vraag over brom in speakers

Paul Kampman

Beste Experts!

Vandaag heb ik mijn nieuwe luidsprekers (Chario Syntar 200T) aangesloten
op mijn Marantz SR5000 A/V receiver. Als kabels gebruik ik de Monster
Cable Z-series. Voor de bevestiging aan de speakerzijde worden
bananapluggen gebruikt. Aan de receiverzijde gewoon de kabel in de
schroefconnector (wel lastig omdat de kabel zo dik is)

Het geuid is goed, wat zeg ik prachtig maar ik hoor toch een brom op de
achtergrond. Weliswaar heel zacht, maar toch. Het stoort natuurlijk
vooral bij heel zachte passages. Je hoort het natuurlijk ook als er geen
muziek speelt. Bij mijn oude BNS speakers ( die nota bene met goedkope
kabel aan de receiver verbonden waren) had ik hier geen last van.
Als ik het volume omhoog draai blijft de brom gelijk.

Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is of wat ik fout heb gedaan?
Er is wat lengte van de kabel over en dat ligt opgerold achter het
kastje. Kan dat de oorzaak zijn?

De receiver staat boven een (mono) videorecorder. De speaker staat hier
links naast. In de kast rechts van de receiver staat de Pioneer dvd525
die met een optische kabel is verbonden met de receiver. Daaronder een
Denon DCD820 CD speler, die met een digitale coaxkabel is verbonden met
de receiver.

Waar moet ik speciaal op letten??
Ik hoop dat iemand een antwoord weet!

mvg

Paul Kampman

Bertje

'Brom' zou je nooit mogen horen en wordt vaak veroorzaakt door een
aardlus. Probeer de installatie te reduceren tot bijv.
cd-speler/versterker/luidsprekers (of zonder zelfs cd-speler) dan
luisteren, daarna steeds meer apparatuur weer aansluiten, weer luisteren
enz.

--

Tröckener Kecks Thuispagina: http://www.kecks.nl
Car Audio: http://home.wxs.nl/~bertjes/home.html

Simon Schiffeleers

> Waar moet ik speciaal op letten??
> Ik hoop dat iemand een antwoord weet!

Je hebt een aarde-lus in je apparatuur.
Mijn gok is dat je video op je receiver is aangesloten (tv op
video-video-op-receiver ergo: dikke kans op verschil in aarde)
Probeer eens die video eraf te halen,
Nog beter begin met een "kale" receiver, dan je dvd aansluiten en dan
luisteren of die brom erin zit.

ikzelf heb ook een aarde probleem gehad, zelfs als je tv op je dvd-speler
aangesloten is (via s-video) kan er een aarde probleem onstaan(althans bij
mij).

Groeten,
Simon

Dennis de Haan

Ik mag zeggen veel ervaring te hebben met aardbrommen, en dergelijke in
diverse topinstallaties. Meestal word het veroorzaakt door het
antennesysteem. Probeer dus eerst je antenne af te koppelen, is de brom dan
weg is het probleem duidelijk. Een eengats antenne doos van Hirschmann of
een mantelstroomfilter klaart de klus (Monacor)/ Kom je er dan nog niet uit
mail me dan.
Paul Kampman <p.ka...@frg.eur.nl> schreef in berichtnieuws
397A2C2A...@frg.eur.nl...

> [...]
> die met een optische kabel is verbonden met de receiver. Daaronder een
> Denon DCD820 CD speler, die met een digitale coaxkabel is verbonden met

ninodebr...@gmail.com

hey ik heb ook het probleem heb twee speakers van skytec en een versterker van ibiza ik hoor ook de brom zonder iets eraan en geen input hoe kan dit help mee