Re: Gent

Fustigator

Vitae forma vocata "zoef" <zo...@nowhere.invalid> , die Sun, 29 Jul
2012 18:19:59 +0200, in littera <jv3nre$mvu$1...@nl-news.euro.net> in
foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>'t Was 2 jaar geleden dat ik nog in Gent was. Tussen de St. Niklaaskerk en
>het Belfort staat er nu een soort afdak/ of een qua afmetingen iets uit de
>hand gelopen kerststal. Waarom laten ze mensen die zo'n project op poten
>zetten of er nog maar aan durven denken nog vrij rondlopen?

Da's nog niets vergeleken met het gedrocht dat ze op de Burg in Brugge
hebben durven neerpoten: gewoon een soort Japanse car-wash. Daarvoor
moest een heel mooie reconstructie van de st Donaas kathedraal wijken.

St Donaas die ooit een pronkstuk van de gothiek op die plaats stond
werd op schandalige en schandelijke wijze door de franse
revolutionairen steen voor steen uit elkaar gehaald(*), wat onder veel
meer een zekere Van Outryve veel geld opbracht zodat hij zich ook
d'Ydewalle kon noemen en door Napoleon tot de adelstand verheven werd.
______________
*
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Sint-Donaaskathedraal_-_openbare_verkoop_-_Brugge.jpg/689px-Sint-Donaaskathedraal_-_openbare_verkoop_-_Brugge.jpg?uselang=nl
http://minilien.com/?jlloOY2KSS

Met plaatsvervangende schaamte,

--

Fusti

zoef

"Fustigator" <Fusti...@xs4all.nl> schreef in bericht
> [...]
> hebben durven neerpoten: gewoon een soort Japanse car-wash. Daarvoor
> moest een heel mooie reconstructie van de st Donaas kathedraal wijken.

Je hebt nog altijd een prachtig zicht wanneer je je rug er naartoe keert. In
Gent belet die nieuwe rotzooi dat je ofwel het stadhuis niet ziet ofwel maar
een stuk van het Belfort ofwel maar een stuk van de Sint Niklaaskerk ziet.
Van deze laatste is na jaren restauratie de helft van het interieur -
volgens zoef's bescheiden mening - ook grondig kunsthistorisch verkracht.

zoef

PS: Zou BS met mijn kloten willen spelen of weet hij echt St Baafs niet
liggen?

Fustigator

Vitae forma vocata "zoef" <zo...@nowhere.invalid> , die Sun, 29 Jul
2012 21:52:43 +0200, in littera <jv44ab$uoc$1...@nl-news.euro.net> in
foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"Fustigator" <Fusti...@xs4all.nl> schreef in bericht

>Je hebt nog altijd een prachtig zicht wanneer je je rug er naartoe keert.

Gelukkig wel!

> [...]
>Van deze laatste is na jaren restauratie de helft van het interieur -
>volgens zoef's bescheiden mening - ook grondig kunsthistorisch verkracht.

ik ben daar al eeuwen niet meer naar binne geweest.
goed om te weten bij mijn volgend bezoek.

>zoef
>
>PS: Zou BS met mijn kloten willen spelen of weet hij echt St Baafs niet
>liggen?

BS zal zeker wetenw aar St Baafs in Gent ligt, en hij is tot mijn
weten geen notoire klotenspeler.

--

Fusti

Belgicus Simplex

Fustigator schreef
Je kunt er niet veel aan doen natauurlijk.
Maar je hebt gelijk: ik heb ook al menigmal op de Burg gestaan en
gemijmerd over die historische kerk die daar ooit stond en dat
gedrocht dat ze er nu hebben durven neerpoten. En daar hebben ze nog
voor betaald ook want het is Kunst. In een Antwerps park hebben ze
ooit een Amerikaanse kunstenaar met een paar potten latexverf een
Engelse tekst tegen de gevel van een in dat park staand kasteeltje
laten kladderen. Het was meteen een kunstwerk. Ja, kunstwerk van mijn
kloten. Dat heeft toen een paar miljoen BF gekost. Hoet vond het
natuurlijk wel degelijk Kunst, met grote K.

Maarre ... die St. Donaatskerk, was die niet gebouwd in de romaanse
stijl i.p.v. de gotische?

--
Belgicus Simplex

Belgicus Simplex

zoef schreef

> [...]
>
>zoef
>
>PS: Zou BS met mijn kloten willen spelen

Ik zou niet durven.
Nou ja ... 't is komkommertijd h�.

> of weet hij echt St Baafs niet
>liggen?

Maar al te goed. Gent is de stad van mijn vader, mijn grootmoeder en
nog een deel van mijn familie. Ik heb er zelfs nog een tijdje gewoond
bij mijn grootmoeder. Gent is voor mij de mooiste stad van Vlaanderen.
Moar voader es duud, gruutmoedere uuk en de familje zie 'k nie mier.
Ik kom dan ook nog maar sporadisch in die stad

Voor het overige heb je overschot van gelijk, zoef.
--
Belgicus Simplex

Belgicus Simplex

Fustigator schreef

>BS zal zeker wetenw aar St Baafs in Gent ligt, en hij is tot mijn
>weten geen notoire klotenspeler.

Nee, dat niet maar soms bekruipt een mens de behoefte om ...
--
Belgicus Simplex

Fustigator

Vitae forma vocata Belgicus Simplex <belgicus...@hotmail.com> ,
die Mon, 30 Jul 2012 19:57:02 +0200, in littera
<4bid18h51aftl81li...@4ax.com> in foro be.history(et
aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Fustigator schreef

>Je kunt er niet veel aan doen natauurlijk.

Helaas...

>Maar je hebt gelijk: ik heb ook al menigmal op de Burg gestaan en
>gemijmerd over die historische kerk die daar ooit stond en dat
>gedrocht dat ze er nu hebben durven neerpoten.

Een regelrechte schande!

>En daar hebben ze nog
>voor betaald ook want het is Kunst.

Met onze belastingscenten.

> [...]
>kloten. Dat heeft toen een paar miljoen BF gekost. Hoet vond het
>natuurlijk wel degelijk Kunst, met grote K.

ook schandalig.
men zou die sponsors als bedriegers in d e bak moeten gooien.

>Maarre ... die St. Donaatskerk, was die niet gebouwd in de romaanse
>stijl i.p.v. de gotische?

Moeilijk te zeggen
ik denk zeker dat de basis romaans was, maar dat er later gothische
stukken aan werden toegevoegd, maar dat weet ik niet zo zeker.
zie zelf hoe die d'er uitzag: http://cjoint.com/?BGEwp04y72A
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Belgicus Simplex <belgicus...@hotmail.com> ,
die Mon, 30 Jul 2012 20:06:03 +0200, in littera
<d6jd18hjod8s2lhul...@4ax.com> in foro be.history(et
aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Fustigator schreef

>Nee, dat niet maar soms bekruipt een mens de behoefte om ...

Tja aan je defecatoire behoeften hoor je je dagelijks te voldoen al
ben je paus keizer of secretaris generaal van de UNO.

In bepol is de term "schijthuis" daarmee in notoir verband .
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Belgicus Simplex <belgicus...@hotmail.com> ,
die Mon, 30 Jul 2012 20:04:26 +0200, in littera
<koid18h1ff14mtfnp...@4ax.com> in foro be.history(et
Dan hebben we iets gemeenschappelijks want mijn moeder was een pure
Gentse van een Gents geslacht, verwant aan de enige Vlaming die de
Nobelprijs literatuur ooit heeft behaald .

>Voor het overige heb je overschot van gelijk, zoef.
--

Fusti

Belgicus Simplex

Fustigator schreef

> [...]
>ik denk zeker dat de basis romaans was, maar dat er later gothische
>stukken aan werden toegevoegd, maar dat weet ik niet zo zeker.

Ik zie er inderdaad romaanse en gotische elementen in.
Aan de rechterkant van het schip heb je de boogramen, die zijn typisch
voor een romaanse kerk en links zie je ramen met spitsbogen, een teken
van de gotische bouwstijl. Het interieur zal wel navenant geweest
zijn. Maar in oorsprong was St. Donaats een romaanse kerk denk ik.
Gotische elementen werden wellicht aangebracht bij een latere
uitbreiding van de kerk. De bekendste romaanse kerk in ons land is de
kathedraal van Doornik maar ook daar werden al in de middeleeuwen
delen vervangen in gotische stijl. De enige volledig in romaanse stijl
opgetrokken kerk die ik ooit bezocht is die van Durham in noordoost
Engeland. Maar in feite is 'romaans' ook niet correct. De Engelsen
noemen het de 'Norman style'. Maar de kerk is romaans van opvatting.
Je voelt je binnen als in een gevangenis: donker, metersdikke muren om
het gewicht van het gebouw te kunnen dragen waardoor de relatief
kleine vensteropeningen ook een paar meters moeten overbruggen om het
licht door te laten. Een somber interieur maar wel uniek. Als je dat
dan vergelijkt met de Minster van York! Wat een verschil. Dat is een
van de mooiste kerkinterieuren die ik ooit gezien heb. Ik kreeg daar
echt kippenvel van. Dat gebeurt mij maar zelden bij het bewonderen van
architectuur maar de York Minster kreeg mij zover, net als de Campo
Santo in Pisa, het Registan in Samarkand, King's College in
Cambridge...Het pissijn aan de Antwerpse kathedraal heeft ook wel wat
maar het stinkt er zo.
--
Belgicus Simplex

Illuminatus

On 7/31/2012 8:53 PM, Belgicus Simplex wrote:

> Ik zie er inderdaad romaanse en gotische elementen in.

Meestal was de gothische kerk groter dan de eerdere romaanse, dus is die
verdwenen, bvb. de kathedraal van Antwerpen. In de abij van
Villers-la-Ville zie je nog mooi het gelijkvloers in romaanse stijl en
de hogere reeks ramen in gotische, terwijl het aangebouwde koor groter
is en helemaal gotisch.

> De enige volledig in romaanse stijl
> opgetrokken kerk die ik ooit bezocht is die van Durham in noordoost
> Engeland. Maar in feite is 'romaans' ook niet correct. De Engelsen
> noemen het de 'Norman style'.

Ja, Norman in Engeland is /synoniem/ voor het continentaalse Romaans.
Roman in Engeland is Romeins. Als je de kathedraal van York bezocht heb
en de extensieve uitgravingen onder de bell tower (die aan het verzakken
was en gestut moest worden) dan zie je heel goed de fundamenten en
sommige onderdelen van de roman kerk op die plaats, en 5 meter lager de
fundamenten en stukken muren van het Romeins fort. De moeite waard!

In Belgi� zijn nog wel helemaal romaanse kerk(jes) hoor, bvb. die van
Bertem bij Leuven.

De gothiek werd niet alleen in kerkbouw gebruikt. Bekend is bvb. de Ter
Doest abdijschuur in Lissewege (1275) met nog het origineel eiken
dakgebinte.
http://www.belgiumview.com/belgiumview/tl1/view0001198.php4

Interessant om weten : de gothische bouwstijl is niet ontstaan bij de
ghoten, maar als scheldnaam voor "barbaarse stijl" bij de intelligentsia
uit de 16de eeuw. Die betekenis van "ghotic" is trouwens nu nog altijd
gebruikelijk in het fashion/lifestyle wereldje voor een bepaalde donkere
klederdracht en paarse opmaak.

Fustigator

Vitae forma vocata Belgicus Simplex <belgicus...@hotmail.com> ,
die Tue, 31 Jul 2012 20:53:52 +0200, in littera
<f98g189cce6nkju6a...@4ax.com> in foro be.history(et
> [...]

>van de gotische bouwstijl. Het interieur zal wel navenant geweest
>zijn. Maar in oorsprong was St. Donaats een romaanse kerk denk ik.

Dat denk ik ook.

>Gotische elementen werden wellicht aangebracht bij een latere
>uitbreiding van de kerk.

heb je wel meer in van oorsprong romaanse bouwwerken.

> [...]
>delen vervangen in gotische stijl. De enige volledig in romaanse stijl
>opgetrokken kerk die ik ooit bezocht is die van Durham in noordoost

Hier een lijst van romaanse bouwwerken in Belgi�. Ik dacht dat er meer
waren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_romaanse_bouwwerken_in_Belgi%C3%AB

> [...]
>kleine vensteropeningen ook een paar meters moeten overbruggen om het
>licht door te laten. Een somber interieur maar wel uniek.

De onderkapel van de H.Bloedbasiliek in Brugge (op de Burg, naast het
stadhuis) is ook puur romaans en heeft exact dezelfde sfeer als wat je
in Durham meemaakte.

> [...]
>Santo in Pisa, het Registan in Samarkand, King's College in
>Cambridge...Het pissijn aan de Antwerpse kathedraal heeft ook wel wat

In Frankijk heb je ook kathedralen die adembenemd zijn (Amiens,
Beauvais, Vezelay, Reims, Chartres ) en in Parijs de Sainte chapelle!
http://en.wikipedia.org/wiki/Sainte-Chapelle
--

Fusti