dromen verklaren

heidi

Zijn hier ook mensen die dromen kunnen verklaren?
Of heb je dan heel veel info over de persoon in kwestie nodig??
Ik droom namelijk heel veel over water, in allerlei vormen en vraag me af
wat het betekent.

groetjes!
Heidi

Secret Agent

On Mon, 27 Dec 1999 14:37:17 +0100,schreef heidi in
bericht:<38676b52$0$37...@news2.zeelandnet.nl>.....

schrijf gerust je dromen op in deze ng,
ik beloof niet dat ik ze kan verklaren,
toch heb ik al vast 1 aanknopingspunt
voor het feit dat je dromen vaak over water gaan:

>groetjes!
>Heidi

SA (mark)

Jupiter

On Mon, 27 Dec 1999 14:37:17 +0100, "heidi" <he...@comp.com> wrote:

> [...]
>Of heb je dan heel veel info over de persoon in kwestie nodig??
>Ik droom namelijk heel veel over water, in allerlei vormen en vraag me af

Heidi,

Persoonlijke info is niet nodig. Er zijn genoeg droomsymbolen die
universeel zijn. Net zoals sprookjes en mythen ons meer vertellen over
de innerlijke mens, zo vertelt jou droom zijn eigen verhaal.

In zijn algemeenheid stelt water, verandering voor. Aangezien je hier
niet een complete droom vermeld, kan ik er verder ook niet zo heel
veel zinnigs over zeggen. Zet eens een droom in deze nieuwsgroep.

Met vriendelijke groet,

Jupiter.

Smiling Iron Lady

>In zijn algemeenheid stelt water, verandering voor.

O? Ik dacht dat water voor emoties stond...

Smiling Iron Lady

Jupiter

Ook. Daarom moet Heidi meer vertellen over wat het water doet in de
droom. Misschien maakt Heidi een andere associatie met water en dat is
dan eigenlijk de betekenis van het water in haar dromen.

Jupiter.

Smiling Iron Lady

> [...]
>droom. Misschien maakt Heidi een andere associatie met water en dat is
>dan eigenlijk de betekenis van het water in haar dromen.

Okeeee, dan heb ik dus n btje moeite met t verklaren van dromen in
deze ng... want voordat zulks kan moet je dus je hele doopceel
lichten?
Jammer wel, ik doe thuis veel aan droomverklaring en ik haal r ook
vaak uit waar ik en met name mijn kids onbewust mee bezig zijn...

Smiling Iron Lady

Jupiter

On Wed, 05 Jan 2000 18:21:16 GMT, smil...@hotmail.com (Smiling Iron
Lady) wrote:

>Okeeee, dan heb ik dus n btje moeite met t verklaren van dromen in
>deze ng... want voordat zulks kan moet je dus je hele doopceel
>lichten?

Welnee. Ze zou toch op zijn minst de droom kunnen vertellen? Zeggen
dat je vaak over water droomt zegt niet genoeg.

>Jammer wel, ik doe thuis veel aan droomverklaring en ik haal r ook
>vaak uit waar ik en met name mijn kids onbewust mee bezig zijn...
>
>Smiling Iron Lady

Het beste is om je dromen zelf te verklaren. Maak zelf associaties met
de beelden. Het is jouw onderbewustzijn wat je iets wil vertellen en
doet dat in symbolen waar jij bekend mee bent.

Niet alle dromen hebben ons wat te vertellen. Je herkent diegene die
dat wel doen aan hun 'echtheid' en het feit dat ze je nog glashelder
voor de geest staan als je wakker wordt. (De nachtmerrie daargelaten.)
Dat zijn ook dan ook meestal dromen die een aantal universele thema's
bevatten. Vanwege die thema's en symbolen is het mogelijk een
verklaring, zou liever zeggen duiding, voor een droom te geven.
Gebruik je daar een boek bij, Sil?

Jupiter.

André van der Sluijs

On Wed, 05 Jan 2000 09:25:58 GMT, klere...@hotmail.com (Jupiter)
wrote:

>Ook. Daarom moet Heidi meer vertellen over wat het water doet in de
>droom. Misschien maakt Heidi een andere associatie met water en dat is
>dan eigenlijk de betekenis van het water in haar dromen.

Dus, als ik het goed lees, -het wordt ingewikkeld- dient Heidi eerst
een verklaring te geven over haar eigen droom, pas daarna kun jij er
iets over zeggen.

Wacht even; dit lijkt mij de omgekeerde wereld.

JIJ bent toch de droomuitlegger?

André

Jupiter

Ho. Ik heb nergens beweerd dat ik dat zou zijn. Ik blijf erbij dat je
het het beste zelf kunt doen. Als er voldoende aanknopingspunten zijn,
ofwel universele symbolen, is misschien een ander in staat er wat
zinnigs over te zeggen.

Jupiter.

heidi

> [...]
>droom. Misschien maakt Heidi een andere associatie met water en dat is
>dan eigenlijk de betekenis van het water in haar dromen.

Hallo allemaal,

Hier dan een droom van mij over water, ik heb nog steeds de hoop dat iemand
me kan helpen want het is echt absurd hoe vaak ik het tegen kom in mijn
droom.
Deze droom had ik onlangs...... ik zat met mijn dochter in een klein bootje
op een inktzwarte zee..... het water had geen hoge golven maar was ook niet
rustig. Het bootje kieperde toch door de golven om en we schepten water....
door samen aan de hoge kant te gaan zitten hebben we kunnen voorkomen dat
het bootje om ging.

Verder droomde ik laatst een hele lange droom, ook met water dus, het kwam
er op neer dat ik op vakantie was met mijn vriend en erg mooi helderblauw
water zag, ik wilde er in zwemmen, ik zei dat tegen hem en hij zou wel
wachten waar we stonden..... ik ging lopen, maar ineens bleek dat water
steeds verder weg... ik liep en ik liep..... toen ik er eindelijk was bleek
dat water dus gewoon troebel en ben ik er niet meer in gegaan.

Wie helpt me???

Groetjes van Heidi

heidi

heidi heeft geschreven in bericht ...

André van der Sluijs

On Thu, 06 Jan 2000 08:38:28 GMT, klere...@hotmail.com (Jupiter)
wrote:

> [...]
>het het beste zelf kunt doen. Als er voldoende aanknopingspunten zijn,
>ofwel universele symbolen, is misschien een ander in staat er wat

Je hebt helemaal gelijk Jupiter! Inderdaad beweerde je nergens een
droomuitlegger te zijn, ik heb veel te onbesuisd gereageerd wat ik
mijzelf inmiddels al verweet.

Mijn welgemeende excuses.

Groeten,
André

Smiling Iron Lady

>Welnee. Ze zou toch op zijn minst de droom kunnen vertellen? Zeggen
>dat je vaak over water droomt zegt niet genoeg.

Nee... daar heb je zeker gelijk in... er is inderdaad nog wel n
tussenweg... ik zal binnenkort, bij voldoende inspiratie, eens n heel
belangrijke droom vertellen met bijbehorende info :-)

>bevatten. Vanwege die thema's en symbolen is het mogelijk een
>verklaring, zou liever zeggen duiding, voor een droom te geven.
>Gebruik je daar een boek bij, Sil?

Neuh... expres niet, ik ben r n jaar of 15 geleden in geīnteresseerd
geraakt door iemand die destijds, in het kader van n studie
psychologie, n cursus over deed, maar dat was alleen voor de
studiepunten en ik vond t echt zonde dattie r verder niets mee deed.
Ook daar werden geen boeken bij gebruikt, en toen ik r later toch wat
over las vond ik dat t alleen maar ingewikkelder werd. Ik vind
inderdaad dat t t beste gaat door bij jezelf af te vragen wat de
betreffende droom voor jou betekent en niet af te gaan op wat "de
boeken" daarover zeggen.
Hoewel... nu ik r over nadenk... ik droomde af en toe eens over t
uitvallen van tanden, met bijbehorende paniek, en toen ik las (waar
weet ik echt niet meer) dat dat stond voor angst voor ouder worden,
was ik wel opgelucht, stel je voor dat t voorspellingen waren :-)
Daarnaast merk ik ook regelmatig dat je in je dromen verwerkt wat
overdag gebeurt, dus ook de dingen die je bijvoorbeeld op TV ziet en
helemaal niet "van jou"zijn...

Smiling Iron Lady

Jupiter

Maak je geen excuses, a.u.b. André. Ik ben niet echt een
droomuitlegger, nee. Wat me aanspreekt in dromen is dat er in dromen
een aantal symbolen, thema's zichtbaar zijn, die voor iedereen gelden.
De taal van het onbewuste? Ik zie dat ook terugkomen in sprookjes.
Achter al die verwarrende en wonderlijke gebeurtenissen zit een
diepere betekenis.

De meeste dromen hebben dat echter niet. Soms zijn het inderdaad niet
verwerkte indrukken. Indrukken die of te snel, of onbewust aan je
voorbij trokken. Een film die je gezien hebt, maar waarvan je helft
maar begrepen hebt..

Een geluid, gemaakt in je omgeving, tijdens je slaap, wordt bijna
altijd vertaalt naar een droom. Ik denk dat iedereen dat weleens gehad
heeft. Lichamelijke ongemakken zijn vaak ook een aanleiding.

Maar soms zit er iets tussen wat de moeite waard lijkt. Wat dat
betreft moet je op je intuitie vertrouwen. Meestal weet je het gewoon
als een droom bijzonder is en je volle aandacht verdiend. Heel soms
bevat een droom een suggestie voor een probleem wat je hebt, of een
belangrijke keuze die je moet maken. In tijden van emotionele nood zul
je vaker dit soort dromen hebben. Er moet een aanleiding zijn.

Tot slot nog over het verklaren van dromen. Een droom staat altijd in
relatie tot. Je hebt een situatie en een droom. Als de droom van
toepassing is op de situatie kun je aan een duiding beginnen. En als
we dan de droom als een antwoord beschouwen op, hoort daar eigenlijk
wel de vraag bij, ja. Wie weet de vraag beter dan de dromer?

Wat we wel kunnen doen is die elementen eruit halen die symbolische
waarde hebben en daar een betekenis aan geven. Het is dan aan de
dromer om het verband te leggen met zijn/haar situatie.

Groeten,

Jupiter.

Jupiter

On Fri, 07 Jan 2000 21:14:09 GMT, smil...@hotmail.com (Smiling Iron
Lady) wrote:

>Nee... daar heb je zeker gelijk in... er is inderdaad nog wel n
>tussenweg... ik zal binnenkort, bij voldoende inspiratie, eens n heel
>belangrijke droom vertellen met bijbehorende info :-)

Ben benieuwd.

> [...]
>Ook daar werden geen boeken bij gebruikt, en toen ik r later toch wat
>over las vond ik dat t alleen maar ingewikkelder werd.

Droomduiding wordt weleens als hulpmiddel gebruikt om een analyse te
maken van een psychiatrische patient.

> Ik vind
>inderdaad dat t t beste gaat door bij jezelf af te vragen wat de
>betreffende droom voor jou betekent en niet af te gaan op wat "de
>boeken" daarover zeggen.

Boeken geven een algemene verklaring, die niet altijd *de* betekenis
hoeft te zijn. Ze kunnen hoogstens gebruikt worden als hulpmiddel.

> [...]
>weet ik echt niet meer) dat dat stond voor angst voor ouder worden,
>was ik wel opgelucht, stel je voor dat t voorspellingen waren :-)

Gelukkig niet ;-)

Een andere betekenis zou kunnen zijn dat je misschien wat meer van je
af moet bijten?

>Daarnaast merk ik ook regelmatig dat je in je dromen verwerkt wat
>overdag gebeurt, dus ook de dingen die je bijvoorbeeld op TV ziet en
>helemaal niet "van jou"zijn...

>Smiling Iron Lady

Precies. In deze draad heb ik daar nog het een en ander over verteld.
Lui als ik ben zal ik het hier niet nog eens herhalen.

Oops, weer veel te laat. Ik ga dromen.

Jupiter.

André van der Sluijs

On Fri, 07 Jan 2000 23:26:07 GMT, aardi...@hotmail.com (Jupiter)
wrote:

> [...]

>Een geluid, gemaakt in je omgeving, tijdens je slaap, wordt bijna
>altijd vertaalt naar een droom. Ik denk dat iedereen dat weleens gehad

Ja, dit is ook mijn ervaring. Ik droom het meest vlak voor het wakker
worden in de ochtend. Geluiden gemaakt door gezinsleden in het huis,
het geluid van autoverkeer dat op gang begint te komen, om enige
voorbeelden te noemen.
Waarom geluiden een droom veroorzaken is mij echter een raadsel.

Groeten,
André

Jupiter

On Fri, 7 Jan 2000 09:40:57 +0100, "heidi" <he...@comp.com> wrote:

> [...]
>steeds verder weg... ik liep en ik liep..... toen ik er eindelijk was bleek
>dat water dus gewoon troebel en ben ik er niet meer in gegaan.

Dag Heidi,

Ik wil wel een poging wagen. Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die
dit willen doen. Een leuk experiment lijkt me.

De eerste droom zou kunnen duiden op een emotionele gebeurtenis, een
verandering in je omgeving die de relatie (de boot) met je dochter
onder druk zet. Hoewel je je hier niet onmiddelijk druk over maakt ben
je er toch niet helemaal gerust op. Door de kant van je dochter te
kiezen, of zij kiest de jouwe, voorkom je dat de relatie ten ondergaat
in de inktzwarte zee (negatieve emoties). Om de boot in evenwicht te
brengen was een denkproces nodig. Misschien kun je dit zien als een
hint om je niet teveel le laten leiden door emoties maar het nu beter
is 'je verstand te gebruiken'.

Klopt er iets van? Hoe denken anderen hierover?

Groeten,

Jupiter.

André van der Sluijs

> [...]

>door samen aan de hoge kant te gaan zitten hebben we kunnen voorkomen dat

Wellicht heb je -net als ik- onlangs op Discovery Channel een
uitzending over het ten onder gaan van de Titanic gezien?
Daarin kwamen situaties voor zoals je die beschrijft.

>Wie helpt me???

Of het helpen is weet ik niet, het is meer een gedachte van mijn kant.

Groeten,
André

Jupiter

On Sat, 08 Jan 2000 19:16:36 GMT, avds...@xs4all.nl (André van der
Sluijs) wrote:

Knip...

>Waarom geluiden een droom veroorzaken is mij echter een raadsel.
>
>Groeten,
>André

Het geluid wenkt je aandacht. Je aandacht bevindt zich echter nog in
het onderbewustzijn. In plaats van dat het bewustzijn een logische
verklaring zoekt, moet je aandacht het nu doen met het
onderbewustzijn...en dat heeft er geen moeite mee je een paar beelden
te laten zien die het geluid veroorzaakt zouden kunnen hebben.
Archiefmateriaal genoeg.

Jupiter.

heidi

> [...]
>is 'je verstand te gebruiken'.
>
>Klopt er iets van? Hoe denken anderen hierover?

Hoi Jupiter,

Wow wat een uitleg!!!
Weet je dat er best veel van waar zou kunnen zijn..... te gek om een
verklaring te krijgen!
De relatie met mijn dochter staat inderdaad wel een beetje onder druk door
allerlei omstandigheden hier thuis. En je uitleg over "verstand volgen" kan
ook kloppen..... ik ben namelijk een tiepe om meer mijn emoties te laten
leiden dan mijn verstand....

Kan je de tweede droom ook verklaren??
Ik wacht vol spanning.

Groetjes van Heidi

heidi

André van der Sluijs heeft geschreven in bericht
<387888c...@news.xs4all.nl>...

> [...]
>Daarin kwamen situaties voor zoals je die beschrijft.

>Of het helpen is weet ik niet, het is meer een gedachte van mijn kant.

Hoi André,

Jij ook dank voor je uitleg....
Enne, nope... ik heb niet onlangs naar Discovery Channel gekeken..... ik
denk dus ook niet dat mijn droom zo simpel te verklaren is, daarvoor droom
ik veel te veel over water.... ik geloof er in dat het echt iets betekent.

Groetjes :)
Heidi

Smiling Iron Lady

> [...]
>ook kloppen..... ik ben namelijk een tiepe om meer mijn emoties te laten

Okee, dan, ik zal ook n poging wagen, maar ik blijf t wel n btje van n
hoog waarzegster-gehalte vinden hoor...
De reden waarom ik reageer is eigenlijk omdat ik t gevoel dat ik kreeg
toen ik je dromen las terug denk te vinden in t antwoord dat je hier
boven schrijft.
Ik heb t gevoel dat je r n hekel aan hebt dat je n emotioneel type
bent, nog afgezien van t feit of je dat ook echt bent.
Beide dromen geven m.i. de afkeer, of de angst, weer voor je gevoel
(ervan uitgaande dat water voor gevoel staat hoor...).
De eerste droom, inderdaad zoals Jupiter dat uitlegt, geeft je de
boodschap om met je verstand te werken, de tweede droom geeft je de
boodschap dat t gevoel ongrijpbaar en onbetrouwbaar is.
Vraag is m.i. of dat echt zo is... misschien willen je dromen je
alleen maar laten zien hoe je denkt, niet over je zou moeten
handelen... is t zo slecht om op je gevoel af te gaan?

S.I.L.

Smiling Iron Lady

Jupiter

On Fri, 7 Jan 2000 17:13:32 +0100, "heidi" <he...@comp.com> wrote:

>heidi heeft geschreven in bericht ...

Deze is veel moeilijker dan de eerste. Je zegt een hele lange droom.
Toch gebeurt er niet zo heel veel. Misschien ben je in de loop van de
tijd wat details kwijtgeraakt?

Als je geen aanknopingspunten met een tegenvallende vakantie kunt
vinden zou het ergens op een activiteit kunnen wijzen in je vrije
tijd. Een activiteit die je zonder je vriend onderneemt. Hobby, sport,
interesses? Een idee wat je eerst wel aantrekkelijk leek, maar later
opgaf, vanwege weerstand die je al ondervond en het uiteindelijke
uitzicht, resultaat je tegenviel.

Vrij droge beschrijving dus. Maar door een droom op deze wijze op te
schrijven wordt het vaak makkelijker om wat meer aanknopingspunten te
vinden. Misschien heb je er wat aan.

Jupiter.