eftersyn m.m.

Jens Albertsen

to Aviator - Dimona
Hej.

1. Hvis motoren har eftersyn pr. 100t., var der i går (d.18.9.) 6t
54min tilbage.

2. Når man tjekker for vand i tanken, drypper ventilen benzin i pæne
mængder bagefter. Det skyldes formodentlig, at anslaget i glasset
sidder så langt nede, at ventilen kun åbnes meget lidt. Så kan den
ikke lukke tæt igen.
Hvis man efter tjekket presser ventilen helt op med sin finger.. og
slipper, lukker den rigtigt.

3. Før start stod olien en lille cm. under minimum. Jeg fyldte efter,
til olien lige netop nåede minimumsmærket. Efter landing og motoren
havde stået stille i ca. et kvarter, målte jeg igen. Nu stod olien 1/2
til 1 cm under maximum.

Jeg kan ikke lidt at flyve, når oliepinden viser under minimum. På den
anden side hører man, at motoren jævnligt bliver overflydt med olie.
Kan man sige, at hvis motoren er kold, må man efterfylde til
minimumsmærket??

Hilsen Jens

LarsHestehave

to Aviator - Dimona
Motoren har service interval 100 timer. service kan udføres +/- 10
timer. Sidst blev den serviceret godt 10 timer førtid, så den kan gå
110 timer før forfald. derudover må den gå + 10 timer, altså max 120
timer efter sidste eftersyn denne gang.

Se i manualen omkring check af olie, hvis motoren har stået kold
længere tid, så løber olien ned i sumpen. For at måle korrekt olie
stand skal propellen turnes en del gange (altid med den normale
omløbsretning!!!!) før man kan måle den korrekte oliestand.
Hvis man måler den efter man lige har slukket motoren, vil man også
måle korrekt oliestand.

(korriger mig Karl K, hvis dette ikke er korrekt forklaret.)

Lars