Vitae forma vocata Illuminatus <illum...@gnosis.zen> , die Fri, 30
Mar 2012 13:18:49 +0800, in littera <jl3fnr$6c5$
1...@speranza.aioe.org>
in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:
>>> van Normandiė, vlak boven Parijs, Reims, de Ardennen tot Trier.
>>> Gemakshalve : Belgica = het groter Walloniė.
>>
>> Dat zit je behoorlijk dwars, hee Flamingante snųųdåård!
>
>Nee. Waarom? Dat den belziek door de Walen wordt geregeerd weten we toch
>al veel langer?
zeker; al verwar je Walen met Franstaligen, maar op een impreciesietje
van je na, heeft het natuurlijk voor jou geen belang.
Wetenschappelijker is helaas precieser.
Maar dat is nu verleden tijd; al lijk jij dat nog niet door te hebben
: onze mensen regeren echt mee hoor.
Toevallig hebben we nu een Waalse "premier minister", maar de vorige
was bijna 40 jaar geleden. Steeds werden wij onder een notabene
Nederlandstalige "eerste ministre" bestuurd, met haast altijd een
groter aantal Nederlandstalige federale minister dan Franstalige (en
Walen).
>Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat schrok van de
>kaart, maar tja, feiten zijn feiten.
ocherme!
ik hoop dat e vrees van korte duur was.
>>> Vlaanderen werd bewoond door Menapiėrs (door Caesar expliciet /extra
>>> Belgicam/ genoemd) in het westen en de Tungri/Batavi in het
>>> midden/oosten, behorend tot Germania Inferior.
>>
>> Dat was later dan toen Caesar de<Belgae> als bewoners van een streek
>> bestempelde die van de Noordzee tot de Vogezen, en van de Grote
>> delta-rivieren tot de Seine lag.
>
>Later? Later dan wat? Ten eerste bestonden er geen Belgae als dusdanig
>want het ging om een disparaat ratjetoe van stammen die onderling enorm
>verschilden qua taal (Keltisch/Germaans), zeden en gebruiken. De Germani
>daarentegen vormden min of meer een culturele eenheid.
Ik denk niet dat er veel verschil in sociale stamstructuur tussen de
Belgae en de Germani was. De vermenging tussen Kelten en Germanen was
allang een feit in onze contreien voor Caesar gewapenderhand van ons
Gallo-Germano-Romeinen maakte. Er was zeker geen eenheid tussen de
Germaanse stammen, tenzij bondgenootschappen eens er een
gemeenschappelijke vijand iedereen bedreigde.
Dit ondervond Delcommune en zijn koloniserende expeditie ook toen zij
in 1899 door de Bayeke's in Katanga verslagen werd, ondanks zijn
geweren en mitrailleurs, terwijl die stam enkel pijl , boog en lans
hadden. Maar dat is en ander verhaal.
En die vermening tussen Gallo-Romaanse en Germaanse elementen is nog
steeds zo: de Romaanse en Germaanse invloeden zijn in heel het
Belgenland nog altijd samen aanwezig, ondanks het feit dat de helft
(plus een) een Germaanse taal hanteert, en de andere helft (min een)
een Romaanse. Het verschil tussen Nederlandstalige Belgen en
Nederlanders toont op z'n best het verschil tussen mensen die een
Germaanse taal spreken en wel of niet deels geromaniseerd zijn.
>
>Ten tweede heeft Caesar de term "Belgica" opgeblazen om zijn eigen
>agenda in Rome te dienen, waar hij in een enorme machtsstrijd op leven
>en dood verwikkeld was.
Dat is jouw interpretatie, maar daar zijn gene bewijzen voor.
natuurlijk zijn de Comentarii een pleidooi pro domo: Caesar zou gek
geweest zijn om dat niet te hebben gedaan. Maar om daaruit te
besluiten dat zijn Romeinse legioenen heel Galliė , Belgiė en
Aquitaniė enkel door middel van een gezondheidswandeling veroverd
zouden hebben, lijkt me toch iets dat zo psychedelisch is als weinig
historische waarde bevattende.
>Als hij namelijk dit "groot gebied" kon
>overwinnen dan zou dat een enorm karma met zich brengen. Caesar schreef
>helemaal geen etnografische studie noch had zijn benoeming van
>landstreken iets met de realiteit te maken.
Dat laatste heb ik het grootste genoegen om in twijfel te
brengen.(noteer het gallicisme, haha).
Als je die fantaisistische (noteer idem, haha) uitspraak van je wil
waarmaken, moet je met heel serieuze referenties afkomen, die helaas
in dit geval niet bestaan.
>Het grootste deel van
>Vlaanderen (tot voorbij Brussel) was /Germania Inferior/ en zelfs bij de
>"creatieve" Caesar behoorde het niet tot "Belgica".
De benaming van de provincies kwam later, toen de Romeinen het erfenis
van Caesar daadwerkelijk gingen "poten". Tegenwoordig is er ook gene
enkele provincie in de lage Landen die "Belgiė" heet. Toen waren er
twee op de drie, al waren die twee veelal bezuiden onze hedendaagse
landsgrenzen gelegen. Maar dat ligt aan de veroveringen van Lodewijk
de veertiende, meer dan aan het feit dat ze met het huidige Belgiė
niets te maken zouden hebben.
En over de "creativiteit" van Caesar zou ik in jouw plaats niet teveel
gewag maken, want je eigen interpretatie van de Geschiedenis is meer
dan "creatief": het blijkt te vaak gewoon in en daarna uit je
Flamingante dromen ontsproten te zijn
>De Romeinse provincie "Gallia Belgica" was gewoon een administratieve
>omschrijving zonder interne coherentie > "faulty ethnography".
Wederom een creatieve omschrijving van je.
>Zoals den
>huidigen belziek dus, waar twee democratiėn, twee mentaliteiten, twee
>talen en twee volkeren in één carcan gedwongen worden.
Je Flamlinganten visie op Belgiė stemt helaas niet met de
werkelijkheid. Er zijn geen twee volkeren in Belgiė: je taalfanatisme
maakt dat je je dromen met de werkelijkheid verwart.
> Vandaar mijn
>lapidaire stelling dat uwen belziek al gesplitst was in de Romeinse tijd.
Dat was een pure administratieve splitsing, zelfs geen culturele, want
het latijn werd aan iedereen (weliswaar met wisselend succes) als
bestuurstaal opgedrongen.
>Toen Agrippa later "Gallia Belgica" beter omschreef gaf hij ook toe dat
>het een ratjetoe van Keltische en Germaanse stammen was. De hoofdstad
>was eerst Reims, dan Trier hetgeen aangeeft dat de provincie veel
>zuidelijker lag dan den huidigen belziek.
je verwart de provincie met haar culturele en economische zwaartepunt.
>
>Q--
>Modern historians view the term 'Gaul' and its subdivisions as a
>"product of faulty ethnography" and see the split of Gallia Comata into
>three provinces as an attempt to construct a more efficient government,
>as opposed to a cultural division.
>EQ--
>The Cambridge Ancient History, New Ed., Vol. 10 (London: Cambridge
>University Press, 1970), p. 469.
Wat die meneer uit Keembriedsj niet vertelt is dat de "cultural
division" een versplintering was van een aanzienlijk aantal stammen:
er was nergens een eenheid, totdat de romeine heel galliė
koloniseerden: Kelten en Germanen door elkaar.
>
>Tenslotte maar niet in het minst werd er duchtig gewerkt aan de
>romanisering van de Keltisch Germaanse stammen in Gallia Belgica. Zo
>zijn de Walen bvb. geromaniseerde Kelten. De rest van Noord-Frankrijk
>werd ook geromaniseerd.
Alleen de westerhelft van de département du 59-Nord, is ten dele nog
niet geromaniseerd.
> Omdat het huidige Vlaanderen/Nederland buiten
>Belgica lagen werden ze /niet/ geromaniseerd en behielden ze hun taal.
Dat is onjuist, want belgiź strekt zich uit tot aan de Grote Rivieren.
Over het tracé(gallicisme) van de taalgrens dwars door Belgiė zijn
verschillende hypotheses, waarvan geen enkele met zekerheid bewezen
kon worden. Maar vertellen , zoals je in je Flaminganten droomwereld
het doet, dat benoorden de taalgrens er geen Belgiė was, is door tal
van historische feiten gelogenstraft. Tussen d eval van het
west-Romeinse Rijk en de opkomst van de Hertogen van Boergondiź,
verdween de naam Belgiė(Belgica, Belgium Foederatum) als
administratieve naam voor wat nu Belgiė is en aanpalende gebieden.
Maar toen de hertogen van Boergondiė de macht over geheel de Lage
Landen overnamen, werden deze in het Germaans "de Nederlanden" genoemd
maar in het Latijn (toen nog de officiėle bestuurstaal ) systematisch
Belgica, Belgium Foederatum. Dus ook voor de Graafschappen enz die nu
in Nederland gelegen zijn.
De meeste kaarten van de Nederlanden werden trouwens afgebeeld als
"Leo Belgicus"(de Belgische leeuw) , en dit tot in d e 18de eeuw. Dus
ook geheel Nederland .
>De noordergrens van Gallia Belgica was dus de basis van de latere
>taalgrens,
dat is onjuist.Belgica strekte zich tot d egrote rivieren en daarna
tijdens de Boergondische periode tot aan de Eems.
>die over de eeuwen heen trouwens merkwaardig constant is
>gebleven.
Zo constant is de taalgrens weer ook niet, maar er zijn geen grote
verschuivingen, tenminste in Belgiė. Wel valt op dat er bepaalde
Franstalige gemeenten Germaanse namen dragen. Dus moesten ze vroeger
toch wel Germaans-sprekend zijn geweest. De beroemdste is Waterloo.
Dat is een mengsel tussen de pre-romeinse periode en de tijden van de
Romeinse administratie.
**************************************************************************
**
>
>>> Besluit : "Belgica" = een groter Walloniė plus Noord-Frankrijk, en
Omdat je één enkele administratief gegeven als "bewijs " wil doen
doorgaan.
>
>> dit was in het latere keizerrijk.
>
>Het ging over "Belgica" in de vroeg-Romeinse tijd in deze discussie. Dat
>was dus v'o'or de tijd van de grote volksverhuizingen die het plaatje
>serieus hebben gewijzigd. De inval van de Noormannen in Zuid-Engeland,
>in Normandiė, de landingen van de Saksers overal.
de Saksen kwamen pas in de kustgebieden van Nederland (zeeland)
Belgiė(Westvlaanderen)en Frankrijk (Westerhelft van 59-Nord) vanaf de
5de eeuw.
>
>> De term "belgica" verdween inderdaad totdat de Boergondiėrs aan de
>> macht kwamen. Toen werden hun territoriale bezittingen, de Nederlanden
>> , overal en alom in het Latijn (de officiėle taal van toen) Belgica
>> genoemd.
>
>Ik ben blij dat je erkent dat "Belgica" gewoon een artificiėle term was,
onzin
waar?
>
>dermate artificieel dat hij gedurende 8-900 jaar gewoon verdween.
De feodaliteit deed alle grote ensembles tijdelijk verdwijnen.
>Het
>woord is natuurlijk een eigen leven gaan leiden en toen de Bourgondiėrs
>haast een millennium later aan de macht kwamen hebben ze die term
>waarschijnlijk opgevist voor de landen herwaarts.
>
Dat is omdat het geweten was dat de gebieden dir door de feodaliteit
versplinterd werden, een gemeenschappelijke naam reeds hadden. Die
werd terug in het leven geroepen omdat alle graafschappen hertogdommen
enz, die naam al hadden en dat dit bekend was.
>Over de Bourgondiėrs : wij hebben vroeger heerlijke discussies gehad
>over die paradigm-changing tijd toen Frankrijk met Les Rois Maudits (1)
>bijna van de kaart werd geveegd en ik hoop dat je ondertussen Le Défi
zie hoger, waar ik het ook onderstreepte.
>Filips de Goede was eigenlijk de pater patriae der Nederlanden (door
>zijn aankoop- en huwelijkspolitiek). Met de pragmatieke sanctie van
>Keizer Karel werd het lot van de Nederlanden aan mekaar geklonken,
>pakweg 100 jaar later.
Dit was een officialisatie van een toestand de facto.
>
>Besluit : het Belgica (= Lage Landen) van de Bourgondiėrs had weinig of
>niets te maken met Gallia Belgica van de Romeinen, veel zuidelijker, een
>millennium vroeger. Het was gewoon een /naam/, voor 't gemak, net als
>Caesar had gedaan.
Die naam moest toch iets met de bevolking te maken hebben.
Anders had Caesar en na hem de anderen die naam niet behouden, zij het
enkel voor delen van de oorspronkelijke gebieden.
>
>>> "Belgiė" is dus een hoax, een artefact ontstaan in 1830 door een
>>> ondemocratisch separatisme en opgezweept door het toenmalig modieuze
>>> belziek nationalisme.
>>
>> Historische verkrachting door een Flamingant, voor wie alles wat
>> "Belgiė" en "Belgen" is, gewoon een soort alweer reactie bij hem
>> teweeg brengt. En daarom kwakt hij onzin.
>
>Euh, kan je je tot de feiten beperken? Schelden is zo minkukelachtig.
Als jij flauwe kul afkwakt, toon ik aan vanwaar je
geestesverbijstering komt.
Ik scheld niet: ik zeg gewoon hoe de zaken bij jou zijn.
>
>Het "Belgica" na het separatisme van 1830 was een deelstaatje, een
>onderdeeltje van het Belgica van de Bourgondiėrs.
Inderdaad en helaas.
> Je kan niet ontkennen
>dat in die tijd het nationalisme hoogtij vierde.
Nu is het meer het regio-nationalisme, tenminste bij iets minder dan
20% van de nederlandstalige bevolking van Belgiė (enquźte van de
Standaard eind 2011)
>Maar omdat een natio
>eenheid van taal, cultuur en volk veronderstelt moest dat deelstaatje
>dus verfranst worden,
omdat er toen geen gemeenschappelijke Germaanse taal bestond: enkel
dialecten.
>ook al omdat de Brusselse relletjes van 1830
>werden aangestookt en betaald door Franse geheim-agenten.
Dit is een verkrachting van de geschiedenis.
Natuurlijk zag de Franse regering een splitsing van de Nederlanden als
gusntig, maar de splitsing gebeurde veel meer door ongenoegen van een
land dat 4 eeuwen een andere geschiedenis onderging , dan zijn
noorderbuur. Heel de mentaliteit was toen veel meer op basis van
godsdienst "opgevoed" dan nu. Dit maakte een groot verschil tussen het
Calvinistische noorden en het Katholieke zuiden.
Trouwens de meeste Belgische revolutionairen van 1830 waren helemaal
niet Frankrijk-gezind, net zoals deze van de zgn "Brabantse revolutie"
van 1788-89. Toen werd trouwens ook de naam "Etats Unis Belgiques" in
het Frans gehanteerd. Dit toonde wel aan dat zelfs de Franstaligen
Belgen geen kaas gegeten hadden van enige rattazchisme met Frankrijk.
Gaan vertellen dat d erevolutie van 1830 enkel het feit was van Franse
rattachisten en dito geheime agenten is een fabel. Die bestonden wel,
maar waren en kleine minderheid tussen de opstandelingen tegen het
Calvinistisch beleid van Willem I.
>De toenmalige
>slogan van "La Belgique sera latine ou elle ne sera pas" spreekt
>boekdelen, en ook de culturele genocidepoging van Franstalig Belgiė die
>100 jaar lang is doorgegaan.
Dat werd door één man gespuid, en van cultureel genocide was er geen
sprake. In het Groot Hertogdom Luxemburg spreekt iedereen ook
Letzėbuergisch, terwijl d eofficiėle bestuurstaal Frans is en duits
ook als taal erkend is
>
>Wat er ook van zij, het huidig belziekje =/= Belgica van de Bourgondiėrs
>=/= Gallia Belgica.
In de tijd zijn er natuurlijk heel wat veranderingen gebeurd, maar het
feit dat er voor ons land een benaming is die historisch bekend is
vanaf 55 voor christus, dat geeft toch tot nadenken. Dit ondanks het
fet dat er tussen de val van het west-Romeinse Rijk en de opkomst van
de eenmaking onder de Boergondiėrs de naam officieel niet meer
bestond.
Het feit dat iedere keer de naam weer opgepikt werd door de
andministratie wil wčl zeggen dat dit met een volkse realiteit te
maken had.
>>> Fustigeren en schelden zal niet helpen.
>>
>> Schelden laat ik aan je over om je frustraties uit te leven, omdat je
>> voor de zoveelste keer op je nummer werd gezet.
>
>Wie is er op zijn nummer gezet?
Jij: hier hier vlak onder;
Ga zelf iets meer dan één enkele kaart aanhalen.
Enkel voor de kaarten met de benaming "Leo Belgicus" bestaan er
honderdtallen exemplaren.
http://www.google.be/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1004&bih=544&q=leo+belgicus&gbv=2&oq=leo+belgicus&aq=0&aqi=g1g-S4&aql=&gs_l=img.1.0.0j0i24l4.2094l5000l0l7859l12l12l0l3l3l0l375l969l0j2j1j1l4l0.frgbld.
http://minilien.fr/a0mroi
>
>>> Wil iemand zich ontfermen over de brave Fustigator die nu knockout in de
>>> touwen hangt? Met dank.
>>
>> In je dromen...
>> Dromen zijn bedrog zei je collega-wetenschapper Borsato M., hahaha
>
>Hahaha.
>
>"O holle lach der waanzin en onwetendheid,
>die schalt en scheldt door deze grotten van vergetelheid.
>De kreupele blinde die denkt te weten en doorgronden
>door 't betasten van een blinde wand,
>vervloekt eenieder die buiten het zonlicht heeft gezien."
>
>2-0
rechter en partij aan het spelen?
Dat bewijst je totaal gemis aan ernst in historische discussies, zoals
hierboven aangetoond door ondergetekende.
>Feiten!
Die heb je uitgebreid van mij mogen lezen, hahaha
--
Fusti