muis detailke

1 view

Roeland Huys

Dec 30, 2005, 2:47:11 PM12/30/05
Een klein detail...
Maar ergerlijk - en zoals velen beweren kan je in Linux alles makkelijk
bijschaven, wat een pluspunt is ten opzichte van je-weet-wel-wie...

ik had vroeger een volledige draadloze toetsenbord+ draadloze
optische muis van Logitech... heb die weggesmeten (enfin, hij staat te
koop :-) en heb me het allergoedkoopste keyboard + PS/2 muis gekocht.
Door 1 of andere reden kan ik er dubbel zo rap mee tikken en heb ik geen
tendinitis problemen meer aan mijn pols (die zware wireless-muis
batterijen...)

ANYWAY

het eerste dat gebeurde is dat Linux niet werkte met die PS/2 muis. Raar
maar waar. Ik heb dus mijn /etc/X11/XF86Config veranderd in

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Buttons" "5"
EndSection

want de regel
Option "Device" "/dev/input/mice"
werkt blijkbaar niet! Wie snapt dit? Tussen haakjes goed dat ik er nog
een heel klein beetje iets van afweet, want een M$ leek zou hier helemaal
op flippen.

Nu werkt de muis, maar ik ben er niet 100% content van: de bewegingen zijn
niet zo vloeiend. Als ik traag beweeg dan beweegt de pointer schokkerig.
En neen, het ligt niet aan de muis (want in Windows werkt het goed) en ja,
ik heb al in preferences->mouse de sensitivity op maximum gezet.

Verder zou ik graag die 2 extra browse-knopjes kunnen configureren. Weet
iemand hoe dit moet?

Beste groeten,

Roeland.

Paul Cobbaut

Dec 30, 2005, 2:54:07 PM12/30/05
Roeland Huys wrote:

> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0"
> Driver "mouse"
> Option "Protocol" "auto"
> Option "Device" "/dev/psaux"
> Option "ZAxisMapping" "4 5"
> Option "Buttons" "5"
> EndSection
>
> want de regel
> Option "Device" "/dev/input/mice"

hier werkt die regel wel, maar mijn protocol staat niet op auto.

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Emulate3Buttons" "true"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

pol :)

Philip Paeps

Dec 30, 2005, 7:44:52 PM12/30/05
Roeland Huys <rh...@pandora.be> wrote:
> het eerste dat gebeurde is dat Linux niet werkte met die PS/2 muis.

Je vertelt niets over de hardware. ENOCRYSTALBALL.

> want de regel
> Option "Device" "/dev/input/mice"
> werkt blijkbaar niet! Wie snapt dit?

Wat zegt /proc/bus/input/devices? Heb je ps/2 mouse support in input-core?
Als ik me niet vergis is dat ook een module.

> Tussen haakjes goed dat ik er nog een heel klein beetje iets van afweet,
> want een M$ leek zou hier helemaal op flippen.

Zowel input-core als X11 zijn grondig gedocumenteerd.

> [...]
> ik heb al in preferences->mouse de sensitivity op maximum gezet.
>
> Verder zou ik graag die 2 extra browse-knopjes kunnen configureren. Weet

Wat voor hardware is het? ENOCRYSTALBALL. Wat zegt de kernel erover?

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

A large system, produced by expanding the dimensions of
a smaller system, does not behave like the smaller system.

Roeland Huys

Jan 1, 2006, 9:11:24 AM1/1/06
On Sat, 31 Dec 2005 00:44:52 +0000, Philip Paeps wrote:

> Je vertelt niets over de hardware. ENOCRYSTALBALL.

Trust MI2500X optical USB+PS/2 mouse (met tussenstukje)

> Wat zegt /proc/bus/input/devices? Heb je ps/2 mouse support in input-core?
> Als ik me niet vergis is dat ook een module.

Dit is een beetje latijn.
ls /proc/bus
-> pci usb
dus geen "input"

Ik gebruik RedHat 9
Kernel 2.40.20-8

> Zowel input-core als X11 zijn grondig gedocumenteerd.

Dat is hilarisch. Nieuwe muis insteken -> muis werkt niet -> volgens mij
weet de meerederheid van de mensen niet wat ze dan moeten aanvangen.
Of verwacht men dat de mensen in terminal mode /etc/X11/XF86Config manueel
met VI kunnen aanpassen? Ha! De meeste mensen kennen het concept "ascii
script" nog niet...

NB: wat is de beste manier om - als je in tekst mode zit - te weten welk
soort mouse drivers er bestaan/nodig is voor de XF86Config file?

> Wat voor hardware is het? ENOCRYSTALBALL. Wat zegt de kernel erover?

Hoe bedoel je: "wat zegt de kernel hierover"??

> - Philip

Philip Paeps

Jan 1, 2006, 10:45:33 AM1/1/06
Roeland Huys <rh...@pandora.be> wrote:

> Trust MI2500X optical USB+PS/2 mouse (met tussenstukje)

En als je het zonder tussenstukje op USB steekt? Waarom zou je een oude
versleten bus als ps/2 gebruiken als je USB ter beschikking hebt?

> Dit is een beetje latijn.
> ls /proc/bus
> -> pci usb
> dus geen "input"

Dan is het tamelijk logisch dat /dev/input/mice niet werkt. Die device nodes
wijzen naar input-core, die ook een aantal dingen in /proc/bus/input zet.

> Ik gebruik RedHat 9
> Kernel 2.40.20-8

Kijk of je de nodig input-core modules geladen hebt, of compile een kernel met
input-core support en ps/2 support in input-core.

> Dat is hilarisch. Nieuwe muis insteken -> muis werkt niet -> volgens mij
> weet de meerederheid van de mensen niet wat ze dan moeten aanvangen.

Het komt er nogthans op neer dat ze de documentatie moeten lezen.

> Of verwacht men dat de mensen in terminal mode /etc/X11/XF86Config manueel
> met VI kunnen aanpassen? Ha! De meeste mensen kennen het concept "ascii
> script" nog niet...

Het heet 'vi', niet 'VI', maar ik verwacht inderdaad dat mensen weten hoe ze
hun systeem moeten configureren. Ik ben er zeker van dat een bloaty distro
als RedHat wel één of andere 'intuitieve' [hoest] manier biedt om X11 in te
stellen zonder dat je met een editor de config file moet aanpassen. Ik weet
ook niet waarom mensen dat 'intuitiever' vinden, maar het is nu eenmaal zo.

> NB: wat is de beste manier om - als je in tekst mode zit - te weten welk
> soort mouse drivers er bestaan/nodig is voor de XF86Config file?

X11 input drivers zitten in $X11ROOT/lib/X11/modules/input, vaak is $X11ROOT
/usr/X11R6, soms /usr/X11. Als je een USB of PS/2 mouse hebt, gebruik je nog
het makkelijkst input-core in de kernel, en dan heb krijg je 'sysmouse' data
op /dev/input/mice. Nuttige drivers in dat geval zijn 'imps/2', 'ps/2' en
'auto'.

> Hoe bedoel je: "wat zegt de kernel hierover"??

Tijdens het booten, vertelt de kernel bij het proben van hardware wat voor
hardware hij vindt.

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

For every action, there is an equal and opposite
criticism.

Serge van Ginderachter

Jan 2, 2006, 9:17:10 AM1/2/06
On Sun, 01 Jan 2006 15:45:33 +0000, Philip Paeps wrote:

> Het komt er nogthans op neer dat ze de documentatie moeten lezen.

Het is zelfs voor veel mensen met een technische achtergrond soms al
moeilik vlot te vatten. Waarom kan jij nu eens niet aanvaarden dat er
mensen zijn die zoiets absoluut niet kunnen en die iets nodig hebben die
dat voor heb gemakkelijker maken?

> <...> maar ik verwacht inderdaad dat mensen weten

> hoe ze hun systeem moeten configureren. Ik ben er zeker van dat een

Wat doe je met mensen die al een probleem hebben om hun video in te
stellen. Zelfs ik ben het al eens beu geweest voor de zoveelste video te
moeten gaan uitzoeken via welke menus opties je bij dat spul nu weer een
opname kan instellen. De recente apparaten die mij een intuïtieve - als
in usability - interface bezorgen waar dat voor zich spreekt zijn toch
best leuker dan die van enkele jaren geleden waar je dat via een led
display van 7 characters moest doen.

Op een gegeven moment ben je het beu om voor alles en nog wat de fucking
manual te moeten lezen. Tijd voor een informatie stop.

Nu ja, voor de huisige stand van zaken moet je nog wel RTFM. En dat
snappen de techneuten wel. Alleen willen de gewone mensen terug naar
eenvoudigere dingen. Denk maar eens aan het success van de Ipod producten.

> bloaty distro als RedHat wel één of andere 'intuitieve' [hoest] manier
> biedt om X11 in te stellen zonder dat je met een editor de config file

"Intuïtief" en "bloaty" gaan niet samen. Volgens jou is iedere GUI
bloaty. Dat kan je van een CLI ook zeggen, met al zijn tientallen opties
waar je een master in CS moet hebben om ze allemaal te snappen.

> moet aanpassen. Ik weet ook niet waarom mensen dat 'intuitiever'
> vinden, maar het is nu eenmaal zo.

Misschien moet jij eens een manual lezen over die dingen.
Het heeft hier niet onmiddelijk iets mee te maken, maar dingen als

http://www.netlash.com/log/user_testing_in_het_echt

> [...]
> gebruik je nog het makkelijkst input-core in de kernel, en dan heb krijg
> je 'sysmouse' data op /dev/input/mice. Nuttige drivers in dat geval

Verwacht jij nu dat iedere computergebruiker zoiets kan vatten?

--
Serge van Ginderachter

Roeland Huys

Jan 2, 2006, 1:09:27 PM1/2/06

> En als je het zonder tussenstukje op USB steekt? Waarom zou je een oude
> versleten bus als ps/2 gebruiken als je USB ter beschikking hebt?

Ik heb al mijn beschikbare USB poorten nodig. Waarom USB gebruiken als je
een PS/2 ingang hebt die nergens anders voor gebruikt kan worden?

> Dan is het tamelijk logisch dat /dev/input/mice niet werkt. Die device
nodes
> wijzen naar input-core, die ook een aantal dingen in /proc/bus/input zet.

Dus met andere woorden: je weet niet hoe ik binnen de 5 minuten zonder een
manual te lezen mijn muis perfect aan de praat moet krijgen?
Dit is wat ik bedoel: ik koop een PS/2 muis (protocol>15 jaar oud), ik ram
dat in mijne PC, en dat moet werken. Punt. Niks manual lezen, niet als
root moeten inloggen, geen configuratiescripts aanpassen, neen: zelfs geen
interactief programmatje (dat overigens niet werkt als je X11 niet opgestart
krijgt!)

Wat die manuals betreft: dus eigenlijk geef je toe dat alle Linux gebruikers
de volledige manuals van alle hoekjes en kantjes van hun OS moeten op papier
hebben? (Want als X niet opstart kan je niet eens surfen naar een online
manual)

Er zijn 2 soorten mensen: groep A: de gebruikers (>99,9% van de mensen die
een OS gebruiken) moeten hard werken aan alles behalve hun OS aan de praat
krijgen. 30 minuten tijd moeten investeren om naar de winkel te lopen en
een muis te kopen is al erg genoeg. Daarenboven nog eens een manual moeten
lezen?
Groep B: de programmeurs/helpdesk/IT mensen (0,1%) dewelke enkel en alleen
werken om een OS aan de praat te krijgen. Aangezien groep A in de
meerderheid is, kan dit als leidraad dienen voor de filosofie van een OS :-)

Voila.

Dit allemaal terzijde: ik ben sterke aanhanger van Linux - ik speelde efkes
advocaat van de duivel.
De enige manier om te evolueren is constant critisch zijn voor uzelf. Graag
gedaan.

Serge van Ginderachter

Jan 2, 2006, 2:26:24 PM1/2/06
On Mon, 02 Jan 2006 19:09:27 +0100, Roeland Huys wrote:

> Ik heb al mijn beschikbare USB poorten nodig. Waarom USB gebruiken als je
> een PS/2 ingang hebt die nergens anders voor gebruikt kan worden?

Goeie reden.

> nodes
>
> Dus met andere woorden: je weet niet hoe ik binnen de 5 minuten zonder een
> manual te lezen mijn muis perfect aan de praat moet krijgen?

Dat weet ie wel. Da's de oplossing die hij gaf. Alleen geldt die 5 minuten
enkel voor hemzelf. {x € UnixGurus}

> [...]
> als root moeten inloggen, geen configuratiescripts aanpassen, neen:
> zelfs geen interactief programmatje (dat overigens niet werkt als je X11

Hier geef ik je 100% gelijk. Zoiets zou zonder probleem moeten werken.

> [...]
> gebruikers de volledige manuals van alle hoekjes en kantjes van hun OS
> moeten op papier hebben? (Want als X niet opstart kan je niet eens

Je kan steeds naar console switchen en de docs onder /usr/share/man
raadplegen of de man pages raadplagen (commando man). Al betwijfel ik dat
alles wat je nodig hebt lokaal geïnstalleerd is. Maar daar zal de guru
je wijzen op browsers als Elinks om online te gaan.

> [...]
> praat krijgen. 30 minuten tijd moeten investeren om naar de winkel te
> lopen en een muis te kopen is al erg genoeg. Daarenboven nog eens een

Soms wou ik dat ik me die luxe kon permitteren :)

> [...]
> alleen werken om een OS aan de praat te krijgen. Aangezien groep A in
> de meerderheid is, kan dit als leidraad dienen voor de filosofie van een

In theorie klinkt dat natuurlijk allemaal mooi, maar hoe je dat aar de
praktijk moet vertalen heeft nog niemand gevonden.

Vorige week heb ik mijn ouders geassisteerd toen Telenet-man hun
Digibox kwam "installeren". Ik had al moeite om ze uit te leggen waarom
dat was, aangezien die Digibox al werkte zonder de ethernet connectie die
voor upload trafiek zorgt.

> Dit allemaal terzijde: ik ben sterke aanhanger van Linux - ik speelde
> efkes advocaat van de duivel.

Van de duivel... dat zeg ik soms ook, maar dit is geen kwestie van goed
of slecht. Zo simpel is het niet :)

> De enige manier om te evolueren is constant critisch zijn voor uzelf.

Da's 'iel zust'

> Graag gedaan.

Dank je

--
Serge van Ginderachter

Jan Wagemakers

Jan 2, 2006, 3:29:28 PM1/2/06
Roeland Huys schreef:

> (Want als X niet opstart kan je niet eens surfen naar een online manual)

man w3m ;-)

--
Met vriendelijke groetjes - Jan Wagemakers -

Linux 2.6.12.2 i686 GNU/Linux

Philip Paeps

Jan 2, 2006, 6:13:30 PM1/2/06

> Ik heb al mijn beschikbare USB poorten nodig. Waarom USB gebruiken als je
> een PS/2 ingang hebt die nergens anders voor gebruikt kan worden?

Het feit dat er PS/2 poorten op je machine staan is een historische
vergissing. Net als floppies moeten ze een pijnlijke dood sterven. Ik snap
echt de logica van hardware vendors niet. Van een nuttige bus als USB, geven
ze je evenveel poorten als van een nutteloze als PS/2. Een andere nuttige
bus, rs232, verwijderen ze volledig, of ze steken een chip die niet aan de
standaarden conformeert (boycott Dell!).

Maar daar kan jij weinig aan doen.

> Dus met andere woorden: je weet niet hoe ik binnen de 5 minuten zonder een
> manual te lezen mijn muis perfect aan de praat moet krijgen?

Zonder meer informatie weet ik dat niet, nee.

Uit de rest van de thread blijkt dat je input-core wilt gebruiken, maar dat
deze geen ps/2 muis support heeft. Je hebt dan twee mogelijkheden, ofwel
gebruik je input-core niet, en heb je mogelijk wat vreemde issues, en gebruik
je de 'ps/2' of 'imps/2' driver met je muis op /dev/psaux in je X11 config,
ofwel steek je ps/2 mouse support in de input-core module van je kernel, en
moet je aan je X11 configuratie niet prutsen.

> Dit is wat ik bedoel: ik koop een PS/2 muis (protocol>15 jaar oud), ik ram
> dat in mijne PC, en dat moet werken.

De vendor van je distributie of van je kernel denkt daar anders over. Ga bij
hem zagen, niet bij mij. Ik probeer je uit te leggen hoe je het probleem kunt
vinden en oplossen. Meer kan ik niet doen hoor.

> Punt. Niks manual lezen, niet als root moeten inloggen, geen
> configuratiescripts aanpassen, neen: zelfs geen interactief programmatje
> (dat overigens niet werkt als je X11 niet opgestart krijgt!)

Ik denk dat ik al eens verwezen heb naar een grafisch gevalletje dat bij
recente XFree en X.org distributies van X11 zit en dat als je je X11 start
zonder config file, hij al je hardware gaat proben en zo probeert om een
sensible default configuratie aan te maken.

> [...]
> hebben? (Want als X niet opstart kan je niet eens surfen naar een online

Heb ik dat ergens geschreven? De betere Linux distributie installeert de
nodige documentatie in mandoc(7) of mdoc(7) formaat onder /usr/share/man,
eenvoudig te raadplegen met man(1) of manueel met groff(1).

Verder zie ik niet in waarom je X11 zou nodig hebben om een online manual te
zoeken? Er zijn voldoende browsers die geen X11 nodig hebben om te werken.

> [...]
> een muis te kopen is al erg genoeg. Daarenboven nog eens een manual moeten

Deze mensen zijn dezelfde mensen die een gloeilampje mee nemen naar de winkel
als het uitgeblazen is, zodat ze hetzelfde kunnen krijgen, ze nemen dus hun
kapotte muis mee naar de winkel en de verkoper geeft hun dezelfde. Dan moeten
ze niet aan hun configuratie komen, en het geval werkt gewoon.

Jij hebt gewoon het ongeluk om een kernel te gebruiken die geen ps/2 support
in input-core heeft, waardoor je X11 geen delta's krijgt op /dev/input/mice.

De oplossing is ofwel ps/2 support onder input-core te steken (één optie bij
in je kernel .config rammen, CONFIG_MOUSE_PS2=y) ofwel /dev/psaux als device
node aan X11 geven.

> Groep B: de programmeurs/helpdesk/IT mensen (0,1%) dewelke enkel en alleen
> werken om een OS aan de praat te krijgen. Aangezien groep A in de
> meerderheid is, kan dit als leidraad dienen voor de filosofie van een OS :-)

Ik vind het niet zo leuk om in dezelfde groep als helpdeskers en 'IT mensen'
te zitten...

> Dit allemaal terzijde: ik ben sterke aanhanger van Linux - ik speelde efkes
> advocaat van de duivel. De enige manier om te evolueren is constant
> critisch zijn voor uzelf. Graag gedaan.

Fijn, dankjewel. Ik hou van een goede discussie. :-)

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

If you're wondering if you need to stop and pick up
bread and eggs on the way home, you do.

Philip Paeps

Jan 2, 2006, 6:24:50 PM1/2/06
Serge van Ginderachter <dont.sp...@vanginderachter.be.localhost> wrote:

> [...]
> zijn die zoiets absoluut niet kunnen en die iets nodig hebben die dat voor

Ik aanvaard het, maar ik vind niet dat deze mensen aan configuratie moeten
knoeien. Als je er niets van afweet, ga je toch ook niet lukraak met een
spansleutel aan je douche klungelen op goed geluk tot er weer water uitkomt?
Je laat dat aan professionals over. Of ... je leest de manual. ;-)

Wat ik niet begrijp is dat mensen verwachten dat computers o-zo-intuitief en
leek-vriendelijk te configureren moeten zijn, terwijl ze zoveel andere
it-just-works dingen in huis hebben aan wiens configuratie ze nooit aan willen
komen.

[ik moest hier schrijven: mensen die hun systeem willen configureren]

> [...]

> van enkele jaren geleden waar je dat via een led display van 7 characters

De menu-interface van mijn video kan zelfs mijn ma niet om zeep krijgen, en
die is absoluut niet flashy. Nu kan je misschien denken "als je Philip kent,
zal zijn ma wel even geeky zijn", maar ik kan je verzekeren dat dat absoluut
het geval niet is.

> "Intuītief" en "bloaty" gaan niet samen. Volgens jou is iedere GUI bloaty.

> Dat kan je van een CLI ook zeggen, met al zijn tientallen opties waar je een
> master in CS moet hebben om ze allemaal te snappen.

Ik heb geen master in CS - ik heb helemaal geen diploma. Diploma's zijn
nergens goed voor. Willingness to learn en het vermogen om dingen te
onthouden zijn alles wat je nodig hebt in mijn ervaring. En misschien een
klein beetje talent om de documentatie op de realiteit toe te passen.

> Misschien moet jij eens een manual lezen over die dingen. Het heeft hier
> niet onmiddelijk iets mee te maken, maar dingen als
>
> http://www.netlash.com/log/user_testing_in_het_echt

Kijk, boeiende literatuur is steeds welkom. Het is eens wat anders dan Terry
Pratchett of de bijbels die ik doorgaans lees.

> Verwacht jij nu dat iedere computergebruiker zoiets kan vatten?

Nee. Maar de geīnteresseerden weten daarmee wel waar ze moeten beginnen te
zoeken als ze er verder informatie over willen.

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

BOFH Excuse #90:
Budget cuts

Serge van Ginderachter

Jan 2, 2006, 7:33:39 PM1/2/06
On Mon, 02 Jan 2006 23:24:50 +0000, Philip Paeps wrote:

> [...]
> spansleutel aan je douche klungelen op goed geluk tot er weer water uitkomt?
> Je laat dat aan professionals over. Of ... je leest de manual. ;-)

Wat betekent dit nu voor een gemiddelde thuisgebruiker? Moet die nu voor
alles en nog wat an zijn pc te doen een prof gaan inhuren?

> [...]
> o-zo-intuitief en leek-vriendelijk te configureren moeten zijn, terwijl
> ze zoveel andere it-just-works dingen in huis hebben aan wiens

Ze hebben het wel nodig om met die spullen te werken. Zelfs die video.
Maar die computer des te meer. Allé. iets simpels. Ik koop een PC met een
DVD speler bij. Of dat nu Windows Of Linux of BSD is, je moet daar vanuit
de standaard setup van de meeste verdelers het een en ander voor gaan doen
om aan de praat te krijgen om DVD's af te spelen.

> De menu-interface van mijn video kan zelfs mijn ma niet om zeep krijgen,
> en die is absoluut niet flashy.

Om zeep krijgen is veel gezegd. Maar kan ze die video configureren?

> Ik heb geen master in CS - ik heb helemaal geen diploma. Diploma's zijn

What's in a name. Ik doelde op wat je hierna omschrijft uiteraard.

> [...]
> onthouden zijn alles wat je nodig hebt in mijn ervaring. En misschien
> een klein beetje talent om de documentatie op de realiteit toe te

Feit blijft dat er een probleem is voor mensen die die talenten niet
hebben.

> Nee. Maar de geïnteresseerden weten daarmee wel waar ze moeten

> beginnen te zoeken als ze er verder informatie over willen.

Maar of ze dat effectief kunnen en of ze wel voldoende moeite daarin
willen steken is een andere zaak.

--
Serge van Ginderachter

Paul Cobbaut

Jan 3, 2006, 5:12:59 AM1/3/06
Philip Paeps wrote:
> Wat ik niet begrijp is dat mensen verwachten dat computers o-zo-intuitief en
> leek-vriendelijk te configureren moeten zijn,<knip>

Omdat de winkels (de reklame) het op die manier verkopen!
Ze kopen een waterkoker en een computer, twee dingen die
gewoon werken. Wij kennen het verschil in gebruiksgemak
(onderhoud), maar de meeste mensen zien geen verschil.

cheers,
pol :)

PS boeiende threads trouwens!!

Serge van Ginderachter

Jan 3, 2006, 6:24:53 AM1/3/06
On Tue, 03 Jan 2006 11:12:59 +0100, Paul Cobbaut wrote:

> Omdat de winkels (de reklame) het op die manier verkopen!

En Microsoft voorop. Of nee, blame marketing. Ik was op het punt het
ergens in deze thread te vermelden. Microsoft wil iedereen een pc geven en
wil het daarom zo boeiend en interessant maken. Dus doen ze er alles aan
om het zo "gemakkelijk" mogelijk te maken. Alleen is er 1 groot probleem.

Computers in het algemeen en software in het bijzonder is vreselijk
complex. Hoe je het draait of keert, je kan zoiets niet zo envoudig aan de
man brengen als een waterkoker. Of een video. Of een Digibox... euh neen,
dat spul zit wellicht ook al boordevol software, is al eens gecrashed hier.

Soit, vraag maar eens aan de gemiddelde wegenwachter hoeveel wagens hij
nog op de baan aan de praat krijgt vergeleken met vroeger. De digitale
revolutie.

Maar ik wijk af.

> Ze kopen een waterkoker en een computer, twee dingen die gewoon werken.
> Wij kennen het verschil in gebruiksgemak (onderhoud), maar de meeste
> mensen zien geen verschil.

Ze willen gewoon 'it just works'. En eigenlijk wil ik dat ook. Altijd maar
aan die PC rommelen, of het nu Linux of Windows of eender wat is, daar
kruipt godverdorie veel te veel tijd in.

Grmbl. Hier zit ik nu weer :)

--
Serge van Ginderachter

Paul Cobbaut

Jan 3, 2006, 6:54:26 AM1/3/06
Serge van Ginderachter wrote:

> [...]
>
> Soit, vraag maar eens aan de gemiddelde wegenwachter hoeveel wagens hij
> nog op de baan aan de praat krijgt vergeleken met vroeger. De digitale

Ik denk het niet, ge slaagt de nagel op de kop!

> Ze willen gewoon 'it just works'. En eigenlijk wil ik dat ook. Altijd maar
> aan die PC rommelen, of het nu Linux of Windows of eender wat is, daar
> kruipt godverdorie veel te veel tijd in.

Ik wil ook een wagen, die zelf rijdt zonder te botsen, en waar ik niet naar
het olie of benzinepeil moet kijken...maar ik heb nog geen enkele reklame
gezien waar zo'n wagen wordt aangeprezen.

Ik zie daarentegen regelmatig "surf veilig met software x", of
"bescherm uw pc met...". Zever in pakskes denk ik dan. Maar als ik
tegen iemand zeg dat veiligheid geen staat is, maar een continu proces,
dan kijken ze me aan met van die grote open ogen en een volmondig "hei?!".

cheers,
pol :)

Roeland Huys

Jan 3, 2006, 4:35:37 PM1/3/06
On Mon, 02 Jan 2006 21:29:28 +0100, Jan Wagemakers wrote:

> man w3m ;-)

Coooool!!

Thx

Waar haal je eigenlijk dat soort weetjes?
Ik veronderstel dat mijn PC vol staat met toolkes en zo, maar ik weet niet
eens dat ik ze heb.

Roeland Huys

Jan 3, 2006, 4:59:12 PM1/3/06
> [...]
> bus, rs232, verwijderen ze volledig, of ze steken een chip die niet aan de
> standaarden conformeert (boycott Dell!).

Foert. Ik geef het op. Mijn muis zit ondertussen al in de USB poort, ik
zal wel eens een USB hubke kopen :-)

> Maar daar kan jij weinig aan doen.

er zal wel ergens een USB<>RS232 module bestaan zeker?

> [...]
> zonder config file, hij al je hardware gaat proben en zo probeert om een
> sensible default configuratie aan te maken.

Ik zit met een wat oudere Redhat... 'k zal maar weer eens een dag tijd
spenderen met backups maken en Ubuntu installeren.

> [...]
> zoeken? Er zijn voldoende browsers die geen X11 nodig hebben om te werken.

Je moet toch toegeven dat het geen pretje is om in text-mode te gaan
rondsurfen naar documentatie...
Voor iemand die in de 21e eeuw leeft althans.

> [...]
> kapotte muis mee naar de winkel en de verkoper geeft hun dezelfde. Dan moeten
> ze niet aan hun configuratie komen, en het geval werkt gewoon.

Mmm... die vergelijking mag wat bijgeschaafd worden...
Als ik een auto koop, dan wil ik dat die rijdt op de E40. Koop ik een
andere, dan wil ik dat die ook rijdt op de E40. Als hij plots in panne
valt dan wil ik niet dat ze bij touring wegenhulp zeggen: "ge moet
eerst eens uw manuals lezen" en "neem een moersleutel, uwe motor moet wat bijgetuned worden
zodat hij compatibel is met de E40"

> Jij hebt gewoon het ongeluk om een kernel te gebruiken die geen ps/2 support
> in input-core heeft, waardoor je X11 geen delta's krijgt op
/dev/input/mice.

Vreemd: ik heb tot voor 2 weken geleden steeds een PS/2 muis op dezelfde
installatie gebruikt. Dan heb ik eventjes een USB muis ingestoken en bij
het booten startte er tooltje om dat ding te configureren. Daarna steek
ik terug een PS/2 muis in, en het werkt niet meer.
Hoe ik dat tooltje terug moet opstarten weet ik niet. Enige oplossing:
snuisteren in de config files.

> De oplossing is ofwel ps/2 support onder input-core te steken (één optie bij
> in je kernel .config rammen, CONFIG_MOUSE_PS2=y) ofwel /dev/psaux als device
> node aan X11 geven.

Moet ik nu ook al mijn kernel hercompileren?? Voor een MUIS?? Ik lach me
te pletter.

> Ik vind het niet zo leuk om in dezelfde groep als helpdeskers en 'IT mensen'
> te zitten...

It is your destiny...

> Fijn, dankjewel. Ik hou van een goede discussie. :-)

Keeps us sharp.

Roeland

houghi

Jan 3, 2006, 5:25:12 PM1/3/06
Roeland Huys wrote:

> [...]
>
> Waar haal je eigenlijk dat soort weetjes?
> Ik veronderstel dat mijn PC vol staat met toolkes en zo, maar ik weet niet

Een ander is 'lynx' en ook 'links'. Als je wil weten wat voor
programma's er op je PC staan, tik dan eens [TAB][TAB]. :-)

Dan gewoon wat programma's uitproberen en kijken wat ze doen. KDE
programma's beginnen vaak met een k, dus dan k[TAB][TAB]

Voor de rest veel rondneuzen hier en in andere groepen.
--
houghi Please do not toppost http://houghi.org
You are about to enter another dimension, a dimension not only of

Philip Paeps

Jan 3, 2006, 5:28:08 PM1/3/06
Roeland Huys <rh...@pandora.be> wrote:

> Je moet toch toegeven dat het geen pretje is om in text-mode te gaan
> rondsurfen naar documentatie... Voor iemand die in de 21e eeuw leeft
> althans.

Ik leef in de 21ste eeuw, en ik hou ontzettend veel van de eenvoud van een
text interface. Al dat grafisch gedoe gaat volledig aan me voorbij. Maar dat
is uiteraard een kwestie van smaak.

> [...]
> het booten startte er tooltje om dat ding te configureren. Daarna steek
> ik terug een PS/2 muis in, en het werkt niet meer.

Kijk, *dat* had je niet in je OP geschreven. Het werkt wel een heel ander
licht op de zaak. Ik begin te vermoeden dat ps/2 support in input-core toch
een module zou kunnen zijn (heeft er iemand een source tree?) en dat je door
die USB muis in te pluggen, het laden van de nodige module op één of andere
manier in de war hebt gemaakt.

Je schrijft dat je een ietwat oudere RedHat versie hebt. Mogelijk is die
(vermoedelijke) bug in recentere versies opgelost.

> Hoe ik dat tooltje terug moet opstarten weet ik niet. Enige oplossing:
> snuisteren in de config files.

Dat is altijd de snelste oplossing, naar mijn bescheiden mening. :-)

> Moet ik nu ook al mijn kernel hercompileren?? Voor een MUIS?? Ik lach me
> te pletter.

Of een module laden. ;-)

> It is your destiny...

Tijd om een zelfhulpgroep op te richten. *grijns*.

> Keeps us sharp.

...and we learn something new every day!

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

BOFH Excuse #210:
We didn't pay the Internet bill and it's been cut off.

Philip Paeps

Jan 3, 2006, 5:36:22 PM1/3/06
Roeland Huys <rh...@pandora.be> wrote:

> Coooool!!
>
> Thx
>
> Waar haal je eigenlijk dat soort weetjes?

Grappige versie: <http://www.catb.org/~esr/faqs/loginataka.html>

Korte versie: door met je machine te werken, en continu naar nieuwe, snellere,
eenvoudigere manieren te doen om dingen te realiseren.

> Ik veronderstel dat mijn PC vol staat met toolkes en zo, maar ik weet niet
> eens dat ik ze heb.

Iedere packagemanager heeft een manier om 'comments' te geven bij installed
packages (vaak een zinnetje of een paragraafje dat de inhoud van een pakket
beschrijft). Lees de manual (;-)) van je packagemanager even na om die optie
te vinden. Ik meen me te herinneren dat je RedHat gebruikt, in welk geval je
vermoedelijk rpm -q zoekt.

- Philip

--
Philip Paeps Please don't email any replies
phi...@paeps.cx I follow the newsgroup.

Remain silent about your intentions until you are sure

houghi

Jan 3, 2006, 6:01:07 PM1/3/06
Philip Paeps wrote:
> Ik leef in de 21ste eeuw, en ik hou ontzettend veel van de eenvoud van een
> text interface. Al dat grafisch gedoe gaat volledig aan me voorbij. Maar dat
> is uiteraard een kwestie van smaak.

Het is afhankelijk van wat ik aan het doen ben. Somige zaken doe ik in
GUI, andere dan weer in CLI. Configureren van mijn Scanner doe ik
bijvoorbeeld in GUI. De reden is dat ik dat 1 keer per jaar doe, of zo,
bij de instalatie van een nieuwe distro. Geen zin om op zoek te gaan
welke file dat ook weer was.

Websites maken doe ik ook in GUI. Bluefish.
Scriptjes schrijven doe ik dan weer in een terminal. Mail en news ook.

yalu

Jan 4, 2006, 6:57:07 AM1/4/06
On Sun, 01 Jan 2006 15:45:33 +0000, Philip Paeps wrote:

> En als je het zonder tussenstukje op USB steekt? Waarom zou je een oude
> versleten bus als ps/2 gebruiken als je USB ter beschikking hebt?

Om de usb poort voor nuttigere dingen te gebruiken. Mijn laptop heeft een
ps/2 poort en 1 usb poort. Enter usb stick...

--
Frank Van Damme

yalu

Jan 4, 2006, 7:01:35 AM1/4/06
> [...]

> it-just-works dingen in huis hebben aan wiens configuratie ze nooit aan willen

- computers hebben alle capaciteiten om - tot op zekere hoogte - hun
interface naar de gebruiker aan te passen en zichzelf d.m.v. software te
modificeren. Dat kunnen die douche, uw telefoon en den ellentriek bij u
thuis niet.

- it just works-dingen werken idd gewoon, en men verwacht van computers
hetzelfde. Addendum: ik verwacht van een Linuxinstallatie anno 2006 ook
zoetjesaan dat het om kan met het inpluggen van een doodnormaal stuk
hardware als een muis.

--
Frank Van Damme

Jan Wagemakers

Jan 4, 2006, 11:41:28 AM1/4/06
Roeland Huys schreef:

> Je moet toch toegeven dat het geen pretje is om in text-mode te gaan
> rondsurfen naar documentatie...

Dan kan je bv. links2 gebruiken. Deze kan grafisch werken zonder X11
(svgalib, framebuffer).

<http://links.twibright.com/features.php>

> Voor iemand die in de 21e eeuw leeft althans.

Foei, waar is een opmerking als deze nu goed voor?

--
Met vriendelijke groetjes - Jan Wagemakers -

... I can't believe it! Reading and writing actually paid off! --Homer Simpson

Serge van Ginderachter

Jan 4, 2006, 2:32:08 PM1/4/06
On Tue, 03 Jan 2006 22:28:08 +0000, Philip Paeps wrote:

> Tijd om een zelfhulpgroep op te richten. *grijns*.

Count me in.

--
Serge van Ginderachter [deadly serious]