Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Dr. Denker

12 views
Skip to first unread message

Rudy

unread,
Dec 23, 2023, 8:42:44 AM12/23/23
to
Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?

--
Rudy

Flibsy

unread,
Dec 23, 2023, 11:31:31 AM12/23/23
to
Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?
>

Sjoeoerd, waar blijf je?

--
Flibsy

Rudy

unread,
Dec 23, 2023, 12:10:49 PM12/23/23
to
Ik heb de zin al gevonden, maar het insturen lukt nog niet via de DvhN app
--
Rudy

h@wig

unread,
Dec 23, 2023, 2:52:09 PM12/23/23
to
Rudy schreef :
Vandaag de econogram in de NRC
Ik heb hem al.....uitgeknipt.

Flibsy

unread,
Dec 23, 2023, 4:36:31 PM12/23/23
to
Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?
>

Ik heb vandaag geprobeerd een download-plekkie te vinden, maar ik loop vast
in de procedure van het heden kennelijk verplichte aanmelden met
creditcardgegevens.

Kan iemand een leuke link geven die werkt?

--
Flibsy

Rudy

unread,
Dec 23, 2023, 4:57:24 PM12/23/23
to
https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/18p5t1y/de_dr_denker_kerstpuzzel_2023/

Of de DvhN app downloaden en een premiumabonnement nemen, heb ik zelf ook

--
Rudy

Flibsy

unread,
Dec 24, 2023, 4:56:43 AM12/24/23
to
Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
> On 23-12-23 22:36, Flibsy wrote:
>> Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
>>> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?
>>>
>>
>> Ik heb vandaag geprobeerd een download-plekkie te vinden, maar ik loop vast
>> in de procedure van het heden kennelijk verplichte aanmelden met
>> creditcardgegevens.
>>
>> Kan iemand een leuke link geven die werkt?
>
> https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/18p5t1y/de_dr_denker_kerstpuzzel_2023/
>

Dank.

[..]

--
Flibsy

Feico

unread,
Dec 24, 2023, 10:14:05 AM12/24/23
to
Op 23-12-2023 om 14:42 schreef Rudy:
> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?

Ik heb geen abonnement op die krant, dus ik heb nog niks ontvangen
--
Feico

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 10:26:30 AM12/24/23
to
Aha, maar je weet het, de berg komt niet naar Mozes, dus....
Maar ik heb een link geplaatst, je kunt aan de slag

--
Rudy

Feico

unread,
Dec 24, 2023, 11:26:43 AM12/24/23
to
Op 23-12-2023 om 22:57 schreef Rudy:

> https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/18p5t1y/de_dr_denker_kerstpuzzel_2023/
>
> Of de DvhN app downloaden en een premiumabonnement nemen, heb ik zelf ook

6 heb ik al. En 13 heb ik ook al, maar die heb ik omgekeerd opgelost:
denk aan een woord dat met de spoorwegen te maken heeft en kijk of er
een plaatje is dat eraan voldoet.

--
Feico

Feico

unread,
Dec 24, 2023, 11:44:57 AM12/24/23
to
Op 24-12-2023 om 17:26 schreef Feico:
>
> 6 heb ik al. En 13 heb ik ook al, maar die heb ik omgekeerd opgelost:
> denk aan een woord dat met de spoorwegen te maken heeft en kijk of er
> een plaatje is dat eraan voldoet.

2 en 32 heb ik ook omgekeerd opgelost. Ik dacht bij 2 eerst aan
Treinuitval, maar het is toch wat anders.

Bij 18 heb ik een vermoeden, ik krijg het niet helemaal kloppend.
--
Feico

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 11:57:21 AM12/24/23
to
Ik moet alleen 19, 20 en 29 nog

Bij 18 moest ik ook mijn antwoord kloppend zien te maken, en dat lukte door
in te zien dat een deel van het antwoord een ander woord is voor het aantal
ennen die je ziet

--
Rudy

Feico

unread,
Dec 24, 2023, 12:08:39 PM12/24/23
to
Op 24-12-2023 om 17:57 schreef Rudy:
>> Bij 18 heb ik een vermoeden, ik krijg het niet helemaal kloppend.
>
> Ik moet alleen 19, 20 en 29 nog
>
> Bij 18 moest ik ook mijn antwoord kloppend zien te maken, en dat lukte door
> in te zien dat een deel van het antwoord een ander woord is voor het aantal
> ennen die je ziet

Baas boven baas...

Ik denk dat ik 18 verkeerd had, want dat antwoord past beter bij een
ander plaatje

37 is een makkie.
--
Feico

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 12:14:07 PM12/24/23
to
37 vond ik weer moeilijk, ik ben niet technisch opgeleid. Maar uiteindelijk
toch gevonden.

--
Rudy

Sjoerd

unread,
Dec 24, 2023, 2:04:15 PM12/24/23
to
Op zaterdag 23 december om 17.31 uur schreef Flibsy:
> Sjoeoerd, waar blijf je?

Oei, ik was even weg.
Ik heb hier de twee pagina's uit de krant als twee losse pdf's:

https://share.mailbox.org/ajax/share/08833a18096d2566896245e96d2541c38978997a866d3bca/1/8/NTc/NTcvODM
https://share.mailbox.org/ajax/share/06d9a4f80f3b0d606ccbabef3b0d48ab9fdd52d4b0ed6e94/1/8/NTc/NTcvODQ

Ze zijn direct te bekijken, maar met de derde knop rechts bovenin kun je
ze ook downloaden.
Ze zijn beide maar liefst zo'n 32 MB, dus van zeer hoge kwaliteit.

Je vindt weer aanwijzingen, hints en antwoordcontroles op de site van
Roderik: www.roderik.net/dr-denker-kerstpuzzel-2023

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 2:04:47 PM12/24/23
to
Ik moet alleen 20 nog, heb echt geen flauw idee

--
Rudy

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 2:07:30 PM12/24/23
to
En op Jaspers cryptogrammensite, vind ik ook een hele goede site:

https://www.jasperscryptogrammensite.nl/Gastenboek/Index/3017

--
Rudy

Sjoerd

unread,
Dec 24, 2023, 4:45:14 PM12/24/23
to
Ik bedacht dat die twee bestanden toch wel erg zwaar zijn.
Nog een poging: de gehele puzzel als jpg-bestand van 2,5 MB.
en ook nog aardig scherp.
Deze moet je wel downloaden (met de derde knop rechtsboven),
want de directe weergave is hier niet zo best.

https://share.mailbox.org/ajax/share/03b1f0a90fc18e623a4eeeffc18e4bca98c6ddb343466f7c/1/8/NTc/NTcvODU

Vroeger had ik deze bestanden altijd op mijn KPN-homepage,
maar daar is KPN mee gestopt, Ziggo trouwens al eerder.

Rudy

unread,
Dec 24, 2023, 6:16:14 PM12/24/23
to
Nu wel, ik ben klaar, op naar de oudjaarspuzzel


--
Rudy

Feico

unread,
Dec 25, 2023, 5:54:46 AM12/25/23
to
Op 25-12-2023 om 00:16 schreef Rudy:
>
> Nu wel, ik ben klaar, op naar de oudjaarspuzzel

Gifilisiteerd hoor. Een gezegende kerst gewenst. Ik ben bijna op de helft.
--
Feico

Flibsy

unread,
Dec 25, 2023, 6:12:31 AM12/25/23
to
Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?
>

Ik heb het gezegde inmiddels, maar moet nog 14 rebussen slachten.

--
Flibsy

Rudy

unread,
Dec 25, 2023, 6:28:34 AM12/25/23
to
Succes! Ik leun lekker achterover.

--
Rudy

Feico

unread,
Dec 25, 2023, 4:51:26 PM12/25/23
to
Op 25-12-2023 om 12:28 schreef Rudy:
>>
>> Ik heb het gezegde inmiddels, maar moet nog 14 rebussen slachten.
>
> Succes! Ik leun lekker achterover.

Ik heb er nu 32. Er zijn er twee (29 en 36) waarvan Roderik zegt dat ze
"waarschijnlijk" goed zijn en die ik zelf niet snap.

De hele zin kan ik wel ongeveer raden, niet helemaal.

--
Feico

Flibsy

unread,
Dec 26, 2023, 1:27:33 PM12/26/23
to
En nu de laatste zes nog: 20, 29, 33, 35, 36 en 39. Nog altijd zonder
hints.

