AkershusRØDTnytt nr 06-09
Osterhausgata 27, 0183 Oslo, tlf: 22989050, E-post:
aker...@rv.no /
akersh...@gmail.com Internett:
http://www.roedt.no/akershus
Arrangementer:
Faglig konferanse, Nei til EU
Tar til: Fredag 17. april 2009 kl. 10:00, Varer til: Lørdag 18. april
2009 kl. 16:00
Sted: Håndverkeren, Oslo, Adresse: Rosenkrantz gate 7
Les mer:
http://www.neitileu.no/hva_skjer/faglig_konferanse
Fredag 24. april - Søndag 26. april
Ungdom mot EUs vårkonferanse 'Solidaritet 2009 - fordi verden er
større enn EU'. Sted: Hamar. Mer info på følgende adresse:
http://umeu.no/arrangementer/vårkonferanse-2009/
Fylkeslaget:
Referat fra fylkesstyremøte 6.april 09:
1. Valgkamp og mediearbeid
Mandagsmøtene for listetopper er flyttet til tirsdager kl. 15.30, det
er anledning for andre å komme også
- Linda: Vi må fungere som et valgkampkollektiv, ikke bare sitte hver
for oss. Vi må diskutere strategi og sette opp en plan med datoer.
- Enkelte lokalaviser er restriktive med leserinnleggene (særlig
Budstikka), innholdet må som oftest gjelde lokale forhold og ikke være
sendt til mange andre aviser. Max 300 ord. Husk også Aften Aften.
Tre aktuelle saker for tida til leserinnlegg:
1. Offentlig tjenestepensjon. Aksjonsdag 22.04.09.
2. Småstillinger som holder særlig kvinner utenfor pensjonsordningen
3. Kommuner og oppdragstakere (for eksempel støttekontakter osv) – et
smutthull for kommunene for å slippe arbeidsgiveransvar
Bestilling av valgavisa:
Hvor mange aviser skal vi trykke? Vi har et pristilbud på 5000 eks,
det koster ikke så mye med noen ekstra.
Få alle lagene i Rødt og RU til å bestille valgavisa, er ment for
valgkampmedarbeiderne.
Romerike v/Anders
Ski v/Eivind
RU-lagene v/Linda
2.Mobiliseringslistene / valgkamp
Eivind savner svar på mobiliseringslistene han sendte ut for en stund
siden. Viktig å ringe rundt etter valgkampmedarbeidere, haster!
3. Politikk for høyere utdanning og studentpolitikk.
Sammenslåing av Universitetet i Oslo og Høgskolen i Akershus? Hva
betyr dette for studentene? Undersøke til neste møte.
- Rødt har ikke studentlag på UMB eller HiAk. Kan vi gjøre noe med
dette i vår?
- Hanne foreslår at vi fokuserer på Lånekassa som ikke har justert
lånet på lenge, det er altfor lite med 6000 kr i mnd. Vil også ha
utbetaling i juni.
Hva opptar studentene i dag?
- Snakke med noen som jobber med studentpolitikk i Rødt Oslo. Lite
aktivitet ved HiO, det skjer mer på Blindern.
Vi kommer tilbake til dette!
4. Aktiviteter fram til neste fylkesstyre- og listetopp-møte
- Status for 1.mai
Eivind forteller om bra samarbeid om 1.mai-arr. På Nesodden. Det
meldes også om arr. på Nedre Romerike. Ski må sjekkes.
- Nasjonal faglig konferanse i Oslo 17.-18.april
- Ungdom mot EUs vårkonferanse, Hamar 24.-26.april
Rødt og RU: vi bør ta initiativ til mer samarbeid mellom Rødt Akershus
og Akershus RU, særlig i lokallagene. Høre med Mona og Torkjell
hvordan dette kan gjøres. Anders deltar på RU-møte 20.april.
5. Eventuelt
- Kassererfunksjonen må ordnes straks over påske.
Hanne flytter kanskje til USA til høsten
Neste fylkesstyremøte blir mandag 11.mai 09 kl. 18, Osterhausgt. 27.
Lokallagene:
OBS!! Oppstartsmøte i Rødt Asker onsdag 15.april kl 19:45 hos Bård
Kjetil Dahl, Heggedalsveien 102 a
Geir tar en tur, prøver å få kontakt med RU i Asker.
OBS!! Studiesirkel i Rødt Bærum onsdag 15.april, kl. 19 på Bekkestua
bibliotek. Tema sosialisme i Latin-Amerika. Besøk fra Latinamerika-
gruppa.
Årsmøte i Rødt Bærum tirsdag 21.april kl. 19-21, Risør-ordføreren
kommer på besøk.
Lokallagsmøte i Nesodden Rødt på Samfunnshuset tirsdag 21. april kl
19:00. Dagsorden kommer seinere.
Debattliste for Rødt Akershus
Det er bare å melde seg på! Utveksling av ideer til leserbrev,
erfaring og initiativer. Påmelding til
geir...@gmail.com
Fra Rødt sentralt: Meld deg på Rødts internforum!
Alle medlemmer av Rødt har tilgang til Rødts internforum på
www.roedt.no
Har du behov for brukernavn og passord til forumet? Send en mail til
ra...@raudt.no.
Pressemelding:
Styrk innsatsen mot voldtekt (24.03.09)
– Voldtekt er et av våre største samfunnsproblem. Det er ille at av
alle voldtekter som blir anmeldt, så blir så mye som rundt 80 % av
sakene henlagt. Norske kvinner har på langt nær samme rettsvern som
norske menn. I Akershus er det mest presserende å få på plass en
voldtektsmottakstjeneste for Follo, før avtalen med Ahus går ut i
april, sier Linda Tinuke Strandmyr, 2. plass på Rødt Akershus'
stortingsvalgliste og jentepolitisk ansvarlig i Rød Ungdom.
Rødt Akershus ønsker dessuten å styrke politiets innsats mot voldtekt.
– Jeg støtter Voldtekstutvalgets anbefaling om at det etableres en ny
sentral enhet i politiet med ansvar for saksfeltet seksuelle overgrep,
sier Linda Tinuke Strandmyr.
En rapport fra Amnesty konkluderer med at mangelfull
politietterforskning er en viktig årsak til henlegging av
voldtektssaker i alle de nordiske landa.
Det regjeringsoppnevnte Voldtektsutvalget anslår at mellom 8 000 og 16
000 kvinner opplever voldtekt eller forsøk på voldtekt hvert år. Det
reelle tallet for alle voldtekter og voldtekstforsøk i året er nok
enda høyere enn Voldtektsutvalgets aller høyeste estimat. Rødt
Akershus mener at det er nødvendig med en innsats for å få flest mulig
til å anmelde voldtekter og voldtektsforsøk.
Innfør 6 timers normalarbeidsdag (24.03.09)
– Stortinget må snarest mulig innføre 6 timers normalarbeidsdag med
full lønnskompensasjon, slik at vi både kan hjelpe til med å løse
problemene knytta til tidsklemma, og heve lønna til de deltidsansatte,
sier Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus.
Rødt Akershus mener at tida erovermoden for en arbeidstidsreform som
tilpasser arbeidslivet til dagens virkelighet. Innføring av 6 timers
normalarbeidsdag med full lønnskompensasjon vil ha en rekke fordeler.
En slik arbeidstidsreform vil motvirke den økende arbeidsledigheten.
Omfanget av arbeidsrelatert slitasje for ansatte i fysisk slitsomme
yrker vil bli mindre. Antall uføretrygda vil høyst sannsynligvis gå
ned. I tillegg vil det bli lettere å stå i jobb til pensjonsalderen,
noe som igjen sannsynligvis vil føre til at antall folk som går av
med avtalefesta pensjon vil reduseres. Med 6 timers normalarbeidsdag
vil det dessuten bli lettere for alle par å dele på det ulønte
husarbeidet.
Skolene skal ikke betale for å vise film (24.03.09)
– Filmselskapet Norwegian Film AS oppfører seg som noen grådige
gribber, når de prøver å innføre en ordning hvor norske skoler skal
måtte betale en lisens for å bruke visning av film som en del av
undervisninga. Heldigivs er ikke Kultur- og kirkedepartementet enig
med dem. Jeg håper at Norwegian Film AS taper denne konflikten, slik
at skolene fortsatt kan bruke film i undervisninga uten å måtte betale
noe for det, sier Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus.
Saken:
Filmselskapet Norwegian Film AS vil at skolene skal betale en lisens
for å bruke visning av film som en del av undervisninga. Selskapets
talsperson sier til Dagbladet.no at de er villige til å ta norske
kommuner for retten dersom skolene ikke begynner å betale.
Selskapet anslår at en lisens fra Norwegian Film AS vil koste mellom
4000-5000 norske kroner i året.
Kultur- og kirkedepartementet (KKD) uttaler at «ordinær
klasseromsundervisning må anses som 'privat'», og at skolene derfor
ikke skal måtte betale for å vise film i undervisninga.
Kommunenes Sentralforbund (KS) skriver følgende i en pressemelding:
«Visning av film innenfor rammen av ordinær klasseromsundervisning
eller i mindre grupper er etter KS Advokatenes vurdering ikke
«offentlig fremføring» jf. Åndsverksloven § 2, og kan skje fritt og
uten lisens».
Rødt Akershus vil ha norsk veto mot postdirektivet (02.04.09)
– EUs nye tredje, postidrektiv vil bety en full liberalisering av
posten, også for brev under 50 gram. Dette er en totalt uakseptabel
endring, som kommer til å føre til en dårligere posttjeneste, særlig
i distriktene. I tillegg vil det føre til en forverring av
arbeidsforholda for de postansatte, sier Anders Hamre Sveen, leder av
Rødt Akershus.
Rødt Akershus mener at dersom EUs nye postdirektiv trer i kraft 1.
januar 2011, så vil det føre til en svekking av posttjenestene i
Norge. Det er lite sannsylig at det lar seg gjøre å opprettholde lik
porto over hele landet dersom EUs postdirektiv blir innført i norsk
lov.
Posten vurderer allerede store kutt i bemanninga i forbindelse med den
forventa liberaliseringa av det europeiske postmarkedet. De
postansattes fagforbund, Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund
(Postkom), har krevd norsk veto mot postdirektivet.
Rødt Akershus mener det er kjempeviktig å sikre alle en god, offentlig
posttjeneste, som er tilgjengelig for alle nordmenn, til lik pris og
lik kvalitet. Rødt Akershus støtter kravet om at Norge bruker
reservasjonsretten for å hindre at EUs nyeste postdirektiv blir
implementert i norsk lov.
Rødt Akershus er imot strippeklubb i Lillestrøm (02.04.09)
Rødt Akershus mener at det ville være grunnleggende feil dersom
Lillestrøm skulle få en strippeklubb.
– Det vil være grunnleggende feil å opprette en strippeklubb i
Lillestrøm. Kvinners kropp skal ikke være et objekt som man kan betale
for å se på. Akershus skal ikke være et fylke som godtar undertrykking
av kvinner og nedvurdering av kvinnekroppen. Kvinner skal respekteres,
sier Linda Tinuke Strandmyr, 2. plass på Rødt Akershus'
stortingsvalgliste.
I Oslo gjennomførte nylig politiet en stor razzia mot strippeklubben
Diamond Go-Go Bar, i anledning den nye loven om sexkjøp-forbud.
– Loven som kriminaliserer sexkjøp er en stor seier for kvinnekampen i
Norge. Det å opprette en strippeklubb i Lillestrøm er det motsatte av
å arbeide for å gjøre Norge fritt for kvinneundertrykkende yrker, sier
Strandmyr.
Strandmyr støtter Skedsmos ordfører Anita Orlund, som sier at hun vil
gjøre alt hun kan for å stoppe etableringa av en strippeklubb i
Lillestrøm, dersom lovverket ikke kan gjøre det.
– Vi må gjøre alt som står i vår makt for å hindre at det opprettes
en strippeklubb i Lillestrøm, avslutter Strandmyr.
Ja til sidemål (08.04.09)
Raudt Akershus meiner at det er viktig at skulene i Noreg framleis
skal ha obligatorisk undervisning i sidemål, uavhengig av om sidemålet
er nynorsk eller bokmål.
– Det er trist, og ikkje så reint lite patetisk, når Einar Smørdal og
ein del andre no opprettar eit ege parti for å ta livet av
skriftspråket nynorsk. Eg vonar at færrast mogleg av Akershus sine
veljarar vil røyste på eitsakspartiet Ett (skrift)språk. Bokmål og
nynorsk skal framleis vere likestilte skriftspråk her i Noreg, og det
skal framleis vere obligatorisk med undervisning i sidemål, seier
Anders Hamre Sveen, leiar av Raudt Akershus.
– Det blir berre for tåpeleg når Smørdal seier at elevane sjølve må
kunne velja om dei vil lære «noe de ikke for bruk for». Poenget med
grunnskulen er å gje elevane ei innføring i allmenn kunnskap, og so
kan dei velja kva slags utdanning og yrkesveg dei vil inn på etterpå.
Det er svært lite av det eg lærte i naturfag som eg har fått bruk for
seinare i livet, men eg meiner likevel at alle skuleelevar skal ha ei
grunninnføring i naturfag, seier Sveen.
Anders Hamre Sveen seier at han vonar at det nystarta partiet sin
topplistekandidat, Einar Smørdal, blir pressa til å svare på spørsmål
om kva for andre politiske standpunkt han har.
– Eg vonar verkeleg media presser Smørdal til å fortelje kva for andre
politiske standpunkt han har. Veljarane i Akershus bør få vite kor han
står i viktige politiske saker, som til dømes eit eventuelt norsk
medlemskap i EU, den økonomiske politikken, helsepolitikken og
arbeidslivspolitikken, seier Sveen.
60 år med NATO er 60 år for lenge (08.04.09)
Den militære alliansen NATO, hvor Norge dessverre er medlem, fyller 60
år. Rødt Akershus mener at 60 år med NATO er 60 år for lenge, og vi
håper at NATO snarest mulig blir lagt ned.
– Vi vil ha NATO ut av Akershus og Norge ut av NATO. Når USAs
president Barack Obama påstår at han er tilhenger av en atomvåpenfri
verden, samtidig som han sier at USA kommer til å fortsette med sitt
rakettskjold-program, så viser det med all tydelighet hva det er for
slags hykler Norge er alliert med, sier Linda Tinuke Strandmyr, 2.
plass på Rødt Akershus' stortingsvalgliste.
Rødt Akershus vil trekke samtlige norske soldater ut av Afghanistan.
– Obama ber nå alle NATO-landa om å sende flere soldater til
Afghanistan. Rødt Akershus vil trekke samtlige norske soldater ut av
Afghanistan med en eneste gang, sier Strandmyr.
Rødt Akershus fordømmer NATOs vedtatte militære strategi, som blant
annet åpner for at NATO kan gjennomføre såkalt førstebruk av
atomvåpen.
Politiet må etterforske Aker-transaksjonene (10/4 – 2009)
Rødt Akershus synes at det er så mye tvilsomt og uklart rundt Aker-
transaksjonene, at det er helt nøvendig med en politietterforskning.
– Jeg er enig med Eva Joly som sier at det er nødvendig med en egen
politietterforskning av Aker-transaksjonene. Her er det snakk om store
pengebeløp, et delstatlig selskap og en eier som har sittet på begge
sider av bordet. De granskningene som nå er satt igang er på ingen
måte nok, sier Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus.
Leserbrev:
Arbeidsplassdemokrati (Romerikes blad 24.03.09)
Under årets ansattrepresentantvalg til Ahus-styret klarte fagforbundet
Delta å vinne en av de fire ansattrepresentantplassene. Dette førte
til at legeforeningas representant falt ut av styret.
Jeg har ikke tenkt å ta noen stilling til dette valget. Jeg nøyer meg
med å konkludere at ansattrepresentantvalgene ved sjukehusene er en
lite dråpe demokrati i et helsevesen som ellers er svært lite
demokratisk styrt, mye på grunn av Loven om helseforetak.
Sjukehusreformen, som Arbeiderpartiet gjennomførte med støtte fra
Høyre og FrP, var et langt skritt på veien til å omdanne helsevesenet
til en markedsstyrt bedrift. Loven om helseforetak må avskaffes. Rødt
vil ha en finansieringsmodell som i all hovedsak er rammebasert, og
der fordelinga av midlene skjer på grunnlag av en nasjonal helseplan
med politisk vedtatte planer om bl.a. sjukehusstruktur og
funksjonsfordeling. I en slik nasjonal helseplan bør det være et
sterkt vern av lokalsjukehusene og de akutte tjenestene på
lokalsjukehusene.
Hva om Ahus-styret bare bestod av ansattrepresentanter og
pasientgrupperepresentanter? Da hadde det vært flere enn fire
ansattrepresentantsplasser, noe som hadde gitt plass til både
Legeforeningens representant og Deltas representant.
Det er egentlig ganske utrolig hvor lite demokrati det er i det
norske arbeidslivet, både i offentlig og i privat sektor. Når det
gjelder sjukehusene, så må det så klart ligge folkevalgt styring og
rammebetingelser i bånn. Men dag-til-dag-avgjørelsene kunne absolutt
bli tatt av sjukehusstyrer som bare bestod av ansattrepresentanter og
pasientrepresentanter.
Det norske arbeidslivet har et sårt behov for mye, mye mer
arbeidsplassdemokrati. Sjukehusene er ikke noe unntak.
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus
Framtida for Stensby sykehus (Eidsvoll Ullensaker blad 02.04.09)
Den sittende regjeringa lovet i sin egen Soria Moria-erklæring at de
ikke skulle legge ned noe lokalsjukehus i perioden 2005-2009.
Dette løftet sneik regjeringa seg rundt da de fjerna mange sentrale
funksjoner fra Stensby sykehus, uten å offisielt legge ned
sjukehuset.
Nå skal samarbeidsorganet for kommunene på Øvre Romerike (ØRU) få 300
000 statlige kroner til en utredning om framtidig bruk av Stensby
sykehus.
Jeg oppfordrer alle som er opptatt av Stensby sykehus til å legge et
maksimalt press på rikspolitikerne. Målet må være at omfanget og
nivået på tjenesten til Stensby sykehus skal oppjusteres, og det
nærmest mulig det nivået og omfanget som tjenestene hadde før de store
reduksjonene kom.
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus
Barnehagen på Skoklefall (Amta 02.04.09)
Motivkrangel - skriver AMTA(31 mars) om debatten mitt lille innlegg
utløste i kommunestyret. Motivene bak Høyres forslag om å overlate
driften den nye barnehagen til "Trygge Barnehager" har jeg ikke uttalt
meg om. De får de forklare selv. Hva som foregår inne i hodet på
Høyres kommunestyremedlemmer vet jeg lite om. Hva de gjør, må det være
lov å gi sin vurdering av.
De faktiske virkningen av forslaget, slik jeg oppfatter det, handlet
mitt innlegg om:
Høyre og FrP vil overlate til private å bygge og drive barnehage på
tross av:
- at det øker kommunens utgifter med mellom 1 og 4 millioner
årlig i følge rådmannens utredning. Utreningen var komplisert, men
grundig. (Alle slike regnestykker er mulig å diskutere, men Høyre tok
seg ikke bryderiet med å påvise noen feil eller mangler i utredningen
eller å gi noe skriftlig alternativ utregning. Bare løse tall og
antydninger om at de ikke trodde på dette)
- At det faktiske forslaget Trygge Barnehager har lagt fram
inneholder inntil 36 færre plasser enn det kommunen har planlagt og
som det er behov for
- At spesialtilrettelegging for avdeling for barn med
spesielle behov mangler i de planene Trygge Barnehager har forevist
oss. (Som selgere flest har Trygge Barnehager sagt seg villig til å
tilpasse sitt forslag til kommunens behov, men hverken planer eller
pris for noe slikt foreligger)
- De kommunalt ansatte i den midlertidige barnehagen er
forespeilet jobb i den nye barnehagen. Høyre har ikke engang
kommentert hva som skal skje med dem hvis den nye ble privat.
Her kommer vi til kjernen i den politiske høyrebølgen eller
markedsliberalismen. Det handler om at offentlige verdier kan brukes
til at private interesser kan tjene på oppdrag. Da gjør det ikke noe
om dette betyr dårligere tilbud til innbyggerne eller konsekvensene
for kommunalt ansatte.
Slik var min vurdering av innholdet i Høyres forslag.
At en politisk motstander ser andre virkninger av et forslag enn
forslagstillerne, er ikke særlig uvanlig og en viktig del av normal
politisk debatt. Denne kritikken gadd ikke Høyre svare på. Den slags
kritikk ville de ha seg frabedt. Å heve seg over politisk diskusjon
anbefaler jeg at Høyre reserverer for kongelige. Jeg oppfordrer Høyre
til å møte argumentene mine.
Geir Christensen
Rødt
Folk trenger Rødt – Rødt trenger folk! (Amta 07.04.09)
Rødt er et lite parti for antikapitalistiske aktivister, og Rødt på
Nesodden er en liten men aktiv gjeng. Vi er den lokale venstresidas
lillesøster, men vi lever ikke i skjul. Vi gikk ut av det gamle året
med utdeling av 8000 egenproduserte aviser som kritiserte
kommunebudsjettets velferdsmangler, og vi gikk inn i det nye året i
raseri mot den Israelske krigsmaskinens terror på Gaza. I Rødt ser vi
ikke det politiske liv isolert til styre og stell (der vi naturlig nok
lider mange nederlag), og vi prioriterer å være ute blant folk.
Løpesedler og leserinnlegg følger i våre spor. Rødts politiske
intensjoner er å representere sosiale, faglige og solidariske krav.
Herunder nevnes tre utvalgte saker der Rødt har vært engasjerte og
synlige på Nesodden siden nyttår.
2009 ble innleda med staten Israels terror mot Gazas befolkning.
Krav om reaksjoner mot Israels forbrytelser ble reist over hele
landet. Som konsekvens stilte Rødt og SV på Nesodden et felleskrav om
kommunal boikott av selskaper som opererer på okkupert jord. Selv om
forslaget falt, vil engasjementet for Palestina ikke svinne hen på
Nesodden med det første. Et nytt lokallag av Palestinakomiteen er
etablert, og har i skrivende stund rundt 60 medlemmer og assosierte.
Et eksempel der et initiativ fra Rødt gjorde seg uvanlig godt
bemerka i lokalsamfunnet, var i kampanje for gjenetablering av en
lokal døgnlegevakt på Nesodden. Kampanjen samla flere tusen
underskrifter på noen ganske få dager, og det ble ubehagelig for
kommunestyreflertallet å avvise folkekravet. Vi tror absolutt på nye
runder for etablering av en døgnlegevakt.
Også blant Nesoddens barnehagearbeidere har partiets aktivister
blitt lagt merke til, ikke minst som støttespillere for ansatte i to
barnehager som kjempet og vant kampen mot et privatiseringsforslag som
ville gitt Trygge Barnehager A/S eier- og driftsansvar. I denne saken
endte venstresida samla, men barnehagearbeidernes og foreldrenes
synlige protester gav ganske sikkert privatiseringsentusiastene
forklaringsproblemer.
Vi i Rødt på Nesodden engasjerer oss i lokale og internasjonale
tema. Samtidig er det stadig saker vi gjerne skulle hatt ressursene
til å markere. Et system som baserer seg på et mindretall
selvberikende profitørers kontroll med ressurser og verdier, er dømt
til å produsere skjev fordeling, krig og miljøproblemer på løpende
bånd, og lar oss ikke gå tom for mulige saker. Overskriften til denne
teksten er lånt av husokkupanter (bytt ut ”Rødt” med ”Hus”).
Husokkupanter har tradisjonelt tatt i besittelse eiendom som
vanskjøttes og ikke kommer folk til nytte. Partiet Rødt vil
grunnleggende propagandere for at verdens folk tar verden tilbake i
kollektiv besittelse.
Thomas Markus Kvilhaug, Rødt Nesodden
Stein i glasshus (08.04.09)
De borgerlige partiene bruker så klart samrøret mellom Arbeiderpartiet
og Kjell-Inge Røkkes Aker-konsern for alt det er verdt. Høyre og
Fremskrittspartiet kaster stein i glasshus så glassbitene fyker.
Det er ingen tvil om at Arbeiderpartiets spesielle forhold til Kjell-
Inge Røkke er både kritikkverdig og skadelig. Det er nødvendig med en
politietterforskning av Aker-transaksjonene.
De borgerlige partiene er i enda større grad en del av et tvilsomt
system der vennetjenester for pampene i næringslivet er en del av
spillet. Det er jo tross alt disse partiene som mottar mest i private
pengegaver fra norske rikinger, som for eksempel Stein Erik Hagen og
Ola Mæle.
Det er tette bånd mellom Rederiforbundet og Høyre og
Fremskrittspartiet. I forrige stortingsperiode kom daværende FrP-leder
Carl I. Hagen med forslag om å endre Grunnloven § 75 «med sikte på å
legge til rette for en større grad av stabilitet og klarhet i
politikken og i rammebetingelse for norsk næringsliv». Dette
grunnlovsforslaget var kjøpt og betalt av Norges Rederiforbund. De
hadde betalt 80 000 kroner for en omfattende juridisk utredning, samt
formuleringa av sjølve forslaget. FrP-forslaget gikk ut på å sette
sterke begrensinger på Stortingets mulighet til å endre på skatter og
avgifter. FrP unnlot å innrapportere denne pengestøtten til
Stortingets administrasjon, noe som skal gjøres med slike gaver.
Regnskapet for FrP til Stortinget for 2004 viste at partiet mottok 250
000 kroner fra Rederiforbundet og 100 000 fra Oslo Rederiforening. Men
da var ikke de 80 000 kronene som Norges Rederiforbund betalte for den
juridiske utredninga tatt med. Carl I. Hagen mente da at de 80 000
kronene «ikke kunne regnes som økonomisk støtte».
Da den sittende regjeringa vedtok at rederiene måtte betale inn en
skyldig skattekreditt, gikk både Høyre og Fremskrittspartiet ut i en
voldsom protest. Dette på tross av at det særegne, og svært
fordelaktige, skatteregimet for rederiene i all hovedsak ble
opprettholdt.
Hvorfor i all verden opprettholder dagens flertallsregjering
rederieiernes særegne skatteprivilegier? Dersom man er redd for
arbeidsplassene, bør man nasjonalisere rederiene. Det mener i hvert
fall jeg at man bør gjøre uansett.
Sannheten er at Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet alle er
opptatt av å ha noen rikinger med på laget i det de driver med. Alle
disse tre partiene er for å innføre det ekstremt usosiale
tjenestedirektivet til EU i norsk lov. Dette viser med all tydelighet
at ingen av de tre partiene setter interessene til folk flest høyest.
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus
Redd elbilproduksjonen i Akershus! (08.04.09)
Elbilproduksjonen i Aurskog-Høland er nå virkelig trua. I følge den
svenske tv-kanalen SVT Västnytt er det «sterke krefter» som jobber for
å flytte elbilen Think fra Aurskog til Sverige, og skape en elbil-
klynge i byene Uddevalla og Trollhättan.
Vår sittende flertallsregjering har foreløpig forholdt seg svært
passive i forhold til Think-krisa. Men regjeringa har fortsatt
mulighet til å vise handlekraft, dersom den bare vil.
Dersom regjeringspolitikerne mener alvor med alt pratet om miljø, så
må de snarest mulig få ut fingern, og sikre fortsatt elbilproduksjon i
Akershus, minst på dagens nivå. Think-fabrikken i Aurskog-Høland må
nasjonaliseres umiddelbart.
Den norske regjeringa bør inngå et samarbeid med alle de involverte
partene som sørger for fortsatt elbilproduksjon i Aurskog-Høland,
samtidig som det blir oppretta nye elbilfabrikker i Uddevalla og
Trollhättan i Sverige, og for den saks skyld også i Storbritannia og
i USA. Det finnes ingen grunner til at ønskene om å satse på elbil i
andre land skal føre til nedlegging av en elbilfabrikk i Norge.
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus
Påskeadvarsel mot klimakyllinger (08.04.09)
Nesten alle snakker om miljø og klimakrise, men svært få politikere er
villig til å gå inn for en politikk som faktisk kan endre samfunnet
vårt, slik at vi kommer nærmere en bærekraftig utvikling. Derfor
kommer jeg nå med en påskeadvarsel mot klimakyllinger.
Regjeringa har gitt 3 milliarder kroner til regnskogsbevaring.
Samtidig investerer det norske oljefondet nesten 9 milliarder i
selskaper som raserer regnskogen, i følge en kartlegging utført av
Regnskogfondet. Oljefondet investerer penger i 6 selskaper som får
kritikk for hogst av verneverdig tropisk regnskog, forurensing og
brudd på menneskerettigheter. Regnskogsfondet kritiserte disse
investeringene så seint som i 2007. I følge Regnskogsfondet har
investeringene i disse selskapene økt fra 4,8 milliarder i 2007 til
8,7 milliarder kroner i 2008.
Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) sier sjøl at det er
«betydelige miljøutfordringer» knytta til oljesand, men er i mot at
regjeringa skal bruke sin eiermakt til å stoppe StatoilHydro i å
utvinne oljesand i Canada fra 2011.
På SVs landsmøte gikk SV inn for varig vern mot oljeleting i de mest
følsomme områdene i Lofoten og Vesterålen, men et slikt vern er ikke
et absolutt krav for at SV skal kunne delta i et framtidig
regjeringssamarbeid. Havområdet utafor Lofoten og Vesterålen har stor
betydning for økosystemet, langs kysten og i Barentshavet. Dette
området er et gyteområde for flere av våre viktigste fiskeslag.
Hvorfor vil ikke regjeringa bruke eiermakta for å hindre det ekstremt
forurensende oljesandprosjektet til StatoilHydro i Canada? Hvorfor
investerer regjeringa penger i selskaper som raserer regnskogen?
Hvorfor er ikke et nei til olje- og gassvirksomhet i Lofoten og
Vesterålen et ultimatum fra SV for å delta i en eventuell regjering?
Hvorfor oppfører regjeringspartiene seg som klimakyllinger?
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus
Krisepakker mot arbeidsledigheten (10.04.09)
Arbeidsledigheten i Akershus har økt med 79 % i mars, sammenlikna med
samme periode i fjor.
Arbeidsledigheten i Norge er størst i bygg- og anleggsbransjen. Dette
er en bransje med mange utenlandske arbeidere. Det er kjempebra at
utenlandske lønnsarbeidere fra og med 1. mai får rett på
arbeidsledighetstrygd etter å ha arbeida i landet i 6 måneder. Per
Olaf Lundteigens forslag om å stramme inn på trygderettighetene til
utenlandske arbeidere er ekstremt usosialt, og må avvises på det mest
bestemte.
Dagens NAV er ikke rusta til å takle den økende arbeidsledigheten.
Det må komme en egen, ny krisepakke til NAV. Dessuten må dagpengene
økes fra 62 til 70 prosent av inntekten.
Flertallspartiene på Stortinget må i tillegg komme med flere, nye
krisepakker for å motvirke økninga av arbeidsledigheten. Det bør komme
på plass en massiv satsing på nye sjukehjem, slik man tidligere har
satsa på nye barnehager.
Det er også nødvendig med en egen krisepakke til jernbanen i Norge.
En slik krisepakke må, for Akershus sin del, inneholde følgende
punkter:
* En solid bevilgning til oppgraderinga av Kolsåsbanen, slik at
anleggsarbeidet i Bærum kan øke i omfang, og bli fortere ferdig.
* Bygging av togspor til Fornebu.
* Bygging av høyhastighetsspor mellom Oslo og Ski. Dette kan være
starten på en høyhastighetsbane til København. Det må dessuten bygges
nye spor fra Eidsvoll til Hamar som start på en høyhastighetsbane til
Trondheim.
* Det må dannes en jernbanering som knytter Eidsvoll og Ullensaker
sammen med Gardermoen. Det bør dessuten opprettes en ny stasjon,
Jessheim Syd, med tilknytning til Gardermobanen.
Anders Hamre Sveen, leder av Rødt Akershus