Hoe werkt een internetradio-toestel?

vrije vogel�

Ik ben van plan om een internetradio aan te schaffen maar weet niet zo
veel van de technische kant.
Ik denk dat je zulk toestel moet aansluiten met een ethernetkabel aan de
computer.
Nu mijn eerste vraag:
Ik heb zulk een toestelletje: Topcom (van Telenet), waar de kabel van
internet toekomt, dan zijn er 2 kabels die vertrekken (1 voor mijn
digitale Tv en 1 voor mijn computer) er zijn nog 2 openingen vrij: moet
ik daar dan die ethernetkabel insteken? Klopt dit.
Als dit allemaal goed is en die radio is aangesloten, hoe kan ik dan de
juiste zenders vinden. Mijn partner is van Indonesiᅵ dus zou het tof
zijn om zenders van daar te beluisteren.
Hoe kan je daar de juiste zenders terugvinden, bij een keuze van
duizenden? Moet je iets downloaden of heeft iedere zender een frequentie
en waar kan je die vinden?
Graag echte serieuze antwoorden aub
Dank U

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

hooligan�

vrije vogelᅵ wrote:

Dat van die ethernetkabel klopt. Gewoon inpluggen.
Verdere uitleg is wat anders. Elk merk heeft zo zijn eigen menustructuur.
Gewoon de gebruiksaanwijzing goed doornemen.

Amazor

Op 21/02/2010 18:26, vrije vogel schreef:

Als je bekabeld werkt, moet je inderdaad een UTP-kabel van de (Topcom)
switch naar de internetradio leggen. Dit zou dan zonder verdere
technische kennis moeten werken.
Mocht je de radio op verschillende locaties in huis willen gebruiken,
zal je een draadloze router nodig hebben, al is dit natuurlijk nï¿œg een
'bakje' bij. Dit zou dan tussen de switch en je pc moeten komen.

De werking en manier van zenders selecteren hangt van toestel tot
toestel af. Ik heb een toestel van de Aldi, en daar is het (gelukkig)
eenvoudig om aan de juiste zender te geraken. Na het opstarten zijn
meteen zowat alle radiostations aanwezig, en die zijn eerst gesorteerd
per continent, vervolgens per land, en dan nog eens per genre, zodat je
meestal relatief eenvoudig, zonder url's te moeten typen het gewenste
station vindt.

Mocht je een zender niet vinden, dan kan je die via het toestel of (nog
makkelijker) via de pc toevoegen. Dit zijn geen frequenties, maar
webadressen.
Regelmatig worden nieuwe zenders automatisch toegevoegd, en zenders die
niet meer bestaan worden ook verwijderd.

Zoals hooligan al aangaf is het zinloos om hier verder gedetailleerd op
in te gaan, daar een ander merk een totaal andere manier van werken kan
hebben.
Nu nog een radio in de Aldi vinden zal moeilijk zijn, maar misschien is
een Squeezebox van Logitech wat voor jou. Is over het algemeen
gebruiksvriendelijk en heeft goeie Nederlandstalige support.

Radioposter

Op 21/02/2010 20:31, Amazor schreef:

> [...]

> een Squeezebox van Logitech wat voor jou. Is over het algemeen
> gebruiksvriendelijk en heeft goeie Nederlandstalige support.

Draadloos is veel makkelijker ! Heb een Freecom internetradio en zet die
waar ik maar wil ... Supertoestel

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=3593&CatID=8060&sCatID=1147458&ssCatID=1147458

Tom Decouttere

On 21 feb, 20:37, Radioposter <radiopos...@hotmail.com> wrote:

> Draadloos is veel makkelijker ! Heb een Freecom internetradio en zet die
> waar ik maar wil ... Supertoestel
>
> http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=3593&CatID=8060&sCatID...-

euh...
<--149,00 EUR-->
89,00 EUR Sold out

Out of stock

'k Heb ook de indruk dat je beter eerst via netwerkkabel aansluit en
daarna pas probeert via WiFi, met deze laatste zegt 'em vaak al
"connected" maar er is nog een verschil tussen het een en het
andere.... Als het toestel al de lijst met stations aan boord heeft,
is het wat gemakkelijker om een verbindingsprobleem te herkennen...

Maar : wat doe je met de stations die via Flash player uitzenden? Voor
Windows gebruikers een gemak, en de grotere radiostations in de US
gaan daar steeds meer naar toe...

Tom

S t e f

vrije vogelᅵ bracht volgend idᅵe uit :

> [...]
> Hoe kan je daar de juiste zenders terugvinden, bij een keuze van
> duizenden? Moet je iets downloaden of heeft iedere zender een frequentie

Ik heb deze :

http://www.wifimedia.eu/catalog/terratecnoxoniradiocube-p-606.html

Hᅵᅵl tevreden van, je kan zenders oproepen/instellen op het toestel
zelf, met de afstandbediening per regio, genre, naam,...
Je kan ook via de browser van je pc (na het installeren van de
bijgeleverde serversoft) radiostations opzoeken en deze 'uploaden' naar
je radio.
Je kan luisteren via de ingebouwde luidsprekers, koptelefoon of
aansluiten op je hifi.

Handleiding in het nederlands en engels.

Stef

vrije vogel�

:

ᅵ
ᅵ
:

.

.

:

:
(
)
,

,
2
(
1

1
)
2
:

?
.

,

.
ᅵ

.

,

?

?

:

:
/
/
.
.
/
/
-
-
6
0
6
.

ᅵ
ᅵ
,
/

,
,
,
,
.
.
.

(

)
'
'

.

,

.

.

Zeg bedankt allemaal voor de toffe uitleg.
Zo weet ik er al wat meer over en zal ik beter kunnen beslissen wat ik
zal kopen.

DJ KaReL de Groot (KRL)

===

In den 4aldi' in Diksmuide heb ik vandaag zo'n Zolid internetradio op
de kop kunnen tikken voor 75 euri, afslag ... Er stonden er nog een
drietal...

Ervaringen tot nu toe: in welgeteld 1m02 sec had ik de boel Online mét
muziek, en haalt via internet een staionslijst boven met heel wat
radio's die ik nog niet kende...

Mijn favoriet tot nu toe: NDC Radio, tot vandaag mij onbekend...
Volgen: RGR; Trendy-FM, Crazy-FM, humorzender (ook mijn favo's on
Winamp...).

Dus: Aldi Diksmuide: Zolid internetradio @ €75 ...

Enige bedenking: ik denk dat zowel de luidspreker (logisch - 1 stuk)
als de line-out MONO zijn... Zelfs voor een 128 KBps station klinkt
Stereo toch beter...

Tom Decouttere

On 24 feb, 21:22, "DJ KaReL de Groot (KRL)" <djkareldegr...@gmail.com>
wrote:

Line out is stereo hoor. (3 mm jack)
Met ethernet kabel idd snel opgestart, maar bij mij lukt de wireless
niet, het zal wel aan mijn router liggen...

Tom Decouttere

On 24 feb, 21:22, "DJ KaReL de Groot (KRL)" <djkareldegr...@gmail.com>
wrote:

Nog niet veel mee bezig geweest,
al meer mee naar FM geluisterd om eerlijk te zijn (97.6),
maar ik vraag me af hoe je zelf een internet URL kan programmeren...

DJ KaReL de Groot (KRL)

Zeker van Tom?? 3.5 mm jack bestaat ook in mono, vandaar. En toen ik
mijn 3.5 jack inplugde naar cinch op het mengpaneel had ik enkel klank
op het L-kanaal. Vandaar mijn bedenking dat ook de phone-out mono zou
zijn...