2 timer tilbage - Besøg "4. Drift, vedligehold og driftsstatus"

Steen Thomasberg

to Aviator - Dimona
Jeg started omskoling af Peter Clemmensen i går. Jeg kunne konstatere
at der kun var 3 timer tilbage på motor inden eftersyn - og efter vi
har fløjet er der således kun 2 tilbage.

Jeg vil bede alle om at informere ud på gruppen når der er 10 timer
tilbage, så planlægningen af eftersyn kan foretages i god orden, i
stedet for noget der kan minde om panik.

Da Dimonaen endnu ikke er kommet på dansk register, så skal eftersynet
igen ske hos F.O. Flyservice med de omkostninger det medfører.

Da udfordringerne med generatoren ikke er helt slut endnu, så skal
Dimonaen alligevel ned til F.O. for fejlfinding - så det er meget
heldigt at det så passer sammen med eftersynet.

Karl Kristian aftaler tidspunkt med FO mandag, og skriver ud på
gruppen når tidspunktet er kendt.

Generator/ladestatus: Ladelampe kan lyse og Amp.meter kan vise
afladning. Problemet løses ikke ved at flippe Master Switch, men i
stedet øge omdreningerne. Nogle gange er det nok at øge omdrejningerne
over 1000 og andre gange skal de op i nærheden af de 2000. Der kan
sagten flyves - men man bør holde sig fra at gå langt fra pladsen.

Mvh Steen

Klik på http://groups.google.dk/group/aviator---dimona/web/4-drift-vedligehold-og-driftsstatus.
Hvis det ikke fungerer, kan du kopiere linket og sætte det ind i
browserens adressefelt.

Jens Albertsen

to Aviator - Dimona
Helge og jeg fløj dimona i dag. Helge, der fløj først, fortæller, at
lampen ikke lyste den første lange tid, hvorefter den begyndte at
opførte sig som beskrevet af Steen. Det fortsatte den med under min
tur. Når lampen tændte, øgede jeg omdr. til den slukkede og reducerede
derefter omdr. igen. Det skete vel 3-4 gange plus på alle
landingsrunder. Det var egentlig ikke generende for flyvningen, men
selvfølgelig skal det laves snarest.
Som Helge bemærkede, står ampermeteret kun ganske lidt i minus, så
hvis instrumentet passer, er det jo ikke sådan, at strømmen pøler ud
af den, fordi lampen tænder.

En anden ting er, at den underlige svenske logbog mangler en
vedligeholdelsesattest, hvor man entydigt kan se, hvornår noget løber
ud for tid.

Så vidt, jeg kan se, er der altså en del timer tilbage inden næste
eftersyn!??

Den 11.12.07:
100 t. fartøjseftersyn ved 1670:52
200 t. motor+propel ved 726:42

Gangtimer pr. d.d.:
fartøj 1720:34
motor 768:90

Hilsen Jens

On 20 Apr., 09:57, Steen Thomasberg <steen.thomasb...@gmail.com>
wrote:
> Klik påhttp://groups.google.dk/group/aviator---dimona/web/4-drift-vedligehol....

Steen Thomasberg

to aviator-...@googlegroups.com
Enten trænger jeg til briller eller også en fornyet omskoling :-)

Jeg har kigget på de 1670:52 (sidste eftersyn) og sammelignet med hvad motoren har gået 768 :-(

Sorry

Men ja - det ville være nemmere og mere overskueligt med den danske logbog!

Mvh Steen

Jørgen Lund Mogensen

to aviator-...@googlegroups.com
Hej dimonagruppe

Hvordan er det nu det er? Der er ikke mere benzin tilbage i tromlerne. Dimona er 1/4 fuld, så det slipper jo snart op. Der skal vel bestilles noget mere...

obr...@ripit.dk

to aviator-...@googlegroups.com

Hej

Sidst jeg hørte skullle vi selv pumpe over i en tønde fra vores egen
tank.

Men hør Hr From.

Christian

Helge Tvergaard

to aviator-...@googlegroups.com
1.   Jeg fløj tirsdag 22/4 to flyvninger. Første var bare et par landingsrunder hvor Gen. Warn. opførte sig som beskrevet af Jens. Jeg bemærkede voldsomme  amp. meter udslag + & - når jeg gav Full Pwr i Go Around.

Anden flyvning var en 1 times flyvning på cruise pwr. med ACL "off", og Land. light "off". Amp.meter viste konstant + 5. Rød Gen. Warn. lyste først (efter parkering) ved idle omdrejninger under nedkøling før motorstop.

2.   Ang. tid til eftersyn, foreslår jeg at vi på et (lille) stykke tape skriver tiden for næste syn og klæber det på f. eks. Tachometeret.

Mvh,
Helge.

> Date: Mon, 21 Apr 2008 13:31:44 -0700
> Subject: [Dimona: ] Re: 2 timer tilbage - Besøg "4. Drift, vedligehold og driftsstatus"
> From: albe...@post3.tele.dk
> To: aviator-...@googlegroups.com

Jens Albertsen

to Aviator - Dimona
KarlK har bestilt tid hos Finn på mandag, så generatoren kan blive
bragt i orden. Dvs. Dimonaen skal flyves til Skinnerholm i løbet af
weekenden.
Hvem kan gøre det?? Jeg kan muligvis gøre det søndag, men det er
usikkert, så hvis en anden ved, han kan, er det bedre.

Hilsen Jens

obr...@ripit.dk

to aviator-...@googlegroups.com

Hej

Var ved Finn i går og han ved ikke om tiden i næste ugen kunne
overholdes.

Så det er bedst og ringe til ham fredag og se hvornår det passer.

Han var lidt utilfreds med, at de der hentede dimonaen, ikke havde givet
meddelse videre om fejl finding på generator fejl. Men som hann selv
sagde, så bliver det jo os selv der skal betale ham for den fejlfinding,
som vi selv kunne have gjort.

Christian

Hvem

Jens Albertsen

to Aviator - Dimona
Hej.

KarlK ringer til Finn i dag, så vi får nok besked, hvis der er
ændringer.

Tilfældigvis har jeg lige siddet og sakset de vigtigste iagttagelser
om generatoren fra chatten og fra googlesiden. Dem har jeg tænkt mig
at skrive ud og sende med ned til Finn.

Hilsen Jens

> - Vis tekst i anførselstegn -

LarsHestehave

to Aviator - Dimona
Den besked er nu givet videre til flere, og ikke mindst til NDV, Finn
gjorde opmærksom på, at han havde skiftet det ene relæ, men at han
ikke var sikker på at det virkede korrekt. Har i overhovedet talt med
NDV om at flyet har denne fejl? Vore egne folk bør vel gøre forsøget
først inden vi bare flyver på værksted?!!

Lars

LarsHestehave

to Aviator - Dimona
Har i husket at der er 100 timer mellem motoreftersyn, har den
allerede fløjet så mange timer, siden Finn havde den nede?

Lars

Poul Erik Laursen

to aviator-...@googlegroups.com
Hej

NDV er i Kina er kommer ikke på pladsen foreløbig

Mvh Poul Erik

Jens Albertsen

to Aviator - Dimona
Hej.

Har talt med KarlK i dag.
I NDV's fravær er KarlK eneansvarlig for motoren, og han har - efter
bl.a. at have indhentet informationer fra google og chat - aftalt med
Finn, at Dimonaen skal på værksted mandag (... med mindre, en eller
anden har evne og lovlig ret til at lave dynamoen inden :-)

Altså mangler vi en pilot, der kan flyve den ned i weekenden.

Jeg kunne godt gøre det, men dels ligger Herning inde i Karup ctr
(mener jeg), dels spår de rigelig sidevind, og tværbanen i Herning må
ikke benyttes i weekenden. Endelig gælder 2000' til skyer og 8 km sigt
for mig, så alt i alt er det bedre, hvis en anden kan tage turen.

Hvis ingen kan, vil jeg godt gøre forsøget. Så må jeg jo flyve hjem
igen, hvis jeg mærker, at jeg ikke kan holde den på centerlinien...

Hilsen Jens

Poul Erik Laursen

to aviator-...@googlegroups.com
Hej

Hvis alt går vel kan jeg flyve dimona til Herning søndag formiddag.

Mvh Poul Erik

Poul Erik Laursen

to Aviator - Dimona
SE-UDE befinder hos F.O. i Herning. F.O. har fået alle de meldinger
som der har været siden sidste besøg om ladning og ladelampe.
Kontaktperson KKD /PEL

Klik på http://groups.google.dk/group/aviator---dimona/web/4-drift-vedligehold-og-driftsstatus?hl=da.

jesper mølbak

to Aviator - Dimona

obrien

to Aviator - Dimona
Hej

jeg kan ikke lige uger, har skrevet mig på den ene dag jeg kan. Sorry.

Christian

jesper mølbak

to Aviator - Dimona
HUSK Tilmelding her...

jesper mølbak

to Aviator - Dimona

Johan Frey

to Aviator - Dimona

Click on http://groups.google.dk/group/aviator---dimona/web/4-drift-vedligehold-og-driftsstatus?hl=da
- or copy & paste it into your browser's address bar if that doesn't
work.

LarsHestehave

to Aviator - Dimona
Knuden på det indbyggede slæbetov er sprunget. Jeg har ikke kunnet
finde beskrivelsen af, hvordan den skal laves. Har ledt i teknisk
journal, der mangler manualen fra Tost. Har ledt i flyvehåndbog og
vedligeholdelses håndbog uden held. Jeg har ledt på nettet sammen med
Sylle, uden vi havde held. Sylle kan få en kopi af beskrivelsen med
fra Gørløse først i næste måned.
Dimonaen kan stadig slæbe, der skal bare bruges et slæbetov, Håndtaget
der før udløste saksen, er sat over på koblingen, så tost koblingen i
halen virker istedet.

Lars

Christian O'Brien Carlsen

to aviator-...@googlegroups.com
Hej

Ved Mølbak lå inde med noget på spillet. Men ellers send en mail til Tost.