HATALARDAN DERS
ÇIKARMAK
*Bilim Adamı Nasıl Olunur ?* *
* Bir bilimadamının tıp konusunda yeni
ve çok önemli
buluşları olmuştu. Bir gazete muhabiri röportaj yaparken
kendisine, ortalama
bir insandan nasıl olup da daha farklı ve yaratıcı bir
insan olduğunu
sormuş. Kendisini diğerlerinden ayıran özellik neymiş?
Bilimadamı bu
soruyu "iki yaşındayken annesinin yaşadığı bir deneyim
nedeniyle" diye
yanıtlamış. Bilimadamı buzdolabından süt şişesini çıkartmaya
çalışırken,
şişe elinden kayıp yere düşmüş ve ortalık süt gölüne dönmüş.
Annesi mutfağa
geldiğinde, ona bağırmak, söylenmek ya da cezalandırmak
yerine,
"Robert,
ne kadar güzel bir hata yaptın! Daha önce bu kadar büyük bir süt
gölü
görmemiştim. Evet, olan olmuş. Şimdi birlikte burayı temizlemeden önce
biraz
yerdeki sütle oynamak ister misin?" demiş.
O da eğilip, oynamış yere dökülen
sütle. Birkaç dakika sonra annesi,
"Robert, bu tür bir şey yaptığında, bunu
senin temizlemen ve herşeyi eski
haline getirmen gerektiğini biliyor musun?
Bunu nasıl yapmak istersin? Bir
sünger mi kullanalım, bir havlu ya da bir bez
mi? Hangisini istersin?"
demiş.
Robert süngeri seçmiş ve birlikte yere
dökülen sütü temizlemişler.
Daha sonra annesi,
"Biliyor musun, burada
yaşadığımız olay, senin iki minik elinle bir süt
şişesini taşıyamadığın kötü
bir deneyimdi. Şimdi arka bahçeye çıkalım ve
şişeyi suyla doldurup, senin
dolu bir şişeyi düşürmeden taşımanı sağlayalım"
demiş.
Küçük çocuk şişeyi
boğazından iki eliyle tutarsa, düşürmeden
taşıyabileceğini
öğrenmiş.
Ne güzel bir ders!
Bu ünlü bilimadamı daha
sonra, o anda bir hata yaptığı zaman bundan
korkmaması gerektiğini öğrenmiş.
Yapılan hataların yeni bir şeyler öğrenmek
için çok güzel fırsatlar olduğunu
anlamış.
İşte bilimsel araştırmalardaki deneyler de bu temele dayanır
zaten. Bir
deney başarısız olsa bile, o deneyden çok değerli bilgiler elde
edilir.
Bütün annebabalar çocuklarına, annesinin Robert'a davrandığı
gibi
davransalar çok daha iyi olmaz mı?