Linux installeren naast Windows 10

Carpe Diem

Een collega heeft een nieuwe desktop met Windows 10 gekocht.
Hij wil ook wat experimenteren met Linux en vraagt mijn of er in
combinatie met Windows 10 een dual boot mogelijk is.
Ikzelf heb vroeger Linux naast Windows 7 geïnstalleerd, probleemloos.
Nu een upgrade naar Windows 10 gedaan en de dual boot (grub) blijft
probleemloos werken.
Maar ik heb me laten wijsmaken (?) dat de installatie van Linux op een
pc waar al Windows 10 op staat, niet altijd zonder problemen verloopt.
Welke problemen kan mijn collega dan wel verwachten?
Tips om alles probleemloos te laten verlopen zijn welkom.
Dank voor een antwoordje!
--
Carpe Diem
"Make things as simple as possible,

wimpunk

On 05/12/2016 11:03 AM, Carpe Diem wrote:
> [...]
> Welke problemen kan mijn collega dan wel verwachten?
> Tips om alles probleemloos te laten verlopen zijn welkom.

Ik heb net een dergelijke installatie gedaan en het is niet echt van een
leien dakje gegaan. Windows 10 heeft UEFI nodig, wat wel wordt
ondersteund door de meeste distributies maar wat de zaken wel iets
minder handig maken.
Zelf had ik een probleem omdat de BIOS de SATA controller aanschreef als
een RAID controller ipv AHCI. Dit moest aangepast worden maar na
aanpassing wou windows niet meer starten. Het ging gelukkig over een
nieuwe installatie dus was er niet veel kwijt.
Ik heb ook mijn windows schijf in windows zelf gereduceerd. Blijkbaar
kan de partitie editor van win10 en zo probeerde ik ook problemen te
voorkomen met de bootloader.

Succes!

C@limero

On Thu, 12 May 2016 11:03:51 +0200, Carpe Diem
<carpe...@news.invalid> wrote:

> [...]
>Welke problemen kan mijn collega dan wel verwachten?
>Tips om alles probleemloos te laten verlopen zijn welkom.

Laat hem Linux installeren in het gratis Virtualbox voor Windows.
Zo heb je zeker géén problemen.

Carpe Diem

Op 12-5-2016 om 13:20 schreef wimpunk:
Bedankt voor de iets minder hoopgevende reactie...!

Carpe Diem

Op 12-5-2016 om 14:56 schreef C@limero:
Dat is misschien geen slecht idee!
Ik geef hem de tip door.
Bedankt alvast.
Andere tips of ervaringen zijn natuurlijk nog altijd welkom.

Ikke

Carpe Diem wrote:

> [...]
> Welke problemen kan mijn collega dan wel verwachten?
> Tips om alles probleemloos te laten verlopen zijn welkom.

Ik heb Mageia5 geïnstalleerd op een nagelnieuwe Lenovo B50 met Windows 10
zonder problemen.
Mijn ervaringen:
zet Secure Boot af in UEFI (BIOS van vroeger)
Kijk in Windows goed welke partities er zijn (hangt een beetje van de
konstrukteur af), en weet zeker in dewelke je Windows installatie staat, die
heeft plaats zat.
Maak GEEN VRIJE RUIMTE met Windows. Wat dat die er mee uitspookt, weet ik
niet (heb er ook niet naar gezocht), maar de kans bestaat dat die voor je
Linux installatie onbruikbaar is. Kijk wel naar de defragmentatie van de
schijf, dan heb je een idee hoeveel ruimte je moet laten voor je Windows
installatie.
Begin je Linux installatie, en kies voor "Custom partitioning" of "Handmatig
partitioneren" of iets dergelijks. Verklein daar je Windows partitie en
gebruik de vrijgekomen ruimte voor je Linux partities.

Herman Viaene

Carpe Diem

Op 12-5-2016 om 20:54 schreef Ikke:

> [...]
> partitioneren" of iets dergelijks. Verklein daar je Windows partitie en
> gebruik de vrijgekomen ruimte voor je Linux partities.

OK, bedankt voor de tips.

Carpe Diem

Op 12-5-2016 om 11:03 schreef Carpe Diem:
> [...]
> Welke problemen kan mijn collega dan wel verwachten?
> Tips om alles probleemloos te laten verlopen zijn welkom.

Opgestart met live dvd van Linux Mint 17.3 maar helaas : geen draadloos
internet want de netwerkkaart (Realtek RTL8821AU) wordt blijkbaar niet
ondersteund.
Als linux effectief geïnstalleerd wordt en we maken internetverbinding
met een netwerkkabel (vooropgesteld dat dit werkt), hoe kan dan gezocht
worden naar een linux driver voor die draadloze netwerkkaart én hoe moet
die geïnstalleerd worden?
Ik ben helaas ook maar een leek wat linux betreft...
Dank voor een reactie!

Lieven Marchand

https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/1560073

--
Although the invention of computer science has presented several inconveniences
to mankind - ask ordinary Iraqis what they think of the computers on a cruise

Carpe Diem

Op 14-5-2016 om 19:16 schreef Lieven Marchand:

> https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/1560073

Bedankt, Lieven.
Het gaat om exact dezelfde Medion desktop!
Ik hoop dat we er in slagen om met de opgegeven richtlijnen de zaak
draaiend te krijgen.

VRAAGJE :

als we opnieuw starten met de live dvd (dus linux nog NIET
geïnstalleerd), is het dan ook mogelijk om in die linux sessie die
driver te zoeken EN te installeren? Ik besef uiteraard dat bij de
volgende opstart die "installatie" van de driver er niet meer zal zijn,
maar dan weten we alvast of de netwerkkaart aan de praat te krijgen is...

Lieven Marchand

Ja. Je volgt gewoon de instructies met het live systeem en zijn RAM file
systems. Zou moeten werken.

Ikke

Probeer eens de Mageia live op http://www.mageia.org/en/downloads/ kans is
reeel dat die wel werkt, maar ik kan het niet testen.

Herman Viaene

Carpe Diem

Op 15-5-2016 om 10:12 schreef Ikke:
Nee, helaas werkt dit niet : halfweg het opstartproces loopt de zaak vast.
Toch bedankt voor de reactie.

Ikke

Welke hardware is dat dan wel (moederbord, processor, geheugen)??

Herman Viaene