Cp6 boven op de mast.

Paul

Beste mede amateurs,

Ik ben van plan om boven op mijn mast een CP6 te plaatsen voor de HF,
hij zou dan op ongeveer 18 meter hoog komen te staan,

Mijn vraag is :

Is de CP6 een soort richt antenne en is het een vrij goede DX antenne.
En is het een goede plek, boven op de mast ?

Graag jullie mening en tevens jullie mening over deze antenne.

--
73 Paul Korsten PD1PK
JO21XM Regio:13 Venray (Lim)

Ron - PA3FAT

> [...]
> En is het een goede plek, boven op de mast ?
>
> Graag jullie mening en tevens jullie mening over deze antenne.

Google geeft heel veel informatie over deze vertical en dus
rondstralende antenne.

Vonkenboer

Kijk eens op : http://www.pa3hgt.nl/antenneperikelen.htm
Hans heeft een aantal van dergelijke antennes getest.

mark

Paul (pd1pk) beweerde :

Paul

Vonkenboer gebruikte zijn klavier om te schrijven :

> [...]
> Hans heeft een aantal van dergelijke antennes getest.
>Goede site mark, hier kan ik wat mee, Thanks.

Paul

Goede site mark, hier kan ik wat mee, Thanks.

Manfred

Ik heb een cp6
Als je wil mag je hem komen bekijken

pe1oxv Manfred

"Paul (pd1pk)" <Info@mijncall (pd1pk).nl> schreef in bericht

Van Woerden

Dag OM's . Ik heb een CB-6 antenne op plm. 6 meter boven het maaiveld staan
en dat is hoog genoeg voor deze vertikale HF-6 bander. In Europa is er goed
mee te werken en -uiteraard- soms ook (ver) daar buiten.
Maar Ik vrees dat deze antenne op 18 meter niet lang recht blijft!
Niet doen is mijn advies.
73 Huub van Woerden,
PE1PZG

"Paul (pd1pk)" <Info@mijncall (pd1pk).nl> schreef in bericht

Vonkenboer

Paul (pd1pk) heeft ons zojuist aangekondigd :

> Goede site mark, hier kan ik wat mee, Thanks.

Succes Paul, persoonlijk ben ik geen voorstander van een vertical voor
80/40, liever een dipooltje neerhangen, maar niet iedereen heeft daar
de ruimte voor.

Mark

Paul

Vonkenboer heeft ons zojuist aangekondigd :

Klopt mark, voor 40 en minder gebruik ik de G5RV full versie, maar ik
zat meer te denken voor de 20 meter en de 10 meter, misschien dat die
daar wel goed voor is.

Vonkenboer

Op 24-11-2007, heeft Paul (pd1pk) verondersteld :

> [...]
> meer te denken voor de 20 meter en de 10 meter, misschien dat die daar wel

Voor 10 en 12 gebruik ik een A-99 oude 27Mhz antenne(met tuner) en dat
werkt aardig goed, bovendien is hij behoorlijk stevig.
voor 80/40 en 20(met tuner) de W3dzz

Mark

Osinnov

CP6 is volgens mij één van de minst goeie antennes van Diamond.
Op 40 en 80m presteerd ie ronduit slecht of helemaal niet!
Bovendien zijn er geen spoelen voor de WARC banden.
Qua constructie en stevigheid is het ook helemaal geen hoogvlieger.
Het best zet je hem nog op een paaltje van een paar meter boven de grond
zodat ie weinig last heeft van de wind.
Er zijn veel betere rondstralers op markt voor HF.

"Van Woerden" <h.c.van...@chello.nl> schreef in bericht

Paul

Dan is het dus geen antenne voor boven op de mast want als het waait is
ie weg, dat schiet natuurlijk niet op. Bedankt voor de zeer bruikbare
reaxtie.

Osinnov plaatste dit op zijn scherm :

Bas

Heb 2 jaar een CP-6 in de mast gehad. Antenne werkte redelijk maar is erg
gevoelig voor wind en vocht. Als het een paar dagen regent moet je niet
vreemd opkijken van een zeer slechte SWR op alle banden. Sinds afgelopen
maand na weer een stevige wind heeft de CP-6 bij mij de geest gegeven.
Waarschijnlijk 1 of meerder spoelen kapot, van de buitenkant is weinig te
zien, maar SWR is boven 1:5 op alle banden en bijregelen helpt niets.. Mocht
iemand nog onderdelen nodig hebben ???

Werk nu met een omgebouwde GPA, verlengt naar ongeveer 7 Mtr met een 1:9
balun onderin.
En ik moet zeggen.....het werkt als een speer, behalve voor 40, 10 en 6 Mtr.
Het ruisniveau is wel iets hoger, maar de signalen zijn evenredig sterker,
ongeveer 3 s-punten hoger als met de CP-6 op 20 en 15 Mtr, dat vind ik een
hele hoop! Dat zijn mijn ervaringen met de CP-6 en vergelijkbaar...

Ik wil niet zeggen dat de GPA veel beter is, maar wel een stuk goedkoper en
windbestendiger.
En op 18 Mtr hoogte vangt een antenne nogal wat wind lijkt mij, behalve als
je midden in de stad woont.

--
Bas PE4BAS

HAM URL: http://www.qsl.net/pe4bas

It's me PA1G

Na rijp beraad schreef Paul (pd1pk) :

> Dan is het dus geen antenne voor boven op de mast want als het waait is ie
> weg, dat schiet natuurlijk niet op. Bedankt voor de zeer bruikbare reaxtie.

Ik kan een Fritsel GPA 30 Aanbevelen. Tuien niet nodig en afstemmen ook
niet want dat is al gebeurt. Absoluut stormvast en heeft hier jaren op
een balkon gestaan en de hele wereld mee gewerkt. Kan nog wat vermogen
verdragen ook. Voor 40 en lager kun je beter wat draadjes ophangen dan
een sterk verkorte vertical gebruiken. Vuistregel is dat de straler
lengte minimaal 1/8 golflengte moet zijn en dat is dus minimaal 10
meter voor 80 maar liefst langer...
En dipool heeft 2 stralers en wordt de antenne ook 2 x zo lang.

--
MVG. Gert-Jan PA1G
HF knutselhoekje: http://www.pa1g.nl Nieuwsgroepronde: