Baha консултация

Hristina Tahchieva

to AN BG
Миналата седмица (05 март 2009г), ден преди да започна работа, бях на
консултация с доц Спиридонова, един от най-добрите специалисти по
аудиология в България. Тя работи в клиниката по УНГ в болница "ИСУЛ -
Царица Йонна София" и тъй като е добър специалист пред кабинета й
винаги има тълпи от хора от цялата страна.

След дълго чакане дойде и моя ред! С нея дискутирахме възможностите за
побобряване на едностранната глухота и по-точно за Baha.Това е
съвременен начин, за който съм чула от многобройните ми вписвания в
ANA USA Forum - американски форум за хора, коiто са засегнати от
Acoustic Neuroma.
Тя дори ми даде информационна брошура за Baha, според която Baha
предава звуците, които се улавят чрез костта ни към кохлеата на
здравото ухо. Целта е да се получи отново този стерео ефект.

Baha е съвсем малък имплант в костта зад ухото (мисля че това е
мастойдната кост) от страна на засегнатата страна. Всъщност
устройството се състой от 3 части - улавящия звука малко, може би
около 3 - 5 см устройство, предаващата звука към импланта част и този
имплант, който представлява едно щифтче.
На това щифтче се закрепя самото приемниче на звука, което може да се
маха и слага при необходимост. Използвам умалителни същ имена, тъй
като размерите са наистина малки и при пускане на косата, устройството
напълно се покрива. Работи с обикновена батерийка за слухово апаратче.

Интресесното е относно импланта. Той се забива с костта, чрез
пробиването й. Това се прави от българските УНГ специалисти, като за
целта се престоява в болница за около 1 - 2 дни. Важното е да се
изчака 3 месеца докато този имплант се срастне с костта. Той е
изработен от титан и както знаем това са космически технологии, за
които не са известни странични ефекти.

Един пример: братовчедка ми си имплантира зъб в костта й миналата
година, като се използваха тези точно технологии. До сега не съм я
чула д се оплаква.

Важно е да се почиства добре самото място около импланта. За целта
производителите (доколкото ми е известно са шведска фирма) предоставят
специална четчица, за поддържане на добра хигиена на самото място.

До сега в България са имплантирани 9 устройства, като първоначално са
били на възрастни, а след това на деца с малформации - които по
рождение са без ушички, без долна челюст и т.н.

Добрата новина е, че Министерството на здравеопазването на Р България
заплаща тази процедура. В противен случай човек трябва да приготви 18
000 лева.

Засега доц Спиридонова ми каза да изчакам - все пак от последната
операция са минали само 4 месеца. Трябва да се провери и здравината на
костта, за което ще се изчака да се видят резултатите от MRI снимката,
която се очаква да направя в края на април месец.

Като цяло, това не е спешна операция. Трябва да се преценят много
добре плюсовете и минустите. Поради тази причина аз мога да изчакам
дори и година, а защо не и цял живот?! Познавам хора, които не са се
възползвали от това удобство - да вярно е, че те са американци и
системата по здравноусигуряване там е различна, но е безспорен фактът,
че с едностранната глухота може да се живее. Въпросът опира до това
колко ние искаме да се чувстваме удобно? А и кой знае с колко ще се
подобри самата глухота?? Въпроси на които не мога да дам
отговор......