Diskettestation

rodeo

Sedert deze week krijg ik in mijn verkenner een A-station, genaamd diskettestation. Dit telkens als ik een bepaalde (oude) USB-stick in plug. Ik kan dit station openen en vind er bestanden terug van het jaar 2008.
Ik heb die USB-stick geformatteerd maar ik blijf hetzelfde voorhebben. Ik vind het niet vervelend, eerder lachwekkend, maar graag had ik geweten wat er hier aan de hand is...

BugHunter

rodeo <lbond...@gmail.com> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 04:58:
> [...]
> Ik heb die USB-stick geformatteerd maar ik blijf hetzelfde voorhebben. Ik vind het niet vervelend, eerder lachwekkend, maar graag had ik geweten wat er hier aan de hand is...

Wat voor bestanden? Zijn ze ook te openen? Bv met
een hexeditor.

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

🧔

Hoewel ik dat nog nooit gezien heb, is je stick mogelijk geformatteerd
met FAT12, het bestandssysteem van diskettes. Probeer hem eens te
formatteren met FAT32 of NTFS.

Welke versie van Windows gebruik je trouwens?

BugHunter

=?UTF-8?b?8J+nlA==?= <he...@there.everywhere> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 12:20:
Een stick dien je de formatteren in exFAT. Zie ook

<http://computertaal.info/2012/06/06/usb-stick-exfat/>

🧔

On Sun, 24 Mar 2019 13:43:24 +0100, BugHunter wrote:

> =?UTF-8?b?8J+nlA==?= <he...@there.everywhere> schreef op Zo 24 Mrt 2019
> om 12:20:

> Een stick dien je de formatteren in exFAT. Zie ook
>
> <http://computertaal.info/2012/06/06/usb-stick-exfat/>

exFAT is van Microsoft en is niet volledig open. Voor een gewone usb-
stick is FAT32 of NTFS goed genoeg, vooral omdat beide open source
implementaties hebben. Je weet maar nooit dat Microsoft vroeg of laat
juridsch moeilijk gaat doen over zijn exFAT, bij FAT32 hebben ze dat
trouwens ook geprobeerd.

BugHunter

=?UTF-8?b?8J+nlA==?= <he...@there.everywhere> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 13:18:
FAT32 kent geen grotere bestanden dan 2GB en NTFS
wordt door vele apparaten niet herkend. exFAT is
echt de beste keus.

🧔

On Sun, 24 Mar 2019 14:23:01 +0100, BugHunter wrote:

> FAT32 kent geen grotere bestanden dan 2GB

Correctie: 4GB, niet 2. Als dat niet groot genoeg is, is er nog altijd
NTFS.

> en NTFS wordt door vele
> apparaten niet herkend. exFAT is echt de beste keus.

Het zal wel, maar ik heb echt nog nooit een usb-stick gezien die met
exFAT geformatteerd was. En ik krijg echt heel wat sticks in handen.

s|b

BugHunter schreef:

> FAT32 kent geen grotere bestanden dan 2GB en NTFS
> wordt door vele apparaten niet herkend. exFAT is
> echt de beste keus.

Hangt er vanaf wat je wil doen. Mijn ervaring is dat NTFS praktisch
overal (smart tv, blu-ray speler, autoradio, ...) herkend wordt en als
het gaat om bijvoorbeeld muziekbestanden in MP3, dan zal het niet snel
gebeuren dat je over de limiet van *4* GiB komt.

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>

BugHunter

s|b <m...@privacy.invalid> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 15:25:

> [...]
> het gaat om bijvoorbeeld muziekbestanden in MP3, dan zal het niet snel
> gebeuren dat je over de limiet van *4* GiB komt.

Het ene commentaar zegt 2 GB. het andere 4. Dus ik
heb de veilige grootte genomen.

Het in 2006 geïntroduceerde exFAT is een moderne
variant op FAT32, dat speciaal voor usb-sticks en
geheugenkaarten ontwikkeld is. Sommige apparaten
kennen geen NTFS.

