FreeBSD 10.3

C@limero

Ik zit met volgend vraagje over dit OS: hoe kan ik de toetsebord
lay-out veranderen van QWERTY naar AZERTY (Belgisch)?

Aragorn

On Sunday 04 Sep 2016 18:37, C@limero conveyed the following to
be.comp.os.linux...

> Ik zit met volgend vraagje over dit OS: hoe kan ik de toetsebord
> lay-out veranderen van QWERTY naar AZERTY (Belgisch)?

Ik ben geen expert op gebied van de BSD's, maar ik vermoed dat er daar
even goed toch een commando "loadkeys" bestaat. De Belgische layout is
normaal gezien "be-latin1".

Kijk voor de zekerheid toch maar even of er een man page is...

$ man loadkeys

Waar de toetsenbordindeling permanent wordt opgeslagen weet ik niet,
maar het zal allicht wel ergens onder /etc zijn.

--
= Aragorn =

Kristof Provost

On 2016-09-04, C@limero <nos...@nep.invalid> wrote:
> Ik zit met volgend vraagje over dit OS: hoe kan ik de toetsebord
> lay-out veranderen van QWERTY naar AZERTY (Belgisch)?

Zet 'keymap="be"' in /etc/rc.conf.

Meer informatie in het handbook:
https://www.freebsd.org/doc/en/books/handbook/using-localization.html

--
Kristof

C@limero

On Sun, 04 Sep 2016 18:37:38 +0200, "C@limero" <nos...@nep.invalid>
wrote:

>Ik zit met volgend vraagje over dit OS: hoe kan ik de toetsebord
>lay-out veranderen van QWERTY naar AZERTY (Belgisch)?

Dank aan beide replyers.

Nu ben ik nog mijn hoofd aan het breken hoe ik mij kan toelaten om
'sudo' uit te voeren. :-)

Aragorn

On Monday 05 Sep 2016 18:11, C@limero conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Gebruik "su -" of log in als root om het bestand /etc/sudoers te
editeren en voeg daar de naam van je gewone login account aan toe.

Als je "visudo" [*] gebruikt om het bestand te editeren, dan krijg je
normaal gezien ook hopen informatie omtrent de juiste syntax van het
bestand te zien. ;)

[*] Disclaimer: Ik weet niet of dat in FreeBSD bestaat, noch of het
dan wel bij de package voor "vi" of die voor "sudo"
behoort. Ik vermoed bij de laatste, want niet iedereen
heeft dezelfde "vi" geinstalleerd. In GNU/Linux is dat
doorgaans GNU vim, maar in BSD zal het wel een andere
versie zijn.

--
= Aragorn =

C@limero

On Mon, 05 Sep 2016 18:25:36 +0200, Aragorn
<thor...@telenet.be.invalid> wrote:

>Gebruik "su -" of log in als root om het bestand /etc/sudoers te
>editeren en voeg daar de naam van je gewone login account aan toe.

Ik moest het op volgende manier doen:
http://www.cyberciti.biz/tips/freebsd-becoming-super-user-su-or-enabling-su-access-to-user.html

Aragorn

On Monday 05 Sep 2016 19:29, C@limero conveyed the following to
be.comp.os.linux...
Tjah, zoals ik al zei heb ik geen ervaring met FreeBSD, en wist ik dus
niet dat "sudo" niet standaard geïnstalleerd staat.

Overigens, ik heb het hier wèl geïnstalleerd staan (in GNU/Linux), maar
ik gebruik het zelden. Meestal gebruik ik "su -", want dat bestaat al
van voor "sudo" gemeengoed werd. ;)

--
= Aragorn =

C@limero

On Mon, 05 Sep 2016 19:45:12 +0200, Aragorn

>enabling-su-access-to-user.html
>
>Tjah, zoals ik al zei heb ik geen ervaring met FreeBSD, en wist ik dus
>niet dat "sudo" niet standaard geďnstalleerd staat.
Geen probleem hoor. :-)

>Overigens, ik heb het hier wčl geďnstalleerd staan (in GNU/Linux), maar
>ik gebruik het zelden. Meestal gebruik ik "su -", want dat bestaat al
>van voor "sudo" gemeengoed werd. ;)
OK.

C@limero

On Mon, 5 Sep 2016 08:49:33 -0000 (UTC), Kristof Provost
<kri...@sigsegv.be> wrote:

>Zet 'keymap="be"' in /etc/rc.conf.

Heb ik gedaan maar het blijft Qwerty. :-(