Opstart probleem dual boot

Piet Piraat

Hallo,

Ik heb op m'n laptop die oorspronkelijk Windows 10 had, Linux Mint 18
bijgeïnstalleerd om zo tot een dual boot te komen.

Maar helaas werkt het niet zoals behoren:
- Als je de pc opstart start hij direct naar Windows 10, komt het grub
boot menu er gewoon niet op.
- Als je via Windows, instellingen, geavanceerde opstartopties kiest
stat hij naar een soort boot menu en daar kan je wel kiezen ubuntu. Als
je daar ubuntu gekozen hebt komt tot het grub start menu.
- In dat grub start menu kan je opstarten naar Linux mint (werkt ook
effectief) of kan je ook kiezen om op te starten naar Windows 10 (werkt
ook effectief).

Nu had ik graag dat de laptop ALTIJD dat grub start menu voor een
bepaalde tijd toont en dus niet zomaar doorstart naar Windows 10 (tenzij
ik het zelf wil natuurlijk.

Ik heb al gezocht op google en vanalles geprobeerd maar telkens start
hij terug Windows en geen grub. Eens dat ik standaar grub heb kan ik
dan wel de opstartvolgorde en pauze tijd instellen.

Piet

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 09:17:34 UTC+2 schreef Piet Piraat:
Secureboot uitschakelen in Bios, maar vrees dat Uw win10 niet meer zal starten.
Best secureboot uitschakelen, win 10 installeren en dan linux-mint.

Aragorn

On Friday 19 Aug 2016 09:17, Piet Piraat conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Gezien je laptop Windows 10 geïnstalleerd heeft staan ─ en ik ook
vermoed dat je hem zo hebt gekocht ─ zal het waarschijnlijk een UEFI
machine zijn, en UEFI boot op een andere manier dan het traditionele
BIOS.

Je zal dus in de setup utility van de UEFI firmware moeten gaan om daar
de boot opties te wijzigen. Hoe je daarin geraakt staat normaal wel in
de handleiding van je machine vermeld ─ zelf heb ik geen UEFI machines
en dus heb ik daar geen ervaring mee. ;)

--
= Aragorn =

Piet Piraat

Op 19-08-16 om 11:55 schreef Aragorn:
Ja ik heb daar al in geweest, ik zie daar iets van boot "windows boot
manager" en iets van "eufi ubuntu" maar die laatste kan ik niet selecteren.

Secure boot is uitgeschakeld.

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 13:20:54 UTC+2 schreef Piet Piraat:
Kan je UEFI uitschakelen?

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 17:20:21 UTC+2 schreef dup:
Of kan je de boot volgorde veranderen, dus eerst uefi ubuntu en dan windows boot loader

Piet Piraat

Op 19-08-16 om 17:23 schreef dup:
Boot volgorde kan ik niet veranderen, uefi uitschakelen wel, maar dan
start windows ook niet meer op.

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 17:27:20 UTC+2 schreef Piet Piraat:
Dan is er maar één manier:
secureboot en uefi uitschakelen, win 10 installeren en dan linux-mint.

C@limero

Installeer gewoon het gratis VirtualBox-programma en installeer dan in
deze virtuele machine Linux Mint. Veel praktischer!

Piet Piraat

Op 19-08-16 om 17:45 schreef dup:
Ja in principe zou dit idd de beste oplossing zijn, alleen staat er op
die windows een speciaal programma op die dan opnieuw moet geinstallaard
worden door een firma. Die mannen vragen 300 euro om dit opnieuw te
installeren. Dus helaas is dit geen optie.

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 18:21:05 UTC+2 schreef Piet Piraat:
Dan is er, dankzij Microsoft en de fabricant, geen andere optie.

Eppo

Op vrijdag 19 augustus 2016 om 09.17 uur schreef Piet Piraat:
> Nu had ik graag dat de laptop ALTIJD dat grub start menu voor een
> bepaalde tijd toont en dus niet zomaar doorstart naar Windows 10
> (tenzij ik het zelf wil natuurlijk).

Zelf heb ik Debian. Maar ik neem aan dat het volgende toch ook voor
Mint opgaat.
Eenmaal via Windows in Mint, voer je deze opdracht als root uit:

# update-grub

Als het goed is, verschijnt nu o.a. de melding dat Windows 10 gevonden
is. Ikzelf heb Windows 7 op mijn PC en hier verschijnt de melding:

Found Windows 7 on /dev/sda3

Eenmaal zover, kan deze opdracht uitgevoerd worden:

# grub-install /dev/sda

Bij de eerstvolgende nieuwe start zou nu als eerste het Grub-menu
moeten verschijnen.

dup

Op vrijdag 19 augustus 2016 20:08:30 UTC+2 schreef Eppo:
Hij kan enkel booten via windows bootmanager. Dus zal nooit grub zien als eerste.

s|b

C@limero schreef:

> Installeer gewoon het gratis VirtualBox-programma en installeer dan in
> deze virtuele machine Linux Mint. Veel praktischer!

Werkt dat zo'n beetje intuïtief? Ik heb de handleiding juist even
bekeken en die bestaat uit meer dan 300 pagina's. Die gaan niet allemaal
over een installatie onder Windows, maar toch...

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>

C@limero

On Sat, 20 Aug 2016 18:15:43 +0200, "s|b" <m...@privacy.invalid> wrote:

>Werkt dat zo'n beetje intuïtief? Ik heb de handleiding juist even
>bekeken en die bestaat uit meer dan 300 pagina's. Die gaan niet allemaal
>over een installatie onder Windows, maar toch...

Ik gebruik dit al jaren!
Nooit problemen mee gehad en uiterst eenvoudig in gebruik.