NTFS werkt prima met Windows, maar Mac OS kan dit
type usb-sticks uitsluitend lezen.

BugHunter

=?UTF-8?b?8J+nlA==?= <he...@there.everywhere> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 13:40:
Koop een willekeurige stick en hij zal exFAT zijn.
Als je in Windows de stick gaat formatteren zal-ie
dat in exFAT doen, hoewel andere formaten wel zijn
toegestaan.

s|b

BugHunter schreef:

> Het ene commentaar zegt 2 GB. het andere 4. Dus ik
> heb de veilige grootte genomen.

Wat mij betreft is het al jaren 4, dat weet ik uit eigen ervaring.
Vroeger was FAT32 voldoende voor mijn USB-stick en mijn smart tv, maar
tegenwoordig kom je (beeld)bestanden tegen die groter zijn dan 4 GiB,
dus ben ik moeten overschakelen naar NTFS. Mijn oude smart tv
ondersteunde dat niet, maar mijn blu-ray en mijn huidige smart tv wél.
Maar allemaal ondersteunen ze geen exFAT. Het lijkt me duidelijk dat dat
soort media niet klaar is voor exFAT en misschien willen ze dat ook
niet.

> Het in 2006 geļntroduceerde exFAT is een moderne
> variant op FAT32, dat speciaal voor usb-sticks en
> geheugenkaarten ontwikkeld is. Sommige apparaten
> kennen geen NTFS.

En heel wat apparaten kennen geen exFAT. Dan heb ik het wel zoals eerder
gezegd over smart tv, (auto)radio, blu-ray, ...

> NTFS werkt prima met Windows, maar Mac OS kan dit
> type usb-sticks uitsluitend lezen.

Dat wist ik niet. Ik geloof dat NTFS onder Linux wél kan? Zowel lezen
als schrijven? Nu, Mac OS is sowieso al een gesloten formaat, dus het
verbaast me niet veel dat die moeilijk doen.

BugHunter

s|b <m...@privacy.invalid> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 22:31:
Ik weet wel dat exFAT wel werkt met Linux, het
draait bij mij. Al mijn sticks zijn exFAT, dat is
de standaard. Ik ben nog niet tegen een beperking
opgelopen, anders zou ik het wel omzetten.

Volgens:
<https://nl.easeus.com/schijfbeheer/usb-stick-naar-ntfs-formatteren-in-windows.html>
is het niet zo vanzelfsprekend.

s|b

BugHunter schreef:

> Koop een willekeurige stick en hij zal exFAT zijn.
> Als je in Windows de stick gaat formatteren zal-ie
> dat in exFAT doen, hoewel andere formaten wel zijn
> toegestaan.

Onder W7 HP x64 SP1 staat FAT ingesteld als default.

<https://postimg.cc/K4yb4z6b>

BugHunter

s|b <m...@privacy.invalid> schreef op Zo 24 Mrt 2019 om 23:01:

> Onder W7 HP x64 SP1 staat FAT ingesteld als default.
>
> <https://postimg.cc/K4yb4z6b>

Lijkt me niet slim. Onder W10 exFAT. NTFS is een
journalling system ontworpen voor grote harde
schijven. Terwijl exFAT ontworpen is voor sticks
en andere geheugenkaartjes. Maar het zal best wel
werken met NTFS.

rodeo

Op zondag 24 maart 2019 13:20:42 UTC+1 schreef 🧔:
Dag,

Ik gebruik Windows10.
Heb zonet de stick geformatteerd in exFAT. Stick uitgeworpen en terug geplaatst. Ik blijf hetzelfde voorhebben: bij het inpluggen verschijnt naast USB-station (J) ook bovenaan mijn lijstje van stations "diskettestation A". Ik kan nog altijd de bestanden die er op staan aflezen. Als ik kijk naar de eigenschappen van dat station dan komt de grootte neer op de grootte van de diskettes uit de oude tijd (1,44 MB). Het zijn bestanden van mijn zoon en hij wist me te zeggen dat hij die indertijd op zijn Mac had staan.
En om de situatie nog te verduidelijken: mijn pc heeft nog nooit over een diskettestation beschikt ! :-)

🧔

On Mon, 25 Mar 2019 07:46:22 -0700, rodeo wrote:

> [...]
> indertijd op zijn Mac had staan.
> En om de situatie nog te verduidelijken: mijn pc heeft nog nooit over

Kijk misschien eens hoe de situatie in elkaar zit met de disk manager:
druk op Windowstoets + R, en typ "diskmgmt.msc" (zonder aanhalingstekens
uiteraard). Daarin zou je je USB-stick moeten terugvinden en zien hoe hij
geformatteerd is. Mogelijk is er een kleine tweede systeempartitie
aangemaakt die Windows herkent als een diskettestation. Je kunt in disk
manager dan ook die partitie verwijderen of formatteren.

🧔

On Sun, 24 Mar 2019 22:31:06 +0100, s|b wrote:

> Dat wist ik niet. Ik geloof dat NTFS onder Linux wél kan? Zowel lezen
> als schrijven?

Ja, dat klopt. Linux heeft zijn eigen NTFS-implementatie, die voluit
"NTFS-3G" heet. Je kunt er inderdaad mee lezen en schrijven.

🧔

On Sun, 24 Mar 2019 22:51:33 +0100, BugHunter wrote:

> Ik weet wel dat exFAT wel werkt met Linux, het draait bij mij. Al mijn
> sticks zijn exFAT, dat is de standaard.

Ach, wat ben je met een standaard die niet aanslaat... Vraag om het even
wie om een usb-stick te formatteren en die zal dat uit gewoonte in FAT32
of NTFS doen.

BugHunter

=?UTF-8?b?8J+nlA==?= <he...@there.everywhere> schreef op Ma 25 Mrt 2019 om 18:29:
Niet aanslaat? exFAT is speciaal voor USB-sticks
ontworpen. Niet het nadeel van het een, maar wel
het voordeel van bestanden groter dan 4GB. Maar je
zal het niet merken als je stick op exFAT draait.

Ik ben overigens benieuwd of de bestanden op de
spookfloppy te openen zijn, desnoods met een
hex-editor.

s|b

BugHunter schreef:

> Niet aanslaat? exFAT is speciaal voor USB-sticks
> ontworpen. Niet het nadeel van het een, maar wel
> het voordeel van bestanden groter dan 4GB.

Dat is toch ook mogelijk met NTFS.

s|b

BugHunter schreef:
Het is poepsimpel, zelfs mijn moeder kan dat.

Methode 3 kan trouwens korter.

Explorer > rechtsklik op flash drive > Format (NTFS > Start)

BugHunter

s|b <m...@privacy.invalid> schreef op Ma 25 Mrt 2019 om 21:54:

> Dat is toch ook mogelijk met NTFS.

Jawel, maar niet elke computer spreekt NTFS.

rodeo

Op maandag 25 maart 2019 19:24:56 UTC+1 schreef 🧔:
Heb ik gedaan. PC vindt niets extra. Een primaire partitie in FAT32, zoals ik de stick laatst geformatteerd heb. Gewoon een heel rare situatie. Ik kan bestanden kopiëren en plakken in dat diskettestation, maar geen grote bestanden want dan krijg ik de melding dat er niet genoeg ruimte is (capaciteit 1.38 MB :-) )

🧔

On Tue, 26 Mar 2019 11:00:07 -0700, rodeo wrote:

> [...]
> maar geen grote bestanden want dan krijg ik de melding dat er niet
> genoeg ruimte is (capaciteit 1.38 MB :-) )

Heel vreemd inderdaad. En als je een bestand kopieert op die spookfloppy,
komt dat dan op je usb-stick terecht of is het dan verdwenen als je de pc
opnieuw opstart?

Ergens moet Windows een steekje laten vallen vrees ik. Heb je de stick al
op een andere Win10 geprobeerd? Als er ook daar een floppy zou
verschijnen, zou je in ieder geval weten dat het aan je stick ligt; als
er op die andere Win10 geen floppy verschijnt ligt het aan je Windows.
Mogelijk kan een systeemherstel het probleem dan oplossen. Of desnoods
een nieuwe installatie, maar dat is misschien te veel moeite voor zo'n
klein probleem.

PauL

Op Tue, 26 Mar 2019 11:00:07 -0700 (PDT) schreef rodeo:

> Gewoon een heel rare situatie. Ik kan bestanden kopiëren en plakken in dat diskettestation,
> maar geen grote bestanden want dan krijg ik de melding dat er niet genoeg ruimte is (capaciteit 1.38 MB :-) )

Staat [Legacy Diskette A] gedisabled in BIOS ?

https://www.youtube.com/watch?v=zmGywjTPyR0

(mogelijks moet je een andere toets dan [Delete ] indrukken
om in BIOS-setup te geraken)

s|b

BugHunter schreef:

> Jawel, maar niet elke computer spreekt NTFS.

Het zou me verbazen mocht dat een significant aantal zijn.

BugHunter

s|b <m...@privacy.invalid> schreef op Wo 27 Mrt 2019 om 23:13:

> Het zou me verbazen mocht dat een significant aantal zijn.

Er zijn er die erop lijken, en dat zijn zoals je
kan verwachten, geen Windows computers. Ik geloof
dat Linux het tegenwoordig ook kan. Linux gaat
steeds meer op Windows lijken.

rodeo

Op dinsdag 26 maart 2019 20:17:48 UTC+1 schreef 🧔:
Stick al in andere pc gedropt. Daar verschijnt geen diskettestation.
Daarnet systeemherstel gedaan naar oudste datum, had niet veel keuze- zal waarschijnlijk te weinig ruimte ingesteld zijn - 1 maart, was een windowsupdate. Resultaat: niets veranderd.
Windows opnieuw installeren is inderdaad geen optie voor dit kleine ongemak dat eigenlijk geen ongemak is als je de verkennerslijst niet bekijkt. Sedert oktober nieuwe C-schijf en nieuwe Windows...
Een bestand kopiëren op dat diskettestation verschijnt wel onder dat diskettestation, maar niet onder de USB-stick.
Ik laat het rusten.
Bedankt alvast voor de reactie

rodeo

Op woensdag 27 maart 2019 04:04:51 UTC+1 schreef PauL:
In BIOS is geen diskettestation te vinden...

https://drive.google.com/open?id=0B69kD5vE5c_mekFCOHNyZ2p0VW1yTzl2QUF2SjdoRWthWjVB

rodeo

Op donderdag 28 maart 2019 20:16:02 UTC+1 schreef rodeo:
Hoe gemakkelijk kan het zijn... Geen BIOS maar gewoon in "apparaatbeheer". Daar stond een diskettestation met daaronder de soortnaam van mijn USB-stick. Heb daar rechts op geklikt en op "uitschakelen" geklikt. Geen spoor meer van een diskettestation!

rodeo

Op donderdag 28 maart 2019 11:30:01 UTC+1 schreef rodeo:
Het zonet in "apparaatbeheer" het diskettestation gevonden waaronder de soortnaam van mijn USB-stick stond. Er rechts op geklikt en op "uitschakelen" geklikt. Geen spoor meer van een diskettestation!

🧔

On Fri, 29 Mar 2019 11:03:23 -0700, rodeo wrote:

> Het zonet in "apparaatbeheer" het diskettestation gevonden waaronder de
> soortnaam van mijn USB-stick stond. Er rechts op geklikt en op
> "uitschakelen" geklikt. Geen spoor meer van een diskettestation!

Ok, blij dat het opgelost is. Maar hoe dan ook had Windows beter moeten
weten en helemaal geen diskettestation tonen. Ergens laat hij bij de
hardwaredetectie toch af en toe een steekje vallen, zo blijkt.

Trek als straf twee uur zijn internetkabel uit, dat zal hem leren.

rodeo

Op vrijdag 29 maart 2019 19:12:11 UTC+1 schreef 🧔:
:-)