Ukraine en Rusland: Miljoenen mensen zijn al terug naar huis in gebieden die zich hadden aangesloten bij Rusland.

Bert(AWRvB)

Jan 29, 2024, 7:42:48 AMJan 29
Ukraine en Rusland: Miljoenen mensen zijn al terug naar huis in gebieden
die zich hadden aangesloten bij Rusland.

Sinds dat (Krim,) Loehansk, Donetsk, Cherson en Zaporizja zich
officiëel hebben aangesloten bij Rusland, waarbij ze dezelfde United
Nations wetten hebben gebruikt als Kosovo, zijn miljoenen mensen die
vanuit die gebieden naar Rusland waren gevlucht terug gekeerd naar huis.

Veel echte Ukrainers vluchten weg uit Ukraine en vragen in Rusland het
staatsburgerschap van Rusland aan omdat ze in Rusland Ukrainer kunnen
zijn wat ze in Ukraine onmogelijk wordt gemaakt.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl

Omnibus

Jan 29, 2024, 8:49:28 AMJan 29
Op 29/01/2024 om 13:42 schreef Bert(AWRvB):
> [...]
> het staatsburgerschap van Rusland aan omdat ze in Rusland Ukrainer
> kunnen zijn wat ze in Ukraine onmogelijk wordt gemaakt.

Jij bent totaal geschift, heeft iemand je dat al eens verteld?

--
All animals are equal. But some animals are more equal than others.

PauL

Jan 29, 2024, 3:24:59 PMJan 29
Op Mon, 29 Jan 2024 13:42:45 +0100 schreef Bert(AWRvB):

> Veel echte Ukrainers vluchten weg uit Ukraine en vragen in Rusland het
> staatsburgerschap van Rusland aan omdat ze in Rusland Ukrainer kunnen
> zijn wat ze in Ukraine onmogelijk wordt gemaakt.

Ah, gewoon een paar berichtjes op VKontakte zetten
en je wordt daar met open armen ontvangen.
Gratis kost en inwoon:

A court in Russia’s Rostov region has sentenced a 72-year-old woman to 5.5
years in prison for allegedly spreading “disinformation” about the Russian
army, according to the legal aid group Net Freedoms Project.

The Russian authorities launched the case against Yevgenia Maiboroda in
response to two posts she shared on the social media site VKontakte. One
reportedly contained information about the number of Russian servicemen
killed in the Ukraine, while the other was described by the Net Freedoms
Project simply as an “emotional video.”

https://meduza.io/en/news/2024/01/29/russia-sentences-72-year-old-woman-to-5-5-years-in-prison-for-sharing-two-social-media-posts

het varken van Breslau

Jan 29, 2024, 4:46:46 PMJan 29
Geef drie redenen waarom zulke berichten geen desinformatie zijn.

--
"What a strange and unfamiliar world if everyone were treated
according to his deserts! (Jack Vance)"

PauL

Jan 29, 2024, 5:21:17 PMJan 29
Op Mon, 29 Jan 2024 22:46:44 +0100 schreef het varken van Breslau:
Je krijgt er 5 (3+2 gratis)

1) omdat er in Rusland een dictatuur is.
2) omdat ze schuldig pleitte.
3) omdat onafhankelijke media als "buitenlandse agent" beschouwd worden.
4) omdat ze niet de eerste is.
5) omdat jij stront in je ogen hebt.

A spokesperson for Shakhty City Court in Rostov confirmed Maiboroda's
conviction to AFP, and said she was charged over illegal content on her VK
account, without elaborating.

Moscow made criticism of its army illegal shortly after launching its
Ukraine offensive in February 2022. Thousands of opponents of the conflict
have been censored, jailed or exiled.

A 61-year-old ailing pensioner who criticized the conflict was sentenced
this month to over eight years in prison for enemy treason, a charge he
denied.

https://www.themoscowtimes.com/2024/01/29/northwest-russia-jams-nighttime-internet-after-drone-strikes-kommersant-a83883

PauL

Jan 29, 2024, 5:26:59 PMJan 29

het varken van Breslau

Jan 30, 2024, 5:24:23 AMJan 30
On 29-01-2024 23:21, PauL wrote:

> Je krijgt er 5 (3+2 gratis)
>

> 1) omdat er in Rusland een dictatuur is.
Zegt op zich niets over de waarheid van de berichten.

> 2) omdat ze schuldig pleitte.
Wie pleit wie schuldig en wie zegt dat?

> 3) omdat onafhankelijke media als "buitenlandse agent" beschouwd worden.
Zegt op zich niets over de juistheid van de informatie. Daarbij:
Russische media worden hier ook als "buitenlandse agent" beschouwd.

> 4) omdat ze niet de eerste is.
Hoe, wie, wat waar en waarom?

> 5) omdat jij stront in je ogen hebt.
Schelden is een erkenning van ongelijk.

> [...]
>
> A 61-year-old ailing pensioner who criticized the conflict was sentenced
> this month to over eight years in prison for enemy treason, a charge he

"What a paradox, what a fearful reproach, when the distinction of a
few hundred miles — nay, as many feet or even inches! — can transform
heinous crime to simple unqualified circumstance! (Jack Vance)"

PauL

Jan 30, 2024, 7:58:57 AMJan 30
Op Tue, 30 Jan 2024 11:24:21 +0100 schreef het varken van Breslau:

> Zegt op zich niets over de waarheid van de berichten.

Maar wel over het motief.

> Wie pleit wie schuldig en wie zegt dat?

Maiboroda pleaded guilty but denied she was motivated by "political hatred"
as prosecutors alleged, the OVD-Info rights group reported.

(OVD-Info is an independent human rights defence and media group)

> Zegt op zich niets over de juistheid van de informatie. Daarbij:
> Russische media worden hier ook als "buitenlandse agent" beschouwd.

En over welke ___onafhankelijke___ Russische media heb je het dan?

*informatie*:
The media regulator, Roskomnadzor, has blocked access to most independent
news sites including Meduza, the most widely read, and Novaya Gazeta, the
most emblematic. Those that survive have belonged to allies of the Kremlin
for a few years, or they are forced to strict self-censorship, because of
banned subjects and terms. Radio stations are in the same situation.

https://rsf.org/en/country/russia

> Hoe, wie, wat waar

Staat hier
https://www.themoscowtimes.com/2024/01/29/russia-jails-pensioner-for-post-about-army-casualties-a83888

> en waarom?

Staat hoger bij Reporters Without Borders.

> Schelden is een erkenning van ongelijk.

Dat heeft niks met schelden te maken.

*informatie*:
dae hèt stront èn zen ooge (=die is ziende blind)

https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=stront

Zie 4) waar je verraadt niet te kunnen/willen lezen/zien.

KPGH

Jan 30, 2024, 8:07:45 AMJan 30
En nu een serieuze bron?

Het zal best zijn dat o.a. de vrijheid van expressie in R. te wensen
overlaat.

De vraag blijft echter of het na het onderuithalen van de USSR niet veel
erger had kunnen worden gezien de sociaaleconomische experimenten van
'the next American age' daar. Bijvoorbeeld The Economist had in de jaren
1990 naar ik me herinner eens een cartoon op de omslagpagina van een
ontwakende beer met swastika's in de ogen. :-)

Probleem in Europa (de 'overleg-EU') lijken nu vooral voor nato agerende
regenten die daarmee hun vermeende 'historische privileges' hopen veilig
te stellen. En met propaganda rond al of niet vermeende misstanden in
Rusland afleiden van lokale nu snel uit de hand lopende misstanden.

Het gekrijs over 'het Russische gevaar' ter rechtvaardiging van dat
Ukraine 'moet winnen', doet sterk denken aan de 'domino theorie' waarmee
destijds het voordurende escaleren van de Vietnam oorlog aan het publiek
werd opgedrongen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Domino_theory

Europa is zonder heldere buitengrenzen en commandolijnen en dus
politieke ingegratie klaarblijkleijk niet te verdedigen.

En de eindeloze expansie van de regenten-EU daarom een gevaar van
dezelfde categorie als het gekrijs van de lokale nep-nationalisten die
'meer autonomie' eisen voor onder de huidige geostrategische
relativiteit achterhaald regenten-staatje.

Realistisch vermoedelijk 'meer autonomie' voor parasitaire elites bij
het kaalvreten van lokale populaties onder bescherming van echte
geostrategische spelers (voor het moment de US/NATO) die daarvoor
uiteraard een deel van de winst opeisen...

het varken van Breslau

Jan 30, 2024, 8:34:39 AMJan 30
Motief is geen automatisch bewijs van waarheid of onwaarheid.

> Maiboroda pleaded guilty but denied she was motivated by "political hatred"
> as prosecutors alleged, the OVD-Info rights group reported.
>
> (OVD-Info is an independent human rights defence and media group)

Denk je dat het mogelijk is in conflicten als Ukraine of Israel
instanties te vinden die onvoorwaardelijk de waarheid verkondigen?

> En over welke ___onafhankelijke___ Russische media heb je het dan?

Daar ga je weer... Ik denk niet dat er ueberhaupt in zulke conflicten
echt onafhankelijke media te vinden. Dat ontslaat je niet van de plicht
ze kritisch te beschouwen, ook als ze "aan jouw kant" staan.

Verder meen ik dat de meeste Russische media hier in het westen zijn
afgeknepen en niet meer worden doorgegeven. Dat is even efficient als
verbieden, maar staat beter voor de buren.

> [...]
> https://www.themoscowtimes.com/2024/01/29/russia-jails-pensioner-for-post-about-army-casualties-a83888

> Staat hoger bij Reporters Without Borders.

Sorry je bent me niet slim genoeg om hierop in te gaan.

--
"De wet van Hanlon: Schrijf nooit aan kwade wil toe wat voldoende door
domheid kan worden verklaard."

Omnibus

Jan 30, 2024, 9:07:24 AMJan 30
Op 30/01/2024 om 14:34 schreef het varken van Breslau:
De zoveelste loepzuivere ad hominem. Je hebt
het zelf niet eens meer door zo ben je eraan
gewend geraakt om op deze manier te reageren.

Bert(AWRvB)

Jan 30, 2024, 10:03:08 AMJan 30
Op 29-1-2024 om 14:49 schreef Omnibus:
Putin zelf is de bron ivm de grote hoeveelheid mensen die terug naar
huis zijn gegaan!

https://www.youtube.com/@russiannews8906

=================================

Hier vind je verklaringen van mensen die echte Ukrainers zijn en het
Russische staatsburgerschap hebben aangevraagd! Er zijn overigens nog
meer bronnen!

https://www.youtube.com/@PatrickLancasterNewsToday

PauL

Jan 30, 2024, 10:45:08 PMJan 30
Op Tue, 30 Jan 2024 14:34:37 +0100 schreef het varken van Breslau:
Het is er onderdeel van.
Bij de parachutemoord was het zelfs een heel belangrijk onderdeel
want er was geen materieel bewijs.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parachutemoord

> Denk je dat het mogelijk is in conflicten als Ukraine of Israel
> instanties te vinden die onvoorwaardelijk de waarheid verkondigen?

De ngo Setevye Svobod, die hulp biedt aan
politieke gevangenen, zegt juist hetzelfde:

https://postimg.cc/f3ddTrYW

In diezelfde krant stond vorige week dat de Oekraïense inlichtingendienst
SBU op een corrupte wapendeal is gestuit waarbij meer dan 30 miljoen euro
verduisterd werd. Ik kan mij voorstellen dan Westerse landen die het land
steunen tegen inbrekers dat niet graag lezen. Toch werd het verspreid.

> Daar ga je weer... Ik denk niet dat er ueberhaupt in zulke conflicten
> echt onafhankelijke media te vinden. Dat ontslaat je niet van de plicht
> ze kritisch te beschouwen, ook als ze "aan jouw kant" staan.

Je denkt toch niet dat Westerse landen wakker liggen van een 72-jarige
vrouw die naar een strafkamp moet?

> Verder meen ik dat de meeste Russische media hier in het westen zijn
> afgeknepen en niet meer worden doorgegeven. Dat is even efficient als
> verbieden, maar staat beter voor de buren.

Ik herhaal de vraag:

En over welke ___onafhankelijke___ Russische media heb je het dan?

> Sorry je bent me niet slim genoeg om hierop in te gaan.

Dus omdat jij het spreekwoord "strond in de ogen" niet kende
ben ik niet slim genoeg? Zet de wereld nog maar wat meer
op zijn kop!

PauL

Jan 30, 2024, 10:45:17 PMJan 30
Op Tue, 30 Jan 2024 16:03:04 +0100 schreef Bert(AWRvB):

> Putin zelf is de bron ivm de grote hoeveelheid mensen die terug naar
> huis zijn gegaan!

Hij zegt ook dat hij een appartement van 77 vierkante meter bezit en een
garage van 18 vierkante meter in Sint-Petersburg. Hij heeft naar eigen
zeggen ook drie wagens - een GAZ M21 (Volga) uit 1960, een GAZ M21 (Volga)
uit 1965 en een Lada Niva uit 2009 - en een aanhangwagen.

Hij heeft verder naar eigen zeggen 54,41 miljoen roebel (559.663 euro) op
de bank, verspreid over tien rekeningen. En daarnaast nog 230 aandelen van
de PJSC Bank in Sint-Petersburg. De nominale waarde van één zo'n aandeel is
11,81 roebel of 0,12 euro.

https://www.hln.be/buitenland/poetin-onthult-wat-hij-bezit-in-aanloop-naar-verkiezingen-een-appartement-een-garage-drie-auto-s-en-een-aanhangwagen~a78ee455/

Hij heeft dat speciaal gezegd opdat er geen desinformatie
zou verspreid worden door buitenlandse agenten :-/

Zelf heb ik een bed met hoeslaken, een tafel, 2 stoelen
en een brooddoos....nadat ik alles op naam van mijn
vrouw heb gezet.

PauL

Jan 30, 2024, 10:45:24 PMJan 30
Op Tue, 30 Jan 2024 13:07:43 -0000 (UTC) schreef KPGH:

> En nu een serieuze bron?

https://postimg.cc/f3ddTrYW

het varken van Breslau

Jan 31, 2024, 3:45:34 AMJan 31
De Russische media zijn niet te vertrouwen, want de westerse media
zeggen het zelf...

Als je zelf de onhoudbaarheid niet inziet van je gedrag kan ik verder
ook niets voor je doen.

--
"In the beginning there was nothing, which exploded. (Terry Pratchett)"

PauL

Jan 31, 2024, 7:38:49 AMJan 31
Op Wed, 31 Jan 2024 09:45:32 +0100 schreef het varken van Breslau:

> De Russische media zijn niet te vertrouwen, want de westerse media
> zeggen het zelf...
>
> Als je zelf de onhoudbaarheid niet inziet van je gedrag kan ik verder
> ook niets voor je doen.

Je kan wel iets voor mij doen! Gisteren postte ik deze link:

https://www.hln.be/buitenland/poetin-onthult-wat-hij-bezit-in-aanloop-naar-verkiezingen-een-appartement-een-garage-drie-auto-s-en-een-aanhangwagen~a78ee455/

--->
De Centrale Verkiezingscommissie van de Russische Federatie heeft de
financiële aangifte van president Poetin gepubliceerd
<---

En vandaag staat er in een ander bericht, in een andere krant volgende:

--->
Drie luxevilla’s aan een idyllisch meer, met zwembaden, een helipad en een
eigen brouwerij, midden in een nationaal park. Dat zou te zien zijn op
nieuwe beelden van een vermeend landgoed van Russisch president Poetin die
het onderzoeksbureau Dossier Center verspreidt.
<---
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240130_97707735

The Dossier Center is verbonden aan Poetin-tegenstander en voormalig
oligarch Michail Chodorovski, dus nergens een Westerling te bespeuren.

Zeg jij nu eens waar de desinformatie zit want ik zou het niet inzien.!

het varken van Breslau

Jan 31, 2024, 9:06:30 AMJan 31
Wat valt je in bij de term "Putintegenstander"...? Lijkt je dat een
synoniem voor "objectief waarnemer"?

En het verhaaltje dat het staatshoofd van de vijand minstens dertig luxe
villa's heeft met gouden toiletten is al zo oud als de wereld.

KPGH

Jan 31, 2024, 10:27:53 AMJan 31

PauL

Jan 31, 2024, 11:55:53 AMJan 31
Op Wed, 31 Jan 2024 15:27:51 -0000 (UTC) schreef KPGH:
Je hebt daar geen vaccin nodig:

About Postimage
Postimage was founded in 2004 to provide message boards with an easy way to
upload images for free. Postimage is a very simple, fast and reliable free
image service. It's perfect for linking to auctions, message boards, blogs
and other websites. Postimage guarantees maximum uptime and performance so
that your image will be here whenever you need it. There is no registration
or login; all you have to do is submit your picture. With continuous
upgrades and dedicated staff Postimage is the #1 solution for Free Image
Hosting.

PauL

Jan 31, 2024, 11:56:00 AMJan 31
Op Wed, 31 Jan 2024 15:06:27 +0100 schreef het varken van Breslau:
In de politiek heb je altijd voor- en tegenstanders.
Daar is niks opvallend aan.
Het ging om het opvallend feit dat de inhoud sterk verschilde
dus moet er ergens desinformatie verspreid zijn in Rusland.
En nu stel ik vast dat je die niet kon of wilde aanduiden.

> En het verhaaltje dat het staatshoofd van de vijand minstens dertig luxe
> villa's heeft met gouden toiletten is al zo oud als de wereld.

Ceaușescu?

https://www.euronews.com/2016/06/20/see-nicolae-ceausecu-s-gold-bathroom

Die sprak voor zijn executie het land toe op de televisie, waarin hij de
Westerse imperialisten de schuld gaf van de chaos in het land.
Waar hebben we dat nog gehoord?

het varken van Breslau

Jan 31, 2024, 4:35:58 PMJan 31
Ik hoef niks aan te duiden. Ik stel alleen maar vragen waarover jij dan
weer heel boos wordt.
Wat vind je bijvoorbeeld van de mogelijkheid dat er in het westen, c.q.
door de vijanden van Rusland desinformatie verspreid wordt?

> [...]
>
> Die sprak voor zijn executie het land toe op de televisie, waarin hij de
> Westerse imperialisten de schuld gaf van de chaos in het land.

Vertel maar?

PauL

Feb 1, 2024, 1:10:47 AMFeb 1
Op Wed, 31 Jan 2024 22:35:55 +0100 schreef het varken van Breslau:
Omdat je de arrogantie had om mij volgende te vragen?

> [...]

> Wat vind je bijvoorbeeld van de mogelijkheid dat er in het westen, c.q.
> door de vijanden van Rusland desinformatie verspreid wordt?

Natuurlijk wordt er desinformatie verspreidt.
Geef drie redenen waarom het straffen van een 72-jarige op
basis van meningsuiting cruciaal zou zijn voor vijanden als desinformatie.
Dat de mensenrechten daar met voeten worden
getreden wist zowat iedereen al!

> Vertel maar?

Kijk gewoon in je "sent items" dan hoef ik het niet te citeren.

het varken van Breslau

Feb 1, 2024, 5:46:27 AMFeb 1
On 01-02-2024 07:10, PauL wrote:

> Omdat je de arrogantie had om mij volgende te vragen?
>
> Op Mon, 29 Jan 2024 22:46:44 +0100 schreef het varken van Breslau:
>
> # Geef drie redenen waarom zulke berichten geen desinformatie zijn.

Ik probeer mensen graag zelf aan het denken te zetten. Als je vindt dat
dat in jouw geval onbegonnen werk is, hoor ik dat graag.

> [...]
> basis van meningsuiting cruciaal zou zijn voor vijanden als desinformatie.
> Dat de mensenrechten daar met voeten worden

Ik woon in Duitsland en ben 75. Als ik in sommige steden met Palestijnse
vlag of sjaal zou rondlopen, zou ik me voor de rechter moeten
verantwoorden. Er is zelfs een regel in de maak volgens welke ik dan
terug naar Nederland zou moeten. Evenzo als ik de letter "Z" zou voeren.

Het lijkt me dat je grote verhalen over vrijheid van meningsuiting of
mensenrechten in dat licht zou kunnen vertellen.

--
"Wir schaffen das"

KPGH

Feb 1, 2024, 7:05:14 AMFeb 1
'Politiek' gaat over manipulatie van groepen met veelal conflicterende
belangen.

Daarbij spelen percepties en daarmee concurrerende narratieven een
centrale rol. Van 'desinformatie' behoeft daarbij geen sprake te zijn.

De afgelopen dagen kon men bijvoorbeeld vaak uit de berichtgeving rond
dat UNRWA de mate van infiltratie afleiden.

Veel media hebben het over 'accusations' en beginnen vervolgens op het
viooltje over gijzelaars te zagen. Anderen het hebben het dan over
'allegations', en leggen daarbij soms zelfs uit dat die kennelijk wel
erg vaag zijn om het versneld uithongeren van een populatie in een KZ te
rechtvaardigen.

https://www.washingtonpost.com/world/2024/01/28/unrwa-funding-suspensions-hamas-gaza-israel/

Nederlands is kennelijk te ver heen, en heeft geen goed woord voor
'allegations'.

Het gaat in 'Gods koninkrijk' (de multiculti) op grond van het door
regenten 'bij gratie Gods' tot 'de waarheid' verklaarde narratief om
ofwel (gegronde) 'accusations', of anders om (ongegronde) 'defamation'
-- waarover 'de rechter' dan 'uitspraak' *kan*
('opportuniteitsbeginsel') doen.

Waarom dacht je dat veel die zogenaamde 'internationale rechtspraak' in
NL is gevestigd?

Wellicht (mede) omdat de praktijken daarvan in de meeste andere staten
(vooral buiten oorlogstijd) niet als 'rechtspleging' worden aangemerkt? :-)

Von Schweighausen

Feb 1, 2024, 10:06:39 AMFeb 1

"PauL" <mi...@is.invalid> schreef in bericht
en wanneer heb je haar voor het laatst geslagen?

Von Schweighausen

Feb 1, 2024, 10:15:37 AMFeb 1

"het varken van Breslau" <ha...@seldon.net> schreef in bericht
dat doen de MSM in het westen niet.
men beoordeelt de nieuwsfeiten heel zorgvuldig of bepaalde zaken beter niet
in het nieuws moeten komen omdat
men anders gaat twijfelen aan het heersende naratief en slapende honden
wakker gemaakt zouden worden.

PauL

Feb 1, 2024, 10:55:07 PMFeb 1
Op Thu, 1 Feb 2024 11:46:25 +0100 schreef het varken van Breslau:
Oh maar dat heb je in het voetbal soms ook:

https://www.hln.be/jupiler-pro-league/club-brugge-sjaals-zondag-verboden-in-centrum-gent~a6bece50/

En hier zie:
--->
KAA Gent moet in de Conference League de wedstrijd van 21 februari tegen
Maccabi Haifa achter gesloten deuren spelen. Dat heeft de burgemeester
beslist op advies van de Gentse politie. Die vreest voor ernstige rellen
door de oorlog in Gaza.
<---
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/19/aa-gent-moet-wedstrijd-tegen-israelische-maccabi-haifa-spelen-zo/

Dat is ook uit voorzorg, niet om de vrije mening te beperken.

> Het lijkt me dat je grote verhalen over vrijheid van meningsuiting of
> mensenrechten in dat licht zou kunnen vertellen.

Toen Pro-Palestijnse actievoerders een Vlaams feest kaapten zei
de burgemeester volgende:

"We leven in een vrije samenleving, of je nu voor of tegen bent, dat is
iedereen zijn recht", zo begon hij. "Maar de mensen die hier zijn om feest
te vieren hebben ook recht op hun feest."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/06/event-mechelen-vlaamse-luik-belgisch-eu-voorzitterschap/

"Een aantal actievoerders is op onze vraag ingegaan en heeft het protest
gestopt. Tien personen bleven echter volharden. Zij werden uit de tent
begeleid en administratief aangehouden. Dit verliep zonder incidenten"

Stel u voor dat je een feestje van Poetin kaapt en daar
met Oekraīnse vlaggen staat te zwaaien, wat zou er gebeuren denk je?
Het woord 'oorlog' uitspreken is daar al verboden.

PauL

Feb 1, 2024, 10:55:12 PMFeb 1
Op Thu, 1 Feb 2024 16:06:10 +0100 schreef Von Schweighausen:

> "PauL" <mi...@is.invalid> schreef in bericht

> en wanneer heb je haar voor het laatst geslagen?

Gisterenmiddag: een plets op haar bibs
Ze heeft dat graag want dan kan ze iets terugdoen :-)

het varken van Breslau

Feb 2, 2024, 3:10:59 AMFeb 2
> met Oekraïnse vlaggen staat te zwaaien, wat zou er gebeuren denk je?
> Het woord 'oorlog' uitspreken is daar al verboden.

Ik heb geen flauw idee, want zoals ik je al een jaar tevergeefs probeer
aan je verstand te peuteren: we horen uit Rusland voornamelijk wat onze
bovenbazen en hun media willen dat we horen...

Dat noemen ze met een geleerd woord "Pro-pa-gan-da".

--
"The trouble with having an open mind, of course, is that people will
insist on coming along and trying to put things in it. (Terry Pratchett)"

Pandora

Feb 2, 2024, 4:04:40 AMFeb 2
Op 02-02-2024 om 09:10 schreef het varken van Breslau:
Dus jij denk dat we voor het betere nieuws uit Rusland bij de vrije pers
aldaar moeten zijn?

Cees Camphuis

Feb 2, 2024, 4:12:01 AMFeb 2
Op 2-2-2024 om 10:04 schreef Pandora:
Hahaha, 👍

De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)

Feb 2, 2024, 4:40:06 AMFeb 2
https://t.me/s/rtnews_int

(waarschijnlijk ook propaganda maar dan van de andere kant)

het varken van Breslau

Feb 2, 2024, 5:31:29 AMFeb 2
Ik had beter van je verwacht. Ik heb immers nooit een uitspraak gedaan
over de betrouwbaarheid van de Russische media.

Het gaat me om de betrouwbaarheid van de bronnen over de [Russische]
bronnen. Sinds "op verzoek" van de Europeese regeringen de rechtstreekse
informatie uit Rusland is afgesneden en hebben we geen objectieve
berichtgeving meer. Ik vind dat een probleem.

--
"Was hilft da Freiheit? Es ist nicht bequem.
Nur wer im Wohlstand lebt, lebt angenehm

het varken van Breslau

Feb 2, 2024, 5:33:45 AMFeb 2
On 02-02-2024 10:40, De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)
wrote:
Ik ben bezig met een essay over propaganda. Wat is dit voor site?

Pandora

Feb 2, 2024, 6:00:05 AMFeb 2
Op 02-02-2024 om 11:31 schreef het varken van Breslau:
Zag jij het door de staat gecontroleerde RT dan als objectieve
berichtgeving?
En het geval Evan Gershkovich toont het risico dat westerse journalisten
in Rusland lopen.

het varken van Breslau

Feb 2, 2024, 9:11:28 AMFeb 2
Heb jij honing in je ogen, of heb je nooit leren lezen?

"...Ik heb immers nooit een uitspraak gedaan over de betrouwbaarheid van
de Russische media..."

--
"Wie het kleine niet eert heeft groot gelijk"

De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)

Feb 2, 2024, 9:41:33 AMFeb 2
Web-interface voor Telegram (op smartphone een social media app
met minder/lakse 'censuur').

KPGH

Feb 2, 2024, 12:29:19 PMFeb 2

> Zag jij het door de staat gecontroleerde RT dan als objectieve
> berichtgeving?

Zie jij de door de NL-staat gecontroleerde NOS e.d. dan als objectieve
berichtgeving?

De reden dat o.a. RT in Europa nu alleen nog via servers buiten de EU
kan worden bekeken, is klaarblijkelijk dat het een effectief
contra-narratief biedt op de pulp die de Europese bevolking door doe
zogenaamde 'vrije pers' wordt gevoerd.

En de huidige Duitse 'Öffentlich-Rechtliche Medien' doen me de laatste
tijd (na het vertrek van Merkel en Ukraine) ook steeds meer denken aan
hun tegenhangers uit de jaren 1920/30. Dat kwam kennelijk nog in een
stroomversnelling na het begin vna het bombarderen van concentratiekamp
gaza. Voornaamste verschil lijkt nu nog dat de 'good guys' en 'bad
guys' in het onderliggende narratief ten aanzien van een kleine 100 jaar
geleden van plaats zijn verwisseld? :-)

PauL

Feb 2, 2024, 7:46:43 PMFeb 2
Op Fri, 2 Feb 2024 09:10:57 +0100 schreef het varken van Breslau:

> [...]
> bovenbazen en hun media willen dat we horen...
>
> Dat noemen ze met een geleerd woord "Pro-pa-gan-da".

Je hebt nog de groeten Oleg Orlov, die promotie heeft
gekregen naar 'buitenlandse agent':

Feb 2 (Reuters) - Russia's Justice Ministry has designated Oleg Orlov, a
veteran Russian human rights campaigner, a "foreign agent", the ministry
said on Friday.
The foreign agent designation requires that people and entities on the list
place a disclaimer on items they publish and imposes strict financial
reporting and self-disclosure requirements.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-designates-human-rights-campaigner-foreign-agent-2024-02-02/

Dat noemen ze bij ons heel eenvoudig "de-mond-snoeren"
En dat heeft niks met *onze* bovenbazen te maken.

het varken van Breslau

Feb 3, 2024, 2:03:47 AMFeb 3
Je blijft de uitspraken van de Westerse pers maar kritikloos voor 100%
waar aannemen. Ik denk dat de mogelijkheden van de discussie hiermee
wel zijn uitgeput.

--
"Het is allemaal een grote, wereldwijde samenzwering. Alleen is er
niemand die aan de touwtjes trekt..."

Pandora

Feb 3, 2024, 3:55:11 AMFeb 3
Op 02-02-2024 om 15:11 schreef het varken van Breslau:
"Haal eerst de stront uit je eigen oog. Pas dan zie je scherp genoeg om
die honing uit het oog van de ander te halen"

Bovendien is honing transparant.

> "...Ik heb immers nooit een uitspraak gedaan over de betrouwbaarheid van
> de Russische media..."

