Tämän vuoden finalistit on valittu!

Jaakko Rajaniemi

to apps4f...@googlegroups.com

Tämän vuoden finalistit on valittu. Kilpailutöitä tuli 140 kappaletta ja niiden taso oli huikea. Valinta oli tuomaristolle äärimmäisen vaikea tehtävä. Valtavat kiitokset kaikille osallistujille! Kaikkien teidän panostus on ollut tärkeää ja tehnyt moniin suuren vaikutuksen.

Ja tässä finalistit. Onnittelut finalisteille!

Ideasarja

iFish - Lupa- ja tietopalvelu
Julkiset hankinnat
Kulutusskanneri
Tilannekuva.fi
TöyssyTutka
Wikikaupunki
Älykäs asemapiirros

Sovellussarja

Ihana Helsinki!
Karttaselain
Kierrätys
Kyyti
ParkkiNappi
Puheenvuorot.kansanmuisti.fi
Verokuitti

Visualisointisarja

Budjettikone
busbus
HelMet-kategoriahaku
Helsinki Public Transport Visualized
Miten menee, kunta?
Suomen kansantaloudellinen Elämänpuu
Visualisointi kansanedustajista

Yksityinen datan avaus -sarja

Julkiset vektorit WFS-palvelusta
liikenne.seuranta.org
Postinumero-API
soRvi- avoimen datan työkalupakki R-kielelle
TieInfo API

Julkinen datan avaus -sarja

Junat kartalla -palvelun rajapinta
Pääkaupunkiseudun Palvelukartan REST-rajapinta
Suomi.fi-portaalin sisältö REST-rajapinnassa

Terveisin, Jaakko Rajaniemi
Apps4Finland-kilpailun projektipäällikkö
050-3391387

info

to apps4f...@googlegroups.com
11/11/11 11:36 , Jaakko Rajaniemi kirjoitti:
Tervehdys
TÖRKEÄ KOPIO ja vielä sekin noin huono.  IFish. palvelu.
vrt. www.mobilive.fi  sivustoa. jossa olemme ensimmäisen kerran 2009 tuoneet päivän valoon kamerakännykkää hyväksi käyttäen olevaa kalastuslupakorttia ja sen laajaapalvelua. jossa jopa mahdollisuus viranomaisten varmenteeseen jne.  Asia on aikanaan esitelty myös Maa-ja Metsätalousministeriöön.
Olisin toivonut raadilta laajempaa tuntemusta kilpailutöiden  ja hankkeiden osalta.  i FISH. PALKINNON SAAJA ON KOPIONUT IDEAN HUONOLLA TAVALLA YHTIÖMME  sivuilta.
Toivon että Kilpailun raati tutkii asiaa ja ottaa kantaa vakasti.  Vrt. LIITE.
Rakentavin terveisin  mobilive.fi
Hasan Alkara CEO 0400 415 105

--
in...@mobilive.fi
www.mobilive.fi

Jaakko Rajaniemi

to apps4f...@googlegroups.com

Terve,

Tuomareihin teki vaikutuksen tässä ideassa se, että siinä myös hyödynnettiin Maanmittauslaitoksen tietoja vesistöistä, joilla on mahdollista saada selville tarkkoja tietoja vesistöihin liittyvistä sallituista kalastusmenetelmistä ja rauhoitusajoista.

Tutkimme kuitenkin asiaa ja puutumme siihen, jos on tarvetta.

info

[...]

Kilpailun kuluessa muistitin näistä KOPIOSTA Kilpailun Jurya!
valitettavasti   yksi kilpailuun valituista töistä on suora kopio kehittämästämme ideasta  vuonna 2009.
asia esiteltiin 2010 Maa-ja Metsätalousministeriölle, ollut myös verkkosivuillamme
www.mobilive.fi  sivuilta löytyy kohta   FishingCard.     Kilpailutöiden joukossa Ifish - palvelu on suora vaatimaton kopio  Kehitystyöstämme.
t. mobilive  Hasan Alkara CEO

info

to apps4f...@googlegroups.com
11/11/11 12:32 , Jaakko Rajaniemi kirjoitti:
Ok. jos huomiotte niin meidän palvelussa on karttapalvelu, sekä monta muuta palvelua, esim. mahdollisuus hakea kyseisen kalastus alueen majoituspalveluita.  Kalastusturisteille lokalisaatio vaihtoehto, sekä myös osio kalastustarvikkeista, sekä Suomessa tavatuista kaloista ja niiden mitoista.
yms. yms.
Sekä tärkeimpänä pointtina  viranomaisten mahdollisuus tarkistaa henkiö ja sekä ehnkilö ID. Hiilijalanjälki laskelma on tehty ja se on uskomaton!
Selvä ja mielestämme kiistaton asia että kilpailutyö on kopiotu meiltä ja jopa huonolla esityksellä. Tämä meistä on valitettavaa ja  faktisesti voimme todistaa, että meidän hankkeemme on ollut jo vuosia kehitystyön alla.
Tämän enempää emme halua kommetoida arvostamme raadin päätöstä on se sitten mikä hyvänsä, mutta toivomme että raati tarkastelee asiaa myös krittisesti.
Rakentavaa viikonloppua kaikille raadin jäsenille ja sinulle Jaakko myös.
t . mobilive Ltd. + Henkilökunta

Antti Poikola

to apps4f...@googlegroups.com, info
Hei Hasan,

Valitettavaa, jos kopiointia on tapahtunut. Tehän olitte tämän listan kautta yhteydessä tuomaristoon jo etukäteen ja silloin pyysin teitä indikoimaan etukäteen, mikäli epäilitte, että teiltä on kopioitu idea. Kerroin silloin, ettei tuomaristolla ole realistista mahdollisuutta tuntea kaikkia olemassa olevia mobiilipalveluita. Ette kuitenkaan halunneet etukäteen ilmaista epäilynne kohteena olevaa työtä. On valitettavaa, että se tulee ilmi nyt.

Luonnollisesti, kuten Jaakko sanoi, niin tutkimme asiaa ja puutumme siihen, jos on tarvetta.

Ystävällisin terveisin,
Antti Poikola

Tuukka Palomäki

to apps4f...@googlegroups.com
Heps,

huonosti nukutun jälkeenkin pointtini on mielestäni validi, vaikka voi
vain olla katkeran miehen tilitystä.

EIkä kritiikkini kohdistu Kierrätys-sovellukseen.

Tuomaristo arvosti Kierrätys-sovelluksen paremmaksi kuin Paikkainfon

Erot karkeasti
- Kierrätys hakee kierrätys.infosta paikat ja näyttää ne kartalla
- Kierrätys näyttää ne iPhonessa

- Paikkainfo hakee kamaa 40 eri paikasta (MYÖS kierrätys.infosta) ja
näyttää ne kartalla
- Paikkainfo näyttää ne webissä

HV. Suosittelin tätä kisaa yhdelle sun toiselle - en taida enää. Enkä
itse osallistu ensi vuonna mistään hinnasta.

Tuukka

--
Tuukka Palomäki
tuukka....@gmail.com

info

to apps4f...@googlegroups.com
11/11/11 12:32 , Jaakko Rajaniemi kirjoitti:

Terve,

Ilkka Pirttimaa

to apps4f...@googlegroups.com
Tuukka, mobiilisappeja tehdessäni olen oppinut, että joskus täsmäsovellus johonkin tarpeeseen on parempi kuin "megapläjäys joka tekee kaikkea". Minulla on kokemusta molemmista:

- Ilmainen Kyyti-sovellus käyttää lähes 10 eri tietolähdettä ja mahdollistaa mm. taksin tilauksen pääkaupunkiseudulla ja Tampereen alueella.

App Storesta löytyy myös maksullinen sovellus, jolla voi tilata vain taksin (sama toiminto, kuin Kyydistä löytyvä). En ole siitä lainkaan pahoillaan, harmittelen ehkä sitä, etten itse tajunnut tehdä "riittävän yksinkertaista täsmäsovellusta" josta löytyy vain tämä yksi toiminto kun haluan vain tilata taksin.

Kierrätys on täsmäsovellus yhteen tarpeeseen joka ratkaisee juuri sen ongelman, mikä minuilla oli kun piti viedä paristot johonkin. Toki minulla on suunnitelmia laajentaa sen tarjontaa myös oikean kierrätyspisteen valintaan jne.

Hienoa, että samaiset tiedot löytyvät myös teidän mashupista!

info

to apps4f...@googlegroups.com
11/11/11 4:07 , info kirjoitti:
Kiitos kaikille  tahoille, jotka ovat olleet asiassa kannallamme.
Kuten sanoin annamme kilpailun Juryn päättää asiasta ja uskomme sen olevan niin arvovaltainen ja päätöksenkyvyltään erinomainen.
Varmasti ensi vuonna kilpailun sääntöihin on tulossa tarkennuksia, näin ainakin uskomme.
Toivomme kaikille hankkeille niin valituille kuin pudonneillekin menestystä, sillä sitä suomalainen yhteiskunta tarvitsee.
mobilive Ltd. Hasan Alkara   + mobilive tiimi

tuukka....@gmail.com

to apps4f...@googlegroups.com
Heps,

Onneksi olet samaa mieltä tuomariston kanssa, että on tarpeellista ottaa julkinen, kaikille avoin palvelu ja paketoida se rajatun iphone-käyttäjäjoukon saataville melko samoilla ominaisuuksilla.

> Kierrätys on täsmäsovellus yhteen tarpeeseen joka ratkaisee juuri sen ongelman, mikä minuilla oli kun piti viedä paristot johonkin.

Nyt minulla on tarve poistua tältä listalta.

Tuukka

Antti Poikola

to apps4f...@googlegroups.com, tuukka....@gmail.com
Hei,

Kilpailun suosion kasvaessa ovat myös tuomarointiin kohdistuvat odotukset selvästi kasvaneet, mikä on hyvä! Itse aion ehdottaa parannuksena ensivuotta ajatellen, että tuomarointiprosessi ja -kriteerit ilmoitettaisiin kilpailijoille mahdollisimman selkeästi jo etukäteen.

Lyhyesti selostettuna finalistien valitseminen tapahtui tänä vuonna seuraavalla tavalla:
- 14 tuomaria tuomaroivat kukin 3-4 kilpailusarjaa, joten jokaisen työn arvioi minimissään 7 tuomaria.
- Töille annettiin pisteitä 0-5 seuraavilla kriteereillä A) innovatiivisuus B) toteutettavuus (ideat) tai toteutus (muut) C) hyödyllisyys
- Eri kriteerien pisteet laskettiin yhteen ja eri tuomarien antamista pisteistä laskettiin keskiarvot, mediaanit ja hajonnat (olivatko tuomarit samaa vai eri mieltä)
- Tuomarikokouksessa keskusteltiin pisteytyksen pohjalta eri töistä ja valittiin ennalta määrätty määrä finalisteja, erityisesti keskusteltiin töistä, joilla oli suuri hajontaa eri tuomarien pisteytyksissä.

Kaiken kaikkiaan hyviä töitä oli valtavasti ja kilpailu oli tiukkaa (keskiarvopisteissä kymmenyksillä oli merkitystä). Luonnollisesti tuomarit tulkitsivat kriteereitä A-B-C kukin omalla tavallaan, mutta sen tasapainottamiseksi kaikki työt arvioitiin usean tuomarin toimesta.

Esimerkiksi tämä Tuukan esittämä seikka, että kuinka innovatiivista loppujen lopuksi on ottaa yksi data nettisivulta ja tehdä siitä mobiiliaplikaatio oli argumenttina esillä tuomarikokouksessa ja monet tuomarit sanoivatkin vähentäneensä siitä pisteitä. Kokonaisuus (kolme kriteeriä / useampi tuomari / keskustelu tuomarikokouksessa) johti nyt valittujen finalistien valintaan. Uskoakseni vielä tiukempi vääntö on edessä, kun joudumme valitsemaan tiukasta finalistijoukosta voittajat.

T: Antti Poikola
Tuomariston jäsen