Új energetikai tanúsítási rendszer közeleg?

888 views
Skip to first unread message

Skrihár József

unread,
May 4, 2023, 10:41:05 AM5/4/23
to bausoft

Gábor Tóth

unread,
May 4, 2023, 10:49:35 AM5/4/23
to Skrihár József, bausoft
Záróra!

--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „bausoft” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) bausoft+u...@googlegroups.com címre.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/645e90b6-38eb-4e6d-b490-afa091f77da8n%40googlegroups.com.

Skrihár József

unread,
May 4, 2023, 10:56:10 AM5/4/23
to bausoft
Igen, tehát nem kell majd, és azt is ötezerért :)

Mucsi Sándor

unread,
May 4, 2023, 11:29:35 AM5/4/23
to Skrihár József, bausoft
Tehát, akkor most már elkérhetjük a rendes árat a tanúsítványra. 
Kamara szerint 200eft egy mérnöknap az önálló mérnöknek. 

Üdv
Mucsi Sándor

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/d3be4bb5-86c3-4ee1-a259-3532668e8fdcn%40googlegroups.com.

suvak...@gmail.com

unread,
May 4, 2023, 11:30:12 AM5/4/23
to Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft

Persze, csak nem kell csinálni 😃

 

 

 

 

 

Suvák Csaba

építészmérnök-építésztervező szakmérnök

www.suvakcsaba.hu

www.suvibaukft.eu

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAAPB%2BcCTtkru9_vbn8J3w2rHzCGVa_%3DFqOSBh6127RDWO-yL5A%40mail.gmail.com.

T. Tamás

unread,
May 4, 2023, 12:09:58 PM5/4/23
to suvak...@gmail.com, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Kedves Kollégák!

Az épületek energiahatékonyságáról szóló Európai Parlament és a Tanács 2010/31/EU irányelvének 12. cikke a tagállamokat kötelezi:

"12. cikk
Energiahatékonysági tanúsítványok kiállítása
(1) A tagállamok biztosítják, hogy energiahatékonysági tanúsítványt állítsanak ki az alábbiak számára:
a) felépült, értékesített vagy új bérlőnek bérbe adott épületek
vagy önálló rendeltetési egységek; és
b) olyan épületek, amelyeknek legalább 500 m2 hasznos alapterületét valamely hatóság foglalja el, és amelyeket a
közönség rendszeresen látogat. 2015. július 9-én ezt az
500 m2-es küszöbértéket 250 m2-re kell csökkenteni."


A tanúsítványok eladásnál történő eltörlése szembe megy az uniós irányelvvel.




Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/007801d97e9d%244e3dd2a0%24eab977e0%24%40gmail.com.

Robert Dezso

unread,
May 4, 2023, 12:17:49 PM5/4/23
to T. Tamás, suvak...@gmail.com, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Tisztelt Kollégák!

Én nagyon várom a vonatkozó rendeletek aktualizálását.

Ha maradna a 176/2008-as tanúsítási díj, akkor javasolni fogom a kamarának és a könyvelőmnek, hogy ők is térjenek vissza a 2008-as árakra.

Üdv, Róbert

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CANoXjE8i%3Dy59JtU_t2Vzk2S-wZEXRc1aT0VmT%3DNgcCgMvkfiVA%40mail.gmail.com.

suvak...@gmail.com

unread,
May 4, 2023, 12:18:53 PM5/4/23
to T. Tamás, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft

A tanúsítványok eladásnál történő eltörlése szembe megy az uniós irányelvvel.

 

1 ez hol érdekli a döntéshozokat?

2 a vevőre hárítják a felelősséget, ez így sokkal egyszerűbb nekik

 

 

 

 

 

 

Suvák Csaba

építészmérnök-építésztervező szakmérnök

www.suvakcsaba.hu

www.suvibaukft.eu

 

Judit Szuromi

unread,
May 4, 2023, 12:29:10 PM5/4/23
to suvak...@gmail.com, T. Tamás, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Oszt jónapot!

Szuromi Judit



From: bau...@googlegroups.com <bau...@googlegroups.com> on behalf of suvak...@gmail.com <suvak...@gmail.com>
Sent: Thursday, May 4, 2023 6:18:47 PM
To: 'T. Tamás' <alie...@gmail.com>

Cc: 'Mucsi Sándor' <sanyi...@gmail.com>; 'Skrihár József' <skr...@gmail.com>; 'bausoft' <bau...@googlegroups.com>
Subject: RE: [bausoft] Új energetikai tanúsítási rendszer közeleg?
 
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/00a001d97ea4%241b9583a0%2452c08ae0%24%40gmail.com.

Péter Németh

unread,
May 4, 2023, 2:32:49 PM5/4/23
to Judit Szuromi, suvak...@gmail.com, T. Tamás, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Szép estét! 

Melyik moziba ült be a cikk írója? 
"A tanúsítványok emellett várhatóan alaposabbak lesznek: a jelenlegi egy oldal helyett, 6-7 oldalas, a laikusok számára is jobban érthető, mélyrehatóbb információkat fognak tartalmazni"

Üdv:

Németh Péter

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/AS4PR02MB8672BE6DE3EB304E2F10763AF06D9%40AS4PR02MB8672.eurprd02.prod.outlook.com.

János Pető

unread,
May 4, 2023, 2:57:51 PM5/4/23
to Skrihár József, bausoft
Ennél ostobább cikket -...- csak napi tizenötöt lehet olvasni.
Lila gőze nincs semmiről a szerzőjének.

--

zsombokgyula

unread,
May 5, 2023, 12:25:14 AM5/5/23
to János Pető, Skrihár József, bausoft
Minimum két éve porosodik az ITM fiókban a szakértői anyag a jogszabály módosításról. A programok ezirányú fejlesztése is folyik. Már csak az a kérdés mikor és milyen végső formában hirdetik ki a politika csinálók. Nyilván nem a szakemberektől származik az okosság, hogy hogy nem kéne az energia hatékonységra minden módon felhívni a népek figyelmét. Arezsicsökkentés kevesebb gondolkodást igényel, annak az üzenete bináris szinten is lejön a honpolgárnak. Azunió meg....

Üdv

Zsombok Gyula



A(z) Galaxy eszközömről küldve


-------- Eredeti üzenet --------
Feladó: János Pető <janos...@gmail.com>
Dátum: 2023. 05. 04. 20:57 (GMT+01:00)
Címzett: Skrihár József <skr...@gmail.com>
Másolatot kap: bausoft <bau...@googlegroups.com>
Tárgy: Re: [bausoft] Új energetikai tanúsítási rendszer közeleg?

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CACUxOEaxYijGFa6Aawf%2B8XZBNOtO6h_miFv%3DMtjOaBHLxs_vgw%40mail.gmail.com.

T. Tamás

unread,
May 5, 2023, 1:27:21 AM5/5/23
to Judit Szuromi, suvak...@gmail.com, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Kedves Csaba!

Én úgy tudom, hogy az uniós irányelvek betartása kötelező a tagállamoknak, szóval ez nem csak egy ajánlás amin átléphet az ország, akár érdekli a döntéshozókat, akár nem.

Az már más kérdés, hogy az irányelvben az a kétértelmű megfogalmazás szerepel, hogy  "biztosítani kell az elkészítését..." Tehát a lehetőség később is adott lesz, de nem kötelezhető majd rá senki(?)

T. Tamás

unread,
May 5, 2023, 1:30:19 AM5/5/23
to Judit Szuromi, suvak...@gmail.com, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Pontosabban nem kell rá kötelezni senkit...

Peter Vladar

unread,
May 5, 2023, 2:51:17 AM5/5/23
to T. Tamás, Judit Szuromi, suvak...@gmail.com, Mucsi Sándor, Skrihár József, bausoft
Nagy Pétert eddig mindig szimpatikus embernek tartottam. Ez a nyilatkozat több mint felháborító. Vitathatatlanul munkát vesz el azoktól az emberektől akiket hivatalosan képvisel és még nagyjából úgy is van kommunikálva mintha ez valami sikertörténet lenne.

Megható, hogy így a szívén viseli a Kamara a sorsunkat, ez még a Covid alatt kiküldött kérdőívnél is nagyobb segítség...

Az 5.500 Forintos órabér pedig már konkrétan a sértés kategória.

Sajnos ebben nincs gyakorlatom, de lehet érdemes lenne jogi úton támadni a döntést, mivel az EU irányelvekkel totálisan szembemegy a szabályozás. Pár éve is bekerült egyik napról a másikra a rendeletbe a kötelező hővisszanyerős szellőztetés, amivel még túlzott probléma nem is lett volna, talán csak az, hogy felkészülés nélkül vezették be. Aztán úgy kikerült, hogy azóta se került vissza... A 6. melléklet életbelépését meg már nem tudom összeszámolni hányadik alkalommal tolták ki. Így a rendelet azért talán nem szentírás, kellő ellenállás esetén talán módosulhatna...

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CANoXjE_tbC2kWiEQSrRnzWtPAX-AKjLfNP2R774aEa48%3DZOQ4g%40mail.gmail.com.


--
Üdvözlettel

Vladár Péter
okl. gépészmérnök
MMK: 13-66101, 13-16239
TÉ - Épületek energetikai tanúsítása
G - Építmények gépészeti tervezése
MV-ÉG:  Építmények építménygépészeti munkáinak felelős műszaki vezetése
ME-G: Építmények építménygépészeti munkáinak műszaki ellenőrzése
SZÉS6: Épületenergetikai szakértés



Message has been deleted

Peter Vladar

unread,
May 5, 2023, 3:27:10 AM5/5/23
to Dávid Danicser, bausoft
Szóval akkor azért, mert a Kamara nem tudja megakadályozni a távtanúsítást és a kellő mértékben szűrni a kóklereket szívjanak azok, akik még akkor is kijártak felmérni, mikor csak 100-as benzint lehetett kapni a kutakon 2 óra sorbanállással, meg az is a tanúsító felelőssége ezek szerint, hogyha hiéna ingatlanosoknak fekszik le, hát LOL. Kb mint amikor általános iskolában ellógtak a diákok a felelés elől, a tanár meg bosszúból azokat feleltette akik ott maradtak...

Amúgy a tanúsítvány annyi oldalas amennyit kérsz a winwattól, hogy mennyire részletezze, meg a nyomtatódtól, hogy melyik oldalakat nyomtassa ki...

Dávid Danicser <danicse...@gmail.com> ezt írta (időpont: 2023. máj. 5., P, 9:14):
Sziasztok!

Azért a cikkben vannak érdekességek: "a jelenlegi egy oldal helyett 6-7 oldalas, a laikusok számára is jobban érthető, mélyrehatóbb információkat fognak tartalmazni". - Nem emlékszem, hogy láttam volna egy oldalasat, ha létezik, akkor az excel táblás lehet, aminek az elfogadása és helyessége is kérdőjeles.
5500 Ft-os órabérre ezt tudom mondani: 😆, aki ennyiért dolgozik, az meg is érdemli... 
Amúgy meg legalább megszűnik az a pofátlan haszonszerzés és kóklerség - hogy távban adnak tanúsítást - és ami lerontotta ennek az egésznek a megítélését ( és még sorolhatnám, pl.: mozijegy ajándékba és társai). Megszűnik az ingatlanosok által a semmiért elkért jutalékos rendszer (az elején fizettem, aztán úgy voltam vele, hogy csinálja a fene az.... fizessek és számlázzak más helyett, mert meg ad egy elérhetőséget - inkább eltöröm a kezem, ha még egyszer valaki megkörnyékez ilyen jutalékos marhasággal...). Szóval talán tisztulnak a dolgok. Teljesen egyetértek a rendelettel.

Üdv.
Danicser Dávid
--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „bausoft” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) bausoft+u...@googlegroups.com címre.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/4da3709f-87dd-463e-b442-cefb0a4377ddn%40googlegroups.com.
Message has been deleted

Péter Németh

unread,
May 5, 2023, 3:45:28 AM5/5/23
to Peter Vladar, Dávid Danicser, bausoft
Kedves Péter! 

A hiteles energetikai tanúsítványnak nem annyi oldalnak kell lenni, amennyit kérsz a winwattól,annak kötelező tartalmi elemei vannak.

A feltöltött és a kinyomtatott tanúsítványnak, meg oldalszámban (terjedelmében és tartalmában)  "illik" megegyeznie. 



Üdv:


Németh Péter



Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAFe8B_o4y3jzTutWTgwaTjYAW3LnCu-4JkkcSUjHDyZ%2BnO8KQQ%40mail.gmail.com.

Mucsi Sándor

unread,
May 5, 2023, 3:56:27 AM5/5/23
to Péter Németh, Peter Vladar, Dávid Danicser, bausoft
Talán azért nem egyértelmű miről van szó, mert nem lett normálisan megfogalmazva.
A Lechner most 1 oldalt passzint a tanúsítványhoz, egy hiteles fedlapot, de a terv az, hogy többet adjon hozzá.

Üdvözlettel,
Mucsi Sándor

Mucsi Sándor okl. létesítménymérnök,
energetikai auditor TÉ 04-0462, EA-176/2019
5600 Békéscsaba, Luther utca 12. fsz. 2.


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAEXAShn7NpJo_q%3DB3tmyEX-8SLPPN%3Dhhuxs%2B1pYs9fXXEuOZSQ%40mail.gmail.com.

Peter Vladar

unread,
May 5, 2023, 4:02:06 AM5/5/23
to Péter Németh, Dávid Danicser, bausoft
Kedves Péter!

Elég sok mindent be tudsz állítani, hogy mennyi minden kerüljön arra a nyomtatásra. A LECHNER csak az első oldalt adja, kérsz-e páradiffúziós jelentést, képfájlokat részletes hőhíd számításhoz, részletezze-e a szerkezetet, hol jelenjenek meg a nyári túlmelegedés értékek... Egy szerkezet rétegadatai nem kötelezően kiírandóak, egy komolyabb épületnél amin egy építész megad 15 határoló szerkezetet mégis ez adja a tanúsítás terjedelmének 3/4-ét ha az ember minőségében kidolgozza.
image.png

Rózsa László

unread,
May 5, 2023, 4:17:37 AM5/5/23
to Mucsi Sándor, Péter Németh, Peter Vladar, Dávid Danicser, bausoft
Üdvözlöm a kollegákat!

ENNEK, hogy a tanúsítvány "kötelező" elemei hosszabb lesz, annak van értelme. Ami a winwatt esetében az XML file alapján van a Lechner által "exportálva", azt lehet, hogy érdemes lenne bővíteni - így a többi tanúsító szoftver által készített számítások között nagyobb lenne a hasonlóság. 

De amúgy minden eddigi méltatlankodó hozzászólással egyet tudok érteni. Az 5500-as órabér alacsony, a kamara nem szűrte ki a kóklereket és valóban az EU-val való szembemenetel az energetikai jellemzők ismeretési kötelezettségének de facto eltörlése. 

Üdv: Rózsa L.


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAAPB%2BcCpcYWtsdh89RLx9%3D1nNK5q0ZDCeHmmug_e2KAwx%2Brc1A%40mail.gmail.com.


--
Via Mail: Laszlo Rozsa
+36 30 / 57 33 649
las...@gmail.com

Peter Vladar

unread,
May 5, 2023, 4:38:58 AM5/5/23
to Mucsi Sándor, Péter Németh, Dávid Danicser, bausoft
Kedves Dávid!

Én sem csak ezzel foglalkozom, tervezek, művezetek, műellenőrködök, idéntől auditálok és hőtermelőket is felülvizsgálok. Én is benne vagyok több mint 8 éve, ez alatt több ezer tanúsítványt készítettem. Nem tudom "felénk mi a helyzet" ha hívnak én kimegyek, 8 év alatt több 100 kamarai ellenőrzést kaptam, de hiánypótlást soha, több ezer ügyfélből még senki nem akart feljelenteni. Megvettem minden szoftvert, mérőszközt, minden lapon ahol a nevem szerepel ott is voltam, vagy én, vagy a kollégám. Ha szigorúbbak lennének a tanúsítás követelményei annak csak örülök, megveszem az új szoftvert, megtanulom az új rendeletet. 
Gyakorlatilag nem is hirdetek, a 8 év alatt ebben a szakmában elment annyifelé ment a nevem, hogy ebből is van bőven elég címem. Más munkájára nem látok rá, nem foglalkozom vele, a sajátomért az aláírásommal büntetőjogi felelősséget vállalok. Tudtommal azért van a Kamara, hogy ennek a presztízsét fenntartsák, ilyesmiért fizetek tagdíjat, járok továbbképzésre, most mégis egy tollvonással nagy egyetértésben elveszik az ebből származó munkáim 80%-át.

Nagyon kíváncsi vagyok ettől mennyit fog javulni az energetikai tanúsítás presztízse

Mucsi Sándor

unread,
May 5, 2023, 4:55:05 AM5/5/23
to Rózsa László, Péter Németh, Peter Vladar, Dávid Danicser, bausoft

Üdvözlettel,
Mucsi Sándor

Mucsi Sándor okl. létesítménymérnök,
energetikai auditor TÉ 04-0462, EA-176/2019
5600 Békéscsaba, Luther utca 12. fsz. 2.


Message has been deleted

janos....@gmail.com

unread,
May 5, 2023, 5:07:25 AM5/5/23
to bausoft
Kedves Kollégák!

Vajon miért nem kér kötelező mellékletként méretezett alaprajzot a rendszer? Esetleg így ki lehetne szűrni a kamu tanúsítást? 
Igen, lehetne javítani a szabályozáson, de itt ha "egyszerűsítést" vagy "könnyítést" ígér egy politikus, akkor annak valahogy mindig az ellenkezője lesz igaz...
Lehet, hogy ezt is begyalulja a rendszer, mint a katát. 
Vajon hány ingatlan eladáskor kérik el az amúgy kötelező villamos felülvizsgálat jegyzőkönyvét ( 40/2017. (XII. 4.) NGM rendelet)?
Jelenleg tényleg pont az a legérdektelenebb dolog, hogy mennyi is egy épület rezsije, energiafogyasztása? Erre tényleg senki sem kíváncsi már? Vagy inkább ne is legyen kíváncsi, mert majd megvédi a rezsiharcos?

üdv: Mácsár János

Árpád Zsigmond

unread,
May 8, 2023, 9:41:35 AM5/8/23
to bausoft

meszolycs

unread,
May 8, 2023, 9:51:56 AM5/8/23
to bausoft, Árpád Zsigmond
"A tervezetet nehéz véleményezni, főleg úgy, hogy a rendeleti változtatás kapcsán a jogalkotó teljesen el akarta törölni az energiatanúsítványt és mivel még nem végleges az anyag, lehet, hogy a végén el is fogja"

Gábor Tóth

unread,
May 25, 2023, 5:13:43 PM5/25/23
to meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Tisztelt Kollégák!

Érkezett egy kis olvasnivaló, nem tudok és nem érdemes mindent belinkelni, de nagyjából egyet mégis:
176/2008:
(3) Az e rendelet hatálya alá tartozó épületnek vagy önálló rendeltetési egységnek ellenérték fejében történő
tulajdon-átruházása vagy bérbeadása esetén – a (4) bekezdésben meghatározottak kivételével – az eladónak vagy
a bérbeadónak a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő
vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia a tanúsítványt vagy annak másolatát
a vevőnek vagy a bérlőnek.”



Üdvözlettel,

Tóth Gábor Ferenc
okl. gépészmérnök,
létesítményenergetikai szakmérnök


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/1696073043.7777136.1683553911333%40mail.yahoo.com.

Péter Németh

unread,
May 25, 2023, 5:48:54 PM5/25/23
to Gábor Tóth, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Gábor! 

Köszönjük az infót! 

Üdv:

Németh Péter

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAJMmc4NWLXkb0fRUrOq0wWM3wxAXypkRjU3MVFJR1qZgkaQO3Q%40mail.gmail.com.

Rita Csomor

unread,
May 25, 2023, 7:23:07 PM5/25/23
to Péter Németh, Gábor Tóth, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Kollégák!

És a számítás? A függelékek? 

Üdv
Csomor Rita

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAEXAShk_zve8fbvPqJ%2BQv0D%3DJo_zRFHh_NQSwqYr7Wr25kb8PQ%40mail.gmail.com.


--

        dr. Csomor Rita     

         06-30/538-81-06

Gábor Tóth

unread,
May 26, 2023, 12:20:48 AM5/26/23
to Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Rita!

3462-3492 oldalon van a számítás
Az építési és közlekedési miniszter 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelete
az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról, mely váltja a 7/2006 TNM-et.


Üdvözlettel,

Tóth Gábor Ferenc
okl. gépészmérnök,
létesítményenergetikai szakmérnök

Rita Csomor

unread,
May 26, 2023, 12:33:35 AM5/26/23
to Gábor Tóth, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Gábor, 

semmi, azaz SEMMI számítás nincsen.

Van viszont ez:
7. § (1) Az épület energetikai jellemzőit a tervező döntése szerint
a) az energiapolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium honlapján elérhető számítási módszer vagy
b) az a) pontban foglalt számítási módszerrel egyenértékű, a 6. mellékletben meghatározott alapelveknek és
tartalmi követelményeknek megfelelően megalkotott részletes vagy egyszerűsített módszerek egyikével
kell meghatározni.

Ezt nem hiszem el ...
Ezek jogászok?

Az XY honlapján elérhető számítási módszer mióta jogszabály?

Üdv Rita




Gábor Tóth

unread,
May 26, 2023, 12:43:03 AM5/26/23
to Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Rita!


Valóban, de nem tragédia, az az irányelv hogy a rendeletekbe minnél kevesebb számítás/konkrétum legyen, illetve azok kerüljenek ki onnan, ezt már több más például "GMBSZ" esetén is látni lehet.

Üdvözlettel,

Tóth Gábor Ferenc
okl. gépészmérnök,
létesítményenergetikai szakmérnök

József Baumann

unread,
May 26, 2023, 2:27:36 AM5/26/23
to Gábor Tóth, Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Gábor!

Próbáltam a jogtárban a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendeletet, de előfizetés nélkül, egy jövőben életbe lépő jogszabályt nem hajlandó megjeleníteni.
Aztán kerestem az ÉKM honlapján, de ott sem találtam, csak jogszabály tervezeteket találtam, jogszabályt nem.
Tud esetleg valaki olyan linket adni, ahol ténylegesen elérhető ez a jogszabály?


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAJMmc4NKBxifb_utoFs43yqQmvMM31ged9wz5Pp8jifgQWegUg%40mail.gmail.com.


--
Üdvözlettel:
Baumann József

Vírusmentes.www.avg.com

Gábor Tóth

unread,
May 26, 2023, 2:42:28 AM5/26/23
to József Baumann, Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves József!

Eddig nem találok én sem ilyet, első körben szerintem csak a MK tegnapi számából lehet elolvasni 3462 oldaltól.
a végén írja, hogy 2023 nov 1-től lép életbe.


Ahogy Rita is említette, lesz egy honlapon elérhető segédlet a részletes módszertanról is.
Gondolom a netjogtár meg hasonlók még el sem készültek ott még nem lehet keresni, a segédletet még nem is kerestem.


Üdvözlettel,

Tóth Gábor Ferenc
okl. gépészmérnök,
létesítményenergetikai szakmérnök

József Baumann

unread,
May 26, 2023, 3:35:30 AM5/26/23
to Gábor Tóth, Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Gábor!

Ahogy Rita is írta, a számítási eljárást ez a közlöny sem tartalmazza, csak a minisztérium honlapjára hivatkozik.

--
Üdvözlettel:
Baumann József



Vírusmentes.www.avg.com


--
Üdvözlettel:
Baumann József

Gábor Tóth

unread,
May 26, 2023, 4:17:32 AM5/26/23
to József Baumann, Rita Csomor, Péter Németh, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Az előző lelkes leveim után kissé kiábrándulva:

(3) Az e rendelet hatálya alá tartozó épületnek vagy önálló rendeltetési egységnek ellenérték fejében történő
tulajdon-átruházása vagy bérbeadása esetén – a (4) bekezdésben meghatározottak kivételével – az eladónak vagy
a bérbeadónak a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő
vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia a tanúsítványt vagy annak másolatát
a vevőnek vagy a bérlőnek.”
 

a korábbi :

(3) *  Az e rendelet hatálya alá tartozó épületnek vagy önálló rendeltetési egységnek ellenérték fejében történő tulajdon-átruházása vagy bérbeadása tárgyában - a (4) bekezdésben meghatározottak kivételével - készült szerződés tartalmazza
a) annak rögzítését, hogy e rendelet rendelkezései szerint kell-e tanúsítványt készíteni,
b) a tanúsítvány azonosító kódját, és
c) a vevő vagy bérlő nyilatkozatát arról, hogy az azonosító kód szerinti tanúsítványt vagy annak másolatát az eladótól vagy a bérbeadótól átvette.

Ez kb azt jelenti hogy az ügyvédek nem fogják számonkérni max rákérdeznek, de azt se kötelező.

Üdvözlettel,

Tóth Gábor Ferenc
okl. gépészmérnök,

Péter Németh

unread,
May 26, 2023, 4:26:43 AM5/26/23
to Gábor Tóth, József Baumann, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Üdv! 

Lényeg, hogy a ma esti 2:22 című előadásra a Magyar Mérnöki Kamara tagjai 30℅-os kedvezményes jegyvásárlásra jogusultak a Centrál Színházba! 

Köszönjük MMK! 


Németh Péter

Mucsi Sándor

unread,
May 26, 2023, 5:22:52 AM5/26/23
to bausoft
8. § A Tan. R. 9. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az energetikai követelményeknek való megfelelést igazoló számítást, melyet nem szükségszerűen követ
tanúsítvány kiállítása, és mely az energetikai tanúsítványtól különállóan, illetve attól függetlenül is elkészíthető,
tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakember végezheti el.”

Ez azt jelenti, hogy a pályázatoknál követelt TÉ és SZÉS6 együttese szakértők helyett mezei TÉ-k is kiadhatják?

Üdvözlettel,
Mucsi Sándor

Mucsi Sándor okl. létesítménymérnök,
energetikai auditor TÉ 04-0462, EA-176/2019
5600 Békéscsaba, Luther utca 12. fsz. 2.


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAEXAShncWwFRW1xzCjMAxyCOMWKqpGAFXu55CE1785YnCDFVvA%40mail.gmail.com.

Rózsa László

unread,
May 26, 2023, 5:23:57 AM5/26/23
to Péter Németh, Gábor Tóth, József Baumann, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Üdv!

Akkor már csak 2 lehetőség van. 
- fel kell bérelni valakit, akinek szép öltönye és drága autója van hogy érdeklődjön ingatlanok után és ahhoz kösse a vételi szándék kinyilatkoztatását hogy mutassák meg neki a tanúsítványt ( és persze a vételi szándékától időben eláll )
- kedvezményes jegyet kell venni a 2:22 című előadásra

Jobb ötletem pillanatnyilag nincs. Illetve lenne, de azt ide most nem írom le...

Köszönjük MMK és jogalkotók!

Rózsa L


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAEXAShncWwFRW1xzCjMAxyCOMWKqpGAFXu55CE1785YnCDFVvA%40mail.gmail.com.

Mucsi Sándor

unread,
May 26, 2023, 5:28:32 AM5/26/23
to Rózsa László, Péter Németh, Gábor Tóth, József Baumann, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
és azt hogy képzelték, hogy eddig az xml-t feltöltve készült egy egyoldalas fedlap.
A jövőben pedig majd 21 oldal fog generálódni? Vagy azt a 21 oldalt utólagos "kézi munkával" kell előállítani?

Üdvözlettel,
Mucsi Sándor

Mucsi Sándor okl. létesítménymérnök,
energetikai auditor TÉ 04-0462, EA-176/2019
5600 Békéscsaba, Luther utca 12. fsz. 2.


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CABQqv9juhcESt_1hce1Y0et12YTSnJ%2BEoKfQgFW7-Msf9TmA7Q%40mail.gmail.com.

Robert Dezso

unread,
May 26, 2023, 6:05:29 AM5/26/23
to Mucsi Sándor, Rózsa László, Péter Németh, Gábor Tóth, József Baumann, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Tisztelt Kollégák!

Azt olvasom, hogy " A tervező az épület energetikai jellemzőinek meghatározására részletes vagy egyszerűsített számítást alkalmazhat." Ezek szerint egyszerűsített számítással nem sok AA++ ház terveződik majd.

Megint léptünk egyet, de a kérdés, hogy melyik irányba...

Üdv, Róbert


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAAPB%2BcAkq3oxEmzCU2CVb%2B6mSYSF6kkZTaQ0nia0HyUOFzkH6g%40mail.gmail.com.

Péter Németh

unread,
May 26, 2023, 6:13:06 AM5/26/23
to Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Gábor Tóth, József Baumann, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
A tervezéskor készült energetikai számítás, eddig is egyszerűsített módszerrel készült és gyakran volt jobb "BB" besorolásnál, úgy hogy egyébként sem teljesítette a rá vonatkozó követelményket, pl a 12m2-nél nagyobb helyiségek külön hőmérséklet szabályozását.

Amikor meg a használatbavétekhez készült a tanúsítvány, rajtunk kérték számon, hogy miért csak BB, nem a tervezőn, hogy ott miért AA, uram bocsásd AA++

Németh Péter
villamosmérnök
épületenergetikai szakmérnök

József Baumann

unread,
May 26, 2023, 6:28:59 AM5/26/23
to Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Gábor Tóth, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Dezső!

A most megjelent 200/2023. (V. 25.) Korm. rendeletben ez áll:
image.png
A korábbi 3. melléklet tartalmazta a BB-re és AA-ra vonatkozó megkötéseket, az új mellékletben nincsenek ilyenek.

Vírusmentes.www.avg.com

T. Tamás

unread,
May 27, 2023, 12:54:37 PM5/27/23
to József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Gábor Tóth, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Kollégák!

Van valakinek ötlete, hogy ez mit jelenthet?

321.jpg

Pénzt igényelhet majd vissza a megrendelő a tanúsítvány alapján? 




--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „bausoft” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) bausoft+u...@googlegroups.com címre.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CA%2B2YsSH3GnuTh-4ELGZNDqGfwG%2BpSrb7sv4kMLC9BW06%3DMVxUg%40mail.gmail.com.

Szuromi Judit

unread,
May 27, 2023, 1:21:11 PM5/27/23
to T. Tamás, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Gábor Tóth, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Kedves Tamás!

EKR jó eséllyel, es van egy tippem, hogy a Mérnök kamarat miert kell rairni a tanusitvanyra

Szuromi Judit



From: bau...@googlegroups.com <bau...@googlegroups.com> on behalf of T. Tamás <alie...@gmail.com>
Sent: Saturday, May 27, 2023 6:54:22 PM
To: József Baumann <baumannj...@gmail.com>
Cc: Péter Németh <g.neme...@gmail.com>; Robert Dezso <robert....@gmail.com>; Mucsi Sándor <sanyi...@gmail.com>; Rózsa László <las...@gmail.com>; Gábor Tóth <gaben...@gmail.com>; Rita Csomor <negawa...@gmail.com>; meszolycs <mes...@yahoo.com>; bausoft <bau...@googlegroups.com>; Árpád Zsigmond <marosk...@gmail.com>
Subject: Re: [bausoft] Re: Új energetikai tanúsítási rendszer közeleg?
 
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CANoXjE-23V9eEeuy5kOYP4CUcb5ZJNoQ9FbTSE6%2B_gcjcj7Oew%40mail.gmail.com.

Géza Kapros

unread,
May 29, 2023, 3:22:00 AM5/29/23
to József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Gábor Tóth, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Üdv!

Továbbá megváltoznak újra a besorolások is, nagyon...

Ha jól értelmezem, akkor november 1-től lép életbe... Addig még sok minden lehetséges....

Minden jót!

Üdv,

Kapros Géza

--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „bausoft” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) bausoft+u...@googlegroups.com címre.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CA%2B2YsSH3GnuTh-4ELGZNDqGfwG%2BpSrb7sv4kMLC9BW06%3DMVxUg%40mail.gmail.com.


--
-- 
---------------------------------------
Kapros Géza
építész, műszaki ellenőr,
energetikai tanúsító,
felelős műszaki vezető
06302900284

Gábor Tóth

unread,
May 31, 2023, 2:42:42 AM5/31/23
to Géza Kapros, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond

Tinusz Tamás

unread,
May 31, 2023, 2:55:55 AM5/31/23
to Gábor Tóth, Géza Kapros, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Ügyvédek elégedetten hátradőlnek :-)
Nem kell várni többet arra a fránya számra, amit nem ért miért nem tud rögtön megadni a tanúsító
(Legalább is a magamfajta)
A CO2 szinttel viszont kifogják a szelet abból a vitorlából ahol cserépkályha adja a megújulót.
Az ingyen javaslat továbbra is szánalmas, de legalább új épületnél nem kell, ez jó.

Legyen szép napotok
Kihalunk mint a dinók 







Tinusz Tamás

Xi9

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CAJMmc4OBpFHnQXaJj8Wmm-cP7LE%2Bt1Ri-SsF6rDi1B2V%3DYpbnA%40mail.gmail.com.

Rózsa László

unread,
May 31, 2023, 3:59:12 AM5/31/23
to Tinusz Tamás, Gábor Tóth, Géza Kapros, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Üdvözlet!

"Kihalunk, mint a dínók..." Azért remélem hogy egy meteor nem esik a fejünkre. 

Kicsit eljátszottam a gondolattal, hogy kinek jó ez? ( Nekünk rossz, ez egyértelmű, de hát hányan vagyunk? Pár száz ember majd alkalmazkodik egy tízmilliós országban... ) Elsőre senkit nem találtam, akinek direkt jó lenne. Persze, könnyebbség az ügyvédeknek, az eladóknak nem kell kifizetnie azt a 20-30e közötti összeget. ( Statikust is szoktak hívni, az is elkér ennyit egy szemrevételezésért... Igaz, azt általában a vevő hívja.. Az ő jól felfogott érdeke. Ahogyan az energetikai állapotfelmérés is tulajdonképp az övé. )

Vagy elég volt a 10 év energetikai "adatgyűjtés"? Kész, ennyi? Országosan le lehetett szűrni a konklúziókat - a szegényebb országrészeken a lakásállomány energetikai átlagértéke alacsonyabb, mint a gazdagabb, újonnan kialakult településrészeken? Innentől a döntéshozók tudják, hogy hova kell irányítani az energeikai felújítási pénzeket? Valahogy ezt nem látom magam előtt. De tévedjek!

Amúgy nekem az időzítés legalábbis megkérdőjelezhető. Pont egy éve lehetett érzékelni, hogy itt bizony nem lesz vicces az elkövetkező fűtési időszak, mert megdrágultak az energiahordozók. Rezsicsökkentés csökkentése, abszolút érték alapú rezsicsökkentés, több lakás kedvezménye, " kapkod fűhöz fához, szalad a vargához ". Nem pont egy ilyen társadalmi sokk után kellene még komolyabban venni ezt az energia-kitettséget? De ezek csak az én naív, szakmai alapú gondolataim. 

Csak egy kis színes szösszenetként had osszak meg veletek egy történetet. Tavaj augusztusban hívtak egy házhoz, hogy "Ingünk gatyánk rá fog menni a gázra, mit tegyünk?". Kimentem, megnéztem. A tetőtér beépítés oldalfalai válaszfal téglából készültek a padlástér felé. Mondtam, hogy hát azt bizony le kellene szigetelni ugyanúgy, mint a felfelé lévő, fogópárok alá szerelt födémet. Óhatatlanul előkerült a politika közben - a tulajdonosok csalódottak voltak, mert az április előtti ígéretekre fittyet hányva, a választottjuk hagyta megnövekedni az energiaárakat. Be is léptek a Mi Hazánk helyi alakuló szervezetébe. Tanulság nincs. És én csak remélem, hogy nem az a gondolat van emögött, hogy "hátha nem lesz több ilyen rapid áremelkedés az energiapiacon, így beduhgatjuk a fejünket a homokba". Mielőtt még többen átpártolnak a Mi Hazánk Mozgalomhoz. 

Üdv: Rózsa L.

Zsolt Kelemen

unread,
May 31, 2023, 4:06:46 AM5/31/23
to Tinusz Tamás, Gábor Tóth, Géza Kapros, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
ezért maradt még ellentmondás. Hibáa csak 5 évig érvényes, neked akkor is 2x annyi ideig őrizgetni kell.
kép.png


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/18870976108.27ed.5225a6c4eb01b90711b8ade0b72cd17a%40tinusz.hu.


--
Kelemen Zsolt
okleveles építészmérnök
épületenergetikai szakmérnök
építési műszaki ellenőr
felelős műszaki vezető
energetikai tanúsító
Tel.: 06203582799

Németh Gábor

unread,
May 31, 2023, 4:37:32 AM5/31/23
to Tinusz Tamás, Gábor Tóth, Géza Kapros, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond

Kedves Kollégák!

 

Mi a véleményetek az alábbi passzusról az új 9/2023 ÉKM Rendeletben:

A Tan. R. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § (1) A tanúsítványt – a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – az épület egészére kell kiállítani.

(2) Ha a tanúsítvány kiállítására önálló rendeltetési egység ellenérték fejében történő tulajdon-átruházása vagy

bérbeadása miatt kerül sor, a tanúsítványt az önálló rendeltetési egységre kell kiállítani.”

 

Jól értelmezem, hogy ha például egy bevásárlóközpontra kérnek tanúsítványt, akkor mivel bérleményeként (önálló rendeltetési egységenként) történik a bérbeadás, külön-külön kell az összes bérleményre a tanúsítványt kiállítani?

Eddig a 176/2008 Rendelet szerint az egész épületre kellett kiállítani a tanúsítványt, ha közös volt a fűtés, HMV, szellőzés rendszer, de ez most megszűnik és minden esetben külön kell kiállítani az ET-t az összes önálló rendeltetési egységre?

 

Üdvözlettel:

Németh Gábor

 

From: bau...@googlegroups.com <bau...@googlegroups.com> On Behalf Of Tinusz Tamás
Sent: Wednesday, May 31, 2023 8:56 AM
To: Gábor Tóth <gaben...@gmail.com>; Géza Kapros <g.ka...@gmail.com>
Cc: József Baumann <baumannj...@gmail.com>; Péter Németh <g.neme...@gmail.com>; Robert Dezso <robert....@gmail.com>; Mucsi Sándor <sanyi...@gmail.com>; Rózsa László <las...@gmail.com>; Rita Csomor <negawa...@gmail.com>; meszolycs <mes...@yahoo.com>; bausoft <bau...@googlegroups.com>; Árpád Zsigmond <marosk...@gmail.com>
Subject: Re: [bausoft] Re: Új energetikai tanúsítási rendszer közeleg?

 

Ügyvédek elégedetten hátradőlnek :-)

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/18870976108.27ed.5225a6c4eb01b90711b8ade0b72cd17a%40tinusz.hu.

image002.png

attila...@gmail.com

unread,
Jun 1, 2023, 4:09:18 AM6/1/23
to bausoft

Géza Kapros

unread,
Jun 1, 2023, 4:41:48 PM6/1/23
to Tinusz Tamás, Gábor Tóth, József Baumann, Péter Németh, Robert Dezso, Mucsi Sándor, Rózsa László, Rita Csomor, meszolycs, bausoft, Árpád Zsigmond
Bocsánat, de miért halunk ki? Valamit nem jól értek?

Az új szabályok szerint az ingatlan eladójának vagy bérbeadójának a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia az energetikai tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia azt a vevőnek vagy a bérlőnek. Mindezt azonban nem kell kötelezően szerződésbe foglalni, ahogyan a tanúsítvány kódjának sem kell szerepelni a szerződésben. Új építésű ingatlanoknál az energetikai tanúsítványt az építtetőnek kell elkészíttetni a használatbavételi kérelem benyújtása előtt.

Zsolt Kelemen

unread,
Jun 2, 2023, 1:55:33 AM6/2/23
to attila...@gmail.com, bausoft
Akit érdekel a MÉK szervezésében lesz az új 9/2023 ÉKM rendeletről továbbképzés, melyet Szalay Zsuzsa, Nagy Balázs tart



Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/0203dd2f-f294-413a-887d-707c8bceffb5n%40googlegroups.com.

Rohonczi Gyula

unread,
Jun 4, 2023, 7:16:24 AM6/4/23
to bausoft
Valószínűleg lesz még változás, mert pl. a 176/2008 új kategóriáinakértékei eltérnek az 1. melléklet minta összefoglaló lapján és a 3. mellékletben felsorolt táblázatban.

Rohonczi Gyula

unread,
Jun 4, 2023, 9:11:35 AM6/4/23
to bausoft
 A 3. melléklet 1.3-as  fajlagos  hőveszteség grafikonja is hibás.

Kiszedtem a MK-ből a 9/2023 rendeletet. Csatoltam.

Jó lenne tudni az ajánlott számítási módszert is, hátha változik.
Ha valaki megtalálja a hivatkozott "az energiapolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium honlapján elérhető számítási módszer" elérhetőségét, akkor ossza meg!

Köszönettel: 
RGY
9_2023. (V. 25.) ÉKM (MK_23_078).pdf

Zsolt Kelemen

unread,
Jun 4, 2023, 10:01:23 AM6/4/23
to Rohonczi Gyula, bausoft
Pedig ez állítólag évekig készült...
Akkor most jön az a rész hogy elkezdenek kapkodva össze vissza javitgatni. 


--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „bausoft” csoportjára.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) bausoft+u...@googlegroups.com címre.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/ea758e05-caed-43c3-9e6a-559b624d8343n%40googlegroups.com.

József Baumann

unread,
Jun 5, 2023, 1:50:03 AM6/5/23
to Zsolt Kelemen, Rohonczi Gyula, bausoft
Bosszantóak az ilyen hibák, főleg, hogy a javítások általában nem születnek meg gyorsan. 

Az említett hibákon azonban túl lehet lépni azzal, hogy ismert a jogalkotói szándék. Az új szabályozás egységesen 1,3-as A/V arányig emelkedő követelmény értékeket használ. Ez abból is kiderül, hogy a függvény szakaszok ott illeszkednek egymáshoz.
A mintalap hibáit is letudhatjuk azzal, hogy azt amúgy is a Lechner Tudásközpontban fogják előállítani, és ez a minta korábbi állapotban készült.

A számítási metódus rövidesen véglegesedik, ha elérhető lesz, fogunk tudni róla, és itt is közzétesszük majd. Mivel alapjaiban változik a számítás, ott is lehetnek abból fakadó problémák, hogy a tesztelése a módszernek kis számú esetre történt, és a tényleges alkalmazás adhat olyan eseteket, amik próbára teszik a módszert. Abban azonban reménykedhetünk, hogy ennek a résznek a javítása rugalmasabb tud lenni, nem kell miatta feltétlen jogszabályt módosítani.




Vírusmentes.www.avg.com

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/CADAWJfwXKnMOV-G5anyALttj09m8DU1rYBq%2BvdpX%3D2UXdWjmYQ%40mail.gmail.com.


--
Üdvözlettel:
Baumann József

janos....@gmail.com

unread,
Jun 5, 2023, 4:40:24 AM6/5/23
to bausoft
Vajon mennyi időbe telik majd egy tanúsítvány elkészítése ezek után? 
A fűtött terek határoló szerkezetek esetében minden szerkezet korszerűsítésére javaslat kell, szigetelés vastagság megadással. A gépészetnél javaslat kell szintén. "Jó" és "kiváló" szintet is számítani kell és kifejteni utána. (ez előtte is kellett, de nem több változatra és nagyjából rajtunk múlt, hogy ésszerűen mit javaslunk)
"(1a) Korszerűsítési javaslatok meghatározása esetén fel kell tüntetni a megvalósításukkal elérhető energetikai
minőség és szén-dioxid-kibocsátási kategóriákat is a 3. melléklet szerint, továbbá tájékoztatást kell adni a komplex
felújítás előnyeiről és a korszerűsítési lépések javasolt ütemezéséről arra az esetre, ha annak megvalósítása
egy ütemben nem lehetséges."
Ütemeznünk kell a korszerűsítési javaslatok megvalósítását.
Kérdés, hogy az új szoftver milyen mértékben tudja kitölteni a vonatkozó részeket és mennyi plusz kézimunka szükséges? Az Optimum modul esetleg tovább lesz fejlesztve, hogy le tudja ezt kezelni?
A korábban beharangozott, korszerűsítésekhez kapcsolódó beruházási költség kimutatást szerencsére nem találtam a rendeletben...

janos....@gmail.com

unread,
Jun 5, 2023, 5:12:19 AM6/5/23
to bausoft
A szoftver fejlesztéshez sok kitartást kívánok! Szerintem a nyár és az ősz alaposan rámegy majd. 
Szomorú, hogy a jogalkotó szerint ez ennyit érdemel csak, pár hónap felkészülés... 176/2008. rendelet után legalább volt 2011. végéig idő, de ez így elég gáz. Egy teljesen új számítási metódus átültetésére a gyakorlatba...

Zsolt Kelemen

unread,
Jun 5, 2023, 5:25:46 AM6/5/23
to janos....@gmail.com, bausoft
Kedves János!

Szerintem aki eddig foglalkozott ET készítéssel is, az ezután is fog. Többség szerintem próbálja ésszerű módon megúszni majd az egyes kötelezettségeket. Általánosságban lesz majd egy minden ET-ben lévő szöveg ahogy eddig
is sokan megtettük az "apróbetűs részt", így ez a jövőben legfeljebb csak bővülni fog.

A felújítási javaslat, amit említesz - tekintet nélkül, hogy mennyire adekvát az adott helyre a javaslat- gépészet esetén a "JÓ szint" a kondenzációs kazán, míg a "KIVÁLÓ" szint a hőszivattyú lesz/lehet.
Mélységében még nem ismerem az új 9/2023-at de sok esetben lesznek, muszáj! ilyen egyszerűsítések.
Amitől nem félek: maradnak a piacon a 10-15-20eFt-os tanúsítók. Legfeljebb az árat kicsit ők is emelik. Én eddig sem velük versenyeztem, ezután sem hozzájuk fogom szabni az áraimat...

Szép napot kívánok!
üdvözlettel,
Kelemen Zsolt

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/0dbbf051-e864-43a2-94ea-14afe12fe7aen%40googlegroups.com.

janos....@gmail.com

unread,
Jun 5, 2023, 7:36:34 AM6/5/23
to bausoft
Kedves Zsolt!

Egyetértek. Az egyszerűsítésekre szükség van, eddig is használtuk és ezután is fogjuk.
Inkább az az aggodalmam - az eddigi tapasztalatok szerint -,  hogy ez a papír egy szükséges rossz, az eladó (megrendelő) a háta közepére kívánta, a vevőt is csak addig érdekelte, amíg a bank ki nem pipálta a listáján. Kb. 95%-nál ez volt eddig a helyzet, nagyon kevés egyedi esetben hívtak fel, hogy megvalósítanák a javaslatokat.
Magyarul még több "felesleges" munkát kell beletenni gyakorlatilag "ugyanazért" a papírért. A másik oldala pedig az, hogyha több munkával jár, azért több pénzt kell elkérni, amit ismét nekünk kell magyarázni, elfogadtatni miért történik. Én sem fogok versenyezni, kiszámolom nekem mennyi energia/idő befektetéssel jár és ahhoz igazítom az árat. 
Nyilván más lesz a helyzet megrendelői megítélése, ha beesik az a 200MdFt nagyságrendű lakossági energetikai pályázati keret Brüsszelből, mert ahhoz kötelező lesz a tanúsítvány, ott nem kell magyarázni majd. (hátha nem vezetik be a Nemzeti Tanúsítói Rendszert addig)

üdv: Mácsár János

Mucsi Sándor

unread,
Jun 6, 2023, 2:30:38 AM6/6/23
to bausoft
Majd határidőt tolnak, már megszoktuk.

Üdvözlettel,
Mucsi Sándor

Mucsi Sándor okl. létesítménymérnök,
energetikai auditor TÉ 04-0462, EA-176/2019
5600 Békéscsaba, Luther utca 12. fsz. 2.


Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/bausoft/a3949baa-9cf3-4110-9b2f-c1d981550aeen%40googlegroups.com.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages