Leuven Weleer

pascal...@my-deja.com

Beste vrienden en vriendinnen,

Ik ben een Leuvenaar (uitgeweken naar Mechelen, maar het hart...) en
daarom ben ik geinteresseerd in hoe Leuven er vroeger uit zag.

Ik ben op een reeks boeken van Hendrik (Rik) Uytterhoeven gestoten met
als naam "Leuven Weleer". Er bestaan in deze reeks zes boeken waarvan
ik op zoek ben naar nummers 2 en 4. Ze werden door Standaard Boekhandel
uitgegeven (enkel in Leuven verdeeld) maar zijn op. Kan iemand mij
hieraan helpen ?

Daarnaast bestaat er een reeks boekjes "In oude prentkaarten". Hoeveel
er in die reeks zijn verschenen weet ik niet, ik bezit momenteel Deel 1
van "Leuven In Oude Prentkaarten", "Herent In Oude Prentkaarten"
en "Kessel-Lo In Oude Prentkaarten". Als iemand weet of er nog boekjes
zijn in deze serie van rond Leuven, laat me eens wat weten. Of er een
deel 2 bestaat van Leuven weet ik niet, het zou ook het eerste deel van
de ganse serie kunnen zijn.

En laatst heb ik een boek over Heverlee kunnen op de kop tikken, ook
door Rik Uytterhoeven mee-gemaakt. Dit boek was uitgegeven bij Acco.

Als er nog andere publicaties zijn, vooral met afbeeldingen en telkens
een bijhorende uitleg van wat er te zien valt en de tijdsperiode,
hierin ben ik geinteresseerd. Niet zozeer in boeken met 100 blz tekst.

Ik heb voorlopig nog geen contact opgenomen met de heer Uytterhoeven,
omdat ik weet dat de mensen van Standaard Boekhandel hem al meermaals
gevraagd hebben naar deze boeken, maar zelf blijkbaar geen meer
krijgen/kunnen bemachtigen.

Met groeten,
Pascal Kenis.

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Danny Uten

pascal...@my-deja.com wrote:

> [...]
> ik op zoek ben naar nummers 2 en 4. Ze werden door Standaard Boekhandel
> uitgegeven (enkel in Leuven verdeeld) maar zijn op. Kan iemand mij

Beste Pascal,

Wel, ik heb ze maar ik verkoop ze niet en leen ze niet uit...
Maar waarom probeer je eens niet op een tweedehandsboekenbeurs.
Er zijn hier in de streek (oosten van Vlaams-Brabant, Hageland)
verschillende interessante tweedehandsboekenbeurzen waarop vaak boeken terug
te vinden zijn over de geschiedenis van de streek.
Enkele tips:
- Elke eerste zondag van de maand van 10h00 tot 18h00 in het Begijnhof van
Diest.
- Tijdens de zomer is er elke derde zondag van de maand een
tweedehandsboekenbeurs ergens in het Hageland. Ik kan je de volledige
kalender voor deze zomer bezorgen maar je kan alvast volgende zondag
noteren:
van 10h00 tot 17h00 in Huize Hageland (Heemkundig Museum) te O.L.Vr. Tielt,
Oude Pastoriestraat 22, tel. voor info: 016/63 38 48

> [...]
> zijn in deze serie van rond Leuven, laat me eens wat weten. Of er een
> deel 2 bestaat van Leuven weet ik niet, het zou ook het eerste deel van

Heverlee in Oude Prentkaarten Deel 1 en deel 2. Omdat ik in Heverlee woon
vind ik dat natuurlijk twee schitterende boekjes.
Deel 2 moet je nog ergens kunnen vinden, zeker op EEn van hogervermelde
boekenbeurzen.
Deel 1 is een andere zaak. Daar heb ik zelf lang vruchteloos naar gezocht
tot mijn buurvrouw het bewuste boekje vond in de bibliotheek van Heverlee
(in het deelgemeentehuis van Heverlee, Waversebaan 66, tel. (016) 22 19 94,
Openingstijden: ma en do van 16.30 u tot 19.30 u - wo van 14.00 u tot 17.00
u - za van 10.00 u tot 13.00 u). Deze bibliotheek is een filiaal van de
Leuvense Stadsbibliotheek in de Leopold Vanderkelenstraat 28, tel. (016) 22
65 22 en tel. (016) 22 87 36, fax (016) 23 40 06.

> En laatst heb ik een boek over Heverlee kunnen op de kop tikken, ook
> door Rik Uytterhoeven mee-gemaakt. Dit boek was uitgegeven bij Acco.

Bedoel je:
"Heverlee 1846-1976 - Evolutie in woord en beeld", Rik Uytterhoeven, Chris
Morias (1996) ???

> Als er nog andere publicaties zijn, vooral met afbeeldingen en telkens
> een bijhorende uitleg van wat er te zien valt en de tijdsperiode,
> hierin ben ik geinteresseerd. Niet zozeer in boeken met 100 blz tekst.

Even gekeken in mijn collectie:
"Abdij van 奏 Park - Pachthoeven & landbouwdomeinen" Stefan Van Lani (1999)
"Als deze muren konden spreken - 100 jaar Sint-Pieterscollege-Leuven" Marcel
Piot (1989)
"Doelwit: Leuven - De luchtaanvallen van 12 en 13 mei 1944 en de berging van
een Halifax-bommenwerper bij Geraardsbergen", Cynrik De Decker, Jean-Louis
Roba (1998)
"Gids voor oud Leuven", Marcel Peeters (1983)
"Kleine kroniek van de Leuvense Politie (1796-1996)", (1996)
"Leuven brandt - 25-26 augustus 1914", Marc Derez (1989)
"Leuven in de Tweede Wereldoorlog", Luc De Vos, Werner Steurbaut, Arnout
Wouters
"Leuvense Kroniek (1780-1829) van J.-B. Hous" gepupliceerd door J. De
Kempeneer (1991) ---> geen foto's maar verrassend boeiend om in te lezen !
"Leven in het oude Leuven" Marcel G. Peeters (1992)
"Tijd van toen - memoires van een Leuvenaar - 1900 tot 1914-18, De", Gaston
Gillain, Henri Uytterhoeven (1982)
"Van Petermannen en koeienschieters - Kroniek van Leuven" Eduard Van Ermen,
"Wederopbouw van Leuven na 1914, De" Pieter Uyttenhove, Jo Celis (1991)

Ook interessant is het tijdschrift "Waar is de tijd?" over Leuven en
Oost-Brabant. Hiervan zullen in totaal 20 nummers verschijnen, elk over een
bepaald thema. Het laatst verschenen nummer is nr. 6 over "Feesten".
Probleem is dat er geen enkele adres of info over een abonnement instaat. Ik
heb het vermoeden dat je dit tijdschrift enkel in krantenwinkels kunt vinden
en dan waarschijnlijk alleen nog in Leuven en omgeving (oost-brabant).

> [...]
> omdat ik weet dat de mensen van Standaard Boekhandel hem al meermaals
> gevraagd hebben naar deze boeken, maar zelf blijkbaar geen meer

Indien dit onderwerp je echt interesseert mag je me altijd nog eens
contacteren. Ik probeer d.m.v. boeken en tijdschriften toch het EEn en het
ander bijeen te krijgen over Leuven, het Hageland en steden als Diest,
Aarschot en Tienen.

mvg,
danny uten
danny...@bwk.kuleuven.ac.be

pascal...@my-deja.com

In article <zG4J4.6610$BO2.1...@news.chello.be>,

Inderdaad (u hebt wel een zeer uitgebreid collectie !)

Beste Danny,

Het is me niet gelukt die zondag nog op de boekenbeurs te raken, mijn
mannen zijn nu al veertien dagen ziek, nu eens de ene dan eens de
andere, maar 't interesseert me wel, natuurlijk. Kan je me de kalender
eens mailen of hierna reply-en (of misschien contact-emails of zo) ?

-------------
Sta me toe hiermee deze thread af te sluiten, dank u voor uw aandacht
en vooral u, Danny, dank voor uw zeer uitgebreid antwoord, waarmee ik
zeker veel zal kunnen aanvangen !

Groeten uit het verre Mechelen (toch voor Leuvenaars)
En tot ik binnenkort er nog eens op de oude markt een pint mag komen
drinken

rosemar...@hotmail.com

Ik heb de reeks 1. 2. 3. 4. 5
LEUVEN WELEER van RIK UYTERHOEVEN
ik weet niet hoeveel is de waarde van die boeken

mijn email adres is rosemar...@hotmail.com