Maar je loopt wel voortdurend te zeiken over de kwaliteit van de
westerse pers, alsof die even beroerd is als de situatie in Rusland.
Hier in NL kun je tenminste nog kiezen tussen ON en EO, en als dat je
niet bevalt dan zap je maar naar de commerciëlen.
Genoeg aanbod om een genuanceerd beeld te vormen.

Pandora

Feb 3, 2024, 4:46:17 AMFeb 3
Op 02-02-2024 om 18:29 schreef KPGH:

> Zie jij de door de NL-staat gecontroleerde NOS e.d. dan als objectieve
> berichtgeving?

Het is mij nog niet opgevallen dat ze bij Studio Sport de rondetijden
aanpassen.

PauL

Feb 3, 2024, 5:39:59 AMFeb 3
Op Sat, 3 Feb 2024 08:03:45 +0100 schreef het varken van Breslau:

> Je blijft de uitspraken van de Westerse pers maar kritikloos voor 100%
> waar aannemen.

Jij negeert de actualiteit en blijft maar ontkennen.
Hogerstaande was zelfs voorspelbaar:

UN experts have attempted to engage in dialogue with the Russian
authorities to prevent the adoption of increasingly repressive
administrative and criminal legislation, commonly referred to as the “fake
war news” law. Adopted since February 2022 following the armed attack on
Ukraine, this package of laws includes Article 280.3 of the Criminal Code,
under which Mr. Orlov is charged.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/06/russia-must-drop-charges-against-oleg-orlov-nobel-prize-winning-memorial

> Ik denk dat de mogelijkheden van de discussie hiermee
> wel zijn uitgeput.

Reports indicate that at least 19,718 individuals have been arbitrarily
detained and 584 individuals subjected to criminal prosecution in
connection with peaceful protests since 24 February 2022.

En dat komt dus niet uit mijn Westerse krant maar van de UN zelf!
Er staan daar onderaan op die URL zelfs adressen
For additional information and media requests

Blijven ontkennen, blijven ontkennen!

Baron

Feb 3, 2024, 5:46:13 AMFeb 3

> Jij bent totaal geschift, heeft iemand je dat al eens verteld?

<Q>

En toch heeft hij succes met 44 replays hmmm .... stelletje bigfoots.

Baron

Henk

Feb 3, 2024, 6:00:05 AMFeb 3
Mwah ON met slechts een uurtje per week en de overige omroepen waaronder
de EO en de Linxe NOS de rest van de tijd...
Dus zo breed is dat aanbod ook weer niet.
En als straks RTL Nederland is overgenomen door DPG uitgever van o.a. de
Volxkrant komt dat niet Linxe geluid in de media nog meer in het nauw !

--
Stop de omvolking

KPGH

Feb 3, 2024, 8:40:57 AMFeb 3
Pandora <pan...@knoware.nl> wrote on Sat 03 Feb 2024 10:46:13a:

> Het is mij nog niet opgevallen dat ze bij Studio Sport de rondetijden
> aanpassen.

Het is mij opgevallen dat naarmate jubelen rond conflicten in o.a.
ukraine en gaza (als gevolg van het door-sijpelen van ongewenste
'alternatieve feiten') lastiger wordt, het überhaupt noemen daarvan in
de NL-media verder naar de achtergrond wordt geschoven. Of geheel wordt
verdrongen door lokaal 'priet-praat nieuws'.

Daarnaast wordt kennelijk de propaganda rond WW2 als strijd tussen
'goeden' en 'slechten' steeds verder opgevoerd. Waarbij de 'slechten'
dan opnieuw steeds meer een gevaar vormen voor 'de vrijheid van de
goeden' -- c.q. 'onze vrijheid' waarbij altijd onduidelijk blijft wie
'ons' precies zijn.

Zag op de 'Offentlich-Rechtlichen' (ADR of ZDF of zo) paar dagen geleden
een minstens polemisch getint programma dat 'extreem links' (dissident
links naast 'extreem rechts') nu ook als 'verfassungsfeindlich'
voorstelde. Meer bepaald, voor zover daardoor het officiële narratief
rond WW2 als onvoorwaardelijke rechtvaardiging voor daarvan afgeleide
speciale aanspraken in twijfel wordt getrokken...

het varken van Breslau

Feb 3, 2024, 1:48:46 PMFeb 3
De sterk versuikerde honing waarvan jij je bedient niet...

> [...]
> niet bevalt dan zap je maar naar de commerciëlen.
> Genoeg aanbod om een genuanceerd beeld te vormen.

Je hoeft me niet te geloven, maar ik heb me de afgelopen jaren
behoorlijk systematisch bezig gehouden met de manieren waarop in Oost en
West propaganda wordt bedreven. Als het je interesseert kan ik wel wat
literatuur aanleveren, maar dat heb ik al zovaak gedaan en geen hond of
teef die het leest.
Kenmerkend voor de westerse propaganda is onder andere dat er heel veel
suiker in zit. Onder die suiker blijkt de situatie even beroerd te zijn
als in het oosten. Zomaar een greep uit de bloemlezing: the missile gap.
Ik geef bewust geen links, om het verwijt van 'cherry picking' te
vermijden, maar je kunt je eigen conclusies trekken.

--
"Ik houd van varkens. Honden kijken naar ons op, katten kijken op ons
neer. Varkens behandelen ons als gelijken."

PauL

Feb 3, 2024, 7:08:58 PMFeb 3
Op Sat, 3 Feb 2024 19:48:43 +0100 schreef het varken van Breslau:

> Je hoeft me niet te geloven, maar ik heb me de afgelopen jaren
> behoorlijk systematisch bezig gehouden met de manieren waarop in Oost en
> West propaganda wordt bedreven.

Hoort het intimideren van journalisten daar ook bij?
--->
De journalisten deden verslag van een demonstratie op het Rode Plein.
Vrouwen van Russische militairen kwamen er op straat om de terugkeer te
eisen van hun mannen die aan het front in Oekraïne vechten.
<---
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/03/journalisten-opgepakt-in-moskou/

De bovenbaas was not amused:
Buitenlandminister Hanke Bruins Slot zegt dat de actie
niet zonder gevolg kan blijven.

Omnibus

Feb 3, 2024, 9:15:28 PMFeb 3
Op 03/02/2024 om 19:48 schreef het varken van Breslau:
Geen inhoud, niets maar dan ook echt niets.
Nietszeggendheid uw naam is Varken of hari.
Of welke andere nicks je ook allemaal hebt,
het is allemaal het zelfde, namelijk niets.

--
All animals are equal. But some animals are more equal than others.

De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)

Feb 4, 2024, 4:11:26 AMFeb 4
On 2024-02-03, het varken van Breslau <ha...@seldon.net> wrote:
> [...]
> Ik geef bewust geen links, om het verwijt van 'cherry picking' te
> vermijden, maar je kunt je eigen conclusies trekken.

nog eentje: 'weapons of mass destruction'

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 5:54:46 AMFeb 4
On 04-02-2024 10:11, De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)
wrote:
Beiden demonstreren het systeem: een of meer machtsblokken binnen de
regering geven een valse voorstelling van zaken, de uitvoerende macht
doet of hij het gelooft - en de media kunnen in hun zogenaamde
persvrijheid speculeren wat ze willen. De kaarten zijn toch al geschud.
Als het later toch uitkomt kan de uitvoerende macht zijn handen in
onschuld wassen.

Toch vreemd dat veel mensen zich hier dan laten voorstaan op de
persvrijheid in het westen.

--
"There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly
what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear

KPGH

Feb 4, 2024, 8:20:19 AMFeb 4
<verst...@holymen.invalid> wrote on Sun 04 Feb 2024 10:11:24a:

> nog eentje: 'weapons of mass destruction'

Zowel 'weapons of mass destruction' (ABC-weapons) als 'missile gap' (een
compilatie van het destructieve effect van systemen en de ongelijkheid
in de beschikbaarheid daarvan voor partijen) duidde min of meer zakelijk
iets aan.

Termen expliciet gericht op de manipulatie van voorstellingen
(narratieven) met behulp van in de termen zelf geīmpliceerde
veronderstellingen over de moraliteit en/of rationaliteit van uitingen
of daden waarmee wordt beoogd een zakelijk debat (discours) te
verhinderen, zijn bijvoorbeeld 'terrorisme' tegenover 'vrijheidsstrijd'.
Met beide termen wordt zakelijk asymmetrisch kinetisch (gewelddadig)
verzet aangeduid, maar daarbij het accent verplaatst naar vermeend al of
niet aanwezige redenen die het breken van een (geclaimd)
geweldsmonopolie moeten rechtvaardigen.

Ander voorbeeld lijkt het verklaren o.a. een 'etnisch ras' gebaseerd op
(onzichtbare) vermeend genetisch overgedragen unieke
groepseigenschappen. Door het gelijkstellen van een dergelijk 'ras' met
groepen (cohorts) die objectief kunnen worden onderscheiden op grond van
genetisch bepaalde eigenschappen zoals huidskleur, kunnen leden van een
'zelfverklaard ras' met 'speciale aanspraken' (op anderen)
slachtofferschap claimen indien die anderen de speciale aanspraken van
de hand wijzen.

Iets dergelijks geldt eveneens voor 'edele klassen' waarvan de leden op
grond van familieachtergrond (over generaties) speciale aanspraken (op
anderen) claimen.

Het ontstaan van 'speciale aanspraken' op grond van overerving vormde in
de geschiedenis in het algemeen klaarblijkelijk een probleem in de
context van sociaaleconomische organisaties. En stond in de recente
Europese context (naast externe factoren waaronder de US-aanspraak op
hegemonie na hte onderuithalen van de USSR) het vormen van een
levensvatbare Europese (federale) unie in de jaren 1990 (opnieuw) in de
weg....

Henk

Feb 4, 2024, 8:40:21 AMFeb 4
Ze gaat protesteren bij Poetin ?

--
Stop de omvolking

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 8:43:43 AMFeb 4
Die zonder enige twijfel zal refereren aan de duizend gearresteerde
betogers gister in Denhaag. Want het verschil tussen 'aanhouden' en
'arresteren' zal hem even hard aan zijn reet roesten als de geachte
medepotsers hier.

--
"In the beginning there was nothing, which exploded. (Terry Pratchett)"

Henk

Feb 4, 2024, 8:57:46 AMFeb 4
Waren er gisteren dan ook journalisten, die verslag deden van die
demonstratie, aangehouden ?

--
Stop de omvolking

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 9:52:28 AMFeb 4
Wil het feit dat dat niet vermeld werd ook zeggen dat het niet gebeurd is?

Henk

Feb 4, 2024, 10:05:06 AMFeb 4
Vermoedelijk inderdaad niet gebeurd...

--
Stop de omvolking

PauL

Feb 4, 2024, 11:09:52 AMFeb 4
Op Sun, 4 Feb 2024 15:52:26 +0100 schreef het varken van Breslau:
Volgens de NOS verliep ontruiming traag omdat een deel van de
actievoerders zich had vastgeplakt aan het wegdek.
Jij denkt dus ook dat journalisten zich vastplakken om
hun werk te doen want het werd niet vermeld?

KPGH

Feb 4, 2024, 1:06:55 PMFeb 4
het varken van Breslau <ha...@seldon.net> wrote on Sun 04 Feb 2024
03:52:26p:
Onder dat 'opportuniteitsbeginsel' is willekeur ('rechtelijke
anarchie') naar ik begrijp in NL effectief geformaliseerd. En dus het
onderscheid tussen 'aanhouden' en 'arresteren' vloeiend. Om daar vanaf
te leiden, worden kennelijk vaak informele termen als 'oppakken' e.d,
gebruikt.

> Wil het feit dat dat niet vermeld werd ook zeggen dat het niet gebeurd
> is?

Jazeker. 'Journalisten' (lieden met een kaart met pasfoto op grond
waarvan ze niet direct in elkaar worden geslagen als ze niet opkrassen)
zijn in NL meestal minstens even zorgvuldig als in rusland uitgezocht op
basis van wat ze berichten. :-)

KPGH

Feb 4, 2024, 1:09:14 PMFeb 4
PauL <mi...@is.invalid> wrote on Sun 04 Feb 2024 01:08:55a:

> Hoort het intimideren van journalisten daar ook bij?

Bij journalisten van bijvoorbeeld al jazeera bleef het niet bij
intimidatie. M.a.w. Wie als 'journalisten' of 'haat-propagnadisten'
worden geaccrediteerd en/of aangemerkt, heeft wellicht ook iets te maken
met plaats en tijd?

De 1 z'n 'speciale militaire operatie' is ten slotte de ander z'n
'zelfverdediging'. :-)

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 3:25:39 PMFeb 4
Geen journalisten onder de demonstranten? Onwaarschijnlijk. En ik weet
dat ze lang niet allemaal een perskaart om hun nek hebben.

--
"'Why not alter the habits of a lifetime and speak with candour?'
asked Shimrod.

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 3:27:00 PMFeb 4
Opeens vraag ik me af of er ueberhaupt nog Russische journalisten in
Nederland zijn.

het varken van Breslau

Feb 4, 2024, 3:30:35 PMFeb 4
Het laatste hoofdstuk van "The first casualty" beschrijft hoe in de
conflicten waar het Amerikaanse model wordt gehanteerd (o.a. Israel),
geen plaats meer is voor loslopende journalisten. Geaccrediteerde
journalisten moeten 'embedded' in een legereenheid opereren, wat de
objectiviteit niet ten goede komt. Journalisten die niet 'embedded' zijn
mogen niet meer op bescherming rekenen. Dat verklaart ook waarom er in
Gaza zoveel journalisten zijn omgekomen: ze zijn vrij wild.

KPGH

Feb 4, 2024, 7:32:52 PMFeb 4
het varken van Breslau <ha...@seldon.net> wrote on Sun 04 Feb 2024
09:30:32p:

> [...]
> zijn mogen niet meer op bescherming rekenen. Dat verklaart ook waarom
> er in Gaza zoveel journalisten zijn omgekomen: ze zijn vrij wild.

Begon meen ik omdat een aanzienlijk deel van 'the beltway'
(politieke/militaire establishment) van mening was dat de US de Vietnam
war niet in zuid-oost Aziė maar op het thuisfront verloor.

Dat werd kennelijk relevant toen na het onderuithalen van de USSR naast
'special ops' die altijd geheim bleven, ook het gebruik van reguliere
troepen weer opkwam. Onder de obama-admin werd het accent kennelijk
verplaatst naar een combinatie van 'clandestine' en 'regular' military
operations -- targeted- and signature assassinations e.d. van 'illegal
enemy combatants' en de infrastructuur daaromheen die waarvan de
definitie geleidelijk werd opgerekt.

Nu wordt kennelijk ook de reguliere military (onder een gewijzigd
narratief en set van nieuwe doctrines) steeds openlijker betrokken bij
dergelijke asymmetrische strijdvoering.

Daarbij gaat het wat de terminologie betreft kennelijk over 'degrading
the enemy' e.d. waarbij overwegingen wat betreft 'collateral damage'
vrijwel geen rol meer kunnen spelen omdat het maken van een onderscheid
tussen 'combatants' en 'civilians' (en de infrastructuur daarachter)
niet langer praktisch is.

In de context van gaza wordt het nieuwe narratief nu kennelijk publiek
gemaakt. maar de voorbereidingen begonnen vermoedelijk al in de 1990, en
kwamen in een stroomversnelling na 9/11.

De controle over het narratief in speciaal oorlogstijd (o.a. i.v.m.
disipline) lijkt overigens niet speciaal een probleem voor de US.
Implementaties zullen echter wel afhankelijk zijn van het systeem.

Pres Lincoln kreeg naar ik me herinner tijdens de civil war een tijdlang
mappen met executie-orders (i.v.m. desertie e.d.) ter goedkeuring
toegezonden waarop hij kennelijk zonder ze te openen 'pardoned' schreef
omdat ie vreesde dat (officiėle) executies de publieke moraal te veel
zouden ondermijnen,. Hierop werd achter het front kennelijk vaak gebruik
gemaakt quasi-autonome burgermilities waardoor executieorders overbodig
werden on desertie te ontmoedigen.

En van de formele executies die er nog wel waren, werd kennelijk vaak een
circus gemaakt teneinde desertie te ontmoedigen. Compleet met muziek
waarbij deserteurs naar verluid soms werden gedwongen hun eigen kist naar
de executieplaats te dragen, of met zoveel patronen werden geexecuteerd
dat ze achteraf letterlijk bij elkaar moesten worden geveegd -- kennelijk
een wat radicale variatie op 'drumming out'. :-)

het varken van Breslau

Feb 5, 2024, 3:19:07 AMFeb 5
> [...]
> dat ze achteraf letterlijk bij elkaar moesten worden geveegd -- kennelijk
> een wat radicale variatie op 'drumming out'. :-)

Wat moeten we doen om jouw niet altijd onzinnige bijdragen tot een of
twee alineas te beperken?

--
"Unda fert nec regitur"

KPGH

Feb 5, 2024, 6:16:53 AMFeb 5
het varken van Breslau <ha...@seldon.net> wrote on Mon 05 Feb 2024
09:19:04a:

> Wat moeten we doen om jouw niet altijd onzinnige bijdragen tot een of
> twee alineas te beperken?

daarvoor is twitter uitgevonden...

Henk

Feb 5, 2024, 7:17:26 AMFeb 5
Maar die aangehouden Nederlandse journalisten in Moskou hadden ook geen
perskaart bij zich ?

--
Stop de omvolking

Ruud Harmsen

Feb 5, 2024, 10:29:26 AMFeb 5
Mon, 5 Feb 2024 09:19:04 +0100: het varken van Breslau
<ha...@seldon.net> scribeva:

>Wat moeten we doen om jouw niet altijd onzinnige bijdragen tot een of
>twee alineas te beperken?

Latijn als enige en verplichte taal invoeren op Usenet.

> "Unda fert nec regitur"

Die Welle trägt, aber kann nicht beherrscht werden.

Deutsch als Pflichtsprache. Auch eine gute Idee, na?

het varken van Breslau

Feb 6, 2024, 5:20:56 AMFeb 6
Geen idee. Maar ik ga er eigenlijk van uit dat ze zich niet 100%
objectief hebben opgesteld.

Wat op zich absoluut geen reden is om ze aan te houden.