یکی
از مناقشات کاندیداها در برنامه های تلویزیونی انتخابات؛ بحث پیرامون
«پیشرفت و عدالت؛ تقدم و تأخر» آن بوده است که هر کس در این باب نظری داشته
است.
به
گزارش خبرنامه دانشجویان ایران؛ در دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت و
عدالت نام گذاری شده است و در آستانه انتخابات که گفتمان اصلی آن دعوا بر
سر سه مولفه «پیشرفت؛ عدالت و مقاومت» است هر یک از کاندیداها قرائت خاصی
از پیشرفت را در کنار تقدم و تأخر آن نسبت به عدالت و از مسیر سازش یا
مقاومت بیان می کند؛ اینها در حالی است که رهبر انقلاب نگاه شفافی نسبت به
این مسئله دارد.
رهبر انقلاب در 8 شهریور سال 84 در جمع هئیت دولت فرمودند:« بعضىها
مىگويند عدالت يعنى توزيع فقر. نخير، كسانىكه بحث عدالت را مىكنند،
بههيچوجه منظورشان توزيع فقر نيست؛ بلكه توزيع عادلانهى امكانات موجود
است. آنهايى كه مىگويند عدالت توزيع فقر است، مغز و روح حرفشان اين است كه
دنبال عدالت نرويد؛ دنبال توليد ثروت برويد تا آنچه تقسيم مىشود، ثروت
باشد. دنبال توليد ثروت رفتن بدون نگاه
به عدالت، همان چيزى مىشود كه امروز در كشورهاى سرمايهدارى مشاهده
مىكنيم. در غنىترين كشور عالم - يعنى امريكا - كسانى هستند كه از گرسنگى و
از سرما و گرما مىميرند؛ اينها كه شعار نيست؛ واقعيتهايى است كه مشاهده
مىكنيم.»

ایشان همچنین در مورد رابطه بین عدالت و پیشرفت در یکم فروردین 1387 فرمودند:« ما
مثل بعضی از كشورها و نظامهای دنیا فقط به پیشرفت فكر نمیكنیم؛ ما
پیشرفت را همراه با عدالت میخواهیم. خیلی از كشورها هستند كه از لحاظ
علمی پیشرفت كردهاند و به آمارها و شاخصهای اقتصادی آنها كه نگاه
میكنیم، ملاحظه میكنیم كه مثلاً درآمد سرانهی آنها خیلی هم بالاست؛ اما
مسئلهی مهم این است كه این درآمد سرانه در میان ملت چه جور تقسیم
میشود؛ این آن نكتهای است كه نظامهای غیر الهی و نظامهای رونوشتكردهی
از نسخههای استكباری، دیگر به آن توجه نمیكنند. ما نمیتوانیم توجه
نكنیم؛ ما میخواهیم كشورمان از همهی جهات ـ از لحاظ علمی، از لحاظ
اقتصادی، از لحاظ فناوری، از لحاظ سیاسی ـ به پیشرفت برسد، مردم به رفاه
دست پیدا كنند؛ اما در كنار پیشرفت، میخواهیم كشور عادلانه و با عدالت
اداره بشود؛ این مهم است. نه عدالتِ
بدون پیشرفت مطلوب است، نه پیشرفتِ بدون عدالت. عدالت بدون پیشرفت یعنی
برابری در عقبماندگی، برابری در فقر؛ این را نمیخواهیم. پیشرفت بدون
عدالت را هم هرگز مطالبه نمیكنیم؛ پیشرفت، همراه با عدالت. باید فواصل طبقاتی كم بشود. باید آن كسانی كه برای تحرك استعداد دارند، فرصتهای برابر دریافت كنند»
در
بین کاندیداها محمد باقر قالیباف پیشرفت را بر عدالت مقدم می داند و می
گوید:«بنده اگر رئیس دولت شدم می خواهم تصمیم بگیرم برای پیشرفت کشور چون
تا پیشرفت اتفاق نیفتد عدالت در واقع توزیع فقر است؛ اگر تازه خوب توزیع
کنیم!»
ولایتی
می گوید:« عدالت و پیشرفت دو چیز در کنار هم نمی شود در کشور فقط دم از
عدالت بزنیم-عدالت هم فقط شعار نیست- و بعد کشور دچار فقر شود و فقر را
عادلانه بین مردم پخش کنیم»
از
طرفی سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در رابطه با عدالت و پیشرفت
می گوید:« فرمایش حضرت علی علیه السلام هست که فی العدل سعه؛ یعنی در
عدالت هست که پیشرفت شکل می گیرد، اگر بتوانیم فرصت های لازم را فراهم
کنیم که همه این ظرفیت ها به موقع استفاده بشود فرصت های برابر داشته
باشند حتماً به دنبال خودش پیشرفت را خواهد داشت.»
پیشنهاد سایت اندیشه و بصیرت این است که حتما این کلیپ را مشاهده نمایید .
دانلود کلیپ کلاس درس رهبر انقلاب برای کاندیداها