AkershusRØDTnytt nr 17-09
Osterhausgata 27, 0183 Oslo, tlf: 22989050, E-post:
aker...@rv.no /
akersh...@gmail.com Internett:
http://www.roedt.no/akershus
Arrangementer:
Valgvake:
Nesodden hos Geir Christensen, Liaveien 12 fra kl 20:00
Oslo: Datra til Hagen, Grønlandsleiret v/Grønland Torg. Fra kl 20:00
Kvinner på tvers
Stikkord: Arbeidsliv og faglig politikk, Likestilling, Nei til EU
Tar til: Lørdag 19. september 2009 kl. 09:00
Varer til: Søndag 20. september 2009 kl. 15:30
Sted: Oslo, Adresse: Ingeniørenes hus, Kronprinsens gt. 17
Kvinner på tvers er et forum for mange kvinneorganisasjoner.
Kvinneutvalget i Nei til EU er med på konferansen.
Tema for konferansen i 2009: Rett til arbeid, sosial dumping,
likelønn, krisa, uførepensjon, skolen
www.kvinnerpatvers.no
Gjør EU velferd til vare? Marked og motmakt
Stikkord: EØS, Likestilling, Nei til EU, Velferd
Tar til: Lørdag 10. oktober 2009 kl. 10:00
Varer til: Søndag 11. oktober 2009 kl. 16:00
Sted: Litteraturhuset, Oslo
Nei til EUs kvinneutvalg arrangerer høstens konferanse!
Program kommer.
FYLKESLAGET:
VALG 2009:
11.09: Det blir en spennende valgkveld for Rødt. I morgen prøver vi å
vise oss så synlig som mulig med Stands over alt der vi får til. Det
er viktig for Akershus Rødt, men også svært viktig for Oslo og Erling
Folkvord at Akershusfolk diskuterer Rødt som et alternativ på jobb i
Oslo til mandag.
Ring hvis du vil være med og ikke har avtale. Etterpå oppfordrer jeg
alle til å ta en runde å dele ut restene av valgmateriellet i
postkasser. Ikke la noe bli liggende ubrukt.
Det er enda litt igjen på kontoret
1500 sluttløpesedler (Fine)
900 valgaviser
100 kollektivløpesedler
100 boligløpesedler
Kom gjerne innom å ta med til i morgen
Stortingsvalg og taktikk
I dag 5/9 er en liten milepæl for Rødt med Gallup over 3 % for første
gang i en valgkamp. Dagbladet gav oss 3,2 %. Vi kan snakke seriøst om
mulighetene for å nå sperregrensa på 4 %. Det vil utløse mellom 6 og
7 stortingsrepresentanter. Akershus vil spille en stor rolle og ha
muligheter for utjevningsmandat. For å nå sperregrensa(på landsbasis)
vil resultatene i alle fylker og alle stemmer å telle. Hvilke fylker
som eventuelt får utjevningsmandat for Rødt er helt åpent. Jeg ber
deg om hjelp til å få spredd meldingen om at det kan være svært
taktisk lurt å stemme Rødt. Klarer Rødt sperregrensen er det antakelig
det viktigste bidraget som er mulig å få til for å holde Siv og Erna
utenfor regjeringsmakt.
Gallupene spriker alle veier om dagen og mange er useriøse. Men på
gjennomsnittet av galluper er Rødt også på stigende kurs og vil lande
mellom 2 og 3 % denne uka. Mange er usikre. Mange er skuffet over de
Rød/Grønne og på leting etter alternativer. En god valginnspurt kan få
noen tusen av disse til å stemme Rødt.
Alternativet er hjemmesitting eller FrP. Jeg møtte 2 jenter som gikk
på Helsefag på videregående i går, som vil stemme på Siv fordi de var
så misfornøyd med lønnsnivået i helsesektoren og de trodde Siv var
løsningen.
Litt om Erling Folkvords forslag til likelønnspott når han satt på
Stortinget og om hva FrP sin markedsliberalisme betyr for lønningene,
gjør at jeg har godt håp om at de snudde 180 %.
Vil du bidra til mange slike diskusjoner?
Geir Christensen
1. kandidat for Rødt i Akershus.
Verv stemmer.
Nå er tiden inne til å verve stemmer. Mange er usikre og mange vet
lite om alternativene. Oppsøk og ring folk. Det kan avgjøre mye.
Har du mulighet til å ta en økt på togstasjonen, bussholdeplassen
eller å oppsøke noen postkasser er det bare å henteløpesedler og
valgaviser.
VALGKAMPINNSAMLING
Kjære medlemmer og sympatisører! Støtt valgkampinnsamlinga med noen
kroner: Det kan gjøres på to måter: Bruk konto 7878 05 75416 og merk
"Valgkamp" eller bruk bankkort via
deltaker.no/roedt
Det er lov å gi både store og små summer. Tusen takk!
STANDS:
Vi strever med å synes i gatebildet: Vi trenger hjelp til å dekke
stands lørdager i
Asker - Bård Kjetil Dahl, 472 67 366,
baard....@fagforbundet.no
Lillestrøm/Strømmen Anders Hamre Sveen, 916 89 098,
anh...@yahoo.no
Ullensaker – Arnljot Ask, 993 92 188,
arn...@raudt.no
Lørenskog – Oddveig Olsen, 926 53 195,
od...@hotmail.com
Nesodden – Thomas Kvilhaug, 943 54 404,
thomb...@yahoo.no
Nittedal – Hilde Karin Larsen, 984 10 510,
hilde.kar...@rikshospitalet.no
Oppegård – Siri Iversen, 934 31 105,
siri.i...@gmail.com
Ski - Tore B Kristiansen, 916 57 960,
t...@jbv.no
Ås – Mona Mjøen McKiernan, 909 70 825,
mona...@gmail.com
LOKALLAGENE:
Delta på stands og debattmøter på følgende steder:
Nesodden:
Stands hver lørdag fra 15.8. (Kontaktperson: Thomas 94354404)
Skedsmo:
Lillestrøm torg, Strømmen storsenter + evt Skedsmokorset og Skjetten
Huseby Harvest på Huseby gård 11.-12.9.
(Kontaktperson Anders 91689098)
Eidsvoll:
Høsttorg 12.9. Sundet (kontaktperson: Matias H S 91616568)
Her følger Rødtresultatene.
Overlater til andre å kommentere, men det er interessant at de to
beste resultatene (Sørum og Nes) kommer der vi praktisk talt ikke har
noen aktivitet. Gratulerer til de som satt i panelet der!
RESULTATER SKOLEVALG AKERSHUS
Asker 16 1.5
Aurskog-Høland 30 4.8
Bærum 124 3.9
Eidsvoll 28 6.1
Frogn 8 1.5
Lørenskog 46 4.6
Nannestad 19 4.1
Nes 55 8.5
Nesodden 20 4.7
Nittedal 8 3.2
Oppegård 15 2.8
Rælingen 7 1.8
Skedsmo 77 4.2
Ski 18 2.3
Sørum 39 10.5
Ullensaker 28 3.8
Vestby 6 1.3
Ås 9 2.0
Akershus 451 3.6
Se alle resultater på
www.samfunnsveven.no
Eivind R, valgkampsekretær
DEBATTLISTE FOR RØDT AKERSHUS:
Det er bare å melde seg på! Utveksling av ideer til leserbrev,
erfaring og initiativer. Påmelding til
geir...@gmail.com
FRA RØDT SENTRALT:
Meld deg på Rødts internforum!
Alle medlemmer av Rødt har tilgang til Rødts internforum på
www.roedt.no
Har du behov for brukernavn og passord til forumet? Send en mail til
ra...@raudt.no.
PRESSEMELDING:
Pressemelding fra Rødt Akershus 7. september 2009
STANS APS ANGREP PÅ UFØREPENSJONEN!
Rødt Akershus er imot de planlagte kuttene i uførepensjonen.
– Arkitektene bak den usosiale pensjonsreformen planlegger nå å kutte
i uførepensjonen. Arbeiderpartiet ruger på et forslag om å endre
dagens uførepensjon til en uførestønad. Rødt Akershus er sterkt imot
dette usosiale forslaget. Vi oppfordrer alle til å gjøre motstand mot
dette kuttforslaget. Vår oppfordring til å stanse Aps kuttforslag går
spesielt til SV og FrP, sier Geir Christensen, Rødt Akershus 1.
kandidat i årets stortingsvalg.
SV er med på pensjonsforliket på Stortinget, som inneholder føringer
som absolutt kan føre til kutt i pensjonene til de uføretrygda.
Hvorvidt SV kommer til å yte noe motstand mot de planlagte kuttene i
uførepensjonen er svært usikkert.
FrP har sagt at de vil ha lik uførepensjon til alle. Dersom alle som
er uføre i dag skal få lik pensjon, og det ikke skal kuttes, må det
bety at alle skal få minst like mye som de som i dag får aller mest i
uførepensjon. Rødt er ikke så optimistiske at vi tror at det er dette
FrP går inn for. Rødt Akershus mener at det er åpenbart at man ikke
kan stole på at FrP ikke kommer til å bli med på kutt i
uførepensjonen.
Kontaktinformasjon:
Geir Christensen. Mobil.nr.: 97 63 10 52 Epost:
geir...@gmail.com
Litt mer om pensjonsreformen og uførepensjonen:
Det mest omfattende kuttforslaget går ut på at uførepensjonistene også
skal omfattes av levealdersjusteringa. Levealdersjustering går ut på
at når levealderen øker, så skal pensjonen minskes tislvarende.
Uførepensjonistene kan ikke jobbe lenger for å unngå tap, men trues
altså allikevel å rammes av levaldersjustering.
Det er planer om å erstatte uførepensjonen med en uførestønad fra 1.
januar 2010. Det betyr at uføretrygd ikke lenger skal bli en varig
rettighet. Nå skal man kunne miste uføretrygden, og få den revurdert
etter en viss tid. I dag blir uføretrygd beregna som pensjon. Man får
framberegna inntekten som man hadde siste år før man ble ufør, fram
til man blir 67. Så blir uføretrygda beregna av de 20 beste åra, og
man får det samme i alderstrygd når man blir 67, som man har i
uføretrygd. Endringene som er planlagt er at uførestønaden skal
beregnes etter samme prinsipp som attfrøing og rehabiliterting, det
vil si 66 % av inntekten i de tre beste av de fem siste tre årene før
man ble ufør. Det er kompensasjon for inntektsbortfall, men ikke en
varig pensjon.
I dag har uførepensjonister lavere bruttoskatt. Uføre omfattes av
skattebegrensningsregelen, og har særfradarag. Uføre betaler 3 % i
bruttoskatt, mot 7,8 % for lønnstakere. Med minstefradrag på 24 % som
pensjonist, betyr det at man kan tjene 130.200 kroner skattefritt. I
tillegg skjermes uføre for full beskatning opp til en inntekt på om
lag 216.000 kroner på grunn av regelen om at man skal få mer enn 55 %
skatt på en inntektsøkning. Uførepensjonister har i tillegg et
særfradrag på 19.369 kroner ved mer enn 2/3 uførhet og det halve ved
lavere uførhet.
Kuttforslaget går ut på at uføre plutselig skal skatte som
lønnsmottakere. Det er planlagt kompensasjon for minstepensjonister og
unge uføre. De får økt satsene slik at de får det samme netto, men det
skjer ikke for dem som tjener litt mer enn minstepensjon. Derfor ser
vi da også at taperne er enslige som tjener fra den nye
minstepensjonen til om lag 260.000 kroner. Vinenrne er de med god
pensjon. Men uførepensjonister flest har lav pensjon, så her er
taperne i stort flertall.
I dag er det dessuten slik at uførepensjonister har et behovsprøbd
barnebidrag på 0,4 G (ca. 25. 157 kroner). Kuttforslaget går ut på at
uførepensjonistene skal over på attføring, 27 kroner per dag 260
dager i året, 7.020 kroner i året, ikke behovsprøvd. Det betyr at alle
pensjonister med ett barn og familieinntekt under 165.00 kroner taper
1.500 kroner i måneden, og alle med to barn og familieinntekt under
190.000 kroner taper 3.000 kroner i måneden.
LESERBREV:
Artikkel om Geir i Østlandets blad 5.9.09:
http://www.oblad.no/article/20090905/NYHETER/419579891/1001/NYHETER
Stortingsvalget og taktikk (
www.follopuls.no, 5.9.09)
I dag er en liten milepæl for Rødt med Gallup over 3 % for første gang
i historien. Dagbladet gav oss 3,2 %. Vi kan snakke seriøst om
mulighetene for å nå sperregrensa på 4 %. Det vil utløse mellom 6 og 7
stortingsrepresentanter. Akershus vil spille en stor rolle og ha
muligheter for utjevningsmandat. For å nå sperregrensa(på landsbasis)
vil resultatene i alle fylker og alle stemmer å telle. Hvilke fylker
som eventuelt får utjevningsmandat for Rødt er helt åpent. Jeg ber deg
om hjelp til å få spredd meldingen om at det kan være svært taktisk
lurt å stemme Rødt. Klarer Rødt sperregrensen er det antakelig det
viktigste bidraget som er mulig for å holde Siv og Erna utenfor
regjeringsmakt som kan gjøres.
Gallupene spriker alle veier om dagen og mange er useriøse. Men på
gjennomsnittet av galluper er Rødt også på stigende kurs og vil lande
mellom 2 og 3 % denne uka. Mange er usikre. Mange er skuffet over de
Rød/Grønne og på leting etter alternativer. En god valginnspurt kan få
noen tusen av disse til å stemme Rødt.
Alternativet er hjemmesitting eller FrP. Jeg møtte 2 jenter som gikk
på Helsefag på videregående i går, som vil stemme på Siv fordi de var
så misfornøyd med lønnsnivået i helsesektoren og de trodde Siv var
løsningen.
Litt om Erling Folkvords forslag til likelønnspott når han satt på
Stortinget og om hva FrP sin markedsliberalisme betyr for lønningene,
gjør at jeg har godt håp om at de snudde 180 %.
Vil du bidra til mange slike diskusjoner?
Geir Christensen
Klimautfordringene, E18 og drepende opportunisme (Budstikka 6.9.09)
Asker hadde onsdag et meget nytting møte om klimautfordringene og
forslaget til klimaplan onsdag.
Professor Helge Drange la ikke fingrene imellom om virkningene av
dritten vi slipper ut i atmosfæren. Mye blir værende der i 1000 år og
oppvarmingen av kloden skjer dramatisk fort. Skal vi bremse på
katastrofene som kommer, må vi raskt få ned utslippene. Asker og Bærum
må belage seg på å kutte 85% av de vi har i dag.
Minst to tredjeparter av utslippene i Asker og Bærum kommer fra
”mobile kilder”. Det nye kodeordet for bilmotorer.
Da er det rart å høre om en klimaplan for Asker hvor i aller beste
fall utslippene fra biler går ned 0,5% de neste 10 årene. Her er det
ingen sammenheng mellom liv og lære.
Realitetene er adskillig verre. Alle partiene fra SV til FrP i
Akershus støtter Oslopakke 3 og er ivrige tilhengere av å bygge ny
E-18. Dette vil utvide kapasiteten for biltrafikk dramatisk og medføre
etter beregningene 30% økt biltrafikk i Osloregionen. Snakket om
kollektivsatsing blir da bare avlat.
Det tar tid å bygge et kollektivsystem som kan gjøres oss uavhengig av
privatbil. Kolsåsbane og tog til Fornebu er bare små startkostnader på
de omleggingene vi må gjøre. Vi må velge mellom flere 10-talls
milliarder til E-18 eller dramatisk utbygging av kollektivtilbudet.
Alle vi som stanger i kø vet at ønske om å slippe køene er stort.
Partiene som ikke tør å se velgerne i øynene å si at det må løses på
annet vis en å skaffe plass til flere biler, de planlegger en
klimakatastrofe.
Særlig SV og Venstre vil vi utfordre rundt spørsmålet: Hva skal vi med
utvidet E-18 hvis vi virkelig ønsker å redusere klimautslippene
dramatisk?
Geir Christensen
1. kandidat for Rødt i Akershus
(Østlandets blad 7.9.09)
I det politiske språket kan det være mange utrykk som kan være
vanskelig å forstå. I den forbindelse vil jeg takke Jørn Yngve Sørum
for en klargjøring begrepet markedsliberalisme. Når han i ØB forsvarer
næringsrådet famøse avgjørelse om at politiske partier skulle betale
5000 kroner for å stå i gågata forklarer han dette med at Frp er et
markedsliberalt parti. Da må jo det bety at markedsliberalisme betyr
at har du penger kan du gjøre som du vil, har du ikke kan du ha det så
godt. Om dette går ut over demokratiske rettigheter er tydelig ikke så
farlig. Så kan vi jo legge dette til grunn for resten samfunnet. De
som har penger gjør som de vil, de andre er det ikke så farlig med og
markedet må gå foran demokratiske rettighetene. Dette er altså Frp
politikk. Skremmende.. Til slutt vil igjen en takk til Sørum for denne
klargjørelsen. Det kunne kanskje vært fint om partiet kunne vært like
klare på alt de står for.
Odd Klunderud Rødt Ski.
Les det med liten skrift (10.9.09)
Moen i Nesodden Arbeiderpartiet påstår at AP vil sikre en god skole.
Nå har budsjettet på Nesodden som AP, H, FrP, V og SV stemte for
sørget for færre lærere i forhold til elever. Mindretallet (Rødt, KrF
og MDG) prøve å plusse på litt. At både den forrige og denne
regjeringen tar skattepenger fra kommune er hovedgrunnen.
Moen påstår ale skal få like tilbud uavhengig av lommebok. Sist jeg
var hos fastlege med sønnen min måtte han til spesialist. Der var det
8 til 10 uker ventetid, men hvis jeg ville betale selv så kunne han få
time om 2 dager. Hver gang fastlegen sier dette avgjør tykkelsen på
lommeboka mer. Stortinget tillater denne utviklingen enstemmig. Rødt
trengs til å gjenreise kravet om at helstilbud skal gies etter behov,
ikke lommebok.
Innsatsen for å utbedre skolene på Nesodden til regjeringen og
kommunestyret er det nok litt begrenset entusiasme for.
Norge er miljøversting i verden med skyhøye klimautslipp. AP går i
spissen for oljeproduksjon, gassproduksjon og prøver å betale seg ut
(klimakvoter) av å gjøre alvorlige tiltak.
Stopp for oljeboring i Lofoten og en plan for omlegging til en
fosilfri framtid er det Rødt som står for.
APs praktiske politikk er 180 grader forskjellig fra det Moen hevder.
Les det med liten skrift før du stemmer.
Godt valg
Geir Christensen
Rødt