Storing door zonnepanelen

Mat Nieuwenhoven

Dag,

Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen. Je hebt 3 systemen:
- Klassiek, de panelen in serie, en een DC-AC omvormer binnen.
- Solaredge, met een DC-DC converter (power-optimzer) per paneel,
panelen in serie en een DC-AC omvormer binnen. Hoe de communicatie
tussen omvormer en panelen verloopt weet ik niet.
- Enphase, met een DC-AC converter per paneel, panelen parallel. Geen
omvormer binnen. geen communicatie, tenze je een monitor station
gebruikt, dat gebruikt dan PLC (Power Line Communicatie), ook een
bron van RFI.

Ik kijk vooral naar die laatste twee, maar maak me zorgen of
radiostoring, vooral van 0-30 Mhz, en 77kHz (DCF klokken). Beide
hebben een switching converter op het paneel, en ik hoorde dat bij in
ieder geval een Solaredge systeem er radiostoring was.

Wie kan iets zeggen over storing van deze twee, en dan vooral
Enphase, en of het met ferrietklampen per paneel op is te lossen.

Mat Nieuwenhoven

wicklowham

Hier in Ierland heb ik 3 zonpanelen op het dak van de houten shack in de
achtertuin . De panelen laden 12V accu's direct ...geen storing !
De accu's voeden alle radioapparatuur.

Via de 230V-50Hz voeding in die shack heb ik Intenret vanuit het huis
via PLT ,fabrikaat : Trendnet ..........geen storing !

De problemen met zonpaneel installaties zijn niet de panelen zelf ,maar
de schakelende (switch mode) optimisers and inverters.

Vele van deze installaties zijn opgebouwd met "units " uit China met een
fake CE certificatie .
Ik heb ergens gelezen dat optimisers en inverters gemaakt in Duitsland
(vrijwel) storingsvrij zijn .

Noot : Internet in het huis komt direct via een bovengrondse
fibre-optic kabel die via een multi-mode modem ook in TV and telefoon
voorziet. Dus ook hier geen storing via een normale telefoonleiding

Deze fibre connectie is goed voor 150Mbits/sec download (via WiFi
90Mbits/sec)

Frank , EI7KS in County Wicklow - Ireland (ook GM0CSZ & KN6WH)

Mat Nieuwenhoven

Ik had vandaag een zonneinstallatie leverancier aan de lijn, die
bekend was met RFI. Hij zei meteen dat de Enphase micro-omvormers wel
wat ruis veroorzaken, maar dat ze dat kunnen oplossen met ferrieten.
Ik viel bijna van mijn stoel, iemand die er verstand van heeft. Een
andere aanbieder moest intern navragen en horen dat Solaredge
inderdaad radiostoring geeft.

73, Mat

John Pothof

Op 28-10-2020 om 11:08 schreef Mat Nieuwenhoven:
Ik heb 7 panelen voorzien van 7 emphaseconververters. Werkt perfect en
geen storing.

Mat Nieuwenhoven

Goed nieuws John, dank je wel. Op welke frequenties heb je geen last?
En heb je de Envoy monitor interface/gateway?

Stond niets over in die oude QSTs of Elektrons :-) . Die zijn erg
leuk om te lezen, vooral de oude QSTs. Dank.

Groeten, Mat Nieuwenhoven

John Pothof

Op 29-10-2020 om 7:58 schreef Mat Nieuwenhoven:
Mat, ik heb gen hoorbare storing op de HF-banden. Op hogere frequenties
weet ik het niet.

Ik heb de Envoy monitor interface/gateway.

Groeten,
John

Joe

On Wed, 28 Oct 2020 15:05:46 +0100 (CET), "Mat Nieuwenhoven" <mni...@zap.a2000.nl> wrote:

> [...]
>Ik viel bijna van mijn stoel, iemand die er verstand van heeft. Een
>andere aanbieder moest intern navragen en horen dat Solaredge

De naam van zo'n leverancier mag je best wel noemen!

Wat ik ervan weet is dat vooral de systemen met PLT storing veroorzaken. Dat geldt voor meerdere merken omvormers. Ook andere
(wifi) oplossingen kunnen storing opleveren, maar alleen als er data wordt overgestuurd. Je kunt natuurlijk het real-time monitoren
van elk individueel paneel uitschakelen (al dan niet permanent) en gewoon de data uit de meterkast verzamelen. Dan mis je wel de
mooie grafiekjes die een lust voor het oog zijn om de hele dag door te bekijken...

Mat Nieuwenhoven

On Thu, 29 Oct 2020 16:36:04 +0000, Joe wrote:

>De naam van zo'n leverancier mag je best wel noemen!

Dat was Powerstroom uit Lelystad.

> [...]
>mooie grafiekjes die een lust voor het oog zijn om de hele dag door te bekijken...

Enphase gebruikt PLT (PLC) op 177 kHz, tcp/ip . Er zijn hele chips
voor. Ik denk niet dat dat gaat storen op de 77 kHz van de klokken.
Van de Enphase micro-omvormers op ieder paneel weet ik niet op welke
frequernties ze schakelen. Maar ik heb besloten toch panelen te
nemen. Desnoods ga ik met ferrieten in de weer.

Voor monitoring ga ik niet de Enphase oplossing gebruiken, dat gaat
via de cloud, en kost ook nog eens 50 euro om het account vrij te
schakelen zodat je kunt monitoren. Er was maar 1 aanbieder die
daarvoor een vinkje had staan of je dat wel of niet wilt. Bij alle
andere werd zonder meer aangenomen dat je dat wilde.
Zonder die monitoring gateway wordt PLT helemaal niet gebruikt, weer
een zorg minder; ik neem tenminste aan de de omvormers niet constant
contact proberen te zoeken.
Monitoring ga ik doen naast de groepenkast, met de PZEM-022 van
Banggood, dat geeft geen storing. Wekelijks de stand opnemen lijkt me
goed zat, je kunt er toch niets aan veranderen en de
elektriciteitsmeter bepaald wat je betaalt/krijgt, grafiekjes
veranderen daar niets aan. Mogelijk is dat nog nauwkeuriger ook, want
de monitoring gateway zonder stroomtrafos is maar 5% nauwkeurig.

Mat Nieuwenhoven