סיכום סיור => 'עמיתים לטיולים' בדרכי השיירות לירושלים – ממטה גבעתי ברחובות אל נען: מחווה לפלמ"ח החוגג 72 בהובלת ראובן שדה, שהתקיים ביום שלישי יב' סיוון תשע"ג

132 views
Skip to first unread message

עמיתים לטיולים

unread,
May 29, 2013, 7:04:15 PM5/29/13
to עמיתים לטיולים
בס"ד

תזכורות:

1)  'עמיתים לטיולים' ברגל מחומש למנהרת הרכבת התורכית ומשם לעינב
יום שישי, ערש"ק פרשת שלח, כב' סיון תשע"ג (31.5.13) לפרטים ליחצו כאן

2) 'עמיתים לטיולים' סיור למתקדמים בבית-לחם, יום שני כ"ה סיוון תשע"ג 3.6.13 בהובלת עמית הורןלפרטים ליחצו כאן

תמונה מוטבעת 1

סיכום סיור => 'עמיתים לטיולים' בדרכי השיירות לירושלים – ממטה גבעתי ברחובות אל נען: מחווה לפלמ"ח החוגג 72 בהובלת ראובן שדה

יום שלישי יב' סיוון תשע"ג 21.5.13 מ-14:45 עד-20:15

למרות היום ולמרות השעה התקבצו כ -75 עמיתים, מהם רבים חדשים לסיור בעקבות הפלמ"ח והשיירות לירושלים.

את הסיור הוביל ראובן שדה וסייעו בידו עמיתיו למה שמסתמן כטריאומווירט ההדרכתי החדש והמסעיר של השפלה אבישי בלומנקנרץ והחוקרת רחלי רוגל.

התחלנו ברחובות במאגר המים של שכונת אושיות בו שכן מפח"ט גבעתי בתקופת מלחמת העצמאות. עמית אררט פתח בנאום מוטיבציה ציוני לאוכלוסיה המבוגרת שהצטרפה לטיול ומיד אחריו פתח ראובן שדה בסקירה היסטורית של המצב בירושלים ערב הכרזת העצמאות.

כתושב רחובות שהעיר מסתמא יקרה לליבו, גילה ראובן בשלב זה ולאורך כל הטיול פנינים על העיר ועל ההסטוריה המפוארת שלה. כך סיפר, שהשכונה שימשה לשיקום הפליטים מאירופה וגם כיום היא קולטת עלייה ממקום מאוד מפתיע, תימן.

ואכן, עם עזיבתנו את המאגר ראינו נערים תימנים ששימשו, ברצון ושלא ברצון, כמודלים לצלמים השונים של הקבוצה.

התחנה הבאה היתה בגן הבנים עדיין בלב שכונת אושיות שם הרחיב ראובן על הקמת השכונה ועל ההסטוריה השומרונית של האזור. בנוסף הוא פרש מפות והמחיש את הנתק היישובי בין ירושלים לבין מוקדי ההתיישבות הציונית בשפלה. נתק שעמד בבסיס הקושי להחיש עזרה וסיוע לירושלים הנצורה.

הליכה מהירה בין רחובות לא סלולים הובילה אותנו משכונה רחובותית מטופחת לשלווה הפסטורלית של כפר ביל"ו א'. ראובן הסביר על היותה של רחובות מנבטת יישובים ועל החשיבות האסטרטגית של היישוב במלחמת העצמאות.

זכינו וראינו את הגרפיטי של אחד מבני המושב הראשונים על מגדל המים, יוסף דולינסקי. גרפיטי שזכה למעמד של אתר לשימור. אותו יוסף דולינסקי מסתבר זכה ושמו התנוסס גם ברחובה הראשי של שכונת אושיות.

בהמשך שמענו על בניו המפורסמים של המושב, משפחת גובר השכולה פעמיים, עובד לדיז'נסקי הצנחן וזוריק לב הטייס וראובן ביכה בחצי קול את הפיכתו של המושב למעוז יאפי של בורגנים.

המשכנו בדרכנו לאתר הבאר של כפר ביל"ו א' שם פגשנו פרט לא שכיח של אלון השעם. השקפנו על כביש 40 ועל בסיס בילו ושמענו על תולדותיה של משאית לוחמת, משאית שנתפסה כשלל מהבריטים, עברה מיגון ברחובות ושימשה את כוחותינו להעברת אספקה לירושלים.

חצינו את כביש 40 והמשכנו לשדות כפר ביל"ו ב'. למדנו שהקומבינה ימיה ארוכים כימי המדינה וראובן הרחיב על השיירות לירושלים. על הסיבות שהובילו לבחירה בשיירות ועל כשלון הקונספציה שהובילה לשינוי תפיסה ולמעבר ממגננה להתקפה.

הלכנו בין שדות הפסיפלורה השופעים של המושב והבנו לאור שפעת הפרי מדוע בכל פרי שייק ומעדן חלב מערבים היום פסיפלורה עד שהגענו סמוך לבית העלמין של קיבוץ נען. שם צפינו על כרמי יוסף ותל גזר, נזכרנו בטיול לשם ושמענו על המסלולים השונים ששימשו כדרכי השיירות לירושלים.

הלכנו על דרך כזו, דרך סולינג, עד לכביש הגישה לנען שם המשכנו עד לבית יכין. שם פגשנו את בת הקיבוץ ושמענו סקירה על תולדותיו ועל אחת מדמויות המופת שלו, מנחם מנדל רוזנבוים.

נכנסנו סוף סוף לנען ובחורשה נעימה שמענו על הקמת הפלמ"ח, הקמת מחלקת הטייס שלו שישבה באותו המקום בו נחו ישבננו אנו וההסכם למימון הפלמ"ח ע"י הקיבוצים.

משם המשכנו להסתובב בנען ולשמוע סיפורים מן הגורן ומן היקב עד לפיזור.

תודה רבה לראובן שדה, בור סיד שאינו מאבד טיפה.

בברכה,

עו"ד איתי קצב ita...@gmail.com

התמונות באדיבות:

יעקב פרלמן https://plus.google.com/photos/106737128094670405651/albums/5880916612322900609

'עמיתים לטיולים' - כולנו מדריכים !  אוהבים וחוקרים את א"י ברגליים.

דוא"ל הקבוצה arara...@gmail.com עמית אררט 052-7-90.60.90 מצפה יריחו
אתר הקבוצה לעיון ולהצטרפות https://groups.google.com/forum/?hl=iw&fromgroups=#!forum/amitimtiyulim
הצטרף לקבוצה גם בפייסבוק https://www.facebook.com/groups/amitimtiyulim/
כך תוכלו להעלות חוויות תמונות ובקשות לפעילויות.