Mijn huisgenoten doen hun best, maar gaan steeds meer met hun ogen draaien
als ik weer een gevonden oplossing uitleg.

--
Flibsy

Feico

unread,
Dec 27, 2023, 3:59:29 AM12/27/23
to
Op 26-12-2023 om 19:27 schreef Flibsy:
Van 20 is de derde letter bekend, en er komt een Z in voor. Dat heb ik
met succes op een woordenlijst losgelaten.

29: Roderik zegt dat ik het "waarschijnlijk goed" heb, dus Roderik weet
het dus ook niet zeker.

Ik heb bij 36 iets ingetikt wat eigenlijk niks met de spoorwegen te
maken heeft, en dat was volgens Roderik ook "waarschijnlijk goed".

39 is volgens Roderik "correct" maar iemand zal hem mij nog moeten
uitleggen.

Mijn enige huisgenoot begrijpt niet dat ik het geduld heb. Zij zou die
puzzel geen blik waardig keuren.

--
Feico

Rudy

unread,
Dec 27, 2023, 6:35:51 AM12/27/23
to
36 het goede antwoord heeft wel degelijk met de spoorwegen te maken. Het is
in de trein en je moet er extra voor betalen om er gebruik van te mogen
maken

39 er gebeurt iets met de -T, blijkbaar vond de tekenaar het niet goed
genoeg. En het zijn er 2, van dat gegeven moet de T af.

--
Rudy

Sjoerd

unread,
Dec 27, 2023, 7:17:45 AM12/27/23
to
Rudy schreef:
> 36 het goede antwoord heeft wel degelijk met de spoorwegen te maken. Het is
> in de trein en je moet er extra voor betalen om er gebruik van te mogen
> maken

Ben je nou niet in de war met 37?

Rudy

unread,
Dec 27, 2023, 7:34:38 AM12/27/23
to
Ja, dat ben ik inderdaad.
36 is dat korte woord waar normaal gesproken het woord stations voor staat
als het met de spoorwegen te maken heeft

--
Rudy

Flibsy

unread,
Dec 27, 2023, 9:09:44 AM12/27/23
to
29 en 36 zijn mijn laatste kwelgeesten. Ik pak je hint maar mee. O, ik lees
dat die voor 37 is en die had ik al. Met de nieuwe hint kan ik nog niks qua
snappen, maar dat komt vast wel.

--
Flibsy

Rudy

unread,
Dec 27, 2023, 11:39:30 AM12/27/23
to
36 de letters staan niet recht, en die 3 letters vormen de aanwijzing
--
Rudy

Flibsy

unread,
Dec 27, 2023, 11:42:37 AM12/27/23
to
Dat was me allebei al opgevallen, maar dat kwartje wil nog steeds niet
vallen. Geen verdere hints doen hoor, ik moet lijden.

--
Flibsy

Flibsy

unread,
Dec 27, 2023, 11:51:43 AM12/27/23
to
Ja! Xnappum eindelijk.

--
Flibsy

Flibsy

unread,
Dec 28, 2023, 4:59:05 AM12/28/23
to
Rudy <rudyva...@gmail.com> wrote:
> Is er al iemand bezig met de dr. Denker puzzel?

Nu niet meer, want ik heb ze allemaal nu. 36 heb ik aan jouw hints te
danken, en voor 29 ging ik met een te ver gezochte oplossing op zak naar
Roderik. Dat bezoek bracht me de *juiste* oplossing. De overige 38
oplossingen vond ik geheel op eigen kracht.

Ik heb zojuist de oplossing aan de Leeuwarder Courant aangeboden en ga doen
alsof ik serieus kans maak een van de prijzen prijs te winnen.

Op naar de oudejaarspuzzel!

--
Flibsy

Rudy

unread,
Dec 28, 2023, 6:49:10 AM12/28/23
to
Gefeliciteerd!
--
Rudy

Feico

unread,
Dec 28, 2023, 8:04:18 AM12/28/23
to
Op 27-12-2023 om 17:39 schreef Rudy:
> 36 de letters staan niet recht, en die 3 letters vormen de aanwijzing

Dat is geen behulpzame tip. Je zegt wat iedereen al gezien heeft. Net
zoiets als de tip "kijk goed wat er staat".
--
Feico

Feico

unread,
Dec 28, 2023, 8:06:37 AM12/28/23
to
Op 28-12-2023 om 10:59 schreef Flibsy:
> Ik heb zojuist de oplossing aan de Leeuwarder Courant aangeboden en ga doen
> alsof ik serieus kans maak een van de prijzen prijs te winnen.
>

Ik heb hem ook opgestuurd, hoewel ik nog een woord mis (17) en er twee
zijn die ik niet snap (maar Roderik wel): 36 en 39. Maar ik ben niet zo
optimistisch te denken dat ik in de prijzen zal vallen.
--
Feico

Rudy

unread,
Dec 28, 2023, 8:24:53 AM12/28/23
to
Dat ben ik niet met je eens. Als je het antwoord hebt zul je zien dat dit
een heel goede tip is. Niet recht geeft al een heel duidelijke verwijzing
naar het woord waar iets mee gedaan moet worden. Met de letters op zich heb
ik lang zitten piekeren wat die betekenden. Met de tip dat dit de
aanwijzing is kun je gerichter naar de letters kijken. Net zoals bv het
plaatje van een kist een aanwijzing is.
--
Rudy

Rudy

unread,
Dec 28, 2023, 8:35:41 AM12/28/23
to
17. Deze mensen hebben een bepaald beroep, de man neemt de dienst van de
vrouw over. Het geheel is een beroepsgroep die vroeger nog handmatig hun
werk moesten doen, nu zitten ze aan de knoppen of gebeurt het geheel
automatisch

36 De letters staan onrecht (synoniem), haal daar wat vanaf zoals sme zegt.
Dan krijg je die baas

39 Veeg uit, paar min t

--
Rudy

Feico

unread,
Dec 28, 2023, 3:43:51 PM12/28/23
to
Op 28-12-2023 om 14:35 schreef Rudy:
> 17. Het geheel is een beroepsgroep die vroeger nog handmatig hun
> werk moesten doen, nu zitten ze aan de knoppen of gebeurt het geheel
> automatisch

Hee, dat is een heel ander beroep dan waar ik aan dacht. Het serveren
van wijn gaat immers nog steeds met de hand. Wat dan wel?


>
> 39 Veeg uit, paar min t

Ha, ik wist hem al, maar nou snap ik hem ook!

--
Feico

Rudy

unread,
Dec 28, 2023, 4:11:38 PM12/28/23
to
On 28-12-23 21:43, Feico wrote:
>Op 28-12-2023 om 14:35 schreef Rudy:
>> 17. Het geheel is een beroepsgroep die vroeger nog handmatig hun
>> werk moesten doen, nu zitten ze aan de knoppen of gebeurt het geheel
>> automatisch
>
>Hee, dat is een heel ander beroep dan waar ik aan dacht. Het serveren
>van wijn gaat immers nog steeds met de hand. Wat dan wel?


De man en vrouw schenken inderdaad met de hand, die beroepsgroep bedoel ik
ook niet, dat is slechts het tweede deel van het woord.
Maar met het eerste deel erbij wordt het een andere beroepsgroep, namelijk
bij de spoorwegen. Zij zorgen ervoor dat de treinen steeds over het juiste
spoor rijden richting bestemming.

Rudy

Feico

unread,
Dec 28, 2023, 4:26:04 PM12/28/23
to
Op 28-12-2023 om 22:11 schreef Rudy:
Ik heb de restaurantmedewerkers genomen. Ik heb het woord vertaald in
het Engels. Daarna heb ik mijn kleine broertje (die maar gebrekkig
Engels kent) gevraagd het terug te vertalen naar het Nederlands. Dat
resulteerde in een meervoud van 8 letters. Maar dat is eigenlijk een erg
vreemde werkwijze.

Ik heb er een spoorwegonderdeel van 6 letters (dat vermoedelijk correct
is) vóór gezet. Toen had ik een prima woord, een meervoud, mensen bij
het spoor die tegenwoordig geen vuile handen meer krijgen. Maar..... een
letter te kort.

--
Feico

Rudy

unread,
Dec 28, 2023, 4:34:03 PM12/28/23
to
Nu ga ik je het heel makkelijk maken. De man en vrouw bedienen hun gasten.
Het spoorwegpersoneel bedient de wissels

--
Rudy
0 new messages