Achtergrond Debian 9

C@limero

Ik kan de achtergrond van mijn bureaublad in Debian 9 niet veranderen.
Waat ik ook kies, de achtergrond (wallpaper) blijft hetzelfde.
Wat te doen?

Aragorn

On Sunday 20 May 2018 18:43, C@limero conveyed the following to
be.comp.os.linux...

> Ik kan de achtergrond van mijn bureaublad in Debian 9 niet veranderen.
> Waat ik ook kies, de achtergrond (wallpaper) blijft hetzelfde.
> Wat te doen?

Je zegt er niet bij welke grafische omgeving je gebruikt ─ GNOME,
Plasma, XFCE, LXDE, LXQT, Cinnamon, MATE, Enlightenment, of nog iets
anders? Ieder van die omgevingen heeft zijn eigen methoden om de
instellingen van je desktop te veranderen.

Dat gezegd zijnde, kijk de toegangsrechten eens na van het
bestandssysteem waarop /home staat. Als dat niet op een aparte partitie
staat, dan moet je de rechten nakijken van het root filesystem zelf.
Het is immers mogelijk dat het systeem na een incorrecte shutdown of
reboot alle partities als read-only mount tot je een fsck hebt
uitgevoerd.

Open een terminal venster en geef het volgende commando in, zonder het
dollarteken ─ dat moet je prompt voorstellen:

$ mount | grep ro

Plak de uitvoer van dat commando in je volgende post. Dan weten we
tenminste toch al of het daaraan ligt of niet.

--
With respect,
= Aragorn =

C@limero

On Mon, 21 May 2018 05:24:57 +0200, Aragorn <thor...@telenet.be>
wrote:

> [...]
>
>Plak de uitvoer van dat commando in je volgende post. Dan weten we
>tenminste toch al of het daaraan ligt of niet.

proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup
(rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs
(rw,relatime,fd=30,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct,pipe_ino=9780)
gvfsd-fuse on /run/user/115/gvfs type fuse.gvfsd-fuse
(rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=115,group_id=122)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse
(rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)

Aragorn

On Monday 21 May 2018 17:58, C@limero conveyed the following to
be.comp.os.linux...

> [...]
> /dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
> tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
> [...]

Zo te zien lijkt dat toch al in orde. Dan lijkt me de enige andere
mogelijkheid nog dat er iets mis is met de toegangsrechten op de
directory met de achtergronden of het bestand waarin de configuratie
voor je desktopachtergrond wordt bewaard. Wat dat bestand is kan ik van
hier niet zien, want mijn kristallen bol is kapot. :p

Ofwel heb je niet de juiste rechten op dat bestand in termen van de
permission bits zelf, ofwel is het bestand niet eigendom van je
gebruikersaccount. Dat kan gebeuren als je in je home directory het
commando...

$ su

... ingegeven hebt in plaats van...

$ su -

... of...

$ su -l root

Probeer misschien eens...

$ sudo chown -R calimero:calimero /home/calimero

... ─ natuurlijk wel op voorwaarde dat "calimero" de naam van je
gebruikersaccount is. Is dat niet zo, vervang dat dan door de
eigenlijke naam van je account en van je home directory.

Probeer daarna nog eens of je de achtergrond kan veranderen, i.e. of de
verandering het uitloggen-en-terug-inloggen overleeft.

C@limero

On Mon, 21 May 2018 18:13:30 +0200, Aragorn <thor...@telenet.be>
wrote:

> [...]
>
>Probeer daarna nog eens of je de achtergrond kan veranderen, i.e. of de
>verandering het uitloggen-en-terug-inloggen overleeft.

Ik heb vastgesteld dat ik de achtergrond wel kan veranderen als ik er
één kies die standaard in Debian zit. Ik zal later nog eens testen of
ik er andere (van het Internet gehaald) kan zetten.