Re: Albert Twee

Fustigator

Vitae forma vocata "PauL" <mi...@live.be> , die Wed, 9 Jan 2013
05:15:33 +0100, in littera <50ecef03$0$3108$ba62...@news.skynet.be>
in foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Dat komt allicht omdat de Nederlandstaligen voor veel geld hun
>onroerende goederen hebben teruggekocht ;-)

Nejmporteukwaa!

>Helaas kunnen we "ontfransing" niet synoniem stellen aan "ontfusting"

noch helaas met "ontspartelPauLing"

>want er was in Gent al een pipo die tegen de ontfransing spartelde:
>
>http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen2012/oost-vlaanderen/Gent/120418_Cocquyt_Stadsplan_Gent

Spartelen is een eigenschap die je zelf met verve en grote kennis van
zaken al jaren heel succesvol in deze groep beoefent.

Dit terloops gezegd zijnde , vind ik de stunt van die groep
ambetanterikken (zoals ze zichzelf in hun artikel beschrijven wel
geestig.

Het initiatief van de Cocquyt, zo te zien zelf geen Franstalige, is
inderdaad geestig omdat het enkel tegen de schenen schopt van de
voorstanders van "Een Rijk, een Taal, een Leider" (doet het niet aan
de jaren dertig denken, parazaar?) Anderen gaan deze knipoog naar het
voltooide verleden tijd geestig vinden.

De Franstalige namen van de straten van Gent werden door de Franse
Revolutionairen in 1795 uit het Nederlands vertaald ten behoeve van de
Franse administratie van de toenmalige D�partement de la Lys (het
huidige Oostvlaanderen).Toen was Belgi� integraal deel van Frankrijk.

Een geestige anecdote bij die vertaling was dat ze een probleem hadden
met de straat "Onderbergen" . "Sousmonts", of "Sous les montagnes" was
geen gezicht. Toen hebben de athe�stische Franse vertalers er maar
"rue du Paradis" van gemaakt , speciaal om de pastoors een hak te
zetten. Een ludieke zet.

Voor de niet-Gentenaren: je vindt die straat ongeveer middenin op
het plan van Cocquyt vlak boven d e St Niklaas kerk (�glise St
Nicolas)...
--

Fusti

PauL

> [...]
>05:15:33 +0100, in littera <50ecef03$0$3108$ba62...@news.skynet.be>
>in foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Hier zit geen paling in het biotoop.

>Spartelen is een eigenschap die je zelf met verve en grote kennis van
>zaken al jaren heel succesvol in deze groep beoefent.

Daar zie jongen:

http://cjoint.com/13jv/CAkfOs59SBl.htm

Probeer dat maar eens met een zygote :-p

Fustigator

Vitae forma vocata "PauL" <mi...@live.be> , die Thu, 10 Jan 2013
06:07:57 +0100, in littera <50ee4cbd$1$3106$ba62...@news.skynet.be>
in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Hier zit geen paling in het biotoop.

Penectomie ondergaan? :-))

>Daar zie jongen:
>
>http://cjoint.com/13jv/CAkfOs59SBl.htm
>
>Probeer dat maar eens met een zygote :-p

Een baby kan dat ook niet.
is het daarom geen mens?
--

Fusti

karlos

Fustigator schreef op 10/01/2013 :

> [...]
>
> Voor de niet-Gentenaren: je vindt die straat ongeveer middenin op
> het plan van Cocquyt vlak boven d e St Niklaas kerk (Église St

Onderbergen wordt op dit kaartje Rue de la vallée genoemd en bevindt
zich aan de Sint Michielskerk.
Rue du Paradis aan de Sint Niklaaskerk is de Donkersteeg.

--
VG
Karlos

Fustigator

Vitae forma vocata karlos <use...@karlos.org> , die Fri, 11 Jan 2013
20:42:43 +0100, in littera <mn.5cda7dd17...@karlos.org> in
foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Onderbergen wordt op dit kaartje Rue de la vall�e genoemd en bevindt
>zich aan de Sint Michielskerk.
>Rue du Paradis aan de Sint Niklaaskerk is de Donkersteeg.

I stand corrected!

Mijn dank aan Karlos!
--

Fusti

karlos

Fustigator schreef :
> [...]
> 20:42:43 +0100, in littera <mn.5cda7dd17...@karlos.org> in
> foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Dat Donkersteegje... Het was in de tijd dat de tsjeven Gent nog
bestuurden. Tijdens de Gentse feesten was Gent toen uitgestorven, alle
Gentenaars waren al op vakantie en de handelszaken waren gesloten.
Alleen aan Sint Jacobs waren wat optredens, die de burgemeester
steevast om middernacht liet stilleggen. Wij reden met onze fiets door
het stille en lege Gent naar huis, een vriend meevoerend op de
bagagedrager. In het Donkersteegje sprong plots een agent tevoorschijn.
De vriend achterop kreeg een boete "wegens het in amazonezit meerijden
op een fiets". Die vriend weigerde achteraf de boete te betalen en
heeft daarvoor een effectieve gevangenisstraf van 1 maand uitgezeten:
een week in de Nieuwe Wandeling en de rest op de gevangenisboerderij
van Ruislede.
Een maand gevangenisstraf voor het in amazonezitting meerijden door de
Donkersteeg bij nacht, daar kan geen GAS-boete tegen op.

--
VG
Karlos

ceecee

On Jan 12, 1:37 am, karlos <use...@karlos.org> wrote:

> [...]
> Een maand gevangenisstraf voor het in amazonezitting meerijden door de
> Donkersteeg bij nacht, daar kan geen GAS-boete tegen op.

Ge moet alles vertellen hee..
Dat uw vrriend een joint aan het roken was?
:-)

Zoniet is het echt schandalig...

Ik vind die GAS boetes helemaal niet te doen.;
Wie komt daar nu mee op de proppen?

Iemand die in de buurt van een jeugdklub woont waarschijnlijk...

ceecee

Fustigator

Vitae forma vocata karlos <use...@karlos.org> , die Sat, 12 Jan 2013
01:37:38 +0100, in littera <mn.60617dd11...@karlos.org> in
> [...]

>Een maand gevangenisstraf voor het in amazonezitting meerijden door de
>Donkersteeg bij nacht, daar kan geen GAS-boete tegen op.

Tussen alle hedendaagse klachten voor een te laks optreden van de
politie, doet men best om deze uit de puriteinse tijden te strenge
optredens van de ordemachten in onze achterhoofdse geheugens te
behouden!

Meer en meer hoor ik dat mij verweten word teveel met de geschiedenis
voor d e proppen te komen om hedendaagse toestanden te pogen uit te
leggen. Maar we de lessen uit het verleden niet kan trekken is vroeg
of iets later gedoemd om diens misstappen weer over te doen.

Het is een feit dat met dergelijke misstappen uit een niet zo lang
verleden te willen vergeten, men, met de opkomst van extreem-rechts en
"populistisch" rechts, zich opnieuw aan dergelijke overdrijvingen zou
kunnen verwachten.

Voor de ene een Donkersteeg, voor de andere la rue du Paradis...
--

Fusti