VPN-verbinding met Fritzbox via ChromeOS

Jommeke

Uch,

Ik heb een Fritzbox. Die heeft een ingebouwde VPN-server waarnaar ik
extern een verbinding kan opbouwen naar mijn thuisnetwerk.

Dat werkt. Toch via Android. Daar is een uitgebreide lijst met VPN-types
uit te kiezen. IPSec Xauth PSK zit daar tussen.

Mijn Fritzbox omschrijft als VPN-type het als; ‘IPSec’ of ‘IPSec Xauth PSK’

Maar via ChromeOS wil het niet werken. Daar is de keuze voor type VPN om
uit kiezen veel beperkter. Ik kan kiezen uit;
OpeVPN
L2TP/IPsec + eerder gedeelde sleutel
L2TP/IPsec + gebruikerscertificaat

De logische is L2TP/IPsec + eerder gedeelde sleutel. Ik kan alle nodige
velden invullen. De labels kloppen. Maar het werkt niet. Na lang
proberen; kan niet verbinden.

En ja, ik probeerde het wanneer verbonden via een extern netwerk.

Ik ben dan gaan zoeken naar een Adroid-app of Chrome extensie VPN-client
met ondersteuning voor 'IPSec Xauth PSK ' maar het die nog niet gevonden.

Iemand suggesties?

--
Verzonden via een computer

Rob

Jommeke <jom...@will-hier-weg.de> wrote:
> [...]
>

> De logische is L2TP/IPsec + eerder gedeelde sleutel. Ik kan alle nodige
> velden invullen. De labels kloppen. Maar het werkt niet. Na lang

Ja dat klopt wel, dat is niet hetzelfde.

Ik heb het zelf wel werkend met mijn router (MikroTik) maar het is
best wel kritisch hoe je alles configureert, en zoals altijd met
IPsec is de enige terugkoppeling als je ergens een optie gekozen
hebt die niet goed is: het werkt niet, geen verbinding.

Jommeke

Op 1/10/2021 om 21:47 schreef Rob:
> [...]
> IPsec is de enige terugkoppeling als je ergens een optie gekozen
> hebt die niet goed is: het werkt niet, geen verbinding.

Bedankt Rob voor de reactie.

Had ik eigenlijk niet verwacht ;-)