Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

TS-520 probleem

24 views
Skip to first unread message

André, PE1PQX

unread,
Jun 16, 2011, 7:43:32 AM6/16/11
to
Om op HF te kunnen uitkomen heb ik hier Kenwood TS-520 tranceiver ter
beschikking.
Gisteren ben ik tot mijn schrik er achter gekomen dat er behoorlijk te
weining signaal (max zo'n 5 Watt) uit de tranceiver komt, 'gemeten' op
een dummy in mijn MFJ-969 tuner.
Zelf verdenk ik een van de eindbuizen (2x S2001a, mogelijk nog de
originelen vanuit de fabriek), omdat deze minder lijkt te gloeien dan
de andere buis.
Kan het zijn dat deze buizen nu definitief vervangen dienen te worden
gezien de leeftijd, en zo ja: is daar nog eenvoudig en het liefst ook
nog een 'amateur-vriendelijke' prijs aan te komen (nee, heb geen
credit-card en geen paypal)?
Ook sluit ik de stuurbuis (12BY7A) ook niet uit, hoewel ik de kans niet
zo groot acht dat deze kaduuk is.

Wie heeft er zinvolle suggesties?!?!

(NB.: op trollen wordt niet gereageerd)


Frank Troost

unread,
Jun 16, 2011, 9:23:08 AM6/16/11
to
Op 16-6-2011 13:43, =?ISO-8859-15?Q?Andr=E9 schreef:


Hallo Andre,

Ik heb precies dezelfde transceiver en heb er ook 2 reserve-buizen bij.
Ik wil deze niet kwijt, maar je zou hiermee wellicht wel kunnen proberen
aan welke buis het ligt.

Frank!

André, PE1PQX

unread,
Jun 16, 2011, 9:48:00 AM6/16/11
to
Frank Troost schreef op 16-6-2011 :


> Hallo Andre,

> Frank!

Dat je ze niet kwijt wilt begrijp ik... maar wil het risico ook niet
lopen om de 'test-buis' te vernielen...

(daarnaast heb ik gene eigen vervoer)


Jan Jongejan, PE1SBG

unread,
Jun 16, 2011, 10:31:12 AM6/16/11
to
Beste Andre,

Ik zou eerst eens het servicemanual opzoeken. Dat is te vinden op
internet. Dan kun je aan de hand van het schema foutzoeken.
Dat is veel zinvoller en waarschijnlijk ook leerzamer.

Succes,
Jan

André, PE1PQX

unread,
Jun 16, 2011, 11:58:39 AM6/16/11
to
Op 16-6-2011, heeft Jan Jongejan, PE1SBG verondersteld :
> Beste Andre,

> Succes,
> Jan

Ik heb die wel ergens gevonden, maar mijn eerste gedacht zijn toch de
eindbuizen. Zal die nog eens doorspitten.


PA1G

unread,
Jun 16, 2011, 2:22:19 PM6/16/11
to
André, PE1PQX formuleerde donderdag in bericht:
<95u8j5...@mid.individual.net>

> Om op HF te kunnen uitkomen heb ik hier Kenwood TS-520 tranceiver ter
> beschikking.
> Gisteren ben ik tot mijn schrik er achter gekomen dat er behoorlijk te
> weining signaal (max zo'n 5 Watt) uit de tranceiver komt, 'gemeten' op een
> dummy in mijn MFJ-969 tuner.
> Zelf verdenk ik een van de eindbuizen (2x S2001a, mogelijk nog de originelen
> vanuit de fabriek), omdat deze minder lijkt te gloeien dan de andere buis.

Controleer ook even de gloeispanning. Bij (te) lage spanning krijg je
minder emissie en dan ook (behoorlijk) minder output.

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl


André, PE1PQX

unread,
Jun 16, 2011, 3:04:07 PM6/16/11
to
PA1G was zeer hard aan het denken :

Da's een goede... zal ik eens doen.
Bedankt G-J!


flashover

unread,
Jun 16, 2011, 4:32:44 PM6/16/11
to
On 16 jun, 21:04, André, PE1PQX <inva...@invalid.pe1pqx.eu> wrote:
> PA1G was zeer hard aan het denken :
>
> > Andr , PE1PQX formuleerde donderdag in bericht:
> > <95u8j5Fub...@mid.individual.net>

> >> Om op HF te kunnen uitkomen heb ik hier Kenwood TS-520 tranceiver ter
> >> beschikking.
> >> Gisteren ben ik tot mijn schrik er achter gekomen dat er behoorlijk te
> >> weining signaal (max zo'n 5 Watt) uit de tranceiver komt, 'gemeten' op een
> >> dummy in mijn MFJ-969 tuner.
> >> Zelf verdenk ik een van de eindbuizen (2x S2001a, mogelijk nog de
> >> originelen vanuit de fabriek), omdat deze minder lijkt te gloeien dan de
> >> andere buis.
> > Controleer ook even de gloeispanning. Bij (te) lage spanning krijg je minder
> > emissie en dan ook (behoorlijk) minder output.
>
> Da's een goede... zal ik eens doen.
> Bedankt G-J!

Kijk ook eens op deze site; daar vind je heel veel info over kenwood
hybride transceivers.
Succes, Ton

PA1G

unread,
Jun 16, 2011, 4:47:52 PM6/16/11
to
flashover formuleerde donderdag in bericht:
<a2f81b90-f41f-4b76-a172-c52


>> Da's een goede... zal ik eens doen.
>> Bedankt G-J!
>
> Kijk ook eens op deze site; daar vind je heel veel info over kenwood
> hybride transceivers.
> Succes, Ton

Welke site?

André, PE1PQX

unread,
Jun 16, 2011, 4:50:55 PM6/16/11
to
Na rijp beraad schreef PA1G :

> flashover formuleerde donderdag in bericht: <a2f81b90-f41f-4b76-a172-c52


>>> Da's een goede... zal ik eens doen.
>>> Bedankt G-J!
>>
>> Kijk ook eens op deze site; daar vind je heel veel info over kenwood
>> hybride transceivers.
>> Succes, Ton

> Welke site?

Goede vraag...


flashover

unread,
Jun 16, 2011, 4:55:34 PM6/16/11
to

flashover

unread,
Jun 16, 2011, 4:52:51 PM6/16/11
to

flashover

unread,
Jun 16, 2011, 4:34:07 PM6/16/11
to

Ook slim om de link even te geven ;)
http://www.k4eaa.com/

flashover

unread,
Jun 16, 2011, 5:17:34 PM6/16/11
to

3 keer is scheepsrecht; blijkbaar zit er een vertraging in de posting
ofzo.
Je kunt overigens ook even in de yahoo group zoeken:
http://groups.yahoo.com/group/TS-520_820_530_830/

Vonkenboer

unread,
Jun 17, 2011, 2:53:15 PM6/17/11
to
Andrᅵ, PE1PQX had uiteengezet :

Stuurbuisje zou overleden kunnen zijn, ik neem aan dat je gekeken hebt
of wel alle spanningen aanwezig zijn ?

voor het stuurbuisje even contact opnemen met het museum in Budel, daar
heb ik een tijdje geleden ook mijn reserve stuurbuisje vandaan gehaald.

Mark


Vonkenboer

unread,
Jun 17, 2011, 2:58:58 PM6/17/11
to
Het is zᅵ dat Andrᅵ, PE1PQX formuleerde :

Stuurbuisje zou overleden kunnen zijn, ik neem aan dat je gekeken hebt

Rene PA2RU

unread,
Jun 18, 2011, 6:00:04 PM6/18/11
to
Andrᅵ, PE1PQX had uiteengezet :

Als hij de laatste keer dat je 'm gebruikt hebt wel volle output had ,
dan zit het toch ergens anders in.

Buisjes er eens uithalen en de voetjes eens reinigen..

Dacht dat hij 2 * 4164 of zoiets heeft... die buisjes zijn wel
leverbaar nieuw.
Anders manual hier bekijken -->
http://www.rigpix.com/kenwood/ts520s_manual.pdf

--
73 Rene PA2RU

http://home.kpn.nl/rberends.001


André, PE1PQX

unread,
Jun 19, 2011, 3:25:56 PM6/19/11
to
Rene PA2RU schreef :

De manual heb ik, service manual inmiddels ook (van de 520, niet de
520s!)... er zitten nu S2001a in (zouden gelijkwaardig zijn aan de
6146B)
Vanuit de fabriek destijds zijn er gelijk die s2001a's in gedrukt...
mogelijk dat dit nog de originelen zijn?

Vuile buisvoeten.. kan natuurlijk ook.


Vonkenboer

unread,
Jun 20, 2011, 3:02:53 AM6/20/11
to
Op 19-6-2011, heeft Andrᅵ, PE1PQX verondersteld :

Kijk eens even of de buizen niet opgloeien, het kan zijn dat de
bandenschakelaar niet goed staat, deze zit met een kunststof bus die na
jaren wel eens de neiging heeft kapot te gaan en op een andere stand te
staan, dan denk je vrolijk de schakelaar op het front op 80 meter te
hebben staan maar staat hij in werkelijkheid bijvoorbeeld op 40 meter.

Mark


André, PE1PQX

unread,
Jun 22, 2011, 11:49:19 AM6/22/11
to
Andrᅵ, PE1PQX schreef :

Update: na de tip van Renᅵ (PA2RU) geen verbetering. Ik laat het even
voor wat het is, kan de 520 waarschijnlijk nog wel als stuur-set voor
mijn 2 transverters (28 <-> 144 en 28 <-> 432) gebruiken.
Bij Venhorst in Hilversum stond een Kenwood TS-430s occasion... die
komt dus mijn kant op. (de reviews op eham lijken goed).
Iedereen bedankt voor de bijdragen!


pa5ca

unread,
Jun 22, 2011, 1:01:39 PM6/22/11
to
Nu maar hopen dat de output van de TS430 goed blijft anders moet je weer een
andere set aan gaan schaffen.... beetje jammer van de TS520...


"Andr�, PE1PQX" <inv...@invalid.pe1pqx.eu> schreef in bericht
news:96eh8f...@mid.individual.net...
> Andr�, PE1PQX schreef :


>> Om op HF te kunnen uitkomen heb ik hier Kenwood TS-520 tranceiver ter
>> beschikking.
>> Gisteren ben ik tot mijn schrik er achter gekomen dat er behoorlijk te
>> weining signaal (max zo'n 5 Watt) uit de tranceiver komt, 'gemeten' op
>> een dummy in mijn MFJ-969 tuner.
>> Zelf verdenk ik een van de eindbuizen (2x S2001a, mogelijk nog de
>> originelen vanuit de fabriek), omdat deze minder lijkt te gloeien dan de
>> andere buis.
>> Kan het zijn dat deze buizen nu definitief vervangen dienen te worden
>> gezien de leeftijd, en zo ja: is daar nog eenvoudig en het liefst ook nog
>> een 'amateur-vriendelijke' prijs aan te komen (nee, heb geen credit-card
>> en geen paypal)?
>> Ook sluit ik de stuurbuis (12BY7A) ook niet uit, hoewel ik de kans niet
>> zo groot acht dat deze kaduuk is.
>
>> Wie heeft er zinvolle suggesties?!?!
>
>> (NB.: op trollen wordt niet gereageerd)
>

> Update: na de tip van Ren� (PA2RU) geen verbetering. Ik laat het even voor

Rene PA2RU

unread,
Jun 22, 2011, 2:45:38 PM6/22/11
to
Na rijp beraad schreef pa5ca :

> Nu maar hopen dat de output van de TS430 goed blijft anders moet je weer een
> andere set aan gaan schaffen.... beetje jammer van de TS520...
>
>
Inderdaad , want dat is wel een goede set.
Met de ts430 heeft hij toch wat meer mogelijkheden zoals 160 en de
warcbanden die de 520 niet heeft.

Dat ding is trouwens een erfstuk , dus niet te koop ;-)

André, PE1PQX

unread,
Jun 22, 2011, 3:05:05 PM6/22/11
to
Rene PA2RU was zeer hard aan het denken :

> Na rijp beraad schreef pa5ca :
>> Nu maar hopen dat de output van de TS430 goed blijft anders moet je weer
>> een andere set aan gaan schaffen.... beetje jammer van de TS520...
>>
>>
> Inderdaad , want dat is wel een goede set.
> Met de ts430 heeft hij toch wat meer mogelijkheden zoals 160 en de warcbanden
> die de 520 niet heeft.

> Dat ding is trouwens een erfstuk , dus niet te koop ;-)

Klopt... jammer dat output niet voldoende is, maar weg doen?? Nooit!


André, PE1PQX

unread,
Jun 22, 2011, 3:22:42 PM6/22/11
to
flashover drukte met precisie uit :

> http://www.k4eaa.com/

> Excuses!

Interessante site.. thanks!


Vonkenboer

unread,
Jun 23, 2011, 3:34:26 AM6/23/11
to
Andrᅵ, PE1PQX was zeer hard aan het denken :

let wel even op de eindtrap, die beveiliging kan wel eens wat te wensen
overlaten bij de ts430

Mark


André, PE1PQX

unread,
Jun 23, 2011, 4:54:13 AM6/23/11
to
Andrᅵ, PE1PQX beweerde :

Net een e-mail van Johan Venhorst gekregen.
Deze 430s zou ook de AM/SSB filters hebben en een CW filter gemonteerd
(welke weet ik nog niet), naast ook de FM module.
Een zeer complete set lijkt het dus.
Zeer waarschijnlijk staat morgen de set hier op tafel.


Rene PA2RU

unread,
Jun 23, 2011, 6:02:38 AM6/23/11
to
Andrᅵ, PE1PQX was zeer hard aan het denken :

>
> Net een e-mail van Johan Venhorst gekregen.
> Deze 430s zou ook de AM/SSB filters hebben en een CW filter gemonteerd (welke
> weet ik nog niet), naast ook de FM module.
> Een zeer complete set lijkt het dus.
> Zeer waarschijnlijk staat morgen de set hier op tafel.

Wil ik wel eens testen ;) kom ik wel met de keyer bij je ( pas in het
weekend )

André, PE1PQX

unread,
Jun 24, 2011, 8:22:33 AM6/24/11
to
Op 23-6-2011, heeft Rene PA2RU verondersteld :

> Andrᅵ, PE1PQX was zeer hard aan het denken :

>>
>> Net een e-mail van Johan Venhorst gekregen.
>> Deze 430s zou ook de AM/SSB filters hebben en een CW filter gemonteerd
>> (welke weet ik nog niet), naast ook de FM module.
>> Een zeer complete set lijkt het dus.
>> Zeer waarschijnlijk staat morgen de set hier op tafel.

> Wil ik wel eens testen ;) kom ik wel met de keyer bij je ( pas in het weekend
> )

Sjips... 'Niemand thuis' bericht.
wordt niet eerder dan maandag a.s. jammer genoeg.


PA1G

unread,
Jun 24, 2011, 9:35:54 AM6/24/11
to
Andrᅵ, PE1PQX formuleerde vrijdag in bericht:
<96jdsq...@mid.individual.net>

Jammer! XYL was aan het shoppen?

André, PE1PQX

unread,
Jun 24, 2011, 9:45:46 AM6/24/11
to
PA1G drukte met precisie uit :

Nee, i.v.m. werken heb ik Renᅵ, 2RU gevraagd of de trx bij hem
afgeleverd kon worden. Maar ja... de hond moet ook regelmatig even een
wandeling doen.


PA1G

unread,
Jun 24, 2011, 9:50:47 AM6/24/11
to
Andrᅵ, PE1PQX formuleerde vrijdag in bericht:
<96jioq...@mid.individual.net>

Tja. Dat is dikke pech!

André, PE1PQX

unread,
Jun 24, 2011, 10:00:26 AM6/24/11
to
PA1G schreef :

Helaas wel... Heb even naar info gevraagd i.v.m. eventueel ophalen. Kan
tot 18.00 uur in Zwolle, of anders in overleg met de afzender morgen.
Jammer genoeg is Venhorst nu niet bereikbaar... staat op de beurs in
DLD.


André, PE1PQX

unread,
Jun 27, 2011, 9:56:43 AM6/27/11
to
Andrᅵ, PE1PQX drukte met precisie uit :

> Om op HF te kunnen uitkomen heb ik hier Kenwood TS-520 tranceiver ter
> beschikking.
> Gisteren ben ik tot mijn schrik er achter gekomen dat er behoorlijk te
> weining signaal (max zo'n 5 Watt) uit de tranceiver komt, 'gemeten' op een
> dummy in mijn MFJ-969 tuner.
> Zelf verdenk ik een van de eindbuizen (2x S2001a, mogelijk nog de originelen
> vanuit de fabriek), omdat deze minder lijkt te gloeien dan de andere buis.
> Kan het zijn dat deze buizen nu definitief vervangen dienen te worden gezien
> de leeftijd, en zo ja: is daar nog eenvoudig en het liefst ook nog een
> 'amateur-vriendelijke' prijs aan te komen (nee, heb geen credit-card en geen
> paypal)?
> Ook sluit ik de stuurbuis (12BY7A) ook niet uit, hoewel ik de kans niet zo
> groot acht dat deze kaduuk is.

> Wie heeft er zinvolle suggesties?!?!

> (NB.: op trollen wordt niet gereageerd)

even een updateje over de TS-430:

die is binnen, maar had gelijk ene probleem: geen display en geen
output...
Op het web gezocht: PLL probleem.
PLL board er even uit, bleek er ene sluiting in te zitten. Sluiting d'r
uit, probleem opgelost.
Heb nu een werkende TS-430 met 500 Hz CW filter.

Nu apparaat leren kennen.


Rene PA2RU

unread,
Jun 27, 2011, 11:55:11 AM6/27/11
to
Andrᅵ, PE1PQX formuleerde de vraag :

>
> even een updateje over de TS-430:
>
> die is binnen, maar had gelijk ene probleem: geen display en geen output...
> Op het web gezocht: PLL probleem.
> PLL board er even uit, bleek er ene sluiting in te zitten. Sluiting d'r uit,
> probleem opgelost.
> Heb nu een werkende TS-430 met 500 Hz CW filter.
>
> Nu apparaat leren kennen.

Strafpunt voor Venhorst: die had het toestel moeten controleren op
werking voordat 'ie op de post ging.

André, PE1PQX

unread,
Jun 27, 2011, 11:56:14 AM6/27/11
to
Op 27-6-2011, heeft Rene PA2RU verondersteld :

Klopt.. ga hem morgen ff bellen...


Rene PA2RU

unread,
Jun 27, 2011, 1:42:49 PM6/27/11
to
Andrᅵ, PE1PQX schreef :

>
>> Strafpunt voor Venhorst: die had het toestel moeten controleren op werking
>> voordat 'ie op de post ging.
>
> Klopt.. ga hem morgen ff bellen...

Beter van niet : je hebt het probleem zelf al opgelost en daarmee kan
de garantie ( indien van toepassing ) vervallen.

André, PE1PQX

unread,
Jun 27, 2011, 2:51:49 PM6/27/11
to
Rene PA2RU schreef op 27-6-2011 :
> Andrᅵ, PE1PQX schreef :

>>
>>> Strafpunt voor Venhorst: die had het toestel moeten controleren op werking
>>> voordat 'ie op de post ging.
>>
>> Klopt.. ga hem morgen ff bellen...

> Beter van niet : je hebt het probleem zelf al opgelost en daarmee kan de
> garantie ( indien van toepassing ) vervallen.

Zit wat in...


0 new messages