Re: Nog één die het zegt:'Met De Wever is het gedaan met België'

Illuminatus

On 3/17/2013 4:46 AM, Belgicus Simplex wrote:
> [...]

> massaal naar het protestantisme richtte omdat men de ego�stische
> houding van de clerus beu was. Dat protestantimse was als een nieuwe,
> verfrissende wind die een religie bracht waar de mensen zich echt in
> meenden te herkennen. Er zat natuurlijk sleet op de eeuwenlange
> manipulatie van de RKK, van paus tot pastoor, alhoewel er zeker kleine
> zieleherderkens, kapelanen e.d., waren die het allemaal erg goed
> bedoelden, maar eens deken, hulpbisschop, bisschop en zo verder tot
> aan de top, was heel het systeem corrupt tot in het merg.

In de noordelijke Europese landen ging de renaissance hand in hand met
de reformatie in de godsdienst en is het een precursor van de
Verlichting. In Engeland bvb. al sinds de 14e eeuw en zeker de 15de.
Terwijl de renaissance in Itali� vooral betrekking had op het geestes-
en kunstleven (architectuur, schilderkonst) ging het in het Engeland
bvb. om een religieuze verlichting met als benchmark Wycliffe's bijbel
in de volkstaal, anderhalve eeuw voor die van Luther. Nu ja, Engeland is
altijd een buitenbeentje geweest in de Europese geschiedenis, in die
tijd zelfs tegen de (Franse) Plantagenets in. De Tudors met Bloody Mary
op het end (dochter van pilaabijtster Katrien van Aragon) is natuurlijk
een andere quelque chose maar dan zitten we al volop in de
contrareformatie van de Spanjolen.

> Het volk koos dus voor het protestantisme en het volk heeft altijd
> gelijk, daarvoor bestaan er in onze moderne democratie�n dan ook
> verkiezingen, een plebisciet waarin je het woord volk nog goed
> herkent. Maar het volk kreeg vanzelfssprekend geen gelijk van de
> geestelijke en wereldlijke machthebbers die de nieuwe godsdienst met
> geweld en terreur tranchtten uit te roeien wat ze uiteindelijk niet
> helemaal gelukt is.

Dat de reformatie een sterke volkse en sociale onderstroming had wordt
bewezen door de golf van plunderingen in Duitsland na het "hier sta ik
en ik kan niet anders" van Luther, en in de Lage Landen door de
beeldenstormen. Je moet maar eens het antiklerikale Geuzenboek van LP
Boon lezen waar de sociale onderstroom van de reformatie in Vlaanderen
wordt uitgelicht. De Duitse vorsten hebben de reformatie niet kunnen
onderdrukken door hun verdeeldheid en vooral omdat velen er mee
meededen. In het centralistische Frankrijk heeft men de Hugenoten wel
klein gekregen tijdens de Bartholomeusnacht.

In Itali� is er nooit een reformatie geweest. Merkwaardig. Terwijl de
kunst-renaissance in Itali� eerst kwam, was de Verlichting een
noord-Europese zaak waarbij twijfelgeval Frankrijk voor 1 keer in het
noord-Europees kamp zat. Dat heeft nu nog altijd gevolgen want
protestantisme = mercantilisme = kolonialisme = economische bloei - kijk
maar waar Itali� en Spanje nu staan in de EU/euro. Hetgeen mijn these
bevestigt dat katholicisme tot armoede leidt, zowel geestelijk als
economisch.

> Daardoor zijn de Nederlanden gescheiden en ik denk
> dat we veel meer gehad zouden hebben aan een protestants maar ��n
> Nederland, dan aan een scheiding van de Nederlanden met ��n deel
> protestants als staatsgodsdienst en een ander deel katholiek.

Alternatieve geschiedenis is een boeiend object van de sociale SF, maar
mijn punt in de draad was eigenlijk dat de waanvoorstelling dat
noordelijke barbaren uit het ketterse noorden de reformatie in de
Zuidelijke Nederlanden hebben verspreid geschiedenisvervalsing of
geschiedenisverfusting is. Het noorden vol moerasmensen is pas beschaafd
door Vlaamse vluchtelingen die er aan de basis van de Gouden Eeuw lagen
en de reformatie meebrachten. Toen Leiden intellectueel begon te
ontwaken zat het voor 70% vol met Zuidnederlanders bvb.

Fustigator

Vitae forma vocata Illuminatus <illum...@gnosis.zen> , die Sun, 17
Mar 2013 07:41:37 +0800, in littera <ki2vvi$np5$2...@speranza.aioe.org>
in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>In de noordelijke Europese landen ging de renaissance hand in hand met
>de reformatie in de godsdienst en is het een precursor van de
>Verlichting.

Dit lijkt mij inderdaad het geval te zijn geweest.

> [...]
>bvb. om een religieuze verlichting met als benchmark Wycliffe's bijbel
>in de volkstaal, anderhalve eeuw voor die van Luther.

Men merkt dat daar waar het christendom minder lang ingeprent is in de
bevolking, het protestantisme meer succes had, en de tegenstand van de
katholieken minder tot zelfs haast onbestaande was. Zoals bv in Zweden
en Noorwegen, waar enkel een klein aantal bisschoppen zich tegen het
protestantisme gekeerd hadden en , hun nederlaag erkennende, naar
Polen en Litouwen uiteindelijk emigreerden.(Bron: La p�n�tration du
Luth�ranisme en Scandinavie" door de franse historicus Henri Vertot ,
boek in 1830 te Parijs verschenen)

> [...]
>op het end (dochter van pilaabijtster Katrien van Aragon) is natuurlijk
>een andere quelque chose maar dan zitten we al volop in de

Spanje is wel een geval apart omdat dit land zich niet zo lang geleden
van de Islam door de Reconquista had bevrijd, Islam dat kans maakte om
in het begin van d e 8ste eeuw Spanje te veroveren dank zij de
decadentie van de Westgothische koningen, die zelf ook eigenlijk
pre-protestant waren omdat ze de leer dan Arius aanhingen .

> [...]
>bewezen door de golf van plunderingen in Duitsland na het "hier sta ik
>en ik kan niet anders" van Luther, en in de Lage Landen door de

De beeldenstorm was lang eerder al in het Byzantijnse rijk een feit
geweest en overspoelde veel later geheel Europa. Het was een reactie
tegen een overdreven verering van de heiligen, die vaak bij het volk
tot aanbidding was omgeslagen, wat tegen zowel het Oude als het Nieuwe
Testament indruiste.

Dat het Protestantisme daar in lijn mee was, is duidelijk, omdat die
ook alle andere afwijkingen t.o.v. de Bijbel door de RK clerus (niet
onterecht !) afwees.

>Je moet maar eens het antiklerikale Geuzenboek van LP
>Boon lezen waar de sociale onderstroom van de reformatie in Vlaanderen
>wordt uitgelicht.

Mooi boek prachtig geschreven, maar wel partijdig. Als historisch boek
op wetenschappelijk-historisch vlak dus niet zo waardevol, maar leest
als een trein... Hetzelfde kun je zeggen van Charles De Coster's boek
over Tijl Uilenspiegel dat eigenlijk "La L�gende et les Aventures
h�ro�ques, joyeuses et glorieuses d'Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au
pays de Flandres et ailleurs" heet.(pardon his and my french,
Flamingants)

> De Duitse vorsten hebben de reformatie niet kunnen
>onderdrukken door hun verdeeldheid en vooral omdat velen er mee
>meededen.

"Cuius regio , illius religio". Iedere vorst bepaalde zelf hoe men de
godsdienst ging beleven.

Het grote voordeel voor de Vorst van de protestantse godsdienst , was
dat hij zelf hoofd van de kerk werd. Dat bevrijdde hem van de inmening
van Paus en Kardinalen in staatszaken, wat vooral in Itali� tot veel
strijd tussen Keizer en Paus had geleid in de voorbije eeuwen.
Te meer dat de Vorsten in Duitland en de rest van Europa, tot in
Zweden toe langzaam doch zeker zich naar het absolutisme "haastten".
Als je de godsdienst nog kunt meepakken, heb je alles- het geld (de
kerken waren steenrijk) en de ideologische invloed die je tot in de
preekstoel kon doen gelden . Vertot (zie ref.hoger) heeft dat mooi
beschreven bij Gustav Wasa in Zweden.

>In het centralistische Frankrijk heeft men de Hugenoten wel
>klein gekregen tijdens de Bartholomeusnacht.

Maar het heeft geduurd tot de revocatie in 1685 van het edict van
Nantes(1598) dat min of meer de vrijheid van godsdienst aan d e
protestanten had gegeven, voor ze alle invloed verloren hadden, en
velen tot emigratie dwongen in NL maar ook in Amerika en Zuid Afrika.

>In Itali� is er nooit een reformatie geweest.

Toch wel door de Waldenzen, die in de 12de eeuw ontstond en uit
zuid-Frankrijk waren overgewaaid naar Zwitserland en Noord-Itali�.
Maar dit werd vroeg in de kiem gesmoord omdat de Pauselijke invloed op
d elokale vorsten groot was.
Ironisch genoeg ligt nu nog hun "hoofdkwartier " en kerk in Rome
(Piazza Cavour, niet ver van het Vatikaan!)

>Merkwaardig. Terwijl de
>kunst-renaissance in Itali� eerst kwam, was de Verlichting een
>noord-Europese zaak waarbij twijfelgeval Frankrijk voor 1 keer in het
>noord-Europees kamp zat.

In mijn opinie was het weinige succes van het protestantisme in de
zuiderlijke landen vooral te wijten aan een diepere inprenting van de
katholieke godsdienst in de bevolking.
Merk dat ook in de Orthodoxe landen de ketterijen ook bestonden en nu
nog bestaan, maar in het zuiden van de Balkan, weinig succes hebben.
iets meer in Rusland. In Zuid-Slavi�(vnl Bosni� Albani� en Kosovo)
waren het de Bogomilen, maar die bekeerden zich massaal tot de Islam,
toen de turken deze streken binnevielen .

> Dat heeft nu nog altijd gevolgen want
>protestantisme = mercantilisme = kolonialisme = economische bloei - kijk
>maar waar Itali� en Spanje nu staan in de EU/euro.

Dat komt omdat de protestanten van toen meestal mensen waren die
konden lezen en schrijven, en zelf de Bijbel lezen en daardoor de
afwijkingen van de middeleeuwse katholieke clerus konden toetsen aan
de evangelische waarden. In die tijden was dat maar een minderheid van
de bevolking.

>Hetgeen mijn these
>bevestigt dat katholicisme tot armoede leidt, zowel geestelijk als
>economisch.

Dit kon enkel het geval zijn omdat de spoeling van intellectuelen
dunner was geworden in de katholieke landen terwijl die in de
protestantse landen veel rijker werd.

> [...]
>noordelijke barbaren uit het ketterse noorden de reformatie in de
>Zuidelijke Nederlanden hebben verspreid geschiedenisvervalsing of

Buiten het feit dat dit laatste woord geen Nederlands is, en enkel in
ziekelijke breinen is ontstaan van mensen die dit als wraak
uitgevonden hebben doordat ze door ondergetekende in hun hemd werden
gezet, is het een feit dat niemand verdedigt dat in De Nederlanden
het Protestantisme vanuit het Noorden naar het Zuiden zou zijn
verspreid.

Het tegendeel is historisch exact: het zijn mensen uit de Zuiderlijke
Nederlanden die protestant geworden waren en die dank zij de
"reconquista" van Don Juan de Austria eerst, maar vooral van de
kwart-Vlaming Alessandro Farnese, zich hebben moeten vestigen in het
moerassige Noorden, daar ze geen verblijfsvergunning meer kregen in
het Zuiden der Nederlanden waar deze generaals het gebied voor de
Spaanse koning heroverd hadden..

>Het noorden vol moerasmensen is pas beschaafd
>door Vlaamse vluchtelingen die er aan de basis van de Gouden Eeuw lagen
>en de reformatie meebrachten.

Dat is grotendeels historisch exact. Maar het waren niet alleen de
Vlamingen die de Noorderlijke Nederlanden rijk maakten.
Men vergete onder andere de Sefardische Joden niet die vanuit Spanje
eerst in Portugal gedurende 80 jaren mochten blijven, maar daarna ook
verdreven werden en zich hoofdzakelijk in Nederland vestigden. Ook nog
de Franse Hugenoten ...

> Toen Leiden intellectueel begon te
>ontwaken zat het voor 70% vol met Zuidnederlanders bvb.

Dat kon best.
--

Fusti

ceecee

On Mar 17, 10:59 pm, Fustigator <Fustiga...@xs4all.nl> wrote:
> Vitae forma vocata Illuminatus <illumina...@gnosis.zen> , die Sun, 17
> Mar 2013 07:41:37 +0800, in littera <ki2vvi$np...@speranza.aioe.org>
> de Franse ...
>
> read more »- Hide quoted text -

Wycliff was een begin... en een vertaling van het Latijn...

Tyndale was eigenlijk de eerste die de Protestantse Bijbel voor jan-en-
alleman in Engeland bezorgde.

Uit Wikepedia: Tyndale's translation was the first English Bible to
draw directly from Hebrew and Greek texts, the first English one to
take advantage of the printing press, and first of the new English
Bibles of the Reformation.

Hij werd gewurgd en in brand gestoken in Mechelen... en riep alvorens
"de geest te geven"... "Lord, open the King of England's eyes".

Als dat geen mooie woorden zijn voor je naar het eeuwige vertrekt, dan
weet ik het ook niet meer..

Als ik uit deze groep vertrek zal ik ook roepen: "Lord open the people
of Ostend their eyes..."
:-P
ceecee

Fustigator

Vitae forma vocata ceecee <chris...@gmail.com> , die Sun, 17 Mar
2013 15:45:34 -0700 (PDT), in littera
<f6ac090d-3ba3-4fbb...@z3g2000vbg.googlegroups.com> in
Inderdaad, toen was de toegang tot Hebreeuwse en Griekse teksten nog
niet vanzelfsprekend.

>Tyndale was eigenlijk de eerste die de Protestantse Bijbel voor jan-en-
>alleman in Engeland bezorgde.

Inderdaad.

> [...]
>draw directly from Hebrew and Greek texts, the first English one to
>take advantage of the printing press, and first of the new English

Dat was het voordeel van de Renaissance: de herontdekking van de
Griekse en Oosterse teksten. Nu zijn alle moderne vertalingen van de
Bijbel vertalingen uit hofdzakelijk de Hebreeuwse (voor d boeken van
het OT) en Griekse (voor het NT) teksten.
Toch valt de H. Hieronymus die de Bijbel vanuit het Hebreeuws en het
Grieks naar het Latijn , mee inzake kwaliteit van zijn vertalingen, al
heeft hij her en der wel steken laten vallen. Tegenwoordig werken de
exegeten en vertalers in teams waarvan de verschillende experten
mekaar controleren. Heronymus was moederziel alleen in zijn grot die
hij als kluis bewoonde.

>Hij werd gewurgd en in brand gestoken in Mechelen... en riep alvorens
>"de geest te geven"... "Lord, open the King of England's eyes".

Thzat was indeed really not done!
Gelukkig worden allang de ketters niet meer verbrand.

>Als dat geen mooie woorden zijn voor je naar het eeuwige vertrekt, dan
>weet ik het ook niet meer..
>
>Als ik uit deze groep vertrek zal ik ook roepen: "Lord open the people
>of Ostend their eyes..."

Denk je echt de Waarheid in pacht te hebben?

Maar nu de avond van de decadentie over ons arm Europa valt, kan ik je
enkel de woorden van de discipelen van Emma�s aan Christus herhalen:
"Blijf met ons; want het is bij den avond, en de dag is gedaald."
(�Lukas 24:29)

--

Fusti