Ronald van Doorn

Michel Martens wrote:

> [...]
> punt hendrickx at vrt punt be. @ heet dan wel apenstaart, maar
> in een e-mailadres zeg je gewoon at. En geen Engelse dots,

Een collega -ja ik schaam me diep- maakte, in een telefoongesprek met een engelstalige relatie, van apenstaartje monkeytail :-)

groet,

Ronald

Koen Godderis

> Zopas schok ik erg van Bart Stouten (sp?)
> die het nodig vond een e-adres te vermelden in de vorm
> abc-dot-123-dot-zyx
> In het Nederlands spreken we toch van een punt?

We spreken ook over een penalty, corner, off-side, ... allemaal
bastaardwoorden. Het is een Belgische ziekte! En dan had ik het nog niet
over ons bastaard koningshuis met o.a. Delphine Boël, Clement
Vandekerckhove, Sigfrid Bracke, ...

Iedereen haalt wel ergens iets vandaan. Ik tuinier ook niet iedere dag in
hetzelfde hofje. Wie wel?

Klara moet zich dan ook niet voordoen als waren ze heiliger dan de Paus,
zoals je weet is die ook verre van heilig, schijn ... daarentegen. Weg met
die luchtkokers!

Robert Mylle

On Fri, 19 Oct 2001 17:42:58 -0000, "Karel Adams" <k_a...@glo.be>
wrote:

>...Is het verspreiden en onderhouden van de Nederlandse taal

>en cultuur niet een basisopdracht van de VRT in het algemeen
>en van KlaRa in het bijzonder?

"Klara" is gewoon een populair-klassiek radiostation geworden,
meer willen ze niet doen of zijn...

robert(dot)mylle(at)pandora(dot)be
http://www.geocities.com/SouthBeach/Sands/3655/index.html
ICQ:15580692

Michel Martens

"Koen Godderis" <godderis....@belgacom.net> schreef op Sat, 20
Oct 2001 09:48:53 +0200 in nieuwsgroep nl.taal :

>"Karel Adams" <k_a...@glo.be> schreef in bericht
>
>We spreken ook over een penalty, corner, off-side, ... allemaal
>bastaardwoorden. Het is een Belgische ziekte!

't Is een tijdje geleden dat je nog in Nederland bent geweest zeker?
Belgische ziekte, lamenilachen. En ik hoor toch regelmatig op de VRT
strafschop, hoekschop, buitenspel.

> En dan had ik het nog niet
>over ons bastaard koningshuis met o.a. Delphine Boël, Clement
>Vandekerckhove, Sigfrid Bracke, ...

Wat heeft dat nu weer met taal of radio te maken.

>Iedereen haalt wel ergens iets vandaan. Ik tuinier ook niet iedere dag in
>hetzelfde hofje. Wie wel?

Nou ja, ik ben wel getrouwd natuurlijk. Dat scheelt wel wat.

>Klara moet zich dan ook niet voordoen als waren ze heiliger dan de Paus.

Maar de radio en de tv hebben wel een voorbeeldfunctie, vooral dan de
openbare omroep. En dat ze die voorbeeldfunctie ter harte willen
nemen wordt geïllustreerd door het werk van de taalraadsman. Je mag
het met zijn ideeën over bepaalde zaken eens of niet eens zijn, feit
is dat hij een bepaalde eenheid in het taalgebruik op de Vlaamse
omroep tracht te bereiken.

>zoals je weet is die ook verre van heilig, schijn ... daarentegen. Weg met
>die luchtkokers!

Pax vobiscum.

Michel.

Karel Adams

"Robert Mylle" <robert.my...@NOSPAMpandora.be> schreef in bericht news:isTRO1qbjeBlKI...@4ax.com...

> "Klara" is gewoon een populair-klassiek radiostation geworden,
> meer willen ze niet doen of zijn...

Iets genuanceerder, toch. Dikwijls (maar lang net altijd!) is het
practisch effect inderdaad zoals ge beschrijft;
even vergelijkend met Nederland staan ze dichter bij Classic FM
dan bij Radio 4. En dat geldt dan nog enkel voor sommige
programma's en hun makers, want er gebeurt daar ook nog zeer
veel zeer waardevols.

Maar wat betreft 'willen' lijkt het me dat ze onder zware politiek/commerciële
druk staan, en dat de één zich daar al beter kan aan onttrekken dan de ander...
Precies daarom mijn gemeende vraag naar de wettelijke omkadering.

KA

Kris de Leijzer

"Karel Adams" <k_a...@glo.be> wrote:

>Iets genuanceerder, toch. Dikwijls (maar lang net altijd!) is het
>practisch effect inderdaad zoals ge beschrijft

Voor een taalpurist maak je wel eventjes drie fouten tegen
de Nederlandse grammatica in deze bovenstaande zin (waarvan
eentje, welke absoluut door geen enkele 'taalbeugel' kan).

Makkelijk wel om zo vanuit je eigen gebreken kritiek te gaan
leveren op het taalgebruik bij Klara...

Kris de Leijzer

Koen Godderis

"Michel Martens" <michel....@skynet.be> schreef in bericht

> 't Is een tijdje geleden dat je nog in Nederland bent geweest zeker?
> Belgische ziekte, lamenilachen. En ik hoor toch regelmatig op de VRT
> strafschop, hoekschop, buitenspel.

Als ik van jou was, bleef ik in Nederland! Voor radio en Tv moet je in elk
geval niet naar Vlaanderen komen. Ontwikkelingshulp kunnen we anders hier
wel gebruiken, mocht je dat iets interesseren.

> Wat heeft dat nu weer met taal of radio te maken.

Clement is de beste radio-dj in wording hier in Vlaanderen. Alleen weet dit
nog niemand, laat staan waar die kleine vandaan komt. Zoals je wel weet,
jochie, is dit de kleine van Wendy Van Wanten, de dame die met haar tieten
stond te schudden ten tijde van de Pin up Club. Prins Laurent schijnt de
tuinier van dienst te zijn. Als z'n pa dit ooit te weten komen, zal Laurent
mogen opsoudemietere. Voor Laurent zal dit niet erg zijn, want hij vindt dat
z'n familie nu al de tering kan krijgen. Z'n favo-nr is dan ook 'Ciske de
Rat' ik voel me zo verdomd alleen. Af en toe B. Idol 'Rebel Yell'

> Nou ja, ik ben wel getrouwd natuurlijk. Dat scheelt wel wat.

Ik ben al een paar jaar samen, maar speel ook wel eens op verplaatsing. Ik
wil ook wel eens entreegeld betalen. Wanneer er thuis gespeeld wordt, kom ik
er gratis in en dat gaat ook vervelen.

> [...]
> het met zijn ideeën over bepaalde zaken eens of niet eens zijn, feit
> is dat hij een bepaalde eenheid in het taalgebruik op de Vlaamse

Zeg wel 'tracht te bereiken'. Er zijn er veel op de VRT die trachten, maar
er niet in slagen. Gelukkig, een paar wel.

> Pax vobiscum.

Pax 'de max'!

> --
> Groeten,
> Michel.

Hoi, doe ze daar de groeten in Nederland jochie! Zal nu maar snel
opsodemieteren, want moet nog wat muziek in mekaar gaan mixen.

Karel Adams

"Koen Godderis" <godderis....@belgacom.net> schreef in bericht news:3bd2a1a0$0$21077$ba62...@news.skynet.be...

> [...]
> geval niet naar Vlaanderen komen. Ontwikkelingshulp kunnen we anders hier
> wel gebruiken, mocht je dat iets interesseren.

Sukkelaar! Ge raadt nooit in welke koekestad Michel woont!

(knip)

PS en een jochie is hij al helemaal niet!
PPSS en dat van die ontwikkelingshulp houdt ge maar voor uzelf,
'we' zijn daar helemaal niet mee akkoord.

Karel

Kristoff Bonne

Gegroet,

Robert Mylle <robert.my...@nospampandora.be> wrote:

> "Klara" is gewoon een populair-klassiek radiostation geworden,
> meer willen ze niet doen of zijn...

Ik weet het, smaken verschillen; maar -volgens mij- valt het nog
redelijk mee.
Ben maar af-en-toe luisteraar van Clara; maar op sommige moment hoor je
daar toch ooit dingen die je niet verwacht van een 'populair-klassiek'
station.
Ooit een opeenvolging gehoord van een stukje barok, dan wereldmuziek
(gezonden hymne uit een of andere steppe-land) en dan iets new-age:
allemaal religieus of spiritueel, uit heel andere tijden en culturen
maar toch allemaal 'verbonden'.
Toch niet echt dingen die je een gewoon 'klassiek muziek' station
verwacht, en -als je het mij vraagt- eens 'verrast worden' is hen
hetgene die een meerwaarde heeft aan een radio-station.

In elk geval; de VRT heeft eigenlijk twee radio-stations voor klassieke
muziek: clara en DAB klassiek. (De laatste ook te horen via satelliet op
de frequenties van RVI).
Misschien moet men bij de VRT eens gaan werken aan een goede uitbouw van
DAB klassiek, als een gewoon 'klassiek' station, en clara als
'cultuur-zender'.
Een beetje naar frans model: DAB klassiek als 'france classique' en clara
als 'FIP'.

Cheerio! Kr. Bonne.

Karel Adams

"Kristoff Bonne" <kristof...@compaqnet.nospam.be> schreef in bericht news:hvvuq9...@frigg.belbone.net...

(wipperdeknaps)

> In elk geval; de VRT heeft eigenlijk twee radio-stations voor klassieke
> muziek: clara en DAB klassiek. (De laatste ook te horen via satelliet op
> de frequenties van RVI).

Daarover werd hier al eerder bericht maar het overstijgt me allemaal wat.
Wat is nu de betaalbare manier om die satelieterij te aanhoren?

> Misschien moet men bij de VRT eens gaan werken aan een goede uitbouw van
> DAB klassiek, als een gewoon 'klassiek' station, en clara als
> 'cultuur-zender'.

('t is dus wel KlaRa, staat voor Klassieke Radio ook al durven ze best
al eens jazzen en bloezen en (ba)rokken...)

> Een beetje naar frans model: DAB klassiek als 'france classique' en clara
> als 'FIP'.

Dat onderscheid moogt ge me graag verduidelijken.
France classique (was het niet FR Musique?) krijg ik wel
eens door, zappend in Elzas/Lotharingen/onderweg naar Basel
FIP zegt me helemaal niks. Wat is de eerste frekwentie vanaf Letzebuerg?

> Cheerio!

Ciao!

> Kr. Bonne.
Karel

Kristoff Bonne

Gegroet,

Karel Adams <k_a...@glo.be> wrote:
> (wipperdeknaps)
> Daarover werd hier al eerder bericht maar het overstijgt me allemaal wat.
> Wat is nu de betaalbare manier om die satelieterij te aanhoren?

Eigenlijk niet zoveel meer.

In het kort: een schotel (natuurlijk) en een digitale receiver.
De prijzen van die digitale receivers zijn de laatste tijd erg gezakt.
Een FTA-only (Free to Air; m.a.w. enkel 'vrij te ontvangen'; dus zonder
abonnement) sat-receiver heb je tegenwoordig minder dan 10000 fr.

Prijzen voor schotels e.d. hangen vooral af van wat je precies wil: één
enkele positie; twee 'vaste' posities of een draaibaar systeem.
Ik heb, met een draaibaar 80 cm schoteltje en een gewone FTA-only
receiver een 200 a 300 radio-stations van over heel Europa. Gaande van 2
jazz-stations, een soul/r&b station, een 10-tal klassieke
muziek-stations, 20 tot 30 'rock' stations, een 30-tal
'wereld-omroepen', e.d.

> ('t is dus wel KlaRa, staat voor Klassieke Radio ook al durven ze best
> al eens jazzen en bloezen en (ba)rokken...)

Tja; klopt inderdaad; maar een naam is maar een naam héé.
Nu, dat vind ik nu net goed aan 'klara' t.o.v. het vroegere radio3.

NB. Wanneer doen ze bij klara blues?
(Ik wist wel van jazz, maar niet van blues. Ik dacht dat blues eerder
iets voor 'radio 1' was).

> Dat onderscheid moogt ge me graag verduidelijken.
> France classique (was het niet FR Musique?) krijg ik wel
> eens door, zappend in Elzas/Lotharingen/onderweg naar Basel

Sorry, inderdaad FR Musique.
Voor Belgie zit die digitaal op twee satellieten; aan CD-qualiteit.

> FIP zegt me helemaal niks. Wat is de eerste frekwentie vanaf Letzebuerg?

FIP staat blijkbaar voor 'France Inter Paris'. Is een zender waar ze
o.a. jazz, blues maar ook klassieke muziek spelen; en soms heel
verschillende soorten muziek spelen.
Surf eens naar "http://www.radio-france.fr/chaines/fip/frequence/" voor
de juiste frequencies.
Een uur geleden was het jazz; dan een stukje blues; en nu net 'the
fugees'.

Ik heb ze de indruk dat dat een variant is van de gewone 'france inter';
en DIE komt blijkbaar redelijk overeen met het "betere muziek" deel van
radio1.

Eigenlijk zou men ook eens radio1 kunnen opsplitsen: nl. het "betere
muziek" deel en echte "nieuwsradio". Dat zou dan inderdaad een nieuw
radio-station zijn; maar bij de BBC heeft men toch overlaatst ook
toestemming gekregen voor 5 nieuwe radio-stations.

Trouwens, in Frankrijk heb je nog andere 'klassieke' zender van
'radio-france'; nl. 'hector'; enkel te beluisteren in digitaal
(satelliet en DAB).
http://www.radio-france.fr/chaines/hector/accueil/

Cheerio! Kr. Bonne.

Kristoff Bonne

Gegroet,

Even iets bijvoegen.

Kristoff Bonne <kristof...@compaqnet.nospam.be> wrote:
> [...]
> jazz-stations, een soul/r&b station, een 10-tal klassieke
> muziek-stations, 20 tot 30 'rock' stations, een 30-tal

Surf eens naar de volgende site:
http://lyngsat.com/freeradio/

Daar staat een lijst -per land- van welke radio-stations uit dat land
uitzenden over satelliet.
Je moet dan natuurlijk nog weten welke satellieten te ontvangen zijn in
Belgie; maar dat is een compleet andere thread.

> Sorry, inderdaad FR Musique.

Ik WIST dat ik die naam al ergens tegengekomen was.

Er bestaat in Frankrijk wel-degelijk een "radio classique"
(http://www.radioclassique.fr/); maar dat is een commercieel station (en
ook te ontvangen in Belgie via satelliet) ;-)

Cheerio! Kr. Bonne.

Robert Mylle

On Sun, 21 Oct 2001 19:17:37 +0200, Kristoff Bonne

> [...]

>(gezonden hymne uit een of andere steppe-land) en dan iets new-age:
>allemaal religieus of spiritueel, uit heel andere tijden en culturen

Dit zal waarschijnlijk tussen 22.30 en 23.30u geweest zijn,"Mixtuur"
heet het programma.Overdag is het merendeel van de muziek
uit de Romantische periode,zelfs Barok (Tafelmuziek anyone?)wordt
nogal erg weinig ten gehore gebracht.
Ik blijf erbij,Klara mikt op de grote massa...

NicouitGouda

...lees (en zie(2x)) nu ook https://radiovisie.eu/klara-wuift-de-onnavolgbare-bart-stouten-uit/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda(NL).

NicouitGouda

...lees nu ook de bovenste alinea op https://radiovisie.eu/blad-928-klara-spotify-aidaradio-video/ Nico.

NicouitGouda

NicouitGouda

...lees nu ook de middelste alinea op https://radiovisie.eu/blad-936-klara-avicii-en-ron-audio/ Nico.

Nico Gouda

NicouitGouda

NicouitGouda

...lees (en zie(3x) de middelste en de onderste foto zijn beide aanklikbaar) nu ook https://radiovisie.eu/klara-in-de-ban-van-koormuziek/ Nico.

Nico Gouda

Nico qwerty

NicouitGouda

Nico qwerty

NicouitGouda

...lees, zie en (her)beluister nu ook https://radiovisie.eu/de-zomers-van-klara-en-radio-1/ m.b.t. Klara. Nico.

NicouitGouda

Nico Gouda

...lees (en zie(4x)de onderste twee foto's zijn beide aanklikbaar) nu ook https://radiovisie.eu/in-oktober-trekt-klara-alle-registers-open/ Nico.

Nico Gouda

Nico qwerty

...lees nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-1604-art-laboe-jelle-beeckman-klara/ Nico.

NicouitGouda

Nico Gouda

...lees nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/blad-1700-liam-van-haverbeke-norbert-de-twintigers/ en de afbeelding daarin is aanklikbaar. Nico.

Nico qwerty

NicouitGouda

...lees en zie nu ook de aanklikbare rechter foto op https://radiovisie.eu/vrt-de-zomer-van-de-muziekradio/ m.b.t. Klara. Nico.

NicouitGouda

NicouitGouda

Nico qwerty

...lees en zie(6x m.u.v. de bovenste foto zijn alle foto's aanklikbaar) nu ook https://radiovisie.eu/het-radionajaar-van-2023-klara/ Nico.

NicouitGouda

Nico Gouda

...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-20-september-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2000: Na Radio Donna en het volledig opgeborgen Mona Lisa grijpt de publieke omroep weer naar een vrouwennaam om Radio 3 nieuw leven in te blazen. Klara wordt vanaf 2/12/2000 het klassieke uithangbord van de VRT.

Nico Gouda

...lees, zie(2x) en (her)beluister(2x) nu ook https://radiovisie.eu/klara-tiende-editie-van-iedereen-klassiek-in-brugge/ Nico.

Nico qwerty

Nico Gouda