Retrospective lerde kullanilan yontemler

17 views
Skip to first unread message

cenkcivici

unread,
Apr 8, 2008, 9:10:39 AM4/8/08
to AgileTurk
Merhaba

Retrospective dedigimiz toplantilar her iteration sonunda ekibin
iteration kapsaminda kendini, calisma yontemlerini degerlendirdigi
bir toplanti.

Amac ekibin proje suresince ogrendiklerini kendine aksettirebilmesi,
iyi yaptigi seylere gorup devam etmesi, iyi calismayan calisma
yontemlerini de daha etkin yontemleri deneyerek degistirebilmesi.

Agile bakis acisinda projenin basindan sonuna degismeyecek bir surec
tanimlama gibi bir calisma olamaz. Surec proje suresince o gunun
sartlarina uygun olarak degisir. Bunu saglayan Retrospective
calismasidir.

Bu toplanti klasik bir toplanti mantiginda yapilmiyor. Bununla ilgili
kullandigim yontemleri paylasayim.

Toplanti baslangicinda insanlarin ellerindeki postit lere gecmis
iteration a 1-5 arasi bir not vermelerini istiyorum. Amac genel olarak
ekibin nasil bir tecrube yasadigini anlamak.

Bu toplantiyi yoneten idealde taraflardan biri olmamali, ekip disindan
biri olmali.

Baslangicta sordugum bir diger soru bu odada ne kadar rahat
konusabilirsiniz. Buna da herkes 1-5 arasi bir not veriyor. Eger rahat
olmayanlar cogunluktaysa bu toplantinin yapilmasinin anlami yok. Bu
problemin once cozulmesi gerekli.

Sonraki asamada yinelemeyi kisaca degerlendiren kisa bir konusma
yapiyorum. Herkes elinden geleni yapti, X kadar puan toplami is
bitirdik, teslim ettigimiz ozellikler kullanicinin cok isine yariyacak
turunden ekibi bilgilendirici, yapilan isin degerini gosteren bir
konusma oluyor bu. Amac ekip ruhunu tekrar hissetirebilmek.

Sonra veri toplama asamasi basliyor. Burada cokca kullandigim bir
yontem Iteration Timeline yontemi. 2 haftalik iteration suresini yatay
soldan saga artan gunler seklinde ciziyorum. Sonra herkese postit ler
dagitip gun bazinda onlarin islerini olumlu veya olumsuz etkileyen
olaylari yazmalarini istiyorum. Ornegin biri diyor ki DBA e
ihtiyacimiz oldu fakat hepsi toplantidaydi kimseyi bulamadik islerimiz
en az yarim gun aksadi diye bir kart yaziyor. Olumsuz kartlar yatay
cizginin altina, olumlular uste yapistiriliyor. Bu 20 dk lik bi
calisma. Calisma sonrasi tum olaylari sirasiyla okuyarak ekip
bireylerinin yasadigi tum olaylardan herkesin haberdar olmasini
sagliyorum. Olaylarin dagilimina,insanlarin tepkilerine bakarak ekibin
iteration i olumlu veya olumsuz mu degerlendirdigi konusunda fikir
edinilebiliyor.

Sonraki calismada tahtayi 3 e boluyorum. Iyi, Kotu, Cirkin diye. Ekip
gene post it lere calisma yontemlerinden iyi olanlari, kotu oldugunu
dusunduklerini, ve anlamakta zorluk cektikleri olaylari yaziyor ve
tahtaya ilgili kolona yapistiriyor. Sonrasinda ayni seylerden bahseden
kartlari grupluyorum. Gruplar olustuktan sonra once iyi kolonundan
baslayarak kartlar hakkinda konusmaya basliyoruz. Iyi olan birseyin
neden iyi oldugu, nasil daha iyi olabilecegi mesela. Ornegin biri
diyor ki tum ekip surekli entegrasyon pratigine alisti, TDD yi iyi
uyguluyoruz artik, testlerimiz hatalari yakaliyor vs.

Kotu oldugu dusunulen kartlari da ayni sekilde tartismaya aciyoruz.
Ornegin bir kart diyor ki kabul kriterleri kart gelistirme calismalari
basladiktan sonra degisebiliyor. Bununla ilgili onlemler neler
olabilir ekip bunun hakkinda tartisiyor.

Cirkin kisminda olan kartlarda ekibin kafasini karistiran , gelecege
ait kaygilari gibi seyler oluyor. Ornegin biri diyor ki arayuz
gelistirici sayimiz az gelecekte is miktari artinca ne olacak?

Bunlar ustunde tartismalar yapildiktan alinabilecek bazi onlemler
ortaya cikiyor, aksiyonlar belirleniyor. Toplanti sonrasi bunlari
yazip Story Wall panomuzun oldugu yere aldigimiz kararlari ve
yapacagimiz iyilestirmeleri yaziyorum. Proje yoneticisini ilgilendiren
konularda onlarin devreye girmesini sagliyorum. Bir sonraki
Retrospective de de bir oncekinde belirlenen bu maddelerin ustunden
giderek problemlerin takip edilmesini sagliyoruz.

Iyi calismalar
Cenk Civici
Senior Consultant
Thoughtworks London


